Lengyel filmKrzysztof ZanussiÖt nem könnyű darabZalán Vince
Zanussi
az elmúlt negyven év mintaadó lengyel filmrendezője. Az „erkölcsi nyugtalanság”
etalonjához minden rendszerben hű maradt.
A magyar filmrajongók számára
rendkívüli örömhír: Krzysztof Zanussi öt filmje jelent meg nemrég a hazai
piacon. Ritka dolog, hogy közép-kelet-európai filmrendezők művei szerepeljenek a
DVD-forgalmazók listáján. S most egyszerre öt is – időrendben –: Ritka látogató (1971), Védőszínek (1977), Konstans (1980), Az élet,
mint nemi úton terjedő gyógyíthatatlan
betegség (2000), Persona non grata
(2005).
Ráadásul
Krzysztof Zanussi (1939) nem akárki, sem az európai, sem a lengyel
filmművészetben. Jó félévszázaddal ezelőtt sokan találgatták, hogy a II.
világháború után a lengyel filmművészetet megteremtő csodálatos generáció,
Andrzej Wajda, Jerzy Kawalerowicz, Andrzej Munk és a többiek után lesz-e méltó
folytatás, s hogy ki, vagy kik lesznek azok a filmrendezők, akik átveszik majd
a staféta botot. A hatvanas évek eleji filmes forrongásból a magyar közönség
számára legfőképpen két név lett igazán fontos: Roman Polańskié és Jerzy
Skolimowskié. Sokáig ők jelentették az új lengyel filmet, míg el nem hagyták,
mindketten, Lengyelországot.
És
ekkor lépett színre Kzysztof Zanussi. Vallomása szerint kissé félénk,
visszahúzódó típusnak gondolja magát, akit kezdetben sokkal jobban érdekeltek a
természettudományok, mint a film. 1969-ben mutatják be első játékfilmjét. A kristály
szerkezete (milyen jellegzetes Zanussi filmcím!) a magyar mozikban a „magyaros”
Közjáték elnevezést kapta. A film
magyarországi ősbemutatója (még a rendező adta címmel) a Kőszegi Ifjúsági
Filmfesztiválon történt, ahol Zanussi személyesen is megjelent. A közjáték komoly sikert aratott, a
rendező munkásságát azóta is megkülönböztetett figyelemmel követi a magyar
publikum. Tegyük hozzá: hogy Zanussi és a néhány évvel később induló Krysztof
Kie¶lowski lesznek a hetvenes-nyolcvanas évek lengyel filmművészetének
elsőszámú európai rangú rendezői. Ami nem jelenti azt, hogy nem dolgozott volna
ebben az időben még egy fél tucat kiváló lengyel filmrendező, nem is beszélve a
már emlegetett „nagy öregek” (elsősorban Andrzej Wajda) újabb és újabb
remekléseiről. Nagyjából s egészében (leszámítva Kie¶lowski sajnálatosan korai
halálát) napjainkban is ez a helyzet jellemzi a lengyel filmművészetet.
*
Zanussi
második játékfilmje, a Ritka látogató
is szerepel a gyűjteményben. (Az eredeti cím: Családi élet !) Sokan úgy tartják, hogy Zanussi első három filmje:
a Közjáték, a Ritka látogató és az Illumináció
trilógiát alkot, mégpedig a rendező önmagára találásának triptichonját, az
önmeghatározás, az önazonosság kimunkálásának belső drámáját
A Ritka látogató egyik fő témája viszonyunk
a múlthoz, pontosabban családunk múltjához. A film főhőse, Wit Braun (Daniel
Olbrychski) egy nagy sziléziai gyár tervező mérnöke, aki fényes jövő előtt áll.
Több éve él távol családjától, pontosabban apjától és lánytestvérétől, anyja
ugyanis már korábban elhagyta a családot, Németországba távozott. A családnak
valamikor jól menő üveggyára volt, most egy szerény kúrián élik várakozó-tétlen
mindennapjaikat. Wit egy többé-kevésbé hazug távirat hatására – miszerint
édesapja a halálán van – hat év után hazalátogat. A film látogatásának a
története. Ami persze lehetne szentimentális, romantikus vagy éppen
nosztalgikus. De egyik sem. Főképpen azért nem, mert Zanussi minden harsányság
nélkül, de nyíltan, leplezetlenül jeleníti meg azt a társadalmi helyzetet, amelyben
a szereplők találkozása megtörténik. Nevezetesen azt a világot, amelyben a „múltat
végképp el akarták törölni”, mintha Lengyelországban a kommunista hatalom
megszilárdulása előtt nem is lett volna élet. A polgári élet képviselőit
megbélyegezték, gyerekeik nem tanulhattak tovább. Wit éppen ezért eltitkolja
múltját, családjáról hallgat. Úgy találja, és jogosan, hogy ha beszélne, azzal
karrierjét veszélyeztetné. Igyekszik magát fizikailag is távol tartani a
családtól. A társadalmi változások olyan helyzetbe hozzák, hogy választania
kell: vagy a karrier, vagy a családi örökség vállalása. E kettő a jelen
társadalmában összeegyeztethetetlen.
S ez
az összeegyeztethetetlenség valójában a Ritka
látogató igaz drámája. A hamis levéllel hazacsalt Wit többszörösen is
kemény konfrontációba kerül apjával – Jan Kreczmar alakítja –, aki Jókai „kőszívű
emberének” konok keménységével figyelmezteti fiát, hogy tévúton jár. S hogy
kötelességei vannak múltjával szemben. Nehéz vita, mert Wit apja, ma már inkább
egy egekbe révedő alkoholista ábrázatát mutatja, s nem az élete munkáját élvező
üveggyáros kedélyes alakját. Úgy tetszik Wit szereti apját, épp így a mára teljesen
szétesett húgát, de mintha megfeledkezett volna erről a szeretetről. Sőt mintha
meg is akart volna feledkezni! Hisz leendő életének egyik fő – a hatalom által
kikövetelt – záloga mindennek megtagadása. E helyzetre Zanussi nem hazudik
semmiféle megoldást. De a Witben lezajló drámával félreérhetetlenül
érzékelteti, hogy múltunk nem eltörölhető, hogy aki teljesen megtagadja
családját, abból báb lesz.
A
film igazi színészi felfedezése a Wit húgát játszó Maja Komorowska, aki az
elkövetkező években az egyik legnagyobb lengyel filmszínésznővé magasodott. Nem
tudom túlzás-e azt állítani, hogy a Krakkóban vagy Grotowski wrocławi
színházában iskolázott színésznőt Krzysztof Zanussi fedezte föl. A Ritka látogató Maja Komorowska első,
egészestés játékfilmje. Nem ő a
főszereplő, de talán az ő játéka a legemlékezetesebb. E filmhez talán
inspirációt-tapasztalatot szolgáltathatott az is, hogy Krzysztof Zanussi régi
nagypolgári családból származik, egyik ágának eredete Olaszországban, Friuli
tartományban keresendő. Maga Zanussi öt nyelven beszél folyékonyan, olaszul
pedig anyanyelvi szinten. A neves hűtőgépgyár (Zanussi) tulajdonosai a rokonságához
tartoznak.
*
A Ritka látogató után öt évvel forgatta a Védőszíneket. Ez alatt az öt év alatt
sok minden megváltozott. Nemcsak a társadalomban – ekkor indulnak meg a
nyolcvanas évek elejére oly jelentős szerepet vállaló civil szerveződések – de
a filmművészetben is: új típusú filmek sora lát napvilágot Lengyelországban, amelyet
összefoglalóan „az erkölcsi nyugtalanság filmművészetének” nevezett el a
szakirodalom. Innen érthető: a Védőszínek
sokkal politikusabb film, mint a Ritka
látogató, pontosabban: közvetlenebbül politizál. Már a címe is provokáló: a
sikeres alkalmazkodásra utal, ami mást jelent az állatvilágban és megint mást
az emberi társadalomban. A színhely egy nyári egyetemi tábor, ahol több
országból egybegyűlt diákok prezentálják kutatásaikat, elképzeléseiket,
dolgozataikat. Ám a főszereplők nem ők lesznek, hanem a tanárok, akik
megpróbálják a helyzethez alkalmazkodva (!) elbírálni a dolgozatokat. Valójában
két tanárember, a magiszter (Piotr Garlicki) és a docens (Zbigniew Zapasiewicz)
vitája, egymásnak feszülése alkotja a film fő vonalát. Az elvekhez ragaszkodó,
etikus magatartás és a helyzethez alkalmazkodó, cinikus józanság csap össze
minduntalan. Ennek megfelelően a képi megoldások kárára a dialógusok lépnek a
film előterébe. Jól lehet, ezek a dialógusok kitűnően szerkesztettek, pontosak,
pergőek – magas színvonalon bizonyítják Zanussi forgatókönyvírói tehetségét. S
tanúi lehetünk a rendező természettudományokon pallérozott racionális
gondolkodásának is. A kezdeti, mindennapos problémák magatartásformák, és
értékrendek küzdelmévé válnak a film során. (A magyar nézőket a film befejező
képsora Gaál István jóval korábban készült filmjére, a Keresztelőre emlékeztetheti, amelynek legfőbb kulcs-jelenete,
Latinovits és Koltai János verekedése ugyancsak értékharcok megtestesülése.)
Akár
csak az előző filmben Komorowskát, Zanussi ebben a filmjében is felfedez egy
nagyszerű színészt: Zbigniew Zapasiewiczet. Nem ez az első filmszerepe, de ahogyan
mondani szokás, itt ugrott ki igazán. Fantasztikus az a lágy cinizmus, amivel a
rendező által megálmodott karaktert megformálja. Rezzenéstelen arccal mondja ki
a legnagyobb fenyegetéseket, furfangosan bánik áldozataival. Kegyetlensége nem
brutális, hanem hideg és pengeéles. Nyugodt debatter, aki gyakran tud
meglepetéseket is okozni vitapartnereinek. Mosolyogva nyugtázza, amikor azokat
a válaszokat hallja, amiket már jó előre kiszámított, amikor a vitapartner a
hálójába kerül. Türelmes és határozott, magas intelligenciájával ízlése szerint
befolyásolja a diákok, vagy tanártásait, akiket (végső soron) csak báboknak
tekinti.
Óriási
színészegyéniség.
Pályája
csúcsa talán az ugyancsak az „erkölcsi felháborodás” filmirányzatához tartozó Érzéstelenítés nélkülben nyújtotta, Andrzej Wajda filmjében. Játszott Kie¶lowskinál
is (a Véletlenben, a Dekalog Ne ölj! epizódjában), de megfordult
magyar filmrendezők filmjeiben is (Laura,
Túsztörténet, Zuhanás közben.). Néhány éve, hetvenöt éves korában hunyt el.
*
Zanussi
a lengyel történelem sorsfordító éveiben, a nyolcvanas évek elején forgatja Konstans című filmjét. (Megint egy matematikai
kifejezés!) Kevés olyan film született a 1989 előtti lengyel filmművészetben,
amely oly plasztikusan és oly kérlelhetetlenül mutatta volna be a becsület, az
erkölcs szembenállását a szocializmus gyakorlatával, mint Zanussinak ez a
filmje. Hőse, egy tapasztalatok nélküli fiatalember, aki özvegy édesanyjával
él. Hegymászó-oktató, míg nem véletlen protekcióval egy olyan cégnél kap villanyszerelői
állást, amely sokszor épít föl kiállítótermeket – külföldön. Ekkortól kezdve
rendben is lehetne az élete, vidéki kisvárosban élő édesanyját is tudja
támogatni. Csakhogy egyre kevésbé képes elviselni a környezetében, munkahelyén
tapasztalható korrupciót, hazugságot, megalkuvást. Ezért társai kiközösítik,
egyetlen barátja pedig egy gazdag családba beházasodva gondolja megoldani az életét.
Ha élni akarsz – mondja – „egyezkedni kell, barátom! Ez az érettség!” De film
főhőse, Witold (Tadeusz Bradecki játssza feledhetetlenül) nem akar egyezkedni.
Talán alkatilag sem alkalmas erre. „Az öreged is mindig át volt fagyva, mint
te. Mindig így didergett” – mondja neki egy munkatársa. Máskor meg barátja „oxigénhiányosnak”
nevezi. De legfőképpen erkölcsi meggyőződése és etikus gondolkodása miatt nem
tud és nem is akar integrálódni. Ez persze sokaknak bántja szemét, hisz Witold
szinte már személyében is kihívást jelent a többieknek, akik megkötötték a
maguk kompromisszumát a szocialista társadalommal. Nagyon fontos, s ez megint
csak jellemző Zanussira: Witold ellenvetései, kritikai észrevételei nem politikai természetűek! Úgy véli,
talán egy kissé önhitten, hogy ő képviseli a jót az általános züllésben, s
emellett akkor is ki kell tartania, ha egy szál maga marad.
Külön
filmrendezői bravúr, ahogyan Zanussi Witold és édesanyja (Zofia Mrozowska)
kapcsolatát megjeleníti. A csonka, maradék család életét s azt a mélységes
szeretetet, ami e két embert összeköti. Igen, mert ők így csonkán is egy
család, akik nem feledik az apát, akit harminchat évesen halálos baleset ér, de
nagypapát sem, akit a második világháborúban a lebombázott Varsó lángoló
házfalai közt ért a halál. „Így kell ennek történnie?” – kérdezi merengve
egyszer Witold édesanyjától. Mintha csak azt kérdezné: ez a mi sorsunk, ez a mi
lengyel sorsunk? Édesanyja váratlanul és halálosan megbetegszik. A rendezés
együtt érző realitással foglalja képsorokba az áldatlan, korrupt és a végsőig
lepusztult állapotokat. (Mintha csak Kie¶lowski 1976-os Kórház című dokumentumfilmjének a folytatását látnánk!) A mama ott
is hagyja a kórházat, otthon szeretne meghalni. S ez így is történik. Zanussi
Witold megrendülésének leírásában ismét csak remekel. Édesanyja halála, a
kórházi tapasztalatok fordulatot jelentenek életében. Magatartása
radikalizálódik. Már nyíltan szembeszáll főnökével és társaival a munkahelyén,
meghallgatást, vizsgálatot kezdeményez. A másik fontos változás: a kórházban
megismert csinos ápolónővel életközösséget teremtenek. Witold talán elismeri,
hogy minden ember szabadnak született, de tapasztalnia kell, hogy a körülmények
nem mindenki számára egyformák, minek következtében a választás lehetőségei
nincsenek egyelően elosztva közöttük. Mindazonáltal – ez Witold meggyőződése –
kötelességünk a maximális szabadságra törekednünk a legelőnytelenebb
körülmények között is. Krzysztof Zanussi józan és realista: egy magatartást
szeretne felmutatni, nem szentet faragni a film főhőséből. Pörös Géza, kitűnő
Zanussi-könyvében idézi a rendezőt: „Tisztességes magatartásért senki sem
számíthat jutalomra. (...) Riaszt az az erkölcsösség, amely – még ha tudat
alatt is – abban reménykedik, hogy az erény, az erényesség megjutalmaztatik. A Konstans utolsó képsora, drámai módon (pontosan
az ellenkezőjét mutatja be) bizonyítja. A főhős, aki megszállottan küzd azért,
hogy feddhetetlen, tisztességes, tiszta maradjon, véletlenül halálos balesetet
idéz elő, legalábbis lehetőségét annak, hogy egy gyermek halálát okozza. Vagyis
öljön. Így abban a pillanatban a sors részéről rettenetes igazságtalanság éri.
Ezt tudatosan nyomatékosítottam a záró-képben. Azért, hogy eloszlassak egy
illúziót. Annak illúzióját, hogy azért érdemes tisztességesnek lenni, mert
általa elviselhetőbb, könnyebb lesz az élet. Nem lesz könnyebb... És
tisztességéért senki se számítson jutalomra. A tisztesség igénye, az erkölcsi
tisztaság igénye egy mélyebb, belső imperatívuszból fakad, s olyan premisszákon
nyugszik, amelyek eleve nem reménykedhetnek jutalomban.”
*
Zbigniew
Zapasiewicz halála előtt még játszott két Zanussi filmben. (Életének két utolsó
szerepe.) Mindkettő szerepel a mostani Zanussi-gyűjteményben. Időben (és
Zapasiewicz szempontjából is) az utolsó a
Persona non grata. A cím a diplomáciában használatos kifejezés. Zanussi
filmjében a „nem kívánatos személy” Lengyelország uruguay-i nagykövete, akit
Zapasiewicz játszik. Első pillantásra a Persona
non grata politikai krimi, ha nem is a szó olasz filmekre jellemző
értelmében. Azoknál oldottabb és kevésbé erőszakos. Persze itt is üzletről van
szó, konkrétan helikopterekről, amelyre, ahogyan ma mondják: többen rárepülnek,
többek között az oroszok. Méghozzá a külügyminiszterrel az élen, akit (a film
társ-producere) Nyikita Mihalkov játszik. Az üzleti háború persze nem kedvez
azoknak a diplomatáknak, így a Zapasiewicz játszotta figurának sem, akiknek, ha
nem is ideáljaik, de tisztességes elképzeléseik azért vannak a diplomáciai
munkáról, s annak korrektségéről. A nagykövetnek a legnagyobb gondot és a
legtöbb munkát a saját követségi emberei jelentik, akik titkolt ellenlábasai,
feljelentői vagy épp más országoknak kémkednek. Van utalás a filmben arra, hogy
a Zapasiewicz játszotta nagykövet fiatal-korában támogatta a Szolidaritást, s
ez a nagyköveti kinevezése tulajdonképpen arra is szolgált, hogy eltávolítsák a
hazai, lengyel politikai életből, mint „nem kívánatos személyt” – a messzi
Uruguayba.
Zanussi
a nagy rendezők magabiztosságával alakítja a történetet, s teremti meg,
időről-időre, a szükséges feszültséget. De nagy a gyanúm, hogy mindez valójában
(bármily furcsa) nem nagyon érdekli – ez mind csak a szokásos élet, a szokásos
film. Ami igazán érdekli az a főhős drámája, személyes belső ügye. A film a
nagykövet feleségének halálával kezdődik. Felhőtlen, szeretetteljes kapcsolatukat
több képsor idézi. Néha azt kell gondolnunk, hogy nagykövetet alig-alig
érdeklik a diplomáciai bonyodalmak, az egyetlen, ami igazán foglalkoztatja az a
felesége elvesztése. A bánat örvénye, a hirtelen értelmetlennek látszó élet
szomorúsága. Feleségének temetésén találkozik az orosz külügyminiszterrel, aki,
mint ekkor kiderül: régi barátja. Sőt, fiatal korukban, amikor Zapasiewicz még Moszkvában
élt, igen jó barátok voltak – mindhárman. Nagykövetünket azóta is nyugtalanítja
a bizonytalanság, vajon későbbi feleségének volt-e viszonya orosz barátjával.
Persze soha semmiféle konkrétumot nem tud meg erről. Még akkor sem, amikor a
régi barát, immáron külügyminiszter, ellátogat Montevideóba a helikopterügyek
miatt, s ez alkalommal sort kerítenek egy négyszemközti beszélgetésre. Persze
érteni véljük a cselekmény szimbolikáját: Zanussi – ritka kivételként – az
egyik legnehezebb történelmi-személyes-érzelmi problémáról beszél, a
bizalomról, a lengyelek és az oroszok között. A Zapasiewicz alakította
nagykövet, lassanként elveszti a talajt a lába alól: nem tudja elviselni
felesége hirtelen halálát és nincs ereje már, hogy megküzdjön – ellenséggel és
baráttal – a maga igazáért. Persona non grata lett a mai világban. Ez volt
Zbigniew Zapasiewicz utolsó filmszerepe.
*
Az élet, mint nemi úton terjedő
gyógyíthatatlan betegség Krzysztof Zanussi
filozofikus, istenkereső filmjeinek sorába tartozik Zanussihoz mindig is közel
állt a filozofikus gondolkodás, az élet „természetének” vizsgálata. Tegyük
hozzá: a köldöknéző, felületes bölcselkedéstől többnyire megóvja őt komoly
természettudományos felkészültsége. Ezzel összefüggésben sokat foglalkozik a
vallás és a hit kérdéseivel is. A morálfilozófus Zanussi nem a levegőbe beszél.
Mint nem egy kortársa. Jó kapcsolatokat ápolt Wojtyla krakkói érsekkel, a
későbbi II. János Pál lengyel pápával, akiről filmet is forgatott.
Az élet, mint.... „film a filmben” jelenettel kezdődik. Francia produkció, a XII.
századi középkor két kiemelkedő szerzetes egyéniségéről, a nálunk kevésbé
ismert Bernard-ról (Bernát), a clairvaux-i kolostor alapítójáról és a nála
nálunk jóval ismertebb Abélard skolasztikus filozófusról. Egy, Bernard-nak
tulajdonított epizódról készülnek a felvételek. Egy (visszaeső) lótolvaj felakasztását
követeli a népharag, persze a tolvaj mindent megpróbál, hogy elkerülje a kivégzést.
Bernard ekkor kolostorába invitálja a férfit, s egy bizonyos, itt eltöltött idő
múlva a lótolvaj megbékél a halállal, önként járul a kivégzéshez. A
Zanussi-film főhőse (Zbigniew Zapasiewicz) ezen a forgatáson ügyeletes orvos, s
egy baleset kapcsán ismerkedik meg egy, a forgatáson szintén jelen lévő pappal,
aki „szaktanácsadója” a filmnek. Találgatják, hogy vajon, mit történhetett a
kolostorban a pap és a lótolvaj között, mert erről egy szó sincs Bernard írásos
krónikájában. Nyílt és tökéletes expozíciója ez Zanussi alkotásának, amelynek
fő témája a halál. Pontosabban – s ezért igazán jelentős film Az élet, mint... – az az ismeretlen, a
szó teljes értelmében: embert próbáló processzus, amelynek során elfogadjuk a
halált. (Vagy nem.) Ezért (is) telitalálat a főhős foglalkozásának
megválasztása, tudniillik, hogy orvos, mert a foglalkozások közül talán ez az a
– legyünk méltányosak – hivatás, amelyben, a rendező személyiségéhez illően,
egyszerre vannak jelen a természettudományok és a humántudományok törvényei és
problémái. S abban is különleges, mint ahogyan egy orvostanhallgató tanácsot
kérően felpanaszolja az idős tapasztalt kollégájának, Tomasz Bergnek (Zapasiewicz),
hogy neki (akárcsak a papoknak!) mindig készen kell állni a halállal való
találkozásra. Hogyan bírhatja el ezt a terhet egy érzékeny alkat? Kivált
fiatalon. És mi van akkor, ha épp rajtunk van a sor? Berg doktornál ugyanis súlyos
rákbetegséget diagnosztizálnak. Hírlik, esetleg Párizsban még tudnának segíteni
rajta. Irány tehát a francia főváros, ahol ugyanazt mondják: határeset. De, ha
van sok pénze, akkor megpróbálhatják. Vissza Lengyelországba: külön élő
felesége (Krystyna Janda) dúsgazdag, de nehéz vele kommunikálni, mert állandóan
külföldön tartózkodik. Végül is az ex-feleség kiállítja a nagy összegű csekket.
Ám az újabb párizsi vizsgálatok azt mutatják, hogy már késő, az operáció
értelmét vesztette. A szerencséjében bízhat, s talán a természetben. Habár – mint
maga Berg doktor mondja – a természet a halál felé tart, védekezik, védekezik,
de végül is mindig veszít. Tomasz Berg doktor ott ül az oly sokak által vágyott
és oly sokak által irigyelt párizsi kávéház teraszán – s kegyetlenül zokog. Mi
van még hátra – addig? A templom? „Úgy kell élni, mintha Isten létezne” – idézi
neki összefoglalóan Pascalt a pap, akivel a filmforgatáson találkozott, s
akivel megbeszélték, hogy a végére járnak a lótolvaj dolgának. Ám a doktor nem
tudja ezt elfogadni, sőt, már majdnem hogy vádaskodik: „Isten rengeteg olyan
dologra kötelezi az embereket, amihez nincs kedvük... Isten arra kötelez
bennünket, hogy szenvedjünk, amikor nem akarunk...”, és így tovább. Valami
változás indul be benne, legbelül, a lelke mélyén. Gyógyíthatatlan betegének, s
hozzátartozójának többszörös morfin adagokat ír fel, akik aztán öngyilkosok is
lesznek. Kíváncsi a holttestekre. Főnökének kioktatását visszautasítja, és így
tovább, míg ágynak nem esik, míg meg nem kezdődik az utolsó stáció, a halálos
ágyán. Ám egyszer, mint ha úgy észlelné, hogy járt nála éjszaka „beszélgetőtársa”,
a már korábbról ismert pap. De nem tudja igazán valóban lezajlott-e ez a
látogatás. Mások sem észleltek semmit. Ezt illetően a rendezés is bizonytalanságban
tartja a nézőt. Pontosabban „csak szótlan”, mintha ő sem tudná (!), hogy
megtörtént-e vagy sem. S ezzel finom utal a film elejére: senki sem tudja mi
történt Bertrand apát és a lótolvaj között a kolostorban. De egyet biztosan
tudhatunk. Doktor Tomasz Berg reggelre ébredve: „elfogadta” a halált.
Az élet, mint ... minden bizonnyal Krzysztof Zanussi egyik legjobb filmje. (Nem
mellesleg a Moszkvai Nemzetközi Filmfesztivál Nagydíját nyerte el.) Kevés
európai filmet ismerünk, amelyik ily egyszerűséggel, ily pontosan és ily
megrendítően fogná képsorokba mindannyiunk legnagyobb drámáját.
A Zanussi-díszdoboz kiadója a
Kultúrbarlang.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 254 átlag: 5.43 |
 |
|