Új rajRadu JudeMegrendezett történelemGyenge Zsolt
Radu Jude átlépi a román új hullám stiláris és tematikai határait, mindig az adott problémakörhöz illeszkedő ábrázolási rendszert teremt.
Cigányt kasztráló bojár, ex-feleségét gúzsba
kötő apa, széplelkű nyomorék, népirtásban jeleskedő tábornok – Radu Jude hősei
koruk történelmi kényszerei, saját előítéleteik és pszichés traumáik
szorításában őrlődnek valahol Európa peremén. Az utóbbi tíz-tizenöt évben
nagyot futott román filmművészet jelen pillanatban legizgalmasabb alkotója
hangyányival fiatalabb az „új hullámnak” is becézett generáció világhírűvé vált
filmeseinél, a közülük is kiemelkedő Mungiu-Puiu-Porumboiu hármasnál. Bár Radu
Jude karrierje valószínűleg elképzelhetetlen ezen elődök munkássága és
nemzetközi befolyása nélkül, valamint indulásában felfedezhető az „új hullám”
néhány jellegzetességének lenyomata, érdeklődése, témaválasztása,
gondolkodásmódja és kinematografikus víziója lényegileg tér el attól, amit
román filmként az utóbbi években megszoktunk. Mozija annál korszerűbb,
felforgatóbb és ebből fakadóan a hagyományos filmkészítéstől távolabb áll,
helyenként a képző- és videóművészet konceptuális jellegét súrolja. Sok elemében
munkásságában – az újhullámosokhoz hasonlóan – a modernizmus nyomai fedezhetőek
fel, csak míg amazok a megkésett filmes modernizmust tekintik
referenciapontjuknak, addig Jude a mozinál radikálisabb képzőművészet és
színház kortárs problémafelvetéseiből és formai megközelítéséből látszik
kiindulni.
Megérteni
magunkat és korunkat
Az Új Román Mozi – ahogy az újhullám alkotói
és kutatói a 2000 utáni filmművészetet szeretik nevezni – izgalmas mivoltának
egyik legfontosabb összetevője (amely jellemző egyébként a magyar filmmel való
összevetésekben, mint ez utóbbi hiányosságaként is szerepelni szokott), hogy a
filmesek műveik révén leginkább arra kérdeznek rá, hogy miért és hogyan vagyunk
itt. Hogy miképpen érthetőek meg azok a társadalmi és személyes viszonyok, azok
a tárgyi, nyelvi és viselkedésbeli jellegzetességek, amelyek ezt a
Kelet-Közép-Európában vergődő közösséget meghatározzák. Az újhullámos filmesek
ennek érdekében történeteiket leginkább két időszakban játszatták: vagy a
Ceaușescu által fémjelzett kommunista diktatúra idején, vagy a hosszúra nyúló
posztszocialista átmenet zűrzavaros éveiben. Míg az első korszak a máig
továbbélő reflexek gyökereinek megértésére, valamint a „borzalmas” kommunizmus
helyenként leegyszerűsítő, megvető elutasítására volt alkalmas, a második
lehetővé tette az ellentmondásos és egyenlőtlen módon gazdagodó,
középosztályosodó társadalom múlt iránti nosztalgiából és a kapitalista
fogyasztás által teremtett vágyakból összegyúrt világképének feltárását.
Jude pályája
elején készített rövidfilmjeinek és első két játékfilmjének cselekményét a
második, hozzánk közelebb eső időszakba helyezte, és bár színészvezetésben,
témaválasztásban és kamerakezelésben közel állt a mesterei által megteremtett
stílushoz, hozzáállása mégis érzékelhetően különbözött elődeitől. A Lámpás
televízió (Lampa cu căciulă, 2006 – rövidfilm), A legboldogabb
lány a világon (Cea mai fericită fată din lume, 2009), Mindenki a
mennybe megy (Toată lumea din familia noastră, 2012) közös
jellemzője, hogy nagyon rövid időtartamot, nagyjából egy napot ölelnek fel, és
az az alatt zajló eseményeket veszik rendkívül aprólékosan górcső alá. Ennek a
megközelítésnek a következménye, hogy leginkább a szűk időkeretből fakadóan a
tágabb kontextussal járó átfogó magyarázatok, társadalmi, morális, történelmi
következtetések háttérbe szorulnak vagy teljesen kimaradnak, inkább az emberi,
sőt helyenként a pszichológiai dimenziókra helyezve át a hangsúlyt. Ezekre a
filmekre a tizenkilencedik századi, balzac-i ihletésű realizmus helyett, ami első
sorban Cristian Mungiu és kisebb mértékben Cristi Puiu munkásságát
meghatározza, és ahol a szereplők minden hitelességük ellenére típusok
képviselői, vagy elvont ideák ábrázolói, inkább a naturalizmus jellemző. Jude
szereplői – a kortárs román filmből leginkább Radu Muntean-ra emlékeztető módon
– olyan esetlen, saját lelkiviláguk, érzéseik és vágyaik között vergődő
figurák, akik számára a társadalmi-történelmi realitás „pusztán” egy
megkérdőjelezhetetlenül adott környezet, és akik önmagukként, önértéken, nem
valamely értékrend képviselőiként vannak jelen.
Ezek a
filmek azért annyira zavarba ejtőek, mert a karakterek szűk szituációkban
kibontakozó sokoldalúsága nem követi a realista filmekben megszokott jó
is-rossz is séma kiegyenlítő játékát, hanem a személyiség eredendő meg- és
kiismerhetetlenségéből indul ki. Bármennyire kerülünk közel a főszereplőkhöz, a
történet végén képtelenek vagyunk egy morális értékrend mentén elhelyezni őket.
A legboldogabb lány a világon egy kínos reklámfilm-forgatást mutat meg,
amelyre vidéki középiskolás lány érkezik szüleivel, aki egy üdítőital kupakos
nyereményjátékán nyerte meg a fődíjat, ám a vadonatúj Dacia átvételéhez arcát,
és a címbeli mondatot kell adja a kampányhoz. A csúnyácska, anyja által
öltöztetett lány a családi erőviszonyok (a szülők el akarják adni az autót), a
társadalmi helyzet (vidékiként érezhetően idegen a zsúfolt, magát trendinek
vélő fővárosban) és a lokális hierarchia (a reklámfilmesek és marketingesek
lenéző, paternalista attitűdje) szorításában feszeng szinte két órán keresztül.
A Mindenki a mennybe megy zsigerekbe hatolóan kegyetlen ámokfutás egy
széteső család romjai fölött: válás után az apa szeretné tengeri vakációra
vinni kislányát a neki rendelt hétvégén, azonban az ex-anyós, az új férj majd
később a volt feleség vélt és valós indokok miatt ezt folyamatosan
megakadályozzák. Az apa igazából kiinduló helyzet különböző erőszakba forduló
gesztusoknak köszönhetően olyan kicsinyesen drámai szituációvá fejlődik, amit
az ábrázolás naturalista közvetlensége miatt a talajt és világos referenciákat
vesztett nézőnek fájdalmasan kínos végignézni. A megnyugtató megismerhetőség, a
lezáró kategorizáció minden erőfeszítés ellenére fennmaradó kudarca az életmű
egyik legfontosabb állandó jellegzetessége már ezekben a korai filmekben is.
A történelem
mocskos bugyraiban
Az Aferim!-mel (2015) radikális
tematikai és stilisztikai fordulat következett be az életműben, mellyel
kezdődően egy már négy filmet számláló, változatos, de problémafelvetésében
meglepő egységességet felmutató korszakot azonosíthatunk. Ezen művek
középpontjában a történelem áll, ám ez a történelemszemlélet eltér az új román
film többi alkotójától abban, hogy nem a rendszerváltás előtti közelmúltra,
hanem azt megelőző, régebbi korokra koncentrál. Ugyanakkor ez nem jelenti a
kortárs szempontok feladását, ugyanis a történelmi korokba való kracauer-i
látványos-kosztümös immerzió, belefeledkezés helyett a rendkívüli
felkészültséggel és tudatossággal kimunkált és e kimunkáltság szerkezetét
brechti módon láthatóvá tévő konstrukció minden esetben egyetlen célt szolgál:
a mai társadalom mentális állapotának feltérképezését. Nem más ez, mint egy
foucault-i ihletettségű tudás-archeológia, amelynek lényege, hogy a hagyományos
történetírás látványos fordulatokra (csatákra, forradalmakra, stb.) építő
narratívája helyett a régészet módszerére emlékeztető módon tárja fel a tudat
lassan lerakódott történelmi rétegeit annak érdekében, hogy megértse, milyen
összetevők révén lett a kortárs világkép olyan, amilyen. Legismertebb filmes
párhuzamként talán Haneke A fehér szalagját hozhatnánk fel, amely
egyébként az Aferim!-hez hasonlóan fekete-fehérben idézi meg az első
világháború előtti Németország tudatállapotát annak érdekében, hogy a későbbi
tragikus események egyénen, téren és időn túlmutató okait fellelje. Gesztusok,
öltözékek, helyszínek, nyelvi fordulatok, képi és zenei kompozíciók válnak Jude
nagyívű kutatómunkával alátámasztott vizsgálatának tárgyává ebben a második,
termékeny és gazdag időszakban.
A román
Holokauszt-tetralógiának is nevezhetjük a szóban forgó négy filmet, még akkor
is, ha ennek első darabja témája és 19. századi idősíkja miatt kivételnek
tűnik. A probléma felvetése két okból érdekes: egyrészt Jude ezzel a mai
társadalom világképének gyökereit nem (csak) a kommunista közelmúltban, hanem
annál sokkal régebben felfedezhetőnek tartja, másrészt a Holokauszt problémája
illetve romániai megtörténtének elismerése talán még a magyarországinál is
kevésbé közbeszéd tárgya. Bár az érvek ugyanazok: zsidóüldözés Romániában nem
volt, vagy ha igen csak németek által, vagy legalábbis német utasításra, vagy
ha elő is fordult saját kezdeményezésre, akkor csak lokális és elhanyagolható
léptékben. Ugyan 2004-ben az EU csatlakozásra készülve három egykori román
elnök is aláírta az Elie Wiesel Intézet jelentését, amely több százezer zsidó
romániai kiirtását tárja fel, a román értelmiség mértékadó része ezt inkább
kényszerű beismerésnek, mint valódi elfogadásnak tekinti. Amint ez Jude
filmjeiből és az ezekhez végzett rendkívül komoly archivális kutatómunkából
(is) kiderül, a román Holokauszt a civil lakosság ideológiai és tettleges
támogatásával, a román hadsereg és egyéb állami szervek (lásd vasút) által
szervezett részvételével valamint Antonescu marsall (az egyszerűsítés kedvéért nevezhetjük
őt a román Horthynak) kifejezett utasítására történt. Az ő írásos parancsából,
amelyben az Ogyesszába menekült-űzött zsidók teljes kiirtását rendeli el,
származik Jude utolsó, idén nyáron Karlovy Varyban fődíjat nyert filmjének a
címe: „Nem érdekel, ha barbárként vonulunk be a történelembe”.
Intermediális kollázs
2015-tel keződően Radu Jude filmjei leginkább
– Andreea Mironescu kifejezésével élve – „intermediális kollázsoknak” tekinthetők,
amelyekben a különböző forrásokból származó írott, hangzó vagy vizuális anyagok
kerülnek egy többé-kevésbé fiktív történet szövetébe, ezáltal egy fura, valóság
és annak reprezentációja között lebegő identitásra szert téve. A már többször
emlegetett Aferim! végeredményben egy „oláh western”, hiszen a
tizenkilencedik századi vidéki Havasalföldön játszódik, ahol porkolábok és
fizetett fejvadászok lóháton próbálják a környék nagyhatalmú bojárjának
parancsára felkutatni azt a cigány férfit, akivel az urat annak felesége a
hírek szerint rendszeresen megcsalta. A film esztétikája egy ellentmondáson
alapul: egyrészt meglehetősen naturalista – és arrafele provokatívnak számító –
módon teszi tapinthatóvá Havasalföld elmaradottságát a tizenkilencedik század
ellenére kora középkorinak tekinthető viszonyait, másrészt a szinte teljes
egészében korabeli (irodalmi és történelmi) forrásokból átvett és össze-vissza
montírozott dialógusai nyakatekert mesterkéltséget sugároznak. Ezzel a
feszültséggel a rendező elsősorban azt célozza, hogy a társadalom minden
rétegében és szegletében fellelhető, szinte kiirthatatlanul mélyen gyökerező
rasszizmust, ez esetben konkrétan cigánygyűlöletet, illetve az ott és akkor
meglehetősen elterjedt cigány-rabszolgaság intézményét feltárja, mintegy
prológusként a következő három film konkrétan a Holokauszttal foglalkozó
filmjeihez. (Bővebben: Christian Ferencz-Flatz: Aferim! - un film istoric
bine stricat.)
2016-ban
mutatták be a Max Blecher önéletrajzi ihletésű munkáiból adaptált Sebhelyes
szíveket. Az 1937-ben egy elit kórházban/szanatóriumban játszódó sztori
középpontjában a gerincet megtámadó Pott-szindrómában szenvedő, zsidó
származású író áll, aki a betegségtől illetve a kor gyógymódjaitól szenvedve
meséli el kezelésének mélabús, helyenként frivol, máskor pedig fenyegető
történetét. A Sebhelyes szívek igazából egy cronenbergi Varázshegy,
ahol a betegség és az érzelmek megélésének magasztosságát a primitív protézisek
és csikorgó szerkezetek által gyötört testek kattogása rántja le a földre. A
fémmel-fával toldozott-foltozott végtagok egyértelműen a kiborgok korai
manifesztációiként értelmezhetőek, a különböző merevítőkbe, gipszekbe és
szíjakba szorított alakok többször, hosszasan mutatott, nyikorgásokkal és
koppanásokkal kísért ormótlan szeretkezései egyértelműen a korai Cronenberget
idézik. A tetralógia központi, történelmi fókusza szempontjából leginkább a
jómódú kórház ablakain kívülről beszivárgó, de odabent is teljes
természetességgel kezelt, a főhős többiek számára közismert zsidó mivolta
ellenére zajló, szinte jóindulatú zsidózás bír jelentőséggel.
Egy
kosztümös történelmi film, majd egy két világháború közötti irodalmi adaptáció
után Jude újra műfajt vált: A halott ország (Țara moartă, 2017)
dokumentarista esszéfilm, amelynek címe különösen provokatívnak tekinthető
abban a Romániában, amely a bemutató időpontjában már gőzerővel készült a nagy
egyesülés 2018-ban esedékes méltó megünneplésére. A film egy harmincas években
dolgozó vidéki fotós archívumát és egy bukaresti zsidó orvos naplórészleteit
montírozza egymásra, kiegészítve korabeli politikai beszédekkel és a korszakot
reprezentáló zenei részletekkel. Az így létrejövő feszültség többrétegű: mivel
az auditív rétegtől teljesen függetlenül létrejött vizuális réteg semmiképpen
nem tekinthető a napló illusztrációjának, megkettőzött figyelemre van szükség a
képek fixírozása és a szövegek egyidejű hallgatása érdekében. Továbbá a
szövegek mellett „elhangzó” képek, amint arra Dánél Móna tavalyi kolozsvári konferenciaelőadásában
rámutatott, mindennél világosabbá teszik a Holokauszt-reprezentációk egyik nagy
toposzát, a zsidóság (és a népirtás) teljes vizuális hiányát. A valódi film így
valójában egy pillanatra sem jelenik meg a vásznon, hanem az orvos konkrét
eseményeket, utcajeleneteket elbeszélő naplója és a képek egybejátszása révén
az elménkben, a hiteles archív dokumentumok által generált képzeletünkben,
fikcionalizált történelemszemléletünkben születik meg.
Karlovy Varyban
nyert fődíjat Jude idei filmje, amely a történelmi valóság kollektív tudatban
való jelenlétének fikcionalizáltságát újabb formában dolgozza fel. A „Bánom
is én, ha elítél az utókor” (Îmi
este indiferent daca în istorie vom intra ca barbari, 2018) a
re-enactement, az újrajátszás műfaját választja, és leginkább Peter Watkins
munkáira emlékeztető módon azt viszi vászonra, ahogyan egy fiatal rendezőnő
Bukarestben egy szabadtéri előadást visz „színpadra” elsősorban helyi, civil
résztvevők segítségével. A fikcionalizáltság problémája több szinten kerül itt
előtérbe: egyrészt a film legelején a főszerepet játszó színésznő (Kiarostami Az
olajfák között című filmjének gesztusát megismételve) elmondja, hogy ő
fogja a tőle személyiségében némiképp eltérő rendezőnőt játszani, másrészt
pedig a stilizált előadás nem pusztán megismétli a történelmi eseményt (az
1941-es ogyesszai mészárlást), hanem elrajzolt módon illeszti egymás mellé a
konkrét jeleneteket és az ahhoz kapcsolódó történelmi dokumentumokat. Amint
arra Veronica Lazăr és Andrei Gorzo rávilágít (Un modernism politic updatat:
Radu Jude și „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari”), mindez a hatvanas-hetvenes
évekbeli, elsősorban godard-i politikai modernizmus felfrissített verziójának
tekinthető: bár attitűdjében egyértelműen elődeit követi, tőlük leginkább abban
különbözik, hogy az előadás recepciójának részleges kudarcának ábrázolása révén
egyértelművé teszi, hogy már nem hisz az ilyen megszólalás (pozitív) társadalmi
hatásában.
Vizualitás –
hol marad a mozi?
A filmkép megteremtésének tekintetében egy
olyan ellentmondást vélek felfedezni, ami az egész életműben nyomon követhető:
Radu Jude talán az egész új román mozi legnagyobb formaművésze, de nem
feltétlenül tekinthető a filmművészet nagy formalistájának. Főleg életműve
második korszakában kortársainál sokkal nagyobb figyelem érzékelhető az
ábrázolás gesztusának és módjának megtervezése iránt, vagyis mintha Jude nem
tekintené adottnak a filmes formanyelvet, mint kifejezőeszközt, hanem minden
esetben új, az adott problémakörhöz illeszkedő ábrázolási rendszert konstruál.
Az Aferim! fekete-fehér képei azért zavarba ejtőek, mert a kosztümös
történelmi filmek a színes film megjelenése óta a színes mozi egyik kedvenc
műfajának számítanak, hiszen ezáltal lehet maivá és átélhetővé tenni elmúlt
korok régi problémáit. Ugyanakkor a Jude által választott képvilág egyszerre
van összhangban a cselekmény saját korával, amely nagyjából a (fekete-fehér)
fotográfia feltalálásával esik egybe, és a műfaji párhuzam, a western
(h)őskorával. A Sebhelyes szívek 4:3-as (akadémiai) formátuma és enyhén
szépia pírba vont képei leginkább régi képeslapok statikus világát idézik, A
halott ország pedig egyenesen fotóesszé, vagyis egyetlen mozgó kép sem
látható benne.
A mozira
jellemző, leginkább a megmutatás-elrejtés, a hiány feszültségéből építkező
fogalmazás minden formai kimunkáltság ellenére szinte az egész életműből
hiányzik. Egyetlen állandóként talán a hosszú snitteket említhetnénk, de az
első két film kézikamerás közvetlensége után a kamera egyre inkább távolodik a
szereplőitől, és egyre tágabb plánokban fogalmaz, amelyekbe egyre nehezebb
belehelyezkedni, inkább összehúzott szemmel kell vizslatnunk a lényeget rejtő
apró részleteket. Az utóbbi filmjeit domináló totálok helyenként (leginkább
talán a Sebhelyes szívek végig fix kamerával felvett jeleneteiben)
színházias hatást hoznak létre, ahol a kamera által feltárt térben a szereplők
és a tárgyak önmagukra vannak utalva abban az értelemben, hogy nem segíti őket
a látványossá válásban a változó kompozíciójú, mozgásban lévő filmkép. E
teatralitás pedig végül az utolsó film színházi előadása révén teljes jogú
főszereplővé válik, minden ábrázolás és történelmi narratíva megrendezettségét,
valamint az ezeken alapuló kollektív öntudat manipuláltságát sugallva.
*
A fentebb
említett filmszerűtlenség bizonyára nem függetlenül attól, hogy nem a film az
egyetlen műforma, amelyben Jude dolgozik, Romániában színházi rendezőként is
rendkívül elismert. Fiktív dokumentarizmusba hajló filmes pályáján jelenleg a
mozi határait feszegető, komplex jel- és kifejezésrendszerrel operáló, utalások
bonyolult hálózatát létrehozó, mindezekből napjaink bizonytalan mentális
térképét sejtető mozgóképek létrehozásánál jár. Ezen a ponton azonban egyre
inkább elképzelhetőnek tartom, hogy a mozi intézményének és ábrázolási
korlátainak szűkössége más formátumok és helyszínek, például a videóművészet
formájában mozgóképeket már évek óta magába fogadó kiállítóterek irányába
fordítja hamarosan érdeklődését és fogalmazásmódját.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|