KritikaBolti tolvajokVérré válikBaski Sándor
A humanizmus japán nagymestere az életművét betetőző drámában is a család intézményét vizsgálja.
Nem a vérségi kötelékektől lesz család egy
család – ezzel az egyetlen félmondattal összegezhető Hirokazu Koreeda eddigi
munkássága. A monomániás japán rendező filmográfiájában találunk ugyan néhány
kakukktojást, de a fő csapásirány az unortodox családi viszonyok feltérképezése
és a mélységesen humanista megközelítés. Filmjei azokat a triviális, hétköznapi
pillanatokat ragadják ki a szereplők életéből, amikor megpróbálnak családként
létezni, dacára a helyzetüket bonyolító körülményeknek. A 24 óra leforgása
alatt játszódó Still Walking (2008)
egy családi összejövetel krónikája; a legfőbb feszültséget itt még csak az
okozza, hogy az idős apa fia választását – egy özvegyasszonnyal él együtt,
akinek ráadásul már van egy gyereke – nehezen tudja feldolgozni. A Kis húgunkban (Our Little Sister, 2015) három lánytestvér alkot családot, a hosszú
évek óta nem látott apjuk halálát követően pedig befogadják féltestvérüket,
akivel a temetésen találkoznak először. A nemzetközi sikert meghozó, megtörtént
eseten alapuló Anyátlanok (2004) is
egy szokatlan famíliáról szól: négy kiskorú féltestvér él együtt egy tokiói
lakásban saját szabályaikat követve, míg a család mibenlétével kapcsolatban a
2013-as A fiam családja teszi fel a
legdrámaibb kérdéseket. Mihez kezdjen az a két házaspár, akik hat évvel fiaik
születése után tudják meg, hogy gyerekeiket elcserélték? Melyik az erősebb
kötelék, az együtt töltött idő vagy a vér?
A rendező új filmje
látszólag ugyanerre a dilemmára keresi a választ, de nyitott kérdések valójában
nincsenek. Koreeda már rég kinyilvánította, hogy szerinte az együtt töltött
idő, a közös rituálék és az egymásra utaltság fontosabb, mint a biológia.
Amiben nagyon más a Bolti tolvajok,
az a szereplők társadalmi pozíciója. Koreeda eddig sem a szupergazdagok világáról
tudósított, de figurái szinte kivétel nélkül tisztességesen próbáltak
boldogulni. A Tokió alsón, egy lerobbant bungalóban élő család tagjai is
dolgoznak, a férj építkezésen vállal alkalmi munkákat, a feleség mosodában
gürizik, a fiatal lány éjszakai bárban vetkőzik, a nagymama pedig a nyugdíját
dobja be a közösbe, de még így sem jönnek ki, az apa ezért a kisfiával közösen
a környékbeli boltokat fosztogatja. A család többi tagja nem lát ebben semmi
kivetnivalót, és akkor sem támadnak erkölcsi aggályaik, amikor úgy döntenek,
hogy nem juttatják vissza szüleihez az utcán talált, elhanyagolt kislányt.
Koreeda ugyanolyan
szeretetteljes érzékenységgel dokumentálja a zárt mikroközösség mindennapjait –
az evés és a fürdés közös rituáléja nála mindig nagy súlyt kap –, mint korábbi
filmjeiben a jóval kevésbé deviáns szereplőkét, azt sugallva ezzel, hogy nincs
lényegi különbség. Ahogy A fiam családjában
egyértelműen a szegényebb família jelentette az egészségesebb, ingergazdagabb,
szeretőbb közeget mindkét kisfiú számára, úgy itt sem kétséges, hogy a vérségi
viszonyoktól függetlenül igazi, funkcionáló családot látunk.
Koreeda ugyanakkor nem
hallgatja el a kétségeit sem, miközben másik kedvenc témájára is reflektál. A Still Walkingtól A fiam családján át a Vihar
utánig (After the Storm, 2016)
minden filmjében akad egy apa, aki szeretné viszontlátni magát a gyerekében –
legyen az vér szerinti vagy fogadott –, míg a fiú vagy görcsösen meg akar
felelni ennek az örökségnek, vagy menekülne tőle. A Bolti tolvajok fő konfliktusa, amely árnyalja némiképp a
szegényházi idillt, hogy az apa itt a rossz mintákat, a tolvajmesterséget is
átadja a fiának, és később a kislánynak is. A sokszor joggal De Sicával és Ozuval
rokonított Koreeda világszemléletére és idealizmusára persze jellemző, hogy a kisfiú
ösztönösen érzi, helytelen, amit tesznek, és végül fellázad apja ellen, nem
hagyja magát korrumpálni. És az is a rendezőre vall, hogy még az erkölcsi bukás
után sem vonja meg szimpátiáját a szülőktől.
Nem véletlen, hogy az
Arany Pálmás Bolti tolvajok lett
Koreeda eddigi legsikeresebb filmje. Kiszolgáltatottabb szereplőkkel, kilátástalanabb
körülmények között, nagyobb tét mellett demonstrálja ugyanazt, mint korábbi
filmjei, a fináléban bedobott csavarral ráadásul bevisz egy extra gyomrost is a
nézőnek, aki – és talán ez a legnagyobb bravúr – mégsem reményvesztetten áll
fel a moziszékből.
Bolti tolvajok (Manbiki
kazoku) – japán, 2018. Rendezte és írta: Hirokazu Koreeda. Kép: Kondo Ryuko.
Zene: Haruomi Hosono. Szereplők: Lily Franky (Osamu), Sakura Ando (Nobuyo),
Mayu Matsuoka (Aki), Sosuke Ikematsu (4 ban san), Kairi Jo (Shota). Gyártó: Aoi
Pro. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos.
121 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|