FesztiválGdyniaÉrzelmek, szenvedélyek, történelemPörös Géza
A függetlenség 100 éves jubileumán a fesztiválfilmekben a túláradó szenvedélyek nem a történelmi, inkább a magánéleti szférában jelentek meg.
Amint azt várhattuk, a 43.
Lengyel Játékfilmfesztivál szerves része volt annak az össztársadalmi megemlékezés-sorozatnak,
amelyben a mai lengyelek fejet hajtanak az ország függetlenségét kivívó és azt
vérzivataros időkben is megtartó nemzedékek előtt, számba veszik az elmúlt száz
esztendő legfontosabb pillanatait, hogy pontosan tudják milyen tanulságokat kínál
az ősök hősi és büszkeségre okot adó küzdelme. A Függetlenség 100 éve
című sorozat keretében ismét láthattuk a lengyel történelem drámai eseményeit
felidéző műveket Jerzy Kawalerowicz Az elnök halála című
alkotásától Andrzej Wajda ismert remeklésein (Hamu és gyémánt, Márványember)
keresztül Wojciech Smarzowski Volhiniájáig. A fesztiválon levetítették a
régi lengyel film kincseit is, köztük a magyar Illés Jenő által német
produkcióban 1918-ban rendezett Mania című filmet, amelynek Pola Negri
volt a főszereplője. (A filmet a Lengyel Filmtavasz keretében néhány hónapja a
budapesti Lengyel Intézet is bemutatta.) A program lenyűgöző gazdagságát bizonyítja,
hogy tizenkét párhuzamosan futó szekcióban peregtek a filmek, amit
könyvbemutatók, kiállítások, szakmai eszmecserék és koncertek kísértek. Szokás
szerint idén is Platina Oroszlánok-díjjal tüntették ki a kortárs film egyik élő
klasszikusát. A választás ezúttal Jerzy Skolimowskira esett. Ami a legfrissebb
termést illeti, kifejezetten „évfordulós” alkotás nem volt a szemlén, de azért
az elmúlt száz esztendő históriájának néhány eseménysora természetesen
megjelent a vásznon. A versenyprogramba beválasztott 16 film legfőbb szemléleti
sajátossága az volt, hogy a múlt és a jelen léthelyzeteit az alkotók az emberi
érzelmek és szenvedélyek terepeként ábrázolták. A legtraumatikusabb élmények
többnyire felkorbácsolt, túláradó vagy deformált szenvedélyek rajzolatában
jelentek meg.
Ebből a
szempontból visszaigazoló gesztusként is értelmezhető a Waldemar Krzystek
vezette zsűri – sokak szerint amúgy erősen vitatható – döntése, amikor különdijjal
emelte ki Marek Koterski parádés szereposztással elkészített 7 érzelem (7 uczuć) című munkáját, amelynek főalakja, Ada¶ Miauczyński azért tér
vissza elhibázottnak ítélt életének fordulópontjaihoz, hogy számba vegye és
megnevezze a sorsát alapvetően meghatározó érzelmeket. Azt végzi el érett fővel
önmaga terapeutájaként, amit korábban megtenni elmulasztott. Koterski szerint,
ha az érzelmek ennyire döntő szerepet játszanak életünkben, akkor jobb, ha
tudatosan viszonyulunk hozzájuk, hátha így energiájukat a javunkra tudjuk
fordítani.
Az
érzelmek vezették Jan Jakub Kolskit is, amikor elhatározta, hogy visszatér hajdani
sikeres filmje, a mozi centenáriumára készített A popielawach-i mozi
történetének(1996) színhelyére, azaz gyermekkorának ligetes vidékére, s folytatva
a családi legendáriumot, elmesélje nagyszüleinek nevezetes tettét. A legjobb
forgatókönyv és a legjobb női alakítás díjával kitüntetett Megkegyelmezés (Ułaskawienie)
1946-ban játszódik, amikor az állambiztonsági szolgálat tagjai megölik Janek
nagyszüleinek, Annának (Grażyna
Błęcka-Kolska) és Jakubnak (Jan Jankowski) egyik fiát, Odrowazt. A
családban apáról fiúra szállt a légiók és Piłsudski marsall hazafias
cselekedeteinek ethosza, Odrowaz maga is a kommunistákkal szemben álló Honi
Hadsereg tagja volt, ezért az állambiztonságiak végeztek vele. De ez még nem
volt elég, hogy megbizonyosodjanak a nép ellenségének haláláról, a holttestet eltemették,
aztán kiásták és mindezt még rituálészerűen háromszor megismételték. A mama nem
bírta elviselni e mérhetetlen megaláztatást, ezért férjével a koporsót kiásták,
kocsira tették, és elindultak vele hegyen-völgyön keresztül a Pacławska
Kálvária felé, hogy ott legyen végső nyughelye gyermeküknek. Kolski
balladisztikus tömörséggel fogalmaz, az emberi nyomorúságot a dél-lengyel tájak
melankolikus képeivel ellenpontozza. A mély és erős érzelmek, a makacsság, a
szenvedés, a bátorság és a szeretet által táplált erőfeszítés felemeli és
megtisztítja az egyes jellemeket, a tisztítótűzben Anna még a tegnapi ellenség
iránti jogos gyűlöletét is legyőzi, s felfedezi a fogolytáborból szökött, s
útjukon nekik hősiesen segítő német katonában az emberarcot.
Kolski
hőseinek szemében a méltóság védelmének elszántsága tükröződik, Małgorzata
Szumowska
főalakjának tekintetében viszont a megvertek vigasztalhatatlan keserűsége. A
rendezőnő Arc (Twarz)
című filmje – amely a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon már Ezüst Medvét nyert
–, egy súlyos baleset következményeit ábrázolja. Amíg az alkotó előző
filmjeiben a lélek deformálta a testet, itt a deformált test kezdi ki a lélek
épségét.
A
cselekmény színhelye ¦wiebodzin és környéke, ahol éppen egy olyan monumentális
Krisztus szobor épül – a valóságban is létezik ilyen –, amely még a Rio de
Janeiro-inál is magasabb lesz. Szumowska ezúttal is azt hangsúlyozza, hogy a
mindennapok családi összejövetelekkel, folyton változó rokon és ellenszenvekkel,
konfliktusokkal átitatott valósága mennyire nincs összhangban a kereszténység magasztos,
külsődleges és hivalkodó kulisszáival. Azazhogy éppen ezzel van összhangban s
nem a hit bensőséges és póztalan gyakorlásával. Történik pedig, hogy az építkezésen
dolgozó fiatalember, Jacek (Mateusz Ko¶ciukiewicz) lezuhan egy állványról,
minek következtében fél szemét elveszti, arcát pedig plasztikai műtéttel kell
átoperálni. Az arc megváltozása a személyiség megváltozását okozza, a hős
elveszti identitását, szerelmét, az iskolásgyerekek kinevetik, a
kocsmatöltelékek gúnyolódnak rajta. Egyre több segítségre szorulna, ám fokozódó
elmagányosodását csak nővére odaadó szeretete tudja valamelyest enyhíteni.
Szumowska
– aki művészként tudatosan törekszik a társadalmi fősodorral vitázó szemléleti „kánonszegésre”
–, biztos kézzel vezeti a történetet, a tragédiát iróniával és humorral
ellensúlyozza, s ezúttal is csípős hangon beszél a nagyzoló és vodkázó
Lengyelország álszent közállapotairól. Némely kritikus nem is mulasztotta el
szóvá tenni, hogy az alkotó a vitathatatlan művészi tálentumát újabban felszínes
publicisztikára váltja.
A lengyel katolicizmus, pontosabban a lengyel
katolikus egyház, amely Szumowskánál még csak jámbor csipkelődés tárgya volt, Wojciech
Smarzowskinál abszolút főtémává, s súlyos állítások céltáblájává válik. Nem
kétséges, a zsűri különdíjával, valamint az újságírók és a közönség díjával is
kitűntetett Klérus (Kler)
a fesztivál legnagyobb sikerű filmje volt, a vetítések előtt hosszú
sorok kanyarogtak, egy nap még éjjel fél 12-kor is kellett rendkívüli vetítést
beiktatni. A film iránti érdeklődés azóta is óriási szerte Polóniában, szeptember
végétől november végéig már több mint öt millióan váltottak rá jegyet. A film szenvedélyes
viták pergőtüzében áll, sokan merész és erőteljes társadalomkritikájáért
dicsérik, mások szerint viszont nem jut mélyebbre a zsurnalizmus közhelyeinél. Az
egyház szent, még ha annak némely szolgái vétkeznek is – mondják az intézmény
védelmezői.
Amint
azt a rendező számos interjúban elmondta, nem kifejezetten a katolikus egyház
ellen csinált filmet, nem is a korrupcióról vagy a pedofiliáról, hanem néhány
esendő lélekről, akik történetesen papok. A történet középpontjában három
lelkész – Kukula (Arkadiusz Jakubik), Trybus (Robert Wieczkiewicz), Lisowski (Jacek
Braciak) és egy főrangú méltóság, Mordowicz érsek (Janusz Gajos) egymásba fonódó
sorsának eseményei peregnek. Az első három egy régi baleset szerencsés megúszása
okán rendszeresen találkozik egymással, ilyenkor falatoznak, énekelnek és a
berúgásig leisszák magukat. Smarzowski a tőle már megszokott erős
hatáselemekkel dolgozik, hősei közönségesek, energikusak, sőt durvák és
gátlástalanok. A falusi plébániát vezető Trybus például pap létére úgy önti
magába a vodkát, mint előképe Az erős angyalhoz (2014) című opuszban, káromkodik,
akár egy kocsis, ráadásul egy asszonnyal él együtt. Még gyóntatáskor sem józan.
Kollégáját, Kukulát gyermekként – ahogyan manapság mondják – szexuálisan
kihasználták, most pedig a rendező jóvoltából az a látszat alakul ki róla, mintha
felnőttként ő is visszaélne egy vak fiú helyzetével. Pedig nincs így, hármójuk
közül épp Kukula a legártatlanabb. Az előző kettőnél valamivel finomabb,
amolyan „jólfésült” úrigyereknek tűnik Lisowski, aki társaiénál előkelőbb és
elegánsabb nagyvárosi környezetben szolgál. Ambiciói is nagyratörőek, szeretne
a Vatikánba kerülni, csakhogy hivatali elöljárója, Murdowicz érsek – aki ez idő
szerint maga is egy nagyszabású projekt megvalósításán dolgozik – nem támogatja
a nagyravágyó lelkész terveit. Amúgy Lisowski egyáltalán nem holmi idealista
széplélek, akinek szájában megalszik a tej. Ha kell, meggyőzően színleli az
alázatosat, ám eközben úgy figyel, mint egy kobra, hogy mikor lendüljön
támadásba. Smarzowski műve egy következetes művészi út újabb állomása, noha
állításaiban kemény, ám kompozíciója arányos és tiszta, üzenete pedig hiteles
és becsületes.
Smarzowskihoz
hasonlóan a 80. életévében járó Krzysztof Zanussi is saját világlátásából
táplálkozó, erősen gondolati fundamentumokra épülő, fausti művel hozakodott
elő. A Védőszínek, A gonosz érintése és a Fekete nap alkotója,
aki felváltva csinált filmeket a bennünk lévő jóról és rosszról, ezúttal is az
emberben lévő démon, az önámítással és csalással palástolt rögeszme működésének
koreográfiáját elemzi. A lengyel-olasz-ukrán-magyar közreműködéssel forgatott
mű címe az Éter (Eter).
Ez utóbbi, mint tudjuk, olyan gáz, amely évtizedeken keresztül fontos szerepet
játszott az orvoslásban. A film egy hosszabb „ismert” történetre és egy ezt
követő „titkos” záradékra tagozódik.
A film
cselekménye az Osztrák – Magyar Monarchia utolsó évtizedében, egy a galíciai –
orosz határ közelében fekvő katonai erődben játszódik. Mint tudjuk a rendezőt a
múltbéli témák feldolgozásakor sohasem a történelem vonzotta, hanem – hogy
legújabb könyvének címét idézzük – mindig az egyes karakterek életstratégiái és az ebből fakadó
léthelyzetek érdekelték. Főalakja az orvos (Jacek Poniedzialek), aki rejtélyes
körülmények között került Ferenc József hadigépezetébe. Hősünk a történet
elején még a cár szolgálatában állott, ám egy ízben erőszakoskodott egy Małgosia
nevű fiatal hölggyel, aki azonban nem állt kötélnek, mire az orvos éterrel
elkábította, s a lány a túladagolás következtében meghalt. A doktor menekülni
próbált, végül elfogták, halálra ítélték, de az ítéletet az uralkodó a kivégzés
előtt szibériai száműzetésre változtatta. Vajon miért? Honnan ez a nagylelkű
kegy? Milyen erőknek köszönheti a doktor, hogy ezt követően csaknem minden
tisztátalan cselekedete megtorlatlan marad?
A
rendező a főhőst mindvégig olyan rejtélyes lényként ábrázolja, akinek neve nincs,
identitása bizonytalan, és ugyan a személyi okmányaiban említés történik
szibériai száműzetésről meg a nagy szökésről Mandzsúrián keresztül, ám ezt még
az erődparancsnok (Andrzej Chyra) is kellő fenntartással konstatálja.
Mindenesetre tény, hogy a prológus után az orvos immár a Monarchia
uralkodójának alattvalójaként szolgál az erődben. Feladata közé tartozik a
vallatásokban, kivégzésekben való közreműködés és a bordély szakfelügyelete,
csakhogy az ő legfőbb ambíciója az éter használatával kapcsolatos kutatás, mely
passzióját a parancsnok ugyan nem támogatja, de elnézi neki. Miből fakad az
orvos ilyen erős ragaszkodása a kutatáshoz? Tudományos szenvedély hevítené? De
hisz arra van alkalmasabb hely is egy kaszárnyánál. A magyarázatot a
főcselekmény után található titkos történet adja meg. Eszerint az orvos még a
cári vesztőhelyen, a kivégzési procedúra előtt egyezséget kötött egy magas
státusú, sehova sem tartozó, de mindenhova bejáratos, úrral, a kerületi elöljáróval
– ezt a szerepet formálja meg remekül László Zsolt –, aki alkut kínál neki. A
titokzatos idegen voltaképpen a sátán, aki abban leli örömét, ha valamilyen módon
megfoszthat bennünket lelkiismeretünktől. S bizony az emberben lévő hatalmi
vágy minden fizetségre kész. Amikor az elöljáró azt a kérdést teszi fel a
kivégzés előtt álló fogvatartottnak, „…mi
az utolsó kívánsága? Mit tenne, ha a cár megváltoztatná az ítéletet?”,
az orvos nyíltan megvallja, hogy hatalmat szeretne, legalább egy ember feletti hatalmat.
Az egyezségnek persze ára van, ez pedig nem más, mint a lelkiismeret. A
tudomány képviselője nem tud a lelkiismeretről, nem hisz benne. Éppen emiatt
dörzsöli elégedetten tenyerét a sötétség fejedelme. „Milliók osztják manapság
a maga nézetét, mely szerint én nem létezem. Ez az én nagy sikerem” – magyarázza
az orvosnak.
Zanussihoz
hasonlóan a lengyel film másik érett mestere, az ugyancsak tekintélyes
életművel rendelkező Filip Bajon is gyakran fordul a történelemhez gyúanyagért (A
mágnás, Poznan’56). Ezt
tette legújabb munkája, az Ezüst Oroszlánokkal és még két szakmai díjjal kitüntetett
Főlakáj (Kamerdyner) esetében is, amelynek históriája a múlt
század elejétől a szovjet megszállás kezdetéig terjed. Egy interjúban a rendező
elmondta, hogy mintaként olyan filmepika megalkotása lebegett a szeme előtt, mint
Bertolucci 1900 című műve vagy Bille August Hódító Pelléje. A
gondosan kivitelezett, sok szereplőt felvonultató, több szálból építkező
családtörténet pomeránia kasubok lakta vidékén, Gdańsk környékén játszódik, s
azt ábrázolja, hogy az egymást követő történelmi kataklizmák során hogyan
viszonyultak egymáshoz az ott élő népcsoportok, a poroszok, a lengyelek és a
lengyelségen belül kisebbséget alkotó kasubok. (Kasubnak vallotta magát például
Günter Grass, akárcsak a politikus Donald Tusk.)
A
megtörtént eseményekre épülő filmregény azzal kezdődik, hogy édesanyjának korai
halálát követően Mateusz Krolt (Sebastian Fabijański), a kasub kisfiút magához
veszi a környék befolyásos és gazdag grófnője, a porosz Gerda von Krauss (Anna
Radwan). A fiú ettől kezdve a palotában lakik, gondos nevelésben részesül s
beleszeret Gerda asszony lányába, az elragadó Maritába (Marianna Zydek). A
századelő volt a poroszok és a lengyelek együttélésének relatív és törékeny
idillje. Bajon nagy műgonddal idézi meg a régi idők hétköznapi rituáléit, a
szertartásokat, a pompás ruhakölteményeket felvonultató bálokat, a
vadászatokat, ám a politikai játszmák nemsokára olyan fordulatot vesznek, aminek
következtében a régi világ egésze elpusztul. Mateusz keresztapja, a kasub
patriotizmust megtestesítő Bazyli Miotke (Janusz Gajos) aktívan részt vesz a
lengyel függetlenségi küzdelmekben s az a célja, hogy a kasubok népe a
versailles-i béketárgyalások eredményeként végre alanyi jogon rákerüljön
Lengyelország etnikai térképére. Ám ami a lengyeleknek igazságot szolgáltat, a
poroszoknak veszteség: a Krauss család alól a következő években kifut a talaj.
Birtokaikat elvesztik, befolyásuk csökken. Aztán elkövetkezik a beígért nagy
revans, amikor 1939 őszén a bevonuló németek vérfürdőt rendeznek Pomerániában.
Nem különbözik ettől a szovjet vircsaft sem. S mi marad tízezrek halála után? Egyfajta
részvét és szolidaritás. Ez utóbbit testesíti meg a kompozíció két főalakjának,
Hermann grófnak (Adam Woronowicz) és Bazyli Miotkának a kapcsolata: kezdeti barátságuk
rivalizálássá majd ellenségeskedéssé fajul, hogy aztán a poklot túlélve
kölcsönös megbecsüléssel tekintsenek egymásra.
S végül essék szó Pawel Pawlikowskinak az Ida
után Gdyniában újfent Arany Oroszlánokkal megkoronázott s időközben Oscar-díjra
nevezett művéről, a Cannes-ban tavasszal már a legjobb rendezés díját elnyert Hidegháborúról
(Zimna wojna). Pawlikowski az Ida világsikere után jó ösztönnel
maradt benn a hidegháborúként aposztrofált politikai korszakban, mintha
megérezte volna, hogy van ott még keresnivalója. Új filmjének gondosan
kimunkált vizuális világa sokat átment előző munkájából, ez is fekete-fehér,
monokróm színvilágú, ez is 4/3-as képarányt használ s az előzőhöz hasonló szerkesztési
elvek szerint építkezik. Noha a Hidegháború a vasfüggöny két oldalán
játszódik, mégsem politikai korkép, vagy csak mellékesen az, hanem egy
szenvedélyes szerelem krónikája, amelyben a hősöknek minden látszat ellenére nem
csupán a létező tilalomfákkal kellett megküzdeniük, hanem mindenekelőtt saját
természetükből fakadó döntéseik következményeivel.
A mű cselekménye 1949-től, a kemény diktatúra
kezdetétől 1964-ig tart, két főhőse pedig a még tizenéves Zula (Joanna Kulig)
és a harmincas éveiben járó Wiktor (Tomasz Kot), akik egy népzenei
tehetségkutató versenyen találkoznak egymással. Wiktor zenész és folklorista,
aki kolléganőjével, Irenával (Agata Kulesza) azért járja a falvakat, hogy
énekeseket és táncosokat toborozzanak a Mazurek
Együttesbe. (A társulat modellje a máig híres Mazowsze Együttes volt.) A két ember találkozásából olyan
mindent elsöprő, végletek között csapongó szerelem lesz, amelyben az együttlét
szenvedélyes időszakait különutak, szakítások, visszatérések és kölcsönös
megcsalások követik, hogy aztán a nagy kalandok végén ismét együtt legyenek,
immár az idők végezetéig. Zulát és Wiktort a rendező szüleiről mintázta,
akiknek a filmbéli hősökhöz hasonló viharos kapcsolatuk volt, még a nevüket is
tőlük kölcsönözte.
A film minden pillanatát e két ember kapcsolatának
állapota határozza meg, a külső valóság egyre komorabb képe csak jelzésszerűen
van jelen. Pawlikowski fegyelmezetten a főtémára koncentrál, arányos és minden
fölöslegtől megtisztított kompozíciós egységekből építkezik, beállításai
aprólékosan kidolgozottak, dialógusai tömörek és jelentéssel telítettek. Amikor
a főhősök először pillantják meg egymást, s Zula ajkáról felcsendül a „Két szív” („Dwa serduszka”)
című keservesen varázslatos népdal, a néző rögtön érzi, hogy ettől kezdve a két
szív ők maguk, s történjék bármi, semmi sem állhat útjukba, sem ideológia, sem
országhatár. Zula magával ragadóan énekel, nőként pedig ellenállhatatlan, ezért
is lesz rá nyomban féltékeny a Wiktor mellett dolgozó Irena. A rendező kitűnően
él a belépő és kihulló karakterek dramaturgiai lehetőségeivel. Az eleinte
beosztott apparatcsikként feltűnő, bumfordian kisstílű Kaczmarek (Borys Szyc)
például egyre nagyobb szerephez jut mind a társadalmi ranglétrán, mind Zula
privát életében. Ő az, aki gondolkozás nélkül közvetíti a hivatalos vonalat, s
a miniszter szavait felerősítve arra kéri Wiktorékat, hogy modernizálják már
meg ezeket e régi népdalokat, legyen bennük szó az agrárreformról meg a
békeharcról is. Ezt hallva a két szakember fejéből kifut a vér, mozgásterük
szűkül, Irena eltűnik, Wiktor pedig a kelet-berlini turnén disszidál. Zulát is
hívja, de a lány némi hezitálás után mégis marad. Zula előzőleg bevallotta
Wiktornak, hogy Kaczmarek kérésére jelentenie kell róla, de csak olyat írt le,
amellyel nem ártott. Pawlikowski hősnője öntörvényű teremtés, aki ugyanakkor
tisztában van helyzetével – édesapjával való afférja miatt kapott két év
felfüggesztettet –, s azt is jól sejti, hogy nyelvtudás hiányában most még
kockázatos lenne a disszidálás. Egyelőre senkihez és semmihez sem hű, élvezi a
maga teremtette szabadságát egy szabadsághiányos korban. Utazik, ő a Mazurek
csillaga, különböző férfiak oldalán látjuk, a végén Kaczmarek lesz a férje,
gyerekük is születik, de a hősnő mindig megtalálja a módját, hogy időről időre
találkozhasson Wiktorral. Egyszer egy füstös párizsi mulatóban toppan be hozzá
hajnaltájt, aztán Jugoszláviában találkoznak, később pedig, amikor a hazatérő
Wiktort tiltott határátlépés miatt elítélik, még a büntetőtáborban is
meglátogatja, hogy végül a férje kapcsolatai révén kihozassa onnan. Mert bárhova
vesse őket a sors, ők ketten mások felé mindenütt csak maszkokkal eljátszott
szerepet játszanak, egyedül az egymásnak megvallott szerelmük őszinte, igaz és
örök. Zula hívő, hitéhez nincs szüksége közvetítő intézményre. Ezért lehet
esküjük helyszíne egy romos templom, ahol csak Isten a tanújuk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|