TelevízóMisztikus melodrámákÉlet a halál utánBaski Sándor
A Visszajárók és A
hátrahagyottak misztikus sorozatok, mégsem a rejtélyre, hanem a szereplők
életre kelt traumáira fókuszálnak.
A kollektív tudat éjsötét bugyraiból
előmászott szörnyalakok közül az élőhalottaknak sikerült leginkább
rátapintaniuk legbelsőbb félelmeinkre. A zombi a testet öltött halálfélelem,
személyében nem egy misztikus természetfeletti lény fenekedik ránk, hanem maga
az elkerülhetetlen vég. Amikor viszolyogva nézzük az oszladozó
élőhalott-seregek könyörtelen előrenyomulását, tulajdonképpen saját
halandóságunktól rettenünk meg. A sírból visszatérő rémeket a műfaj első
évtizedeiben az tette igazán félelmetessé, hogy nélkülöztek minden emberi
vonást, nem volt személyiségük, intellektusuk – kérlelhetetlen
gyilkológépekként működtek. A zombievolúció azonban már a zsáner atyjának,
George A. Romerónak a filmjeiben beindult, a korábban egységes masszaként fellépő
élőhalottak lassanként humanizálódtak, így mostanra eljutottunk oda, hogy
egy-egy adaptívabb zombi-törzzsel családi komédiában (Fido) vagy éppen romantikus moziban (Eleven testek) is találkozhatunk.
A zombik mára
természetesen a televíziót is meghódították, de az óriási sikerrel futó The Walking Dead még a műfaj
konzervatívabb vonulatát képviseli. A apokalipszis utáni Amerikában játszódó
sorozat elsősorban az élők hatalmi játszmáira és lelki vívódásaira koncentrál,
a zombik itt sem jelentenek többet kiiktatandó külső (fizikai) fenyegetésnél.
Az elmúlt években ugyanakkor sorra debütálnak azok a szériák, amelyek
felismerték, hogy a halálból való visszatérés gondolata még izgalmasabb és
felkavaróbb is lehet, ha a túlvilágot megjárt lények nem arctalan szörnyetegek,
hanem emberi mivoltukat megőrzött szeretteink és rokonaink.
Permanens apokalipszis
Az In The Flesh részben, a Visszajárók
és a Resurrection teljesen szakít a
zombihorror műfajával, a szereplők ezekben a sorozatokban már nem tudják néhány
jól irányzott fejlövéssel megoldani a problémáikat. Kényelmesen berendezett,
biztonságos egzisztenciájukat nem külső fenyegetés zúzza atomjaira, hanem olyan
irracionális események, amelyek alapjaiban kérdőjelezik meg világképüket. A
hasonló ötletre épülő mozifilmek (Yomigaeri,
2002; Les Revenants, 2004) után
először a Babylon Fields (2007)
alkotói kísérelték meg átültetni a televízióba ezt a történetsémát. A
külsőségeket illetően ők még ragaszkodtak a zombizsáner fontosabb
konvencióihoz: a családjaikhoz visszatérő oszladozó halottak náluk szó szerint
a sírjaikból másztak ki, viszont nem nyers emberhúsra vágytak, hanem csak arra,
hogy újra a szeretteikkel legyenek. A sorozatból végül csak a pilot epizód
készült el, a csatorna illetékesei ekkor még túl bizarrnak tartották az
alapötletet.
Az eddig két évadot
megért brit minisorozat, az In the Flesh
(2013) is igyekezett műfaji kontextusba helyezni a rendhagyó történetet. Ebben
a világban már lezajlott a zombi apokalipszis, de a pesszimista
Romero-opuszokkal ellentétben itt az emberiség győzött. Sikerült kifejleszteni
egy olyan szérumot, amely visszaadja a zombik – politikailag korrektül: a
Részleges Halott Szindrómában (RHSZ) szenvedők – tudatát, akik a rehabilitációt
követően visszatérhetnek családjaikhoz. Dominic Mitchell szériája érzékelteti
azt is, hogy milyen érzelmi megrázkódtatással jár egy ilyen újraegyesítés, de
élőhalott hősének – saját bűntudatán kívül – elsősorban az RHSZ-integrációt
ellenző kisvárosi közösséggel kell megküzdenie. Az In the Flesh tehát bizonyos szempontból mégis követi a romerói
hagyományokat, csak nem a fogyasztói társadalom lelketlenségére világít rá két
lábon csoszogó allegóriáival, hanem a kirekesztő és intoleráns tendenciákra,
amelyeket az ismeretlentől való félelem indukál.
A francia Visszajárók (Les Revenants, 2012) és az amerikai Feltámadás (Resurrection, 2014)
még ennél is kevesebb szállal kötődnek a zsánerhez. Ezekben a sorozatokban a
valóság szövedéke úgy feslik fel, hogy a szereplőknek esélyük sincs
racionális-(ál)tudományos magyarázatot találniuk a történésekre. A rejtélyes
módon felbukkanó ex-halottak semmilyen fizikai nyomát nem mutatják a bomlásnak,
az alvászavart és a megnövekedett étvágyat leszámítva mindenben olyanok, mint
régi önmaguk. Nem öregedtek egy másodpercet sem, nem emlékeznek a halálukra, és
eleinte azzal sincsenek tisztában, hogy életüket vesztették. Vannak köztük
olyanok, akik csak pár éve hunytak el, és olyanok is, akik évtizedekkel
korábban, de számukra egyaránt megállt az idő.
A klasszikus zombifilmek
és sorozatok többnyire már a világégést követően játszódnak, a misztikus-fantasztikus
drámák viszont egy olyan permanens apokalipszisről tudósítanak, amelyben nem a
puszta túlélés a tét, hanem annak a ténynek a feldolgozása, hogy az emberi
valóságot leíró, megváltoztathatatlannak hitt törvények végérvényesen
felbomlottak, és ezért mostantól bármi megtörténhet. Az alkotókat nem az
foglalkoztatja, hogy mi lesz az emberiség sorsa ebben a kifordult világban,
csak a személyesre koncentrálnak, arra, hogy az egyén, a család és a
kisközösség miként reagál az elképzelhetetlen bekövetkeztére. (Ugyanezeket a
kérdéseket taglalják a Hétköznapi párhoz
hasonló „egzisztencialista melodrámák” is, lásd: Az apokalipszis melankóliája, Filmvilág, 2011/10.)
Míg a Feltámadás bevezet egy nézőpont-karaktert,
aki messziről jött Cooper ügynökként megpróbál a maga korlátozott eszközeivel
válaszokat keresni, addig a Visszajárók
szereplőinek egyedül kell feldolgozniuk a történéseket. Noha egy francia
gyártású sorozattól nem lenne idegen az sem, ha szereplői mélyenszántó
ontológiai diskurzusokat folytatnának sűrű cigarettafüstbe burkolózva, Fabrice
Gobert és alkotótársai földközelben tartják a karaktereket. Arra kíváncsiak,
hogy a hétköznapi emberek miként viselkednének a valóságban hasonló szituációba
kerülve, és bár a hangvétel annyira azért nem rögrealista, mint egy
Dardenne-drámában, a pszichológiai hitelességre, az „életszagra” mindvégig
ügyelnek.
Trauma vs. nosztalgia
A francia Alpok hegyei
közt meglapuló, világtól elzárt kisváros ideális mikrokozmoszt biztosít a
különféle reakciók tanulmányozásához – nem véletlen, hogy A búra alatt-tól a Feltámadáson
át A hátrahagyottakig minden
misztikus sorozat egy kisközösség berkein belül játszódik. A visszatérés
feldolgozása hasonló fázisok mentén zajlik le, mint a gyászmunka: az első
állomás a sokk, majd ebből felocsúdva a tagadás következik. A halottnak tudott rokont, ismerőst megpillantó
ember elsőre a józan eszének, és nem a szemének hisz, de az elhunyt nagyon is
valóságos jelenléte arra készteti, hogy állást foglaljon. Van, aki beleragad a
tagadás fázisába, mert nem hajlandó elfogadni racionális világképe
összeomlását, más a vallásával tartja összeegyeztethetetlennek a feltámadottak
jelenlétét, és mint ördögi machinációkat utasítja el őket. A többség ugyanakkor
hajlandó megbékélni az új helyzettel, jobb híján tudomásul veszik, hogy az
értelem csődöt mondott, a hívők közül pedig sokan egyenesen Isten akaratát
látják a visszatérések mögött, és boldogan várják a folytatást.
Az időből kizökkent „tetszhalottak”
mindeközben csak azt szeretnék, hogy ott folytathassák az életüket, ahol
abbahagyták. Az ő érzelmeik és vágyaik nem változtak, személyiségük érintetlen
maradt, részükről természetes igény a status quo helyreállítása. A gyászolók
viszonya a múlttal ellenben jóval problémásabb. Mindannyian vágyunk rá, hogy
újra együtt lehessünk eltávozott szeretteinkkel, de közben tisztában vagyunk
vele, hogy az idő kerekét nem lehet visszaforgatni. A sorozat igazi kérdése nem
is az, hogy miért történik, ami történik – erre jó eséllyel úgysem kapunk
választ –, hanem, hogy lehetséges-e mégis a lehetetlen.
A Visszajárókban és a Feltámadásban
valójában Lem és Tarkovszkij Solaris-ának
alapszituációja ismétlődik meg: a halottaikat visszakapó szereplőket egyszerre
kínozzák elfojtott, de most újra testet öltő traumáik, és hívogatják őket a
múlt idilljének újraélésével csábító nosztalgia szirénhangjai. (Bővebben:
Pintér Judit Nóra – Nosztalgia és trauma,
Filmvilág, 2010/07.) A sors iróniája, hogy azok képesek a legkevésbé elfogadni
a csodát, akik már elengedték a szeretteiket. Amikor Monsieur Costához beállít
harminc éve elhunyt felesége, az idős férfi nem tud mit kezdeni a helyzettel,
és megöli a nőt, majd saját magával is végez, hogy helyreállítsa a természet
rendjét. A lányukat négy évvel korábban balesetben elveszítő Claire és Jérôme viszont
még mindig gyászolnak – a tragédiára ráment a házasságuk is; a férfi terápiás
csoportba jár, a nő a vallásba menekült –, Camille visszatérésében ezért, az
első sokkot követően, az újrakezdés lehetőségét látják. Adèle szintúgy nem képes
túltenni magát vőlegénye halálának traumáján, látomásaiban máig kísérti a tíz
éve öngyilkosságot elkövető férfi. Amikor Simon a valóságban is megjelenik, a
nő esélyt kap rá, hogy helyrebillentse a múltat, de nem tudja azonnal átadni
magát a régi-új szerelemnek, mert közben felépített egy új életet, egy új férfi
oldalán.
A múlt újraélése –
illetve annak illúziója – ugyanakkor nem mindenki számára csábító lehetőség,
ahogy arra a Visszajárók és a Feltámadás több történetszála is figyelmeztet.
A halál megszépíti a múltat, az eltemetett konfliktusok azonban a viszontlátás
örömének elillanásával felszínre kerülnek, a régi sérelmek újraélednek. Van,
hogy az ellentétek feloldhatatlannak tűnnek – a Visszajárók Tonija feltámadt öccsét annak idején saját kezűleg ölte
meg, miután rájött, hogy ő a várost rettegésben tartó sorozatgyilkos –, a
kevésbé súlyos esetekben azonban a kényszerű szembesítés katartikus hatással is
járhat. A halál miatt lezáratlanul maradt, de most újra jelen idejűvé váló
konfliktusok kibeszélése gyakorlatilag pszichoterápiaként szolgál, és a
bűntudattól szenvedő feleknek a megbékélés és a jóvátétel lehetőségét kínálja
fel. A valódi tét mindkét sorozatban az, hogy képesek-e élni ezzel az eséllyel
a szereplők, vagy még mélyebbre süppednek traumáik mocsarában.
A hiány kitöltése
Bár a Visszajárók és a Feltámadás elsősorban melodrámaként működik, az alkotók az első
évad vége felé közeledve mindkét szériában azzal kecsegtetik a nézőket, hogy a
visszatérések nem egy véletlenszerű anomália eredményei. A Twin Peaks és a Lost
dramaturgiai trükkjeit kölcsönvéve úgy fednek fel bizonyos összefüggéseket a
rejtélyes események mögött, hogy azzal a megfejtés reménye helyett újabb és
újabb kérdéseket generálnak, misztikus ködbe vonva így az egyébként realista
miliőt.
Az HBO új sorozata, a
hasonló dilemmákat boncolgató A
hátrahagyottak már nem is áltatja azzal a közönségét, hogy léteznek
válaszok a miértekre, vagy hogy azoknak a válaszoknak jelentőségük lenne. A Tom
Perrotta azonos című regényét adaptáló sorozatban is egy megmagyarázhatatlan,
irracionális esemény a katalizátor, de itt nem tömeges visszatérések, hanem
rejtélyes eltűnések sokkolják a gyanútlan szereplőket. A történet kezdete előtt
három évvel, egy átlagos októberi napon az emberiség 2%-a egyszerűen köddé
vált. A hátrahagyottak nem ennek a
kataklizmának a globális következményeire fókuszál, hanem Mapleton kisváros
néhány lakójának életére. Csak látszólag történik velük valami gyökeresen más,
mint a Visszajárók és a Feltámadás szereplőivel, valójában rájuk
is ugyanaz a kihívás vár: a múlt feldolgozása. Helyzetüket súlyosbítja, hogy
előttük nem áll nyitva a kölcsönös megbékélés lehetősége. Szeretteik úgy tűntek
el az életükből, hogy esélyük sem volt elbúcsúzni tőlük, fizikai hiányuk így
jóval fájóbb, mintha „csak” meghaltak volna.
Ideális esetben a
gyászmunka elvégzésével a trauma megszűnik, A
hátrahagyottak önmagából kifordult világában azonban – éppen a magyarázatok
hiánya miatt – ez a folyamat sokkal tovább tart, és eleve kérdéses, hogy túl
lehet-e lépni az egész közösséget megbénító fájdalmon. A Visszajárókhoz és a Feltámadáshoz
hasonlóan Damon Lindelof és Tom Perrotta szériája is a krízisre adható különböző
válaszreakciókat tanulmányozza, és ehhez tökéletes, laboratóriumi közeget
biztosít egy olyan társadalom, amelynek minden egyes tagját sújtja a túlélők bűntudata. A sorozat legfőbb
kérdése tehát itt sem az, hogy mi történt, hanem, hogy mivel lehet kitölteni az
eltávozottak után maradt űrt.
A szereplőknek legelőbb
is azt kell eldönteniük, hogy akarnak-e értelmet keresni a történtek mögött. A
csendes többség, mint Kevin, a rendőrfőnök, megpróbálnak visszatérni régi
életük romjaihoz, még ha tudják is, hogy a status quo helyreállítása egy olyan
világban, amelynek megkérdőjeleződtek az alapvető törvényei, lehetetlen. A
fiatalok jó része, mint Kevin korábban éltanulónak számító lánya és
osztálytársai, a hedonizmusba menekülnek – ha bármikor eltűnhetünk mi is a Föld
színéről, a pillanat kiélvezésén kívül mi másnak lehetne még értelme? Norát,
aki a Hirtelen Eltávozás során a teljes családját elveszítette, csak az
önpusztítással és környezete provokálásával járó adrenalinlöket tudja
ideig-óriáig kirángatni a depressziójából, míg bátyja, Jamison tiszteletes
arról próbálja meggyőzni egyre fogyatkozó gyülekezetét – és saját magát is –,
hogy az eltűnéssorozat nem a Bibliában megjövendölt elragadtatás volt.
Az emberek jelentős
része viszont nem talál az isteni beavatkozásnál jobb magyarázatot. A
legfanatikusabbak közülük egy Bűnös Maradék nevű szektába tömörülnek, némasági
fogadalmat tesznek, fehérbe öltöznek és a közösség bűntudatára építve a
végítélet közeledtét hirdetik. Céljuk megakadályozni, hogy bárki is elfeledkezzen
a tragédiáról, és a traumán túllépve visszatérjen az életéhez, mintha mi sem
történt volna. Egy magát Szent Wayne-nek hívó férfi eközben saját szektát
alapít, ő spirituális válaszok helyett az azonnali megkönnyebbülés ígéretével
házal – állítólag egyetlen öleléssel képes átvenni és magára vállalni más
fájdalmát.
Bár témája szívderítőnek
semmiképp sem nevezhető, A hátrahagyottak
mégis izgalmas – és helyenként katartikus – produkció, köszönhetően annak, hogy
alkotóik nem ítélkeznek a szereplők felett. Minden egyes túlélési stratégiát
maximális empátiával mutatnak be, mert ahogy az életben, úgy a széria világában
sem létezhet egyetlen, üdvözítő út. De ha van mégis bármilyen tanulságuk a
halál traumáját boncolgató misztikus sorozatoknak, akkor az éppen az, hogy a
gyászmunkát nem lehet megspórolni, lerövidíteni vagy alternatív megoldásokkal
helyettesíteni.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 304 átlag: 5.38 |
 |
|