Állati elmékÁllathorrorBorzasztó természetSepsi László
Az
állati horrort elszabadító ősbűn a természet elleni emberi erőszak.
A fenyegető természet a
hetvenes években vált az amerikai horrorfilm egyik meghatározó témájává: a
közbeszédben a hatvanas évek végétől jelen lévő ökológiai válság, az ózonlyuk
felfedezése 1974-ben és az olajválság, illetve a gazdasági recesszió egyaránt
fogékonnyá tette a közönséget a természeti katasztrófákkal és ámokfutó állatokkal
rémisztgető filmekre. A korszak horrorját a természet bosszúja-filmeken túl is
egy realista, a hagyományosan fantasztikus szörnyeket valóságközeli rémekre
cserélő közelítésmód uralta – gondoljunk csak olyan példákra, mint az 1968-as Célpontok vagy a Martin rendhagyó vámpírmozijára nyolc évvel később –, így az
ötvenes évek óriásszörnyeit leváltó hétköznapi állatok (kutyák, méhek,
giliszták) egyúttal ezt a hangsúlyeltolódást is markánsan illusztrálják. Egy olyan
évtizedben, amikor alapjaiban kérdőjeleződik meg a fogyasztói berendezkedés
fenntarthatósága, az emberiség és környezetének viszonyát pedig leginkább
letarolt esőerdők és UV-sugárzástól elrákosodott anyajegyek szimbolizálják a
legszebben, nincs szükség természetfeletti szörnyetegekre a kollektív szorongás
felkeltéséhez. Elég egy dühösen morgó házikedvenc a kerti fészer árnyékában.
Virágzás előtt
Habár
az állathorrort, másik nevén a természet bosszúja-filmeket hagyományosan a
hetvenes évek trendjének tartja a szakirodalom, aminek gyökerei egyrészt az 1963-as
Madarakjáig, másrészt az ötvenes évek
atomfóbiás szörnyfilmjeiig nyúlnak vissza, az ember ellen forduló természet
ötlete már Hitchcock klasszikusa előtt is felbukkant az amerikai tömegfilmben. Miközben
az ötvenes évek autósmozijait nagyra nőtt gyíkok és tücskök uralták, a
toronyház méretű szörnyek árnyékában elszórtan ugyan, de már megjelentek a
hetvenes évek realista hangütését előlegező filmek, bennük a természet pőre
fenyegetésével. Viszont az emberre szinte szervezetten támadó állatok
attrakciója és borzalma ebben a korszakban még inkább volt a legváltozatosabb
műfajokban felbukkanó vándormotívum, mintsem jól körülírható proto-műfaj. Míg
Roger Corman korai nyomasztásában (The
Beast with a Million Eyes, 1955) egy telepata űrmanó manipulálja a sivatagi
farmercsalád jószágait, hogy gazdáikra támadjanak, a Hangyainvázió (The Naked
Jungle, 1954) éhes marabuntái vagy a Betyár,
a hűséges tolvaj (Old Yeller,
1957) egyre fenyegetőbbé váló vidéke pedig még csak nem is a horror vagy a
science fiction kontextusában használják ki az állattámadások sokkját – előbbi
kalandfilmbe oltott románc, utóbbi családi kutyatörténet a Disneytől. Annak
ellenére, hogy a Madarakhoz hasonlóan
teljesen nélkülözik a direkt ökológiai áthallásokat vagy a zöld ideológiát, a
műfaj történetének szempontjából mégsem tekinthetőek szeparált zárványoknak. Az
ellenséges környezet, a hagyományos családmodell fenyegetettsége vagy válsága,
illetve a szimbolikus állatinvázió képében felszínre törő elfojtások később
ugyanígy alapvető elemei lesznek a zsánernek, legyen szó később elhagyott házikedvencekből
verbuválódott vérebfalkákról (A falka,
Fehér isten), pincemélyi patkányokról (Willard,
Eredete ismeretlen) vagy kiéhezett bengáli tigrisről (Burning Bright).
Az
ötvenes évek az óriásszörny-filmektől elkülönült állathorrorjának
kulcsmotívumai a Madarakban
kristályosodnak ki először, és bár Hitchcock filmje direkt módon behívja a
katasztrófa pszichoanalitikus értelmezését azáltal, hogy nem ad racionális
választ az invázió okaira, ez az olvasat a korábbi művektől sem teljesen
idegen. A milliószemű szörnyet általános
rossz közérzet uralja, az elszegényedett farmercsalád a sivatag szívében próbál
talpon maradni, miközben a táj és a kiszolgáltatottság ábrázolása már (a nem
mellékesen Corman-tanítvány) Monte Hellman egzisztencialista zsánerfilmjeit
előlegezi. Az állatok támadása egybeesik azzal a ponttal, amikor a család belső
válsága is tetőzik – lásd később a Véres
hétvége és a Nyílt tengeren
párkapcsolati drámáit vagy akár a Cujót
–, a sivatagi senkiföldjén gazdáik életére törő lábasjószágokban a működésképtelen
családot lemorzsoló erők öltenek konkrét fizikai testet. Bár az embereket és
állatokat egyaránt megszálló földönkívüli erőn keresztül Corman még
természetfeletti magyarázatot használ, a fillérekből forgatott sci-fi horror
elsődleges borzalmait mégis az ismerős és hétköznapi állatok ellenségessé
válása szolgáltatja. Az ember itt már nem a természet koronája, dominanciája
időleges és esetleges az őt körülvevő természetben, ahol bármikor felbukkanhat
egy nála erősebb és nem szükségszerűen barátságos hatalom.
A
kiszolgáltatott család természetbe vetettsége Corman szikár filmjében a
harmincas évek gazdasági válságát idéző, már-már apokaliptikus képsorokkal
kerül felismerhető társadalmi kontextusba. Bár célközönségük és műfajuk is
teljesen eltérő, a konfliktus a Betyár, a
hűséges tolvajban és a Hangyainvázióban
ugyancsak egy diszfunkcionális pár, illetve család és a természet
összecsapásából fakad. Előbbiben egy elszegényedett déli farmercsaládot hagy
magára a családfő egy olyan vidéken, ahol az állatok közt vészesen terjed a
veszettség, utóbbi hősei pedig az emberi civilizáció legszélén próbálnak
fenntartani egy kávéültetvényt és megalapozni közvetítőkön keresztül kötött
házasságukat. A természet legyőzése mindkét esetben a férfiasság eszményéhez
kötődik: a Hangyainvázió a Szépség és a szörnyeteg dzsungelbe
helyezett változataként indul, amiben a civilizációból érkező feleségjelölt
fokozatosan kénytelen összecsiszolódni a büszke, de érzelmileg és szexuálisan
is tapasztalatlan nagybirtokossal. Az őserdő mélyéről meginduló katonahangyák
azt a kezdetleges berendezkedést ostromolják, amit a magányos férfi épített fel
a vadon szívében, pusztításuk – hasonlóan a Madarakhoz
– a nő érkezésének sokkját, az általa felborított status quót tükrözi egy
korábban más szabályok szerint működő férfivilágban. Szemben Hitchcock
filmjével, a Hangyainvázióban anyakomplexus
helyett faji alapon és maszkulin dominanciaharcok mentén szerveződik az őserdei
hierarchia, ezt zavarja össze az önálló és emancipált női főhős érkezése:
betörése a zárt férfiközösségbe annak pusztulását is magával hozza, a hangyák
támadása után az összekovácsolódott párnak együtt kell új civilizációt
építenie.
A
vadon betörése a látszólag idillikus hétköznapokba a Betyár, a hűséges tolvajban ugyancsak a férfiszerep felvállalásának
és (újra)tanulásának katalizátora. A címbeli kutyával összebarátkozó kamaszfiú
apja távollétében kénytelen irányítani a Hangyainvázió
ültetvényéhez hasonlóan vadon és civilizáció határvidékén lévő farmot, amit
előbb szinte játékos (kukoricát dézsmáló mosómedvék), majd egyre
hátborzongatóbb (vadkanhorda, egy veszett farkas) vadállatok fenyegetnek. A
beavatástörténet egyszerűnek tűnő feladata – irányítani a gazdaságot és távol
tartani a kártevőket – hamar frusztráló kihívássá válik, aminek csúcspontján
már a címszereplő kutya is a veszettségtől megvadulva vicsorog gazdáira. A Betyár… ahelyett, hogy megnyugtatóan az
állatvilág fölé emelné kamaszhősét, inkább a kudarc elfogadására tanít: az
erdők-mezők vadjai és az egyén jellemhibái fölött aratott győzelem legjobb
esetben is csak időleges lehet, a hazatérő apuka pedig a hímdominancia trükkjei
helyett a traumafeldolgozás lehetséges stratégiáira kezdi tanítani az ifjú
trónkövetelőt.
A család kedvencei
Mint
fentiekből is kitűnik, Hitchcock Madarakja
az ötvenes években elszórtan felbukkanó, ember és természet viszonyát egy
átpszichologizált kontextusban megfogalmazó hagyományt dolgozott ki
maradéktalanul. Ez a közelítésmód, amiben az ember ellen forduló természet
valójában frusztrációk, érzelmi defektusok és a tudattalanból felszínre törő
elfojtások szimbóluma, a következő évtizedben sem tűnt el a műfajból,
függetlenül attól, hogy egyének vagy egész közösségek kerülnek szembe a
fenyegetéssel. Az egyértelműen ökológiai problémákkal foglalkozó (Az állatok napja, A falka, Rajzás) és az
(olykor kollektív) tudattalan rémeit állatalakban ábrázoló (Cápa, Cujo, Willard) horrorfilmek közös
nevezője végül egyaránt az elnyomott és elfojtott visszatérése lesz, az ember
által kizsákmányolt állatvilág és a kimondatlan frusztrációk ugyanazzal az
elementáris erővel ütnek vissza áldozataikra. A természet ezekben a filmekben
kétértelmű fogalommá válik: egyrészt a fejlett társadalomnak kell szembenéznie
az általa megsértett vagy időlegesen leigázott anyatermészettel (mint Az állatok napjában vagy egy síkon
a Véres hétvégében), másrészt a
látszólag megzabolázott emberi természetből tör felszínre az állatias
ösztön-én. Az utóbbi esetekben – folytatva a Hangyainvázió és a Betyár…
által megkezdett tradíciót – az állati támadókkal való szembenézés gyakran a
maszkulinitás újrafelfedezésével kecsegtet: a Cápa víziszonyos rendőre végül hőssé válik, A gyilkos bálna arrogáns tengerészét a címszereplő hívja párbajra a
jégtáblákon, az Eredete ismeretlen
irodistája baseballütőből és százasszögekből gyártott buzogánnyal védi meg
otthonát a betolakodó nősténypatkánytól. A megingott férfiszerep újbóli
megéléséhez ezekben a filmekben a hősöknek az ellenük forduló állatokat kellene
újra igába hajtaniuk, de sikerük mégis éppoly kétséges, mint a Betyár, a hűséges tolvaj kamaszfiújának
egynyári családfősködése. A gyilkos bálna
tengerésze alulmarad ellenfelével szemben, Az
állatok napjában vademberré visszavedlett és társait is terrorizáló Leslie
Nielsent hamar móresre tanítja egy medve, Peter Weller az Eredete ismeretlenben pedig esetlen gladiátor-paródiaként kergeti a
ravasz rágcsálót. A műfaj hetvenes-nyolcvanas években született darabjaiban –
szemben például a Fehér isten
optimista végkicsengésével – ritkán létezik visszaút a modern civilizációból az
idealizált anyatermészethez vagy az érintetlen ösztönvilághoz. Hősei idegenként
mozognak a vadonban (Véres hétvége, Az
állatok napja, A falka) és mint azt a Fuller-féle Fehér kutyában rasszistává nevelt állat példája mutatja, az ember
által megrontott természetet csak a pusztulás tisztíthatja meg (lásd a Rajzás hibrid méheit vagy a bosszúja
után maga is a jég alá szoruló orkát A
gyilkos bálnában).
Annak
ellenére, hogy az állathorror a rémfilm műfaján belül a borzongás egy
racionalizált formáját kínálja – vagyis monstrumai nem természetfeletti
eredetűek, maximum hajszálnyival nagyobbak vagy okosabbak hús-vér társaiknál –,
mégsem iktatja ki teljes egészében az állatok mitikus vonatkozásait. Bár a
nyíltan totemisztikus felfogás csak elszórtan jelenik meg a zsánerben (lásd az
1987-es A krokodilvadász vagy az
1996-os Ragadozók emberevőit), azáltal,
hogy felbukkanásukkal gyakran valamiféle ősbűnt torolnak meg, az állatok
ámokfutása mégis misztikus mellékzöngéket kap. Ez az ősbűn egyaránt lehet a
természettel szembeni egyszerű tiszteletlenség (Véres hétvége, A falka, Az állatok napja) vagy bármilyen olyan
tevékenység, ami a klasszikus családmodell egységét fenyegeti – hűtlenség a Cujóban és a Strays macskahorrorjában, testvérek közötti nézeteltérés a The Beast with The Million Eyes-ban és a
Burning Bright-ban, vagy csupán egy
megromlott párkapcsolat, mint a Véres
hétvége és A zátony
kamaradrámáiban. Az állathorror ragadozói nem a legyengült és beteg egyedeket, hanem a legyengült és beteg családokat fenyegetik: miközben a
hollywoodi logikának megfelelően ezekben a filmekben a családközösség jelenti a
nyugati társadalom alapját, megrendülése értelemszerűen hozza magával a civilizáció
előtti fenyegetések újbóli feltűnését. Nem véletlen, hogy a műfaj egyik
leggyakoribb toposzát a családi védőbástyák ostroma jelenti, legyen az egy
lerobbant autó (Cujo) vagy
babaház-szerű építmények a természet lágy ölén (A falka, Strays), miközben a gyermektelen pároknak gyakran efféle
védőburkok nélkül kell szembenéznie a fenyegetéssel, és akár vízen (A zátony, Halál a mocsárban), akár a
szárazföldön (Véres hétvége) kapcsolatuk
utolsó próbatételeként csak egymásba kapaszkodhatnak. Az állathorrorban a
család egységének megtörése egyben a civilizáció pajzsának felrepedését is
jelzi, amin keresztül a hősök életébe betörhet az embertelen anyatermészet és a
nyers ösztönvilág (mint Mundruczó Fehér
istenében is), innentől pedig a leghétköznapibb állatot is csak egy hajszál
választja el attól, hogy mitikus szörnynek látsszék. A műfajnak ezt a folklorisztikus
vetületét gyakran a horror zsánerén belül is brutális gyerekhalál-ábrázolás
hangsúlyozza, lásd a példák sorát a Grizzlytől
a Piranhán át a Cujo könyvverziójáig: a gyermekeket elragadó szörnyekben egyszerre
testesül meg a család védőburkán kívüli világ fenyegetése, illetve idézik fel a
tündérmesék hasonló tanulságokat közvetítő fantasztikus rémeit. Ez az
ideológiai talapzat a természetfeletti elemeket nélkülöző állathorror egyik
legkülönösebb sajátosságát is megmagyarázza: a szervezetten támadó, gyakran
szinte kollektív tudattal bíró biomasszaként feltűnő állatsereglet (Az állatok napja, A falka, Fehér isten,
Rajzás, Strays) valójában minden ökotudatos és látszólag racionális körítés
ellenére sem vetette le mitikus gyökereit, lényegében mindegy, hogy támadásukat
a megsértett anyatermészet vagy egy megsértett istenség bosszújaként olvassuk. Az
állathorror tündérmese azoknak, akik a strigától már nem ijednek meg, de egy
vicsorgó kutyától még képesek megborzongani – de a mese tanulsága ugyanaz
maradt.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 364 átlag: 5.74 |
|
|