Magyar MűhelySára Sándor: Dear India; Transzszibériai álomÁlmok múlt időbenMorsányi Bernadett
Két el nem készült Sára-játékfilm forgatókönyve.
Sára Sándor „múlt idejű álmai”, az Amrita
Sher-Gil életéről szóló Dear India, s
egy Gulágon játszódó történet, a Transzszibériai
álom forgatókönyve kapott helyet az MMA Kiadó Láthatatlan filmtörténet című új sorozatának második kötetében. A
rendező előszava szerint 2000-ben – miután elnöki tisztsége lejárt a Duna Televíziónál
– vágyat érzett arra, hogy játékfilmeket készítsen. Ám ezeket a filmeket végül
csak „magában forgathatta le”, az álomtöredékeket az előtanulmánynak szánt
Amrita Sher-Gilről szóló háromrészes összeállítás (Amrita Sher-Gil I-III., 2001), egy Indiáról készült ötrészes
dokumentumfilm (Indiai képsorok I-V.,
1997) örökíti meg, a Transzszibériai álom
című Gulág-játékfilmet pedig – mely négy szökött rab történetét meséli el – Sára
e témából készített dokumentumfilmjei (például a málenkij robotra elvitt,
kényszermunkára ítélt nőkről készített Magyar
nők a Gulágon I-III., 1992) pótol(hat)ják. A Gulág-történet megírásához a
rendező Kardos Istvánt választotta partnernek. A félig indiai, félig magyar
származású, provokatív szexuális életével és újszerű látásmódjával feltűnést
keltő, indiai Frida Kahloként emlegetett Amrita Sher-Gil portréját Dobai Péterrel
rajzoltatta meg; a 277 oldalas könyv háromnegyedét a festőművész története
teszi ki. Kardos szikár mondatokkal, 54 rövid képbe sűríti a szökésben lévő
férfiak mindennapjait, Dobai lendületesen sodródó képzuhatagokkal, versprózába
forduló, nyelvileg szuggesztív leírásokkal dolgozik. Forgatókönyvíróként a
hetvenes évek végétől egy-egy karizmatikus egyéniség (pl. Hendrik Höfgen,
Alfred Redl, Rembrandt) kidolgozására kap felkérést, költészetében pedig az
elmúlás, az emlékezés és az idő kérdése válik dominánssá. A Dear Indiában ez a két írói tapasztalat
ötvöződik. Amrita élete háromnapos haláltusája (katonaorvos férje abortuszt
végez el rajta, aminek következtében vérmérgezésben meghal) alatt elevenedik
meg, az emlékezés aktusának természetéből adódóan az emlékek koncentrikusak, a
történet körkörösen halad, Dobai bizonyos időközönként tér vissza a főhős
egy-egy életszakaszához (gyermekkor, kamaszkor, utazások, a főhős jelene),
partnereihez (Malcolm Muggeridge, Helen Rodney, Karl Khandalava, Marie-Louise
Chassany, Egan Viktor), helyszíneihez (Lahore, London, Zebegény, Dunaharaszti,
Párizs, Firenze, dél-indiai utazások, Kiskunhalas). Amrita szülei, Umrao Singh
Sher-Gil szikh herceg és Gottesmann Mária Antónia operaénekes 1911-ben
ismerkedtek meg Pandzsábban, ahol rögtön egymásba szerettek. Mária Antónia európai
körutazása során figyelt fel Londonban egy hirdetésre, melyben Bamba indiai
hercegnő zeneileg művelt társalkodónőt keresett magának Indiába való
hazaútjára. Amrita 1913-ban született Budapesten, az I. világháború kitörése
után brit állampolgárságú családjával nem hagyhatta el Magyarországot,
Dunaharasztiban és Zebegényben éltek. A gyerekkorból a forgatókönyvbe Dobai a
zebegényi éveket emeli be, Amrita itt tanult meg húgával, Indriával magyarul, megismerkedtek
a magyar irodalommal, Ady Endre és Babits Mihály költészetével. Amrita rajzoló tehetségére
anyai nagybátyja Baktay Ervin orientalista, festőművész figyelt fel, neki
köszönhető, hogy a család indiai hazatérése után, 16 évesen beiratkozhatott a
párizsi École des Beaux-Artsba. Itt kezdett szenvedélyes viszonyba a szintén
festő Marie-Louise Chassanyval. 1934-ben tért vissza Indiába, 1938-ban
házasodott össze – szüleit is megdöbbentve – unokatestvérével,
Egan Viktorral. Az esküvő után Kiskunhalason telepedtek le, ahol a férj
katonaorvosként dolgozott. 1939-ben költöztek vissza Indiába, Sher-Gil 1941-ben
halt meg Lahore-ban, ekkoriban egy kiállítására készült. Amrita köztudottan nem
férjétől, hanem feltehetően Malcolm Muggeridge kapitánytól várt gyereket, ezért
él a gyanú – Dobai és Sára is egyértelműen ezt sugallja –, hogy Egan
féltékenységből követett el műhibát. Amrita Sher-Gilt Salman Rushdie A Mór utolsó sóhaja (1995) című
regényében örökítette meg. Dobai Péter és Sára Sándor a festő műveltsége
mellett leginkább extrém szexuális szokásaira fókuszál, pedig Sher-Gil sokat
tett a nők emancipációjáért – festményeivel rámutatott az indiai
nők kiszolgáltatott helyzetére, a társadalmi életből való kirekesztettségükre
–, hatására egyre többen mertek az önmegvalósítás útjára lépni. Jövőidejű álmomban
egy férfiak által írt forgatókönyvben ez a mozzanat is szerepelne.
Magyar Művészeti Akadémia, 2018.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|