|
|
MoziLucyAndorka György
Lucy – amerikai-francia, 2014. Rendezte és írta: Luc Besson. Kép:
Thierry Arbogast. Zene: Eric Serra. Szereplők: Scarlett Johansson (Lucy),
Morgan Freeman (Norman), Amr Waked (Pierre), Johan Philip Asbaek (Richard),
Choi Min-sik (Kang). Gyártó: Canal+ / Ciné+ / EuropaCorp. Forgalmazó: UIP-Duna
Film. Szinkronizált. 90 perc.
Félő, hogy az emberi szürkeállomány 10%-os
kihasználtságról szóló mítosz számonkérése a felütésben Luc Besson új
moziponyvája kapcsán nagyjából annyira tűnhet cool gesztusnak, mint Carl Sagan
az X-akták néphülyítését ostorozó
megjegyzései, a kevésbé informált olvasók kedvéért elöljáróban mégis szögezzük
le: a fenti elképzelés nem több, mint félreértések sorozatában gyökerező – már
csak a természetes szelekció vastörvényével is logikailag ellentétes – városi
legenda. A fikció világában persze légből kapott premisszákra is egészen csinos
várakat lehet építeni, és noha az agy nem éppen úgy működik, mint a „rootolható”
okostelefon, a rendező dicséretére legyen mondva, dramaturgiailag remekül
vezetett, feszes és profi mestermunkát húz fel erre a macguffinra. A rosszkor,
rossz helyen lévő csitri speciális droggal kitágított elméjű szuperhőssé válik,
hullahegyek kíséretében; in medias res nekilóduló, színtiszta exploitation a Crank-filmek nyomdokain. Mindezzel semmi
probléma nincsen, időnként jól esik, ha Johannson közelképekkel fetisizált
idomai előhozzák a belvárosi értelmiségiből a neandervölgyit, a Dies irae taktusaival aláfestett
vérontás a galamblelkekből a Mechanikus
narancs Alexét, az olcsó CGI-gimmickek és a big beat zenével támogatott párizsi
autós üldözés csillagászati kliséje pedig a túl sokat látott esztétából némi
elnéző somolygást.
A nő körülrajongott
fesztiválkedvence és a Transzcendens
komótos, régi iskolás sci-fije után az alászálló kultúrjavak logikája szerint
immáron a szofisztikált filmkedvelők illetve Kurzweil-hívő geekek szűkebb körén kívül is fogyasztható variáció került az
étlapra a korszellemet fémjelző transzhumanizmus/szingularitás témában. A
plázaközönség minden bizonnyal kajálni fogja, de az aggodalmas jövőképek után
az előző csoportok számára is felüdülés lehet a címében etiópiai ősanyánkra
utaló Lucy: megnyugtató a tudat, hogy
történjék bármi, Besson filmes univerzumában minden dolognak mértéke a popcornt
zörgető majomember marad.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 458 átlag: 5.67 |
|
|
|
|