KritikaÍtélet MagyarországonElső fokonBarotányi Zoltán
Hajdú
Eszter stábja nyomon követte a rasszista sorozatgyilkosok tárgyalását.
A 2008-2009-es romák elleni
gyilkosságsorozat alighanem a rendszerváltozás utáni Magyarország egyik (ha nem
a) legmegrázóbb bűnesete – az események feltárása máig sem teljes, legfeljebb
az áldozatok (a halottak, a sebesült és traumatizált túlélők) szomorú névsora
ismert teljes bizonyossággal.
Tavaly
augusztusban azonban első fokon ítélet született az ügyben – az idáig tartó
folyamatot dokumentálja akkurátus pontossággal Hajdú Eszter minden szempontból
drámai és lebilincselő filmje. Pedig a koncepció viszonylag egyszerű –
dramaturgiai puritánságában is követi a tárgyalótermi kamaradarabok, a bírósági
dokudrámák szokásos fordulatait. Néhány hatásos külső jelenetet (helyszínelés,
temetés) leszámítva egy zárt, klausztrofób belső teret, a Pest Környéki
Törvényszék tárgyalótermét látjuk (Hajdúék mind a 167 tárgyalási napon
forgattak!), ahol a vádlottak karnyújtásnyira ülnek a bíróktól, az ügyésztől, s
ahol a tanúk – sokszor maguk is az áldozatok rokonai – a vélelmezett elkövetők
orra előtt kénytelenek vallomást tenni. Ez a kényszerű összezártság különös és egyben
az adott helyzetben afféle természetes suspense forrása lesz – az indulatok gyorsan
elszabadulnak, a feszültség szinte szó szerint tapintható. Egy ilyen nehezen
kontrollálható szituációban kulcsfontosságú a szerepe a tanácsvezető bírónak,
az ügyet felvállaltan rendhagyó módon kezelő, minimum karizmatikus és impulzív
Miszori Lászlónak. Néha a néző – ahogy a vádlottak, tanúk és szakértők – számára
is megdöbbentőek kissé váratlan és néha irracionálisnak tűnő kitörései, ahogy
szó szerint leordítja a fegyelmezetlen vagy éppen hibázó alanyok fejét. Máskor
viszont kénytelenek vagyunk magunk is elismerni, hogy adott szituációban csak
vaskézzel lehet fenntartani legalább a normális eljárás látszatát. Úgy hinnénk,
a hosszan elnyúló tárgyalás csökkenti a dráma élét – s elvégre az áldozatok
egyik jogi képviselője maga is úgy érezte: a hosszú jogi procedúra során egyszerűen
elveszett a katarzis. Ám az egyszerre sokféle indíttatású és természetű
társadalmi nyomás, az eredménykényszer és a bíró saját természetéből is következő
perfekcionizmus, az igazság feltárásának elementáris vágya (egy kis
exhibicionizmussal fűszerezve) rendszerint kibillentik a vizsgálati és
ítélethozatali folyamatot a maga megszokott medréből.
A
dokumentumfilm pontosan rögzíti a bizonyítási eljárás legmeghökkentőbb fordulatait:
ahogy a rendőrök, az egymással is vetélkedő nyomozati szervek és az ügyészség
hanyagsága, szabálytalan, hiányos, szakmailag pocsék eljárása, a szakértők
bénázásai csaknem kudarcba fullasztják az egész pert. Pontosan ezt kell
kikerülnie és megakadályoznia a bírónak, még ha ennek érdekében (s amúgy szokásától
korántsem eltérve) kénytelen proaktívan beavatkozni a vizsgálati és bizonyítási
szakaszba s a maga kezébe venni mások munkáját is.
S
emellett letagadhatatlanul a középpontba tolakodnak maguk a vélelmezett
elkövetők, a Kiss-testvérpár (Árpád és István) és Pető Zsolt – előbbiek csak a
súlyos sérüléssel és halállal végződő támadásokban való részvételüket, utóbbi
mindent tagadva, a tanúkat, a bíróságot és magát a tanácsvezetőt provokálva.
Az
egyenlőtlenség mindenesetre feltűnő: jól felkészített vádlottak – velük szemben
dilettáns hatósági közegek (vagy éppen olyan fekete komédiába kívánkozó
figurák, mint a félreinterpretálásban és téves diagnózisban erős mentős és tűzoltó),
a jogi eljárás menetében, egyáltalán annak nyelvében járatlan, tájékozatlan
tanúk és/vagy áldozatok.
A
film által remekül feltárt aszimmetria ismeretében talán nem is véletlen, hogy annak
kockázataival is számolva, oly sokat vállalt magára a bíró. Rossz érzései
dacára sem vágta a szemétbe a hibáktól hemzsegő nyomozati anyagokat, ahogy nem
hagyta figyelmen kívül annak a Csontos Istvánnak (amúgy a Katonai Biztonsági
Hivatal néhai ügynökének) a sokszor ellentmondásos vallomását, aki pedig „csak”
az utolsó két gyilkosság alkalmából működött sofőrként a többiek mellett. Ilyen
körülmények között a film végén kiszabott elsőfokú ítélet (tényleges
életfogytiglan a három gyilkossággal vádolt delikvensnek) nem hogy katarzist,
de még megnyugvást sem hoz. A film által felvetett számtalan kérdés közül csak
az egyiket említenénk: biztos, hogy e három (pontosabban négy) neohungarista
elkövető izoláltan, segítség és felső kapcsolat nélkül cselekedett? Márpedig
erre talán még a várva várt másodfokú tárgyalás sem fog választ adni.
Ítélet
Magyarországon – magyar-német-portugál dokumentumfilm, 2014. Rendezte: Hajdú
Eszter. Kép: Szőnyi István, Medvigy Gábor, Hajdú Eszter. Zeneszerző és
producer: MS3 Mester Sándor. Gyártó: Perfect Shots Film/ Miradouro. 108 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 307 átlag: 5.56 |
|
|