KritikaVolt egyszer egy erdő; AmazóniaŐserdők hőseiVajda Judit
A két új természetfilm a rácsodálkozás és a tanulás élményét adja.
A francia
természetfilm ugyanannyira dicső múlttal és jelennel rendelkezik, mint az
angolszász, így semmi meglepő nincs abban, hogy a közelmúltban gyors
egymásutánban két újabb darab jutott el hazánkba. Az egyik annak a Luc
Jacquet-nak az alkotása, aki korábban A róka és a gyerek, illetve a Pingvinek
vándorlása című alkotásokkal hívta fel magára a figyelmet – utóbbival
olyannyira, hogy Oscar-díjat érdemelt érte.
A Volt egyszer egy erdő egy meg nem nevezett példán
keresztül a trópusi esőerdők életét mutatja be egy szakértő narrátor, Francis
Hallé botanikus segítségével. Ennek során térben és időben is megismerjük az
erdőt és élővilágát, a középpontban természetesen a fákkal. A játékidő zömében
a fűben vagy épp egy-egy fa tetején ülő Hallé folyamatosan skicceket készít a
növényekről, eközben pedig a több évszázados fákból álló erdők fejlődéséről
mesél a pionír erdőtől kezdve a másodlagos erdőn át az őserdő érett koráig.
Habár Jacquet filmjében a címszereplő helyszínen élő állatok is
megjelennek, mégiscsak az akár 70 méter magasra megnövő, egyes esetekben
ezeréves fák a főszereplők, ami leküzdhetetlen akadály elé állítja a
filmeseket. Míg az állatok világát bemutató természetfilmeknél elég a kitartás
a pompás felvételek elkészítéséhez, addig a több évszázadon át fejlődő erdők
megfigyeléséhez és lefilmezéséhez egy emberélet is kevés – nincs az a türelmes
természetfilmes, akinek kamerájával sikerülne megragadni például a fák
öregedését. A Volt egyszer egy erdő esetében így sokszor élnek azzal a
szükségmegoldással, hogy „élőszereplős” felvételek helyett animációs betétek
vagy akár az eredeti helyszíneken rögzített képsorokkal vegyített animációk
segítségével illusztrálják a történéseket. Ez amellett, hogy beszédesen
árulkodik a film tárgyának csodálatos tulajdonságáról („a fák megtestesítik az időt”), a természetfilm műfajának egy
plusz rétegére is felhívja a figyelmet.
A természetfilmek ismeretterjesztő funkciója olyan alapvetés, amit
kár is magyarázni; a modern kori művek esetében pedig a környezetszennyezés
miatt pusztuló környezet okán belép a képbe az erős természetvédelmi
mondanivaló is. Talán nem olyan magától értetődő azonban, hogy a
természetfilmek akár pszichedelikus tripként is működhetnek, hiszen az általuk
közvetített képekbe, színekbe, formákba és hangokba ugyanúgy bele lehet
feledkezni, mint egy tudatmódosított utazásba.
Egy egészen konkrét kábítószeres álom megjelenik az Amazóniában
is, amely azonban alapvetően teljesen más megoldásokkal él, mint Jacquet
alkotása. A dél-amerikai őserdőben játszódó mű az értelmünk helyett ugyanis az
érzelmeinkre akar hatni azzal, hogy egy édes kis kapucinus majmot választ főhősének:
az ő figuráján keresztül mutatja be az Amazonas-medence élővilágát, mindentudó
narrátorhang és bármiféle magyarázat nélkül. Az egyértelműen betanított
állatokkal dolgozó film egyenesen direct cinema, cinéma vérité, sőt akár
dokumentum-játékfilmes alkotásként is megállja a helyét, hiszen
dramatizált-fikcionalizált formában adja elő kis majomhősének kalandjait. Az
egyénített (egy vörös nyakörvvel megjelölt) kisállat tehetséges színésznek
bizonyul, még arcjátékkal is él, sőt egy alkalommal nyelvet ölt. Az alkotók
pedig olyan szinten közel visznek hozzá, hogy egyszer még az álmát is
láthatjuk. Az Amazónia történetet akar elmesélni (egy
repülőgép-szerencsétlenség okán visszakerül az őserdőbe egy megszelídített
majomkölyök, aki a dzsungelben ellenségekre, sorstársakra és párra is lel), így
sokkal kevésbé informatív, mint a másik mű – cserébe azonban magas izgalom- és
cukiságfaktorral dolgozik. Nem tudjuk meg ugyan, hogy pontosan milyen állatokat
és növényeket látunk a képen, viszont drukkolhatunk a főhősnek, és marad
továbbá a rácsodálkozás élménye is. Ami
azonban itt is ugyanúgy működik, mint a másik alkotásban, az a természetfilmek
csodája maga: általuk meghallhatjuk, hogy ami csendes, az valójában, ha jobban
odafigyelünk, zajos, és ahol először semmit vagy legalábbis semmi különöset nem
látunk, ott igazából nagyon is sok minden él.
Amazónia – francia, 2013. Rendezte: Thierry Ragobert. Írta: Johanne Bernard. Kép: Gustavo Hadba, Manuel Teran. Zene: Bruno
Coulais. Forgalmazó: Anjou Lafayette.
83 perc.
Volt egyszer egy erdő – francia, 2013. Rendezte és írta: Luc Jacquet. Kép: Antoine Marteau. Zene: Éric
Neveux. Forgalmazó: ADS Service.
78 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 210 átlag: 5.55 |
|
|