Állati elmékSamuel Fuller: Fehér kutyaRossz nevelésCsiger Ádám
Fuller hősei
többnyire underdogok, a fajgyűlöletre idomított kutya sem kivétel.
A Fehér
kutya (1982) hősnője az éjszaka közepén elüt egy német juhászkutyát, majd
befogadja. Hamar rá kell azonban döbbennie, hogy új kedvence harci kutya, nem
is akármilyen. Nem hófehér szőrével érdemli ki a „fehér kutya” elnevezést: arra
nevelték, hogy feketéket támadjon meg. Egy vakmerő afro-amerikai idomár
próbálja meg kigyógyítani rasszizmusából azzal, hogy magához szoktatja.
Állat az emberben
A kutya gyakran
szerepel monstrumként a horrorfilmekben: „az ember legjobb barátjából” halálos
veszedelemmé váló kedvenc átváltozása ideális kiindulópont a horrorfilmes
bonyodalom megteremtéséhez. A kutyás rémfilmek a családi és gyerek-, buddy és
road movie filmek horror- és exploitation-verziói, alkotóik ledöntik e békés zsánerek
világképének tabuit. Ellenlábast, antihőst csinálnak az underdogból (marginalizált,
gyenge esélyekkel, vesztes helyzetből induló) hőssé avanzsáló házikedvencből.
Ami Király Jenőnél fehér fantasztikum,
azt feketébe fordítják. A szörnyeteggé váló ebet felvonultató horrorokban
gyakori a természetfeletti, fantasy vagy sci-fi elem. A kutya általában azért
válik gyilkos monstrummá, mert – Noël Carroll szörnytipográfiája szerint – hasadáson vagy fúzión esik át. Megfertőződik veszettséggel (Cujo), tudományos kísérlet eredménye (Max 3000 – Az ember legjobb barátja), vámpír (Zoltán, Drakula kutyája), vagy élőhalott (Frankenweenie). A Fehér kutya
azonban nélkülözi a fantasztikus elemeket, reális világképe okán közelebb áll
az öko-horrorfilmekhez. Ez az alműfaj a természeti katasztrófa- és a
horrorfilmek ötvözete, kutyát felvonultató darabjai fúzió, hasadás helyett a tömegessé tétel Carroll-féle
cselekménytípusára épülnek. Az eb képességei helyett a létszáma nő meg: a Kutyák (Dogs) és A falka (The Pack) egyaránt a Madarak
kutyás verziói. A fúzión vagy hasadáson átesett kutyát szerepeltető mozik
általában egyszerű „keresd meg és pusztítsd el” cselekményre épülnek, amit az
öko-horrorban bosszú- és ostromfilm vált fel, ahol az elpusztítandó veszedelem
már nem egy abnormális teremtmény, hanem az ember. A több állat
megmagyarázhatatlan megvadulása e filmekben a természet lázadásának része, e
bonyodalom pedig a társadalomkritikus parabola műfaját vonzza magához, így a nézői kételkedés felfüggesztése
(suspension of disbelief) nélkül is befogadható, azaz realisztikus cselekményt
művészfilmbe illő üzenet, mondanivaló helyettesíti. Klasszikus horror nincs
transzcendencia nélkül, e filmek azonban modern vagy posztmodern rémfilmek
(például a Kutyák tudós hőse
kritizálja a régimódi óriásszörnyfilmeket). A Madarakhoz hasonlóan a Kutyákban
sincs magyarázat az állat-offenzíva miértjére, mindez ezúttal is az
öko-horrorfilmek jellegzetes környezetvédő üzenetét közvetíti. Az arrogáns,
elidegenedett modern ember azt hiszi, kiismerte a természetet, lenézi azt,
környezetünk azonban más, emberi értelmet meghaladó szabályok szerint működik,
és képes megvédeni magát. A Kutyákban
és A falkában az eb a megszelídített,
civilizált természet, valamint az ember természet feletti uralma, felsőbbrendűsége
jelképe, a bonyodalom, azaz a filmbeli borzalmak forrása pedig mindezek
kudarca, illuzórikus volta. A Kutyákban
elhangzik, hogy az ebek talán azért vadultak meg, mert elhanyagolják őket. Az
ember elfelejt gondoskodni a természetről – e gondolatra épül A falka is, melyben turisták és városba
költöző helyiek által hátrahagyott négylábú kedvencek lesnek emberekre – a
természet tehát az urbanizáció miatt áll bosszút. A Fehér kutya hősnője által okozott baleset (mint jellegzetes
horrorfilmes bonyodalom, melyet bűnhődéstörténet követ) is a gondatlanság
szimbóluma. A nő színész, aki azért fogadja be a címszereplő ebet, mert
szembesül a sintértelepek nyomorával és megtudja, hogy a filmsztárok kölcsönzik
a kutyákat a fotózásokhoz. A film bonyodalma a horror mellett az exploitation (kizsákmányoló) zsánerbe is
illik: a kutyákat kizsákmányolja az ember, legyen az híres színész vagy bigott
rasszista, farmer vagy burzsoá.
A kutyafalkát
csatasorba állító filmek a csordaszellem természetrajzát is felvázolják, ami a Fehér kutyáról is elmondható. Mindössze
egyetlen ebet vonultat fel, az viszont szökevény, deviáns viselkedését pedig
ugyancsak parabola magyarázza. A bonyodalom már nem elsősorban a nevelés
hiánya, hanem a rossz nevelés. A film által vizsgált terület a többi kutyás
horrorral ellentétben nem csak a nature (természet)
hanem a nurture (nevelés) is. A
horrorfilmekben nem csak a kutya gyakori monstrumként, de a kutyatámadás is
műfaji attrakcióként, azaz gore és busz-effektus forrásaként. Efféle attak
nem csak természetfeletti monstrumtól és megvaduló állattól származhat, hanem
betanított harci ebtől is – a Fehér kutya
is erre példa. Az eb tehát nem mindig fő
ellenlábas (antagonista) a horrorfilmekben, lehet annak szolgája is. A
kutya eszerint azért is gyakori horrormonstrum, mert tanulékonyságával,
engedelmességével, hűségével vissza lehet élni.
A rossz nevelés
bonyodalmát a Fehér kutya alkalmával
parabola fokozza. A címszereplő látszólag „náci kutya”, azaz – ha rendhagyó
módon is – fúzión átesett szörny (ekként a film Az óra körbejár kutyahorror-verziója), de az eset horrorfilmes
bonyodalomként érvényes súlyát az adja, hogy a fő ellenlábas korántsem
marginális karakter. A nemes megjelenésű, fajtiszta eb gazdája egy átlagos,
hétköznapi fehér családfő, a kutya
tehát az amerikai polgárt és annak lappangó fajgyűlöletét jelképezi. A
címszereplő ebnek rendes neve sincs, ami szimbolikus jellegét erősíti. A
társadalomkritika nem csak a banális emberi gonoszságnak szól, hanem a korabeli
Amerikának is, az antagonista egy rasszista, faji ellentétektől feszülő
civilizáció. E szociális kritika szokatlanul éles, provokatív, ellenkulturális
hevületű, azaz exploitation-filmbe illő – ez is fokozza a filmbeli bonyodalom
extremitását. Már a kutya színe, és az arra utaló cím is szakítás a
hagyományokkal, szembefordulás a fősodorral: a horrorfilmek monstrumai
általában feketék, a gyerekfilmek hősei pedig fehérek. Fuller ezzel arra kérdez
rá, mi a szerepe a fekete színnek a fajgyűlöletben. (Az idomár szerint a kutyák
is fekete-fehér világban élnek, csak nem fajilag, hanem vizuálisan.) Fuller
tehát felcseréli a faji szerepeket, megváltoztatja a szokásos felállást, e
szempontból mozija a blaxploitation horrorfilmek
(Blacula, Blackenstein) műfajába is besorolható.
Ahogy az idomár egyre nagyobb felületet mutat testéből a kutyának, úgy a
direktor közelképeivel a korabeli hollywoodi stúdiófilmek (általában
tehetősebb, többnyire fehér bőrű) nézőit szoktatja hozzá a sötét bőr
látványához. Ekkoriban szinte csak szegénysori, afro-amerikai közönségnek
készített blaxploitation-filmekben lehetett feketéket jelentős szerepben látni
(ma sem sokkal jobb a helyzet, a drámai főszerepeket alakító A-kategóriás sötétbőrű
sztárokat egy kezünkön megszámolhatjuk).
A Fehér kutya egyik karaktere humorosan a „Sátán
kutyájának” nevezi az ebet, ami posztmodern hivatkozásként is értelmezhető,
hisz a film komoly hasonlóságot mutat Doyle klasszikusával. A Sherlock
Holmes-történetben egy családi átok és egy gyilkos kutya legendája szolgál
elterelésül egy bosszúból és gyűlöletből elkövetett gyilkossághoz, ahogy e mű
zsánerképletében is csak alibi, vörös
hering a természetfeletti horror a detektívtörténet mellett. Fuller
filmjéből sem hiányzik a városi legenda: a helyi rémtörténet maga a „fehér
kutyák” létezése, ami viszont – A Sátán
kutyájában történtekkel ellentétben – igaznak bizonyul, a bonyodalmat az
jelenti, hogy a rendőrség nem hisz benne, ezért kell az idomárnak vállalnia a
veszélyes feladatot. A „fehér kutya” (a fantasztikum határát súroló)
koncepcióját Fuller második világháborús tapasztalatai ihlették, szerinte a
németek kutyákat képeztek ki az amerikaiak ellen (ennyiben a területét
kijelölő, majd megszállottan őrző kutya az agresszív nacionalizmus jelképe is
egyben).
Mindkét mű
realista, a valóság legrondább, leginkább hihetetlen arca helyettesíti a
transzcendenciát. Az is közös bennük, hogy a címszereplő eb pusztán manipulált
áldozata gyűlölködő, bigott gazdáinak, személyükön keresztül pedig nemzedékeken
át öröklődő ellenségeskedésnek, valamint osztálykülönbségeknek. A Sátán kutyája gyilkosa utálja a
nemesi, de züllött múltú Baskerville-famíliát, e gyűlöletet őseitől örökölte. A
Fehér kutya címszereplője ugyancsak
szülőről gyerekre – mintegy valódi családi átokként – öröklődő gyűlölet
áldozata, annyi a különbség, hogy a harag ezúttal nem egy nemesi vérvonalra,
hanem egy hátrányos helyzetű rassz tagjaira irányul – felcserélődnek tehát a
szegények és gazdagok szerepei is. Mindkét műben van bűnügyi szál: Holmes a
kutya helyett egy ismeretlen, rejtélyes gyilkost keres, a Fehér kutya címszereplője mögött álló felbujtó tulaj kiléte szintén
kérdéses, és mindenki (persze főleg a világos bőrű karakterek) gyanús. A
kutatás Fullernél pedig immár nem csak egy népi legenda igazságtartalmára,
hanem a rasszizmus természetrajzára irányul.
A rendező egy másik
klasszikus, óriási hatású horrortörténetet is megidéz egy párbeszéd alkalmával,
nevezetesen a Dr. Jekyll és Mr. Hyde-ot.
A „fehér kutya” szelíd, ha viszont fekete bőrt lát, megvadul, „bekattan”. Ha
épp nincs pszichotikus epizódja, a címszereplő eb akkor is maga a megtestesült
Hyde. Stevenson művében Hyde az ember állati oldala; az életre kelt tudatalatti
annak destruktív ösztöneivel együtt.
Egyúttal az emberiség civilizációs gyermekkorát jelképezi – a Fehér kutya címszereplője pedig ezen
belül a történelmi múlt rasszizmusát. (Az idomár szerint a „fehér kutyák”
létezése a rabszolgatartásra vezethető vissza: az ültetvényesek kutyákat
használtak a szökevények felkutatására.)
A horrorfilmben az
embert fenyegető, rejtélyekkel teli és kiszámíthatatlan környezet övezi, e
zsáner evolúciós időutazás az emberiség hajnalára, visszafejlődés az állatok
intelligenciaszintjére. A kutya (mintegy állati alteregóként) ezen
horrorfilmekben az ember gyermeki – azaz a tudatalatti ösztönök vezérelte – korszakának,
oldalának megtestesítője, e szempontból a kutyafalka-mozik fiatalkorú
törvényenkívülieket felvonultató bűnfilmekre hajaznak, a Fehér kutya pedig a szülő-gyermek és tanár-diák viszonyról és
felnőtté válásról szóló ifjúsági filmek horror-verziója. A hőseik sorában
állatokat és embereket egyaránt felvonultató, viszonyukra koncentráló filmek
gyakran evolúciós, biológiai hasonlóságokat és különbségeket tárgyalnak. A Kutyák és A falka hősei tudósok, előbbiben gyökeresen különböző emberek
szerelmi viszonyai szolgálnak viszonyítási alapként a falka „kémia”, azaz
feromonok általi kommunikációjához és kollektív intelligenciájához, utóbbiból
pedig kiderül, hogy a farkas az embernél is kitartóbban gyászolja párját. A Fehér kutya címszereplőjét sikerrel
kúrálják ki rasszizmusból, de továbbra is fennáll a veszély, hogy „bekattan”.
Jekyll megszállott tudós, aki az id által
megtestesített immoralitást igyekszik elkülöníteni és kiiktatni, hasonló célja
van a Fehér kutya idomárjának és a
vele együttműködő ebnek is, csak destruktív halálösztön helyett fajgyűlölet a
legyőzendő gonosz. Egyaránt őrült tudósokká válnak: magukon kísérletezve indulnak
járatlan (felfedező)útra, fittyet hányva lelki-szellemi épségükre, törvényekre
és határokra. A Fehér kutya nem csak nature mellett nurture, hanem az id mellett
a szuperegóról szóló horror is
egyben. A felettes én ambiciózus
kísérletei a tudatalatti károsodásához vezetnek, a címszereplő eb skizofrén,
azaz hasadt szörnytípusként végzi: fehér embert támad meg, így lelövik.
Ember az állatban
A falkában a csordaszellem gyógyítható, a Fehér kutya szökevényének viszont nem
sikerül a kiugrás. A zárójelenet üzenete illik az öko-horror világképébe, hisz
az eb végső támadása a természet bosszúja az emberen, amely megpróbálta uralni,
eltorzítani, maga képére formálni környezetét. A vészjósló befejezés a Madarak óta klisé a horror- és az exploitation-filmekben,
ugyanakkor szerzői kézjegy is Fuller részéről, hisz így zárja az ugyancsak e
zsánerekbe sorolható filmjét, a Shock
Corridort. E film főhőse a fehér kutyához hasonlóan megőrül, hiába
teljesítette sikerrel küldetését. Eme Fuller-mozi hőse is egy önpusztítóan, szélsőségesen
ambiciózus férfi, aki társai szerint „Mózesnek hiszi magát”. A Fehér kutyában az állatidomító cég neve „Noé
bárkája” – az állatvédő idomár tehát a bibliai ősatya megfelelője. Az
elmegyógyintézetben játszódó Shock
Corridor hőse oknyomozó újságíró, de ő is egy gyilkos kilétét kutatja,
szintén rendhagyó módszerrel: önjelölt kísérleti patkányként az őrületen magán
igyekszik felülkerekedni, betegek megváltója akar lenni. Közös a melodrámai
szál is: a Shock Corridorban egy nő
kénytelen végignézni szerelme megtébolyodását, a Fehér kutyában szintén hősnő ébred rá, hogy szeretett társa
rasszista, amiből hiába próbálja kigyógyítani.
A Shock Corridor egyik karaktere
afro-amerikai, aki „felsőbbrendű” fehérnek képzeli magát, azaz szintén
rendhagyó fajgyűlölő antihős. Az agitáló őrült és a habzó szájú kutya egyaránt
a rasszizmus jelképei, amit Fuller öngyűlöletként, elmebetegségként, azon belül
tudathasadásként, tömegpszichózisként ábrázol. A páciens ordas retorikájával
fehér híveket gyűjt maga köré, ezzel Fuller a rasszizmus terjesztésének,
tanításának folyamatát ábrázolja. A Fehér
kutya spirituális folytatás: a fajgyűlölet őrülete utáni rehabilitációról,
annak lehetetlenségéről szól.
A rendező hősei
gyakran underdogok, ezúttal egy
őrületbe kergetett kutya és egy fekete idomár próbál diadalt aratni a
rasszizmuson az esélytelenek nyugalmával. A film többi hőse is underdog, ami
temérdek szerzői önreflexióra és kultúra-kritikára adott lehetőséget Fuller
számára. A hősnő feltörekvő színész, partnere rendezésről álmodozó
forgatókönyvíró (akár a pályakezdő Fuller), az idomár pedig filmeken is
dolgozik, de egyre kevesebb munkát kap, mivel a Star Wars-féle, effektusokkal teli hollywoodi látványfilmek
kiszorítják a valódi állatokat felvonultató mozikat. Underdog maga az állatvilág
is, hisz korunkban számtalan fajt fenyeget kipusztulás. Fuller is lehetetlen
kísérletre vállalkozott: kis büdzséjű exploitation horrorfilmet fordított
szerzői drámába. Ő is teljesítette a missziót, de a megváltás számára is
elmaradt.
Rendezett cápás
horrort is, és e munkáját is a Cápa kutyás
változatának szánta a Paramount, de Fuller legtöbb filmjének van – általában
antirasszista – üzenete, tanulsága. Filmkészítőként is tanárként gondolt
magára: a Fehér kutya például
antirasszista kúra, amiben a közönség az ebbel azonosul, a rendező alteregója
pedig a szintén pedagógiai és gyógyító missziót teljesítő kutyaoktató. (Az
idomár nem a direktor első önéletrajzi karaktere: a Shock Corridor főhőse ugyanolyan „ganajtúró riporter”, amilyen
Fuller volt rendezői karrierje előtt.) A Fehér
kutya üzenete az, hogy a rasszizmus tanítható, de nem gyógyítható. Ha egy
embert gyermekkorától gyűlöletre nevelnek, felnőttként már nem tud változni, a
károsodás visszafordíthatatlan. (A filmben elhangzik az egyik idomár szájából,
hogy a címszereplő kutya már túl öreg és vad ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon.)
Az „amerikai primitívként” is jellemzett Fuller filmjeiben nem ábrázolt lényeges
különbséget emberi és állati viselkedés közt, legalábbis nem az előbbi javára.
Rasszizmus-ellenes drámája egyben lesújtó, pesszimista tanulmány az
emberiségről. Utóélete tekintetében ugyanolyan balul sült el, mint a filmbeli
idomár küldetése.
A Fehér kutya irodalmi alapjául szolgáló
történetben az idomár végül arra neveli a kutyát, hogy fehérekre támadjon, amit
Fuller rasszistának tartott. Ennek ellenére filmjére kutya rossz sors várt, a
rasszizmussal minduntalan szembeszálló rendezőről nem is beszélve: a
politikailag inkorrekt, a faji konfliktusoktól feszülő Amerika elevenébe találó
moziját a stúdió botránytól tartva dobozban hagyta. Ez lett Fuller hattyúdala,
többé nem rendezett Amerikában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 406 átlag: 5.73 |
|
|