FesztiválLinz – Crossing EuropeFilmhangok vegyeskarraBuglya Zsófia
A linzi fesztiválprogram
változatossága a női szerzők intenzív jelenlétének is köszönhető.
Az utóbbi hónapokban sok szó esett a nők filmszakmán
belüli esélyeiről – a Berlinale alatt a Cinema Total szentelt szakmai
kerekasztalt a témának, Cannes-ban pedig a nők által jegyzett filmek száma
emelkedett lényegesen, aminek adott körülmények közt valóban örülhetünk.
Linzben, Ausztria társadalompolitikailag is izgalmas kérdéseket feszegető
nemzetközi filmfesztiválján viszont az a kellemes helyzet fogadja a látogatót,
hogy a női filmek és alkotók intenzív jelenléte a kezdetektől (2004 óta) minden
különösebb kvótázás vagy kényszeredettség nélkül természetes. A publikum jó
eséllyel találkozhat női nézőpontokkal, ami az esetek egy részében persze női hősöket
és problematikát is jelent, de még inkább karakteres és vállaltan személyes
egyéni hangokat. A fesztivál idei programjából kitűnő női munkák olykor arról
is árulkodnak, hogy rendezőik csak komoly kerülőutak után tudták megmutatni, merték
megtalálni egyéni hangjukat.
A brit Joanna Hogg,
akinek a fesztivál idén tribute szekciót szentelt (egyébként olyan szerzők
után, mint Matteo Garrone, Ursula Meier vagy Anca Damian), két évtizednyi
televíziózást követően, 2007-ben készítette el első nagyjátékfilmjét, miután
1986-os diplomamunkáját (a fiatal Tilda Swintonnal a főszerepben) tanárai fenntartásokkal
fogadták. Megkésve bár, de végül elkészült az Unrelated, amely így első film és kiérlelt munka egyszerre, már a
későbbi művek jellegzetességeivel: a történet kiindulópontjául szolgáló zárt térrel,
a benne élő szereplőkkel és viszonyaik komplexitásával, amit az elbeszélés
csupán sejtetni enged. Hogg harmadik szerzői filmje, az Exhibition megy e téren a legmesszebb: a középkorú művészházaspár
költözni készül egyedi tervezésű otthonából, ahol vélhetően legszebb éveit
töltötte. Ebben az átmeneti időszakban rögzíti kapcsolatuk portréját a film,
szinte tényleg mint állóképet: nagy történések nincsenek, a látványos érzelmek hiányoznak,
a privát tér és a közösen eltöltött idő pedig kizár minden felesleges félmondatot.
Egyszerre hideg és meleg ez az otthonosság, amelynek feszültségét – a közelik
mellőzése révén – az adja, hogy úgy kerülünk be két ember legbelső
intimszférájába, hogy valójában nem kerülünk hozzájuk közel. Titkok maradnak
számunkra, ahogy bizonyos mértékig egymásnak is.
Az elemelés másfajta
módszereivel él a színész-rendező Valeria Bruni Tedeschi, akinek filmjeiből
szintén kiérződik a személyes életanyag. Tedeschi, aki a linzi programban harmadik
rendezésével, a tavaly Arany Pálmára jelölt Kastély
Olaszországbannal (Un Chateau en Italie) szerepelt, a
komédia eszköztárához nyúl. Filmjei elsősorban saját komikusi jelenlétére –
nagy nézéseire, kiborulásaira, kerek kis lazzóira – épülnek. Ő az esetlen, szép-csúnya
negyvenes, aki tele van akarással, csak még nem tudja, mit is szeretne pontosan,
mert körülményei, az arisztokrata, értelmiségi miliő ez idáig burokban
tartották. Ezért is illik jól figurájához Csehov Cseresznyéskertjének illúzióvilága, amelynek alaphelyzetébe – a
családi birtok sorsa körüli polémiába – Tedeschi belehelyezi a hősnő kapuzárási
(és kapunyitási) pániktörténetét. A film szépsége, ahogy jelenetről jelenetre
adagolja, temperálja az érzelmeket, keveri a nevetségest a fájdalmassal, a
melankolikust a harsánnyal és frivollal. Kifejezetten közönségbarát darab, kár
lenne, ha itthon nem találna forgalmazóra.
Félő, hogy láthatatlan
marad nálunk a cseh dokumentarista Helena Třeštíková legújabb munkája is, habár
a Mozinetnek hála eddig kettő korábbi, a 2006-os Marcela és a 2008-ban Európa Filmdíjjal is kitüntetett René – Egy élet a rácsok mögött eljutott
a magyar art mozikba. Třeštíková sorskövető, évtizedes megfigyelésen alapuló
dokumentumfilmjei abban a kivételes, addiktív élményben részesítik a nézőt,
hogy másfél órában végignézheti egy ember sorsának, vágyainak alakulását,
miközben rendre megbizonyosodhat róla, hogy az élet a legjobb és persze a legkegyetlenebb
dramaturg. A Linzben bemutatott Vojta
Lavička: Fent és lent (Vojta Lavička:
Nahoru a Dolů) hőse sokra hivatott zenész, összetett tehetség, romaként
mégis minduntalan falakba ütközik. A küzdeni akarás és a közegellenállás bénító
érzése, a siker vonzása és az önazonosság elvesztésének félelme közt ingadozik,
ezt osztja meg a csendesen, kitartóan figyelő stábbal, és velünk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 217 átlag: 5.23 |
|
|