AnimációAnilogueTörténetek az elrajzolt világbólHerczeg Zsófia
Az ötnapos animációs vírus, amit Anilogue-nak hívnak, ismét lázba hozta a műfaj hazai rajongóit. Az animáció szerelmesei nem igazán dúskálhatnak
a hazai animációs fesztiválokban: a kétévente megrendezett, elsősorban a magyar
animációra fókuszáló Kecskeméti Animációs Filmfesztivál, valamint a fiatal
alkotók munkáit bemutató Primanima mellett harmadikként az Anilogue szolgál az
éves animációs tápanyagbevitel forrásaként. Ám az idén tizenhatodszorra
megrendezett Anilogue bőségesen feltöltött mindenkit, aki kicsit is kreatívabbat
és szokatlanabbat szeretett volna látni, mint a mozikban futó egész estés
animációk.
*
A fesztivál nyitófilmje, a
Kirikou-történetekkel híressé vált francia rendező, Michel Ocelot Dilili Párizsban (Dilili à Paris) című alkotása egyből a mélyvízbe dobta a nézőket:
mesei köntösben, az ipari fejlődés egyik legmozgalmasabb időszakába, a 19.
század fordulójának Párizsába kalauzolva mutat be egy olyan problémát, amelyet
a rendező még ma is kiemelten fontosnak tart: a nők elnyomását. Dilili, a kanak
kislány mutatványosként játssza el saját népének mindennapjait egy francia
parkban, mígnem megismerkedik egy riksás fiúval, akivel hamar összebarátkoznak
és nyomozásba kezdenek a Párizst rettegésben tartó lányrabló banda után.
Kalandjaik során megannyi különös figurával találkoznak – többek közt a kor
kiemelkedő alakjaival Marcel Proust-tól kezdve Toulouse-Lautrecen át egészen
Marie Curie-ig –, akik újabb szeletét adják a párizsi századfordulónak és a kor
szellemi irányainak. A film gyermeki nézőpontja korántsem jelenti azt, hogy
szemérmeskedne a rendező, a nők ellehetetlenítését, a magukról való gondolkodás
elnyomását valóban drasztikus alternatívával ábrázolja egy fiktív
bűncselekmény-sorozaton keresztül.
Szintén egy kislány áll a Trópusi vírus középpontjában, mely
Santiago Caicedo első egész estés animációja és amely a kolumbiai-ecuadori
Powerpaola nevű művész önéletrajzi képregényét adaptálja. Egy papi hivatástól
visszavonult apa és egy jóstehetséggel megáldott anya harmadik lányaként
születik meg Paola (akiről azt hitték, hogy sterilizált anyja csak egy trópusi vírust
kapott el), és az ő felnőtté válását követhetjük nyomon, miközben a család
nőtagjainak sorsát is megismerjük. Az apa elhanyagolható jelenléte mellett
Paola anyjának és a három lánynak egyedül kell megteremtenie a hétköznapokhoz
szükséges feltételeket, miközben saját vágyaikat is szeretnék megvalósítani, és
egyáltalán megismerni és kiteljesíteni önmagukat, legyen szó divattervezésről,
pszichológiáról vagy nyugati női mintákról. Paola és családjának története nem
egyedülálló, viszont olyan aprólékosan és érzékenyen mutatja be egy család
mindennapos problémáit, hogy nagyon könnyen azonosulhatunk velük és
felidézhetnek személyes emlékeket. Hiszen drogkartellek és fegyveres támadások
ide, származási és vallási különbségek oda, a kortársak csúfolódásaival, a
szerelmi csalódással és a felnövéssel járó kompromisszumokkal való küzdelem
ugyanolyan nehéz mindenhol a világon.
TÖKÉLETES VILÁGOK
A fesztiválon látható volt
egy nemrég elkészült kortárs magyar animációs széria is, a Candide, mely viszont kompromisszumoktól mentesen beszél a
jelenlegi politikai és társadalmi helyzetről. Kovásznai György nyolcvanas
évekbeli terve volt megrajzfilmesíteni Voltaire művét a korabeli viszonyokra
adaptálva, ám korai halála miatt nem valósulhatott meg ötlete. Ezt vitte tovább
egy csapat fiatal magyar animációs Kreif Zsuzsanna rendezésében, Bera Nándor és
Turai Balázs forgatókönyvírók és társrendezők segítségével, mellyel egyaránt
tisztelegnek Kovásznai és Voltaire előtt. A 21. századi viszonyokra átültetett,
sodró lendületű és pimasz szatírában a naiv Candide szeretett Kunigundája szívét
próbálja meghódítani, miközben egy észak-optimisztáni felvonulást néz végig,
egy amerikai start-up cég robotemberét mutatja be, véletlenül kamu szektába
csöppen, vagy épp tehetségkutató műsorban szerepel. Kalandjait Pangloss mester
már-már követhetetlen eszmefuttatásai kísérik, aki minden reménytelen
helyzetben próbálja ráébreszteni a széplelkű Candide-ot a világ
tökéletességére.
A világ tökéletlenségét
egy francia-belga rendezőpáros, Emma De Swaef és Marc James Roels illusztrálja
keserédes antológiájában, a Micsoda
pompás tortá!-ban (Ce magnifique
gâteau!) . A humor és a tragédia közt ingázó, gyapjúból készült bábfilm a 19. század végén játszódik, nagyrészt a
gyarmatosított Afrikában és öt karakter személyes sorsát mutatja be: egy
rémálmoktól gyötrődő királyét, egy luxusszállodában dolgozó pigmeusét, egy
csődbe ment üzletemberét, egy bennszülött hordárét és egy fiatal dezertőr
katonáét, akik sorsa mind alakítja egymást. Az olykor szürreális jelenetek
kevéssé eseménydúsak, de elég információt adnak a szereplőkről ahhoz, hogy
megtudjuk milyen emberek és milyen életük van. Éppen ez az egyik legnagyobb
erőssége a Micsoda pompás tortá!-nak:
szívettépő nézni ezeket a sorsokat, mert az egzotikus és reményteli afrikai
környezet tele van banális véletlenekből, az emberi közönyből és önzőségből
eredő tragédiával. Nemcsak Afrikát gyarmatosítják a szereplők, hanem
embertársaikat is kolonizálják.
A 16.
Anilogue egész estés nagydíját elnyerő Még
egy nap élet (Another Day of Life) története a kolonizáció után kezdődik és jóval nagyobb
embertelenséget mutat be. A Ryszard Kapu¶ciński lengyel riporter azonos című regénye alapján készült
animáció az 1975 és 2002 között zajló angolai polgárháború nyitányakor
játszódik, Angola függetlenségének kikiáltása után, a korábban Portugália által
gyarmatosított Dél-Afrikában. Emberi szinten a háborúk egyformák: a
nyughatatlan és eszeveszett küzdelem egymás testi-lelki kiirtásához vezet,
miközben a legtöbb elesett harcosról a világ nem tud semmit. Akárcsak Kapu¶ciński regénye, a film is dokumentarista pontossággal,
de az emberi tényezőt legalább annyira szem előtt tartva állít emléket azoknak,
akik formálták a háború kimenetelét és nem utolsó sorban a riporter
személyiségét. Haditudósítóként Kapu¶cińskinek óriási hatalom volt a kezében, hiszen társaival együtt
olyan dolgokról tudtak, amik befolyásolhatták a háború eseményeit. Riporterként
ennek szentelte életét, de mégis meddig terjed a mozgástere? Meddig lehet nem
belefolyni érzelmileg a háborúba, főleg, ha valaki olyan tettre kész és annyira
keresi az igazságot, mint Kapu¶ciński? Az olykor noir-os hangulatú film visszaadja ezt
a kettősséget és keverednek benne a háború valós borzalmai és a riporter
szürreális álomképei, a múlt, a jelen és a jövő egyszerre formálja egymást.
HANGDIZÁJNEREK JÁTSZÓTERE
Az idei
Anilogue tizennégy egész estét filmje mellett közel 300 rövidfilmet is
láthatott a közönség. A rövidfilmes versenyprogram fődíjas alkotása a francia-dán
produkcióban készült Tojás (Egg) az olasz Martina Scarpelli
rendezésében, aki fekete-fehér alkotásaiban kendőzetlenül mesél személyes
gondolatairól és problémáiról. Míg Cosmoetico
című filmjében a női szépítkezést a kozmoszba emelte, addig a Tojásban egy egyre szűkülő kocka alakú
szobában küzd meg étkezési zavarával, az anorexiával. Az idei közönségkedvenc a
francia Lucrèce
Andreae filmje, a Rozmár nagypapa (Pépé le morse) volt, mely egy szeles
tengerparton játszódik, ahol a nagypapa családtagjai a maguk groteszk, önző,
kétségbeesett vagy épp humoros módján próbálják feldolgozni a papa elvesztését.
A
versenyprogram filmjei között volt pár olyan kiemelkedő alkotás, melyek a
hangsávjuk miatt voltak leginkább emlékezetesek. Ilyen Hegyi Olivér MOME Anim
diplomafilmje, a Take Me Please, mely
egy párkapcsolat széthullásának utórezgéseit mutatja be egyszerre humoros és
maróan fájó módon. Ez még önmagában nem olyan egyedi, viszont a rendező
egyfajta low-budget vagy trash módon a saját, magasan eltorzított hangját és
pattogós beszédstílusát használta szinte az összes szereplő szinkronjaként, így
a keserű pillanatok is felszabadítóan hatottak. A svájci Loïc Kreyden Itt (Hier)
című stop motion kisfilmjében egy fekete fal előtt látunk egy férfit, aki
különböző mozdulatokat tesz, mindenféle érzelem nélkül. Kell egy kis idő, mire
a néző rájön, hogy itt bizony a hangsávból kell kitalálnia az egyes
mozdulatokból hiányzó kellékeket, hiszen az ismerős hangokhoz már könnyebben
társítjuk az ismerős cselekedeteket. A cseh Vojtěch Domlátil pixillációja, a Hullámok (Vlnění) kevésbé izgalmas, de az Itt-hez
képest fordítva használja ki a hangokhoz társított képeket: a zöldellő cseh
mezőket dinamikába hozva látjuk, miközben a hűs hullámok és a tengeri szél
moraját halljuk. Sander Joon Jól hangzik
(Sounds Good) című kisfilmjéről
egyből kitaláljuk, hogy észt produkcióról van szó, hiszen az észtekre jellemző
jellegzetes humorral mutatja be egy hangdizájner napját, amint gombák hangjait
próbálja meg rögzíteni, amik csilingelő kozmikus zajokkal nőnek ki a
legváratlanabb helyekről írógépropogás hangú lábdobogások közepette.
MAGYAR SELLŐK
Az utóbbi
években sikert sikerre halmoznak a fiatal magyar animációsok és már nemcsak
Bucsi Réka vagy Vácz Péter neve cseng ismerősen a szakmán kívülieknek, éppen
ezért egy teljes blokkot szenteltek a szervezők a legújabb magyar animációknak.
A We Love
Budapest és a MOME Anim együttműködésében hét kisfilm készült a főváros
népszerűsítéséért, melyek egy-egy budapesti legendát dolgoznak fel az alkotók
saját értelmezésében és stílusában. A hét animált legenda közül kettőt lehetett
látni az Anilogue-on. Molnár Eszter Csillebérc rejtelmeit kutatja, mely nevet
az 1800-as évek végén Döbrentei Gábor adta a Csile nevű mondabeli tündér után:
miután lemegy a nap és elalszanak az erdő lakói, a legenda szerint éjjelente
tündérek lepik el a budai hegyeket, akik napfelkeltéig időznek az erdőben.
Molnár Eszter varázslatosan kedves formában dolgozta fel a játékos tündérek
meséjét, melynek Buttinger Gergely csilingelő zenéje ad bájos könnyedséget.
Ivády Tamás Ady Endre és a szfinx szerelmét örökítette meg, felhasználva Krúdy
Gyula Ady Endre éjszakái novelláját,
valamint Ady Meg akarlak tartani című
versét. A legenda szerint egy jókedvű borozás után sétálva Ady Lédát látta meg
az Operaház mellett álló szfinx szoborban, melyet nyomban meglovagolt, majd
leesett róla. A korabeli budapesti városképekkel teli kisfilmben ezt az abszurd
helyzetet sok kis geggel szórta tele a rendező, például a költő Ond vezérnek
képzeli magát, miközben egy kutyát lovagol meg, akit ő lónak képzel. Ady nem
marad szótlan, a rövid animációt Papp János narrálja, míg a háttérben Karányi
Dániel verkli-szólamai hangzanak.
A
programban friss MOME Anim diplomafilmek is bemutatkoztak: Szénási Marcell Zűrös környék című kisfilmje nem a
történetre, hanem a közérzetre épít, teszi mindezt a rendező színes, szabad, a
klasszikus rajzfilmesztétikával szembenálló stílusban. Egy fiút követünk
nyomon, aki céltalanul bolyong, csavargása során pedig spontán kerül
interakcióba utcai bandákkal, kocsmából kilógó részegekkel, aluljáróban
rendetlenkedőkkel és gördeszkás fiatalokkal. Szintén atmoszférateremtő Láng
Orsolya firkás diplomafilmje, a Szezon
után, melyben egy halászfalu lakói inkább csak rutinos résztvevői a
mindennapoknak addig, amíg az egyhangú cselekedeteiket megtöri egy képeslap.
Varga Tímea Még nem című érzékeny
hangvételű filmje a nézőre hagyja a döntést, hogy vajon valóban megtörtént vagy
képzelt mesét látott. Főszereplője egy kisfiú, akiért nem jönnek a játszóházba,
és egy nő, akiről csupa rosszat pletykál a környezete.
Traub
Viktória egy szürreális családtörténetet mesél el a Sellők és Rinocéroszokban, melyben egy nyolcéves kislány családi
emlékei elevenednek meg. A fakó, sötét színeket a vibráló narancssárgával és
rózsaszínnel keverő animáció olykor groteszk, erotikus, baljós vagy éppen
vidám, de a valóság és képzelet, a múlt és a jelen folyamatosan váltakozik.
Szintén egy család áll a középpontjában Turai Balázs Róma bukása című elsőfilmjének, akik disztópikus környezetben, egy
üvegbúra alól lesznek tanúi a Föld pusztulásának. Turai a rá jellemző határozott
kritikával, aktuálpolitikai utalásokkal és erős szimbólumokkal festi le a nem
túl távoli jövőképét (vagy vágyát), mely tele van bizarr figurával, szöveggel
és cselekedettel.
ADRIAI HULLÁM
Mint
minden évben, idén is volt egy kiemelt térség, amelynek animációs terméséből
láthattunk válogatást. Az Anilogue szervezői idén „Adriai hullám” néven hozták
el Horvátország, Szlovénia és Olaszország legjellegzetesebb animációt, melyek
közt frissek és filmtörténeti darabok is voltak. Az észt származású, de évek óta
Horvátországban alkotó Chintis Lundgren Élet
Hermannal (Elu Herman H. Rott’iga) és Manivald című
kisfilmjeiben egy szokatlan párkapcsolat kialakulását mutatja be, melyben a helyzetkomikum, a vibráló alakok, a szereplők
eltérő mentalitásából adódó feszültség és kedves humor kerekíti ki a rendező közönségkedvenc
stílusát. Eva Cvijanović
bábanimációs költeménye, A sündisznó
otthona (Jeľeva kuća) gyerekkorunk
rímbe szedett meséit, a hetvenes évek kelet-európai animációit és a
westernfilmek zenéjét idézi, melyben a bátor sündisznó mindene a szerény
otthona, de három furmányos vadtársa kincset sejt a féltve őrzött lakhely
mögött. A realista ábrázolásmódot egy kis álom szülte szürrealizmussal keveri ©pela
Čadeľ szlovén filmrendező bábfilmje (Boles), melyben egy magányos íróhoz
állít be prostituált szomszédja, hogy írjon szerelmesleveleket férjének.
Szintén az álmok, vagy inkább emlékképek okozzák Leon Vidmar Búcsújában (Slovo) a főhős időutazását, aki egy kádban ülve éli újra
nagyapjával való kapcsolatát. Zenés-táncos
párharcot mutat be az olasz Magda Guidi, gyerekrajzokat idéző animációja (San
Laszlo vs. Santa Maria Egiziaca), melyben istenek és punk rockerek küzdenek
meg egymással a táncparketten. Daniele Galliano fekete-fehér firkafilmje (The Man Who Managed To Get Pussy Off His
Mind) pont azt adja, amit a címe sugall: lefekvés után egy férfi minden
lehetséges módon megpróbál nem gondolni a szexre; sikertelenül.
Öt nap és
közel 300 animációs film után nehéz bármi másra gondolni, mint arra a széles és
intenzív vizuális élményre, amit a megszokott módon hozott idén is az Anilogue
– különösen a négy órás „Animált éjen” az erotikus, kísérleti és horrorisztikus
darabokkal, ahol a szervezők a legelszántabb animációrajongókra gondolva
éjszakába nyúlóan szórakoztattak minket a legelvetemültebb rövidfilmekkel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|