Lengyel filmLengyel FilmtavaszKi vagy?Pályi András
A huszadik Lengyel Filmtavasz bővelkedett az
identitásdrámákban.
Ida szelíd apácapillantása a mellette álló
végzet asszonyára siklik, a véreskezű sztálinista ügyészre, aki éltes kora
ellenére is csupa érzéki sugárzás. „Ki vagy?” – kérdi. Ekkor már hosszú percek
óta beszélgetnek. A novíciát (Agata Trzebuchowska), aki háborús árvaként került
az apácakolostorba, ott nevelkedett, az örök fogadalom letétele előtt rendi
elöljárója küldi el egyetlen élő rokonához, a nagynéni Wandához (Agata Kulesza),
hogy az életre szóló döntés előtt megtudja, amit meg kell tudnia. „Zsidó vagy.
Zsidó apáca vagy” – ez a nagynéni első szava. Paweł Pawlikowski Ida című filmje – amely a tavaly őszi
gdyniai lengyel filmfesztiválon elnyerte az Arany Oroszlánt – a hatvanas évek
Lengyelországában játszódik, Ida eddigre érik felnőtté, Wanda viszont 1956 után
már elvesztette hatalmi kulcspozícióját. Így hát beülnek a nagynéni autójába, együtt
vágnak neki, és még meg is találják egy elfekvőben azt a lengyel parasztot, aki
Ida családját bújtatta, majd baltával agyonverte őket. A paraszt fia az
áldozatok maradványait is kiássa, hogy a két nő egy zsákban elvigye az ország
túlsó végébe, és az elhagyott zsidó temetőben saját kezűleg bekaparja a
csontokat a családi sírba.
Újabb leszámolás a
lengyel–zsidó múlt vétkeivel, máig érzékeny sebeivel? A rendező tiltakozik, épp
ellenkezőleg, őt a hatvanas évek Varsójához fűzik erős érzelmi szálak, amelyet „minden
surmósága és provincializmusa ellenére átitatott a minden lehetséges
optimizmusa” – fejtegeti Newsweek Polska
hasábjain –, vagyis „a jazz, a pop, az űrutazás, a Beatlesek, az autóstop, a
hosszú haj”. Tudniillik az 1968 utáni antiszemita-értelmiségellenes kampány
idején a tizennégy esztendős Pawlikowski szüleivel elhagyja az országot, és
Londonban nő fel, azt pedig, hogy atyai részről zsidó származású, ő is csak
utólag, apja halála után deríti ki. És valóban, ez a film távolról sem célozza
meg a történelmi számvetést, Pawlikowski a két nő identitásdrámájára
koncentrál, annál is inkább, mert – nem is oly bonyolult áttétellel – nyilván a
sajátjáról vall benne. Tudjuk róla, hogy Oxfordban irodalmat és filozófiát
tanult, harmincéves fejjel kezdett dokumentumfilmeket forgatni a BBC kötelékében,
már első nagy játékfilmje, Az utolsó
menedék (2000) után a kritika az egyik legtehetségesebb angol filmrendezőt
sejti benne, a Szerelmem nyarára
(2004) aztán meg is kapja az angol Oscart, a Brit Filmakadémia legjobb brit
rendezőnek járó díját. Ő viszont egyre inkább érzi, hogy nem ugorhatja át a
saját árnyékát, filmjeiben egyre több lengyel munkatársa van, és az Ida már odahaza készül lengyel filmként.
A francia és a brit filmművészeten nevelkedett rendező – Ryszard Lenczewski
kamerájával, aki már a Titkok Párizsban (2011)
idején is alkotótársa volt – képi világában ezúttal tudatosan hivatkozik a
lengyel filmiskola klasszikusaira, nem beszélve a fekete-fehér technikáról, az
álló kameráról, az ötvenes években használt 1,37:1 formátumról. „Az is lehet
lengyel, akinek ereiben egy csepp lengyel vér sem folyik” – állítja. Hősnője ugyanis
végül a kolostort, azaz (felvett) lengyel identitását választja, ami legalábbis
paradoxonként cseng a brit rendezőként indult lengyel–zsidó Pawlikowskitól. Neki,
úgy tűnik, épp e paradox látásmód a lényeg.
Pörös Géza a tavalyi
gdynai fesztiválról küldött tudósításában (Filmvilág 2013/12.) már utalt rá,
hogy miután a lengyelek „átalakították, majd finomra hangolták a filmkultúra
teljes intézményrendszerét”, várható volt, hogy „a fiatal tehetségek folyamatos
belépése előbb-utóbb megtermi gyümölcseit”, magyarán az erős fesztiválmezőnyből
előre sejthettük, hogy a budapesti Lengyel Intézet által idén immár huszadszor
megrendezett Lengyel Filmtavasz kínálata
az átlagnál erőteljesebb lesz. Az azonban, hogy e filmszemlének a
Pawlikowski-féle „ki vagy?” mintegy fő gondolati vonala lesz, csak a Művész
mozi vetítésein derült ki. Látszólag puszta érdekesség, de jellemző hogy az
előző szemle meglepetésfilmjét, az Imagine-t, amelyről tavaly már írtam (Filmvilág
2013/7.), úgyszintén egy filozófus-rendező, Andrzej Jakimowski készítette. A
film ráadásul időközben az HBO csatornán is lement A képzelet ereje címmel, sőt rendhagyó módon közkívánatra idén újra
bekerült a programba, hisz igazi, lélegzetelállító belső nyomozás ez a
személyiség határait illetően. Jakimowskit a képzelet felszabadítása érdekli –
az exkluzív lisszaboni vakok intézetében Ian a tárgyakról visszaverődő hangok
segítségével tanítja tájékozódni a vak gyerekeket – Pawlikowkit Ida
manipulálatlan, tiszta hite, és a kettő nincs is oly távol egymástól, mint
hinnénk. Mindketten a személyiség irracionális, rejtett dimenziójára figyelnek.
Ennél sokkal prózaibbnak
tűnik Maciej Pieprzyca Mateuszának drámája. Az Élni jó megtörtént esetet dolgoz fel, a fogyatékos Mateusz se
beszélni, se járni nem tud, mégsem „növény”, aminek az orvosok diagnosztizálják,
hanem értelmes lény. Ezt akarja megrendítő erőfeszítéssel magának és a világnak
bebizonyítani, amivel közel két órára egyszerűen rabul ejti a nézőt. Dawid
Ogrodnik, aki az Idában az
önazonosságát kereső novícia alkalom adta szerelmi partnere, itt mondhatni
virtuóz módon, technikailag, lélektanilag, sőt orvosilag is hitelesen
fogyatékossá válik, ami egyúttal rendezői bravúr. Pieprzyca, akinek ez a második
nagy játékfilmje, a maga elszánt optimizmusával és életigenlésével hamisítatlan
közönségfilmet kerekít e polarizált identitásdrámából, amelyhez alig sikerült
producert találnia – amiről a bemutató után maga számolt be. Ettől egyedi,
különleges siker az Élni jó, noha tematikusan
persze megvoltak az előzményei, mint a Szkafander
és pillangó (Julian Schnabel, 2007) vagy az Életrevalók (Olivier Nakache, Eric Toledano, 2011).
Ehhez képest Małgorzata
Szumowska új filmje, a Kinek a nevében?,
egy homoszexuális pap vergődéséről a hivatástudat és az érzéki vágy
csapdájában, hagyományos lélektani válságot idéz, ám teszi ezt annyi mentális
könnyedséggel, olyan érzelmi empátiával, hogy miközben irritálóan tabusértő – különösen
a katolikus Lengyelországban –, egyúttal lefegyverzően emberi és természetes
lesz. Nem utolsósorban Andrzej Chyra remek Adam atya figurájának köszönhetően,
akit igaz férfibarátság fűz a keze alatt érlelődő volt javítóintézeti
huszonévesekhez, ám ennek megvan a maga erotikája. A papot azonban, aki egy
ponton kénytelen feltenni magának a „ki vagy?” kérdését, úgy helyezik át, hogy
elöljárói véletlenül sem kíváncsiak belső dilemmájára, Łukasz, a szerelme
viszont utána szökik, hogy a film utolsó kockáin már a papnevelde növendékei
közt lássuk viszont. Elég frivol záróakkord. Szumowska, a különc női sorsok elemzője,
előző filmjében, a lengyel–francia koprodukcióban készült, nálunk is játszott Szex felsőfokon-ban az Elle magazin újságírónőjét ébresztette
rá frusztráltságára, miközben az a tanulmányaikat szexuális szolgáltatás
nyújtásával „szponzoráló” diáklányok esetén dolgozott; most a férfiak testi-lelki
kínjai iránt mutat affinitást. És nem hagy kétséget afelől, hogy a világ
ragaszkodik a maga álszent kulisszáihoz, hiába lebbentjük fel a fátylat arról, ami
mögöttük történik.
Nem kevésbé
identitásdráma a Papusza, Joanna és
Krzysztof Krauze filmje. Bronisława Wajs (1908-1987) cigány költőnőről, akit
mindenki csak Papuszaként ismert, és akinek nem mindennapi tehetségéből fakadt
a balsorsa, hisz fiatalon feleségül adták egy nála jóval idősebb férfihoz,
akinek patriarchális jogait ő soha nem vonta kétségbe, mégis pusztán azzal,
hogy bár soha nem járt iskolába, saját szorgalmából megtanult írni-olvasni, sőt
nő létére verseket írt, átlépve az ősi verbális kultúrából az írottba,
megszegte az együttélés íratlan törvényeit, a közösség kivetette magából. Különösen
miután Jerzy Ficowski felfedezte, lengyelre fordította és kiadta költeményeit,
amiből magának Ficowskinak több babér jutott, mint Papuszának, akiről még életében,
1974-ben készült egy dokumentumfilm. A Krauze-házaspár másra vállalkozott, őket
épp Papusza kettős identitása – költői és cigány mivolta –, a kettő konfliktusa,
drámája érdekelte, tehát játékfilmet készítettek róla, Lengyelországban első
ízben romani nyelven, ami sajátos hangsúlyt kölcsönöz vizuálisan is lenyűgöző
alkotásuknak. Krzysztof Ptak és Wojciech Staroń kamerája monumentális, élő
freskókat tár elénk, mindig korrespondálva a hősök megnyilatkozásaival és
lelkiállapotával, egyben a letűnt vándorcigány életformát is megörökítve, ám ez
mit sem von le a film társadalmi-közéleti időszerűségéből, inkább aláhúzza azt.
A huszadik Lengyel Filmtavasz láthatóan nem
egyszerűen lengyel film művészi felívelését
tanúsította, bár azt is, hanem érdekes módon a fokozódó közönségigényt is
napjaink sorskérdéseire rákérdező, azok történelmi gyökereit firtató filmek
iránt, amely úgy tűnik, vetekszik a könnyebb fajsúlyú, szórakoztató produkciók
iránti kereslettel.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 359 átlag: 5.94 |
 |
|