KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Örök varázs Tóth János kinematográfus – 1. rész
• Horányi Péter: Az objektív személyessége Rendezői jelenlét a dokumentumfilmben
• Somlyai Fanni: Közönyös ügyeink Párhuzamos montázs: Cséplő Gyuri // Csak a szél
• Soós Tamás Dénes: „Mosolygós film lett” Beszélgetés Lakos Nórával
A TÖRTÉNELEM ÁRNYÉKÁBAN
• Várkonyi Benedek: A történelem unokája Beszélgetés Sipos Józseffel
• Soós Tamás Dénes: Emlékezetmítoszok Beszélgetés Hatos Pál történésszel
FASSBINDER ÖRÖKSÉGE
• Seeßlen Georg : A csodás játékrontó Rainer Werner Fassbinder
NEMEK HARCA
• Vajda Judit: Gender és groteszk Marco Ferreri filmjei a MeToo tükrében
• Varró Attila: Gyengébb igen Rendőrnők és homme fatalok
• Varga Zoltán: Végső állomás: Hårga Kultmozi: Fehér éjszakák
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Lángolva buknak alá az angyalok James O’Barr: A holló
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Boldogtalan ifjúság Jan Komasa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Gyászmunka Pintér Judit és Kincses Károly (szerk.): Sára Sándor
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Szivák Bernadett: Álmokfutás Beszélgetés Vigh Bálinttal
• Szivák Bernadett: Rododendron Beszélgetés Kovács Leventével és Törcsi Leventével
TELEVÍZÓ
• Fekete Tamás: Nagy-Oroszország Nagy Katalin tévésorozatok
KÍSÉRLETI MOZI
• Szász Csongor: „Nincs értéktelen kép” Beszélgetés Lichter Péterrel
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Szív és vese Buvári Tamás: Magdolna
• Schubert Gusztáv: A szelídek ereje Beszélgetés Buvári Tamással
• Fekete Tamás: Betörni a profik közé Lóth Balázs: Pesti balhé
• Kovács Bálint: A felszín túszai Niels Arden Oplev – Anders W. Berthelsen: Daniel
STREAMLINE MOZI
• Lichter Péter: Természetes fény Terrence Malick: A Hidden Life
MOZI
• Kovács Kata: Made in Italy
• Andorka György: Palm Springs
• Kovács Gellért: #kövessbe
• Fekete Tamás: Patthelyzet
• Alföldi Nóra: A herceg utazása
• Huber Zoltán: Sosem késő
DVD
• Varga Zoltán: Vámpírok bálja
• Kovács Patrik: A hazugság művészete
• Benke Attila: Taxisofőr – Jubileumi változat
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Egerek és emberek

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Taxisofőr – Jubileumi változat

Benke Attila

Taxi Driver – amerikai, 1976. Rendezte: Martin Scorsese. Szereplők: Robert De Niro, Harvey Keitel, Jodie Foster. Forgalmazó: Sony. 114 perc.

 

A Hollywoodi Reneszánsz egyik utolsó nagy sikere a Taxisofőr volt, amely máig hivatkozási alap a filmvilágban: legutóbb a Joker építkezett a motívumaiból. A New York bűnös városában kétségbeesetten őszinte emberi kapcsolatokat kereső veterán, Travis Bickle drámája nemcsak Martin Scorsese rendező és Paul Schrader forgatókönyvíró személyes tapasztalatait, hanem a vietnami háború és a Watergate-botrány után mélypontra került Egyesült Államok társadalmának kollektív lelkiállapotát is tükrözi.

A film legújabb blu-ray kiadása, a Jubileumi változat kevés újdonságot kínál, tartalma nagyjából megegyezik a 2006-os DVD-verzióéval. Felettébb izgalmas anyagok a New York City világát bemutató kisfilmek, kiváltképp a taxisofőrökkel készült riport. Ebben a szakmabeliek megerősítik azt, amiről Paul Schrader és Martin Scorsese az audiokommentárokban és az interjúkban beszél: a főhős nem a képzelet szüleménye, számos „Travis Bickle” rója New York utcáit sárga autóval a hét hat napján, tizenkét órában. Az egyik pályaelhagyó taxis szerint ez a „szeretve gyűlölt” szakma nemcsak kimerítő, de stresszes és veszélyes is, ráadásul társadalmi megbecsültsége nagyjából a Scorsese művében látott alacsony szinten mozog – ilyen körülmények között nem nehéz lelkileg tönkremenni.

A Jubileumi változat újdonsága a Taxisofőr negyvenedik évfordulója alkalmából a 2016-os Tribeca Filmfesztiválon közönségtalálkozójáról készült felvétel, amelyen az alkotók és a színészek anekdotáznak. Szívmelengető érzés újra együtt látni a stáb tagjait, ám a többi extrához képest pluszinformáció nem hangzik el. Aki a film keletkezéstörténetében és értelmezésében szeretne elmélyülni, az jobb, ha Scorsese, Schrader és Robert Kolker filmtörténész audiokommentárjaival nézi végig a Taxisofőrt. Ezekből megtudhatjuk, hogyan függ össze a cselekmény lassú tempója és Bernard Herrmann utolsó, zseniális filmzenéje a főhős magányosság-érzetével, a rendező miért alkalmaz ugróvágást Travis emblematikus felfegyverkezési jelenetsorában, valamint az ambivalens lezárás értelmezéseit is meghallgathatjuk. Például az alkotók és Kolker szerint is szándékosan abszurd az epilógus, ami arra hívja fel a figyelmet, hogy egy olyan társadalomban nincsenek rendben a dolgok, amelyben egy pszichiátriai kezelésre szoruló férfit igazságosztó hősként ünnepelnek. A véres finálét követően Travis hiába tűnik újfent épelméjűnek, az utolsó jelenet tudathasadást szimbolizáló tükörkompozíciója arra utal, hogy újra eluralkodhat rajta az őrület.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/09 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14660