HatársávBeszélgetés Szöllősi GézávalSzerepjáték tárgyakkalSzabó Dénes
A mai képzőművészet és a
magyar film között ritka a kölcsönhatás, Szöllősi példája megerősíti a határátlépés
szükségét.
Már három magyar filmben (Taxidermia, Ópium – Egy elmebeteg nő naplója, A nagy füzet) dolgoztál mint dizájner. A filmes megbízásaid során előnyt vagy
hátrányt jelent, hogy képzőművésznek tanultál?
Valójában mindkettőt. De
nekem egy filmes munka inkább „kirándulás” a művészet területéről a mozi
világába, és nem létszükséglet, mint más tervezőknek. Nekik minden napjuk erről
szól. Az egyik forgatáson még egy tizenhatodik században játszódó olasz
történelmi filmben dolgoznak, majd máskor egy kortárs történethez keresnek
díszletet. Én örülök, ha adódik egy filmes lehetőség, de ha épp nincs, nem
kezdek el kapálózni érte.
Mióta dolgozol együtt Szász János rendezővel és hogyan kerültél
kapcsolatba vele?
Amikor János az Ópiumot készítette elő, gondolta, hogy
szüksége lesz Lázár Tibor díszlettervező mellé egy olyan szakemberre is, aki
máshonnan jön, és más szemmel dolgozik. Aki még a látványon alakíthat, és
különös tárgyak, szerkezetek létrehozásával hozzáadhat valami pluszt a film
hangulatához. Az Ópium óta Jánossal
rendszeresen együtt dolgozunk, a legújabb közös munkánk, A nagy füzet már a hetedik Szász-alkotás, amelyben részt vehettem,
mivel a színházi darabjaiban is segítem őt. János mindig hív és számít rám, ha
az adott munkájához passzol a vizuális világom.
Dizájnerként mi volt a feladatod A nagy füzetben? Te írtad
tele a lapokat?
A füzetbe nem én írtam,
az Szász-Benczúr Zsuzsa kalligráfus feladata volt. Ő imitálta a filmben
szereplő ikerpár írásmódját és ugyancsak ő írta tele az Ópiumban az elmebeteg főszereplőnő naplóit is. A nagy füzetben nekem a fontosabb jelenetekhez kellett a
kollázsokat elkészítenem a már megírt szöveges oldalakra. Szász János
ragaszkodott hozzá, hogy Agota Kristof teljes kisregényét elkészítsük. Korabeli
újságokból, fotókból vágtam ki részleteket, melyekre aztán ráfestettem,
belerajzoltam, de növényekkel és bogarakkal is kidekoráltam őket. Olyan hozzáállással
dolgoztam, mint egy gyerek, persze a fő szempont a művészi megformálás volt.
Amikor filmekhez készítesz dizájnt, tárgyakat, akkor mi a
munkamódszered?
Egy filmszereplő tárgyi
környezetének megtervezésekor, belehelyezkedem a szerepbe. Ilyenkor én is olyan
vagyok mint egy színész, annyi különbséggel, hogy én nem a testemmel vagy a
hangommal dolgozom, hanem az elkészített tárgyakkal adok hozzá a szereplő
karakteréhez. Az Ópiumban például az
intézet igazgatója, Moravcsik szerepébe bújtam bele, és elképzeltem, hogy
milyen mérőeszközei, orvosi szerkezetei lehettek. Így született meg például a „vizes
terápia szett”, mellyel Gizellát a főorvos egy vízzel teli akváriumba meríti,
méghozzá megalázó helyzetben. A tervezéskor a korabeli Houdini akváriumát és a
mai japán szadomazo kötözési kultúrát ötvöztem.
Előfordult már, hogy valamelyik filmes munkád hatott a
képzőművészetedre?
Persze, mivel bizonyos
szempontból lusta vagyok. Ha filmes munkával bíznak meg, akkor azzal az elánnal
alkotom meg a tárgyakat, mintha magamnak csinálnám őket. A nagy füzet például arra ösztönzött, hogy ne csak digitális
montázsokat készítsek, hanem térjek vissza a hagyományos, manuális technikához.
De előfordul az is, hogy egy filmes tárgyat kortárs installációként kiállítok.
Így került az Ópium egyik egészalakos
orvosi lelet-együttese egy galériába. A Taxidermiát
követően pedig több groteszk állatpreparátumot is készítettem.
Utóbbiak között volt már gömb alakú tehénfej vagy egy disznó,
melynek hasából kolbászok ágaztak ki. De állathúsból készítettél már emberi
portrékat, szexuális témájú műveket is. Számos kritika ér?
Ha
egy képzőművész a horror és a pornográfia területén lavírozik, azt azonnal a
személyére vetítik. Ha ugyanezt teszi egy filmrendező, akkor senki sem gondolja
róla, hogy zavart lelkivilága lehet. Nem is értem, hogy a hús-szobraim miért
botránkoztatják meg a befogadót, pedig a tömegmédia még szörnyűbb képeket
használ fel a híradásokhoz.
http://issuu.com/szollosi/docs
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 332 átlag: 5.32 |
|
|