TelevízóFutball és reklámSzuperhősök, labdávalBaski Sándor
Míg Vasember és Superman
a Marvel és a DC, addig Ronaldo és Messi a Nike és az Adidas színeiben küzdenek
a nézők figyelméért.
Hollywoodot jelenleg az egymással
rivalizáló szuperhős-csapatok uralják. A Marvel jó érzékkel konvertálta rajzolt
héroszait mozis ikonokká, Vasember, Hulk, Thor és Amerika kapitány azonban nem
egymástól elszigetelve, hanem egy közös filmuniverzumban léteznek. A franchise
sztárjai tiszteletüket teszik a kollégák filmjeiben, néha pedig egyenrangú
partnerekként, közösen harcolnak az ellenféllel (lásd: Bosszúállók). A konkurens DC/Warner egyelőre fáziskésésben van, de
Superman és Batman 2016-ra ígért közös kalandjával, illetve a Justice League-gel már ők is megkezdték
az univerzumépítést.
Földöntúli képességekkel
bíró héroszokat azonban nem csak Hollywood tud felvonultatni. Napjaink
sztárfutballistái a milliós büdzséből készített reklámokban hasonló szerepeket alakítanak.
A Vasemberhez és Supermanhez hasonlóan Cristiano Ronaldo és Lionel Messi is két
külön világban létezik – legalábbis ami a reklámokat illeti –, csak nem a
Marvel és a DC, hanem a Nike és az Adidas színeiben küzdenek a célcsoportok
figyelméért.
*
Az önnön kultuszát
forintosító sztárfocista nem 21. századi jelenség. A hirdetők egészen korán
felismerték, hogy a körülrajongott, alacsony sorból származó játékosok ideális
reklámfigurák, nem csak a népszerűségük miatt, hanem azért is, mert hitelesek a
„nép fia” szerepében. Josef Uridil, a Rapid Wien középcsatára például – túl
azon, hogy már 1924-ben eljátszotta saját magát egy játékfilmben –, szappant és
gyümölcslét reklámozott, míg honfitársa, a Wundermannschaft támadója, Matthias
Sindelar karórákra és különböző tejtermékekre szakosodott. Mivel a hőskorban a
csapatoknak nem voltak hivatalos sportszergyártóik vagy kizárólagos
szponzoraik, a játékosok bármilyen, a futballhoz még csak érintőlegesen sem
kapcsolódó árucikkhez a nevüket adhatták.
A reklámipar
evolúciójával és a sportközvetítések kialakulásával párhuzamosan természetesen
a focireklámok is fejlődtek, de egészen a kilencvenes évekig, a sport globális
iparággá válásáig kellett várni arra, hogy intimebb viszony alakuljon ki termék
és játékos között. A világversenyeknek korábban is voltak állandó szponzorai –
a Coca-Cola és az Adidas a ‘70-es évek óta hivatalos partnerei a FIFÁ-nak –, de
a Pepsihez és a Nike-hoz hasonló amerikai multik csak az ezredforduló felé
közeledve látták elérkezettnek az időt arra, hogy megkíséreljék a
hatalomátvételt a piacon. Ehhez a hadművelethez nagy nevekre, ikonná és branddé
faragható sztárokra volt szükségük, így le is igazolták a korszak legjobb
és/vagy legnépszerűbb futballistáit.
A legnagyobb lendülettel
talán a Pepsi vetette bele magát a projektbe, de a kétezres évek első felében
készített reklámjaik arról tanúskodnak, hogy nem igazán tudták, mihez kezdjenek
az összevásárolt sztárcsapattal. A Tarsem Singh által rendezett, évente érkező
kisfilmek ugyanarra a koreográfiára épültek: Beckham és társai felbukkannak egy
számukra idegen környezetben, ahol focizni kezdenek, vagy egymással, vagy a
helyiekkel, a tét – a MacGuffin – pedig természetesen egy-egy doboz Pepsi. A
kreatívok 2002-ben, 2006-ban és 2010-ben, az aktuális világbajnokságokhoz
igazodva, helyi ízekkel próbálták feldobni a formulát, de csak a
sztereotípiákig jutottak – az első esetben egy szumócsapattal, a másodikban
népviseletbe öltözött bajorokkal, a harmadikban dél-afrikai bennszülöttekkel
mérkőztek meg Henry-ék. Még ennyi apropója sem volt a 2003-as és a 2004-es év
szuperprodukcióinak, amelyekben a Pepsi-válogatottnak westernfilmes illetve
középkori díszletek közt kellett bohóckodnia.
Ebben az időszakban a
Nike is részben hasonló stratégiát választott, sőt a műfaji játék ötlete
valószínűleg eleve tőlük ered. A ‘96-os Eb-hez időzített Good vs. Evil-ben maga a Sátán ereszti össze a világ legnagyobb
sztárjait saját pokoli seregével egy túlvilági arénában. A filmet, amelyben
többek közt Cantona, Figo, Maldini és Ronaldo főszerepelt, szintúgy Tarsem
rendezte, de míg a Pepsi-nek forgatott későbbi filmjeiben családbarát
atmoszférát biztosított, itt szabad(abb) kezet kapott arra, hogy kiélje
szürreális fantáziáit. A szörnysereg tagjai ennél fogva valóban félelmetes
kreatúrák, akik a rendező nagyjátékfilmjeiből sem lógnának ki.
A futballisták a
különböző zsánerek sablonjaira építő reklámokban tehát elsősorban mint
akcióhősök tűntek fel, hogy a valóságtól elemelt szituációkban és helyszíneken
adjanak tanúságot különleges képességeikről, illetve arról, hogy nem veszik túl
komolyan magukat. A Nike ugyanakkor megpróbálkozott egy olyan, kevésbé
mesterkélt koncepcióval is, amelyben a leszerződtetett játékosoknak nem kell
kosztümöt húzniuk, csak azt tenniük, amiben a legjobbak: futballozniuk. A márka
által megcélozott életérzés ideális képviselőit a brazil válogatott tagjaiban
találták meg. A műfajteremtő Airportban
(John Woo, 1998) Ronaldóék, a járatukra várva, önfeledt labdazsonglőrködésbe
kezdenek a reptéren, miközben nem csak egymást, de a biztonsági őröket is
kicselezik. A Nike ettől kezdve még tudatosabban törekedett rá, hogy kampányaik
ne – vagy ne csak – konkrét termékeket reklámozzanak, hanem egy olyan attitűdöt
közvetítsenek, amely a „szép játék” kultiválásában és a virtuóz képességek
ünneplésében érhető tetten, ahogy azt a 2006-os Joga Bonito-sorozattal is demonstrálták.
Az újabb irányváltásra
sem kellett sokat várni: Guy Ritchie 2008-as opusza (Take It To The Next Level) már azzal a céllal készült, hogy a
nézőt, aki eddig csak messziről csodálhatta a focihéroszokat, bevonja a
topfutball világába. A háromperces hossza miatt eleve online fogyasztásra
készült klipben végig egy Arsenal játékos szemszögéből élhetjük át a pályán
belüli és kívüli történéseket, mintha csak egy élőszereplős videojátékban
vennénk részt. Ritchie filmje többek közt azért volt úttörő, mert
bebizonyította, hogy a CGI-trükkök segítségével immár vissza lehet adni a játék
intenzitását és szépségét. A Take It To
The Next Level emellett már nem egy fantáziavilágban, hanem a valóságban
játszódott, ahol a sztároknak reális problémákkal (elsősorban: a rájuk nehezedő
nyomással) kell megküzdeniük. Ezt a vonulatot folytatta az Alejandro González
Iñárritu rendezte 2010-es Write The
Future is, amely az elképesztően látványos meccsjelenetek közben azt
villantotta fel rövid montázsokban, hogy a pályán hozott rossz és jó döntések
milyen hatással lehetnek, nem csak a játékosok, de a szurkolók millióinak
életére is.
*
A legnagyobb márkák természetesen
az idei brazíliai világbajnokságra is különleges produkciókkal készültek. A
Nike és az Adidas első körben nagyon hasonló etűdökkel rukkoltak elő. A Risk Everything és a The Dream: all in or nothing egyaránt a
kockázatvállalás fontosságát hangsúlyozza, expresszív, álomszerű képeikkel
pedig azt a feszültséget próbálják visszaadni, amit az óriási elvárások
szorításában a sztárjátékosok átélnek egy világverseny előtt. Mind a Jonathan
Glazer, mind a Fernando Meirelles által rendezett klip a filmteaserek eszközeit
használja, előbbi ráadásul nyíltan – és rendkívül frappánsan – merít a John
Boorman-féle Point Blankből.
A folytatásban azonban a
Nike képes volt még tovább emelni a tétet, és két újabb, eleve a netre szánt blockbuster-reklámmal demonstrálta
erőfölényét. Korábban is készültek olyan szpotok, amelyekben a
futballistenségek leereszkedtek a nép egyszerű gyermekeihez egy közös játék
erejéig, hogy jelezzék, a dúsgazdag szupersztárok nem távolodtak el a
gyökereiktől, illetve, hogy nincs is akkora szakadék a 100 ezres stadionok és a
grundok világa közt, de a Winner Stays-nek
most sikerült ezt a sugallatot egy dramaturgiailag kikezdhetetlen megoldással
demonstrálnia. A négyperces rövidfilmben egy angol külváros szegényes pályáján
kamaszok fociznak egymással, és közben kedvenc játékosaik bőrébe képzelik
magukat, épp úgy, ahogy azt a világon mindenki megteszi ebben a korban. Itt viszont
a gyerekfantáziák szó szerint megelevenednek és a főhősök valóban felveszik Neymar,
Rooney, Ibrahimović és a többiek avatárjait, miközben képzeletükben a lepukkant
grund szurkolókkal zsúfolt stadionná transzformálódik.
A vébé nyitánya előtt
pár nappal debütált The Last Game-nek
végül sikerült magukat a futballsztárokat is saját fizikai valójuktól elemelt
szuperhősökké alakítania. A stílusában A
hihetetlen családra emlékeztető animációs film gyanúsan rímel az X-Men - Az eljövendő múlt napjai és A futurológiai kongresszus alapötletére:
a jövőben Ribery-t, Iniestát és társaikat egy gonosz tudós klónokra cseréli le,
hogy ezzel kiiktassa a játékból az emberi tényezőt, vagyis a hibázás
lehetőségét. A feleslegessé vált sztárokat azonban a brazil Ronaldo sorra
felkeresi, és ráveszi őket, hogy álljanak ki a klónsereggel egy mérkőzésre,
bebizonyítandó, hogy a pályán csak az nyerhet, aki hajlandó kockázatos
megoldásokra vállalkozni.
A helyzet iróniája, hogy
az üzenetet, mi szerint az egyéniségeket nem lehet könnyen irányítható
másolatokkal pótolni, egy olyan film hirdeti, amely a hús-vér sztárokat animált
figurákra cserélte le. Érdeksérelem persze nem történt: a játékosok a motion
capture technikával készült videojátékokban már korábban önként beléptek a
digitális örökkévalóságba. A The Last
Game, amely színvonalát tekintve akár Pixar-produkció is lehetne, csak azt
bizonyította be, hogy a futballsztárok, ha akarnák, akár a fikciós
univerzumokat is meghódíthatnák.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 319 átlag: 5.03 |
|
|