A nagy háború (1914-1918)Angolszász filmek az első világháborúrólA régi hazugságTakács Ferenc
Dulce et
decorum est pro patria mori: a háború eszményítésének „régi hazugságát” az
angol film sohasem fogadta el.
„Úgy vélem, hogy az egész brit psziché attól az
ellentmondástól szenved, amelyet Sassoonban és Wilfred Owenben látunk: a háború
egyrészt szörnyűség, amelynek soha sem szabad megismétlődnie, másrészt a háborúból
fakadó élmények és tapasztalatok óriási értékeket képviselnek. Ezért nézik úgy
a britek a háborúról szóló filmeket, ahogyan rajtuk kívül igazából senki más.”
Pat Barker brit írónő tette ezt
a megállapítást egy 1993-as interjújában, amelyet a The Guardiannek adott. Az idén hetvenegy éves szerző három első-világháborús
tárgyú regényt jelentetett meg az 1990-es években, Regeneration (1991 – Regenerálódás),
The Eye in the Door (1993 – A szem az ajtóban) és The Ghost Road (1995 – A szellemek útja) címmel – a nagysikerű
és többszörösen díjazott háborús trilógiát ma már szinte klasszikus
kortárs-irodalmi teljesítményként tartják számon Nagy-Britanniában. (Az első
regény magyarul is megjelent Felépülés
címmel 1999-ben).
A Regenerationból 1997-ben film készült: Gillies MacKinnon skót
rendező jegyzi a trauma, felejtés, emlékezet és regenerálódás tragikus
paradoxonjai körül forgó drámát. Filmje stílusban, hangvételben és szemszögben
egyaránt minta és etalon arra nézvést, hogy miként kell, lehet és érdemes
manapság a huszadik századnak evvel a kataklizmatikus eseményével foglalkozni. Akárcsak
az alapjául szolgáló regény (amelynek levegőjét maximálisan visszaadja,
tartalmi elemeit is meglepő hűséggel reprodukálja), a Regeneration is – hogy ezt a régies és valamelyest gyanús
kifejezést használjuk – „igaz történeten”, sőt „megtörtént eseményeken” alapul,
azaz szereplőit – vagy legalábbis szereplőinek egy részét – a nézőnek joga (sőt
talán kötelessége is) életbeli mintájukkal összekapcsolni. Skóciában vagyunk,
az Edinburgh melletti Craiglockhart Hadikórházban. Ebben a pszichiátriai
intézetben a shell shock, a harctéri
trauma katona-áldozatait kezelik, az őket ért szörnyű élmények következtében lidércnyomásoktól
gyötört, alvászavaros, amnéziás, dadogó (vagy egyenesen beszédképtelen), reszkető,
görcsbe rándult testű katonákat, akiknek egyébként semmi szervi bajuk nincs,
tüneteik és állapotuk – akkoriban terjedni kezdő szakszóval – pszichoszomatikus
eredetűek. Az intézet egyik orvosának, a részben freudista alapon álló Dr.
William Riversnek (élő személy volt, neves pszichiáter, neurológus, a háború
előtt a kulturális antropológia viszonylag új tudományába is belekóstolt) három
un. „háborús költővel” akad dolga rendelőjében (ők is mind valóságos személyek),
s életrajzuk tényein sem módosít a film. Siegfried Sassoon költőre, aki a
harctéren rendkívüli bátorságot tanúsító katonatiszt létére váratlanul
közzétett egy háborúellenes nyilatkozatot, haditörvényszék várna, de nem
akarnak pacifista mártírt faragni belőle, ezért beutalják Craiglockhartba, hogy
majd ott Dr. Rivers „észhez téríti”. Robert Graves költő és regényíró
látogatóba érkezik barátjához, Sassoonhoz – egyébként rajta is mutatkoznak a
harctéri „neuraszténia” (így is nevezték a shell
shock-ot) szimptómái. És itt kezelik a súlyosan shell shock-os Wilfred Owen alhadnagyot, akinek költői ambíciói
vannak: összebarátkozik Sassoonnal, megmutatja neki a verseit, s az idősebb
költői tanácsait követve harctéri élményeiből merít újabb költeményeihez.
Mindhárman „gyógyultan” térnek
vissza a lövészárok-háború poklába. Sassoon és Graves túlélik az apokalipszist,
Sassoont 1967-ben éri a halál, nyolcvan éves korában, Graves 1985-ben távozik
az élők sorából, kilencven évesen. Owen 1918. november 4-én halálos sebet kap
egy ütközetben; hősi halott huszonöt évesen.
De még megírta minden versek
legmegrendítőbbikét a háborúról, a Dulce
et decorum est című remekművet. Ennek a versnek a végén minősíti, elsöprő
költői erővel, a „régi hazugságnak” a horatiusi szállóigét: dulce et decorum est pro patria mori.
(Illyés Gyula műfordításában: Szép és
magasztos halni ezért: haza!)
Ehhez a „régi hazugsághoz” fűz
széljegyzeteket, immár száz éve, a világ filmművészete. Ezek a filmek –
közöttük persze elsősorban a témával felelősen és elmélyülten foglalkozó
alkotások – valamilyen formában mind érintik a Regeneration mondhatni neurológiai alapkérdését: regenerálódhat-e
az átvágott idegszál? Dr. Rivers még a háború előtt végzett kísérleteket ebben
a tárgyban. Kísérletei most jelképi erőre tesznek szert: a háború egy egész
civilizáció idegpályáját vágta át, s kérdéses, hogy lehetséges-e a teljes felgyógyulás,
összenőhet-e a szétvágott ideg, helyreállhat-e, működőképessé válhat-e ismét a
civilizáció idegpályája, felépülhet-e Európa a romokból.
A Regeneration nyomában itt a brit vagy angol világháborús filmtermést
tekintenénk át, persze szükségképp szelektív és alkalmi módon. Egyrészt már a
némafilm-korszakban készültek játékfilmek az első világháborúról, azaz jó kilencven év filmjei közül kell
válogatnunk. Másrészt a filmek „nemzeti hovatartozásának” a szempontjához sem
tanácsos mereven ragaszkodni. A világháború, annak is a nyugati frontja és az
ott négy éven át zajló szörnyű állóháború, nem csupán brit (angol, skót, ír és
walesi) katonák élménye volt, hanem kanadai és amerikai is; a brit oldalon
egyébként jelentős indiai kontingens is harcolt. Ugyanígy, nemigen hagyható ki
az áttekintésből az ausztrál és új-zélandi expedíciós hadsereg háborús
részvétele sem. Azaz brit filmek mellett alkalmilag más angol nyelvű országok
filmjeivel is foglalkoznunk kell.
Hogy miért, az itt következő
próbafúrás nyomán mutatkozik meg.
Világháborús szempontból az
1929-es év szépirodalmi termése különösen értékes volt. Ebben az évben –
nagyjából tíz évvel a fegyverszünet után – jelent meg három (ahogy mondani
szokás) reprezentatív háborús regény, az Egy
hős halála (az angol Richard Aldington tollából), a Nyugaton a helyzet változatlan (a német Remarque műve) és a Búcsú a fegyverektől (az amerikai Ernest
Hemingway munkája).
A nyugati fronton harcoló
Aldington – aki egyébként soha sem épült fel teljesen a shell shock-ból, ami a franciaországi lövészárkokban érte – dühös
és keserű, gyilkosan szatirikus és radikálisan illúzióromboló regényt írt a
háborúról. A filmvászonra kínálkozó elbeszélés megfilmesítésére sajnálatos
módon sem akkor, sem azóta nem akadt brit (vagy más nemzetiségű) jelentkező –
az angol háborús filmek sorában egy üres hellyel képviselteti magát.
A Nyugaton a helyzet változatlanból, a német háborús regények
legjelesebbjéből viszont szinte azonnal film készült. Igaz, nem Németországban,
hanem az Egyesült Államokban. Lewis Milestone-t, az 1930-ban bemutatott film
rendezőjét eredetileg Leib Milsteinnek hívták. A zsidó fiatalember a
besszarábiai Kisinyovból (Orosz Birodalom) vándorolt ki tizenhét éves korában
az Egyesült Államokba. A világháború során a híradósok kötelékében katonai
kiképzőfilmek segédrendezőjeként működött, evvel kezdődött filmes pályafutása,
mely a Lázadás a Bountyn-nal zárult
1962-ben.
Német regény, amerikai filmen,
rendező Kisinyovból…
Az 1932-ben leforgatott Búcsú a fegyverektől ehhez képest teljesen
normális eset: amerikai regény, amerikai filmen. A rendező, Frank Borzage is
tipikus amerikai: olasz bevándorlók gyermeke. Maga a film már távolról sem
ennyire tipikus. A háborúból való kiábrándulás történetét mondja, el a maradék
illúziók elvesztését. Háborúellenes háborús film, minden tekintetben (beleértve
a szexet is) rendkívül őszinte és szókimondó munka. Tulajdonképpen elvégzi
mindazt, amit az Aldington-film végzett volna el, ha leforgatják: végső búcsút
mond a háború pátoszának és a hősiesség kultuszának, a dulce et decorum est… régi hazugságának.
Pátosz és hősiesség: a
világháború első nagy leckéje éppen az volt, hogy többé nincs tere az egyéni
hőstetteknek, merész huszárcsínyeknek, a személyes bátorság, ügyesség és más
harci erények megnyilvánulásának. Ahogy német oldalon nevezték, az „anyag
háborúja” zajlott, a haditechnika személytelen gépezete darálta le tízezrével a
nyugati front lövészárkainak gépemberekké, akarat nélküli zombikká lefokozott
odúlakóit.
Kivétel, illetve ellenpélda
valahol máshol, a franciaországi és belgiumi lövészárkoktól távol találtatott.
Mégpedig T. H. Lawrence ezredes, „Arábiai Lawrence” személyében, aki A bölcsesség hét pillére (1922) című
könyvében tette közzé emlékeit arról a hajmeresztő kalandokban bővelkedő egyszemélyes
háborúról, amelyet az általa fellázított arab törzsek élére állva az Oszmán
Birodalom ellen vívott, mindvégig dacolva a brit hadvezetés parancsaival.
Életét David Lean vitte filmre, mégpedig páratlan sikerrel: az Arábiai Lawrence (1962) minden idők alighanem
legemlékezetesebb mozija, technikai kivitelt, színészi játékot, vizuális
összhatást és kísérőzenét mind beleértve (alkotói hét Oscart vittek el).
Ez az egyetlen olyan brit
háborús film, amelynek hősét a magányos heroizmus pátosza, sőt egyenesen valamiféle
egzisztencialista superman nimbusza
jellemzi. Akad persze más háborús film is, amelynek hőse Lawrence-hez hasonlóan
kalandnak és valamiféle sportteljesítménynek tekinti a háborút. Ilyenek például
a háború ausztráliai és új-zélandi katonáinak emléket állító ausztrál film, a
Peter Weir rendezte Gallipoli (1981)
szereplői, Archy és Frank, a két naiv fiatalember és ártatlan örömkatona. Az ő
háborús históriájuk viszont éppen ennek a pátosznak és nimbusznak a
szertefoszlásáról szól: történetük – és életük – végén, a kisázsiai
Gallipolinál vívott gyilkos ütközet során ébrednek rá, hogy egy könyörtelen
gyilkoló mechanizmus áldozatai, eldobható és helyettesíthető bábfigurák a magas
hadvezetés esztelen játékaiban.
Ez a végkonklúzió a brit
háborús film egy fontos altípusában viszont a mindenkori kiindulópont. A lövészárok-film, az állóháború
frontvonalában játszódó történet már kezdete pillanatában túl van az ilyesféle
illúziókon. Bátorság, hősiesség? Az egyén mozgástere itt minimálisra szűkült,
szabadsága a semmivel egyenlő. Ami történhet vele, nem rajta múlik, ha
megtörténik: meghal vagy megőrül. Azon kívül megfutamodhat vagy dezertálhat, de
a lövészárok pszichózisában ez sem szabad emberi döntés következménye,
automatikus, akaratlagosan befolyásolhatatlan reflex. Következménye ennek
ellenére a hadbíróság és a halálos ítélet – a katonákat biztonságos távolságból
halálba hajszoló katonai vezetés teljes közönnyel viseltetik a katonák sorsa
iránt.
Ennek a lövészárok-filmnek volt
a korai példája egy amerikai opusz, a fiatal Stanley Kubrick 1957-es filmje, A dicsőség útjai. A nyugati front
franciák tartotta szakaszán játszódó, kegyetlen és felkavaró őszinteséggel
elbeszélt dezertálás-történet Joseph Losey-t is megihlette: A királyért és hazáért (1964) címmel
páratlan pszichológiai hitelű filmet forgatott le a megfutamodó közkatona (Tom
Courtenay) és a védelmére kirendelt tiszt (Dirk Bogarde) viszonyáról, hangos és
– még inkább – néma párbeszédéről.
A lövészárok-film azóta is, ha
szabad ezt mondani, jól tartja magát. Naturalista hitelességéhez gyakran veszi
igénybe a világháború mozgóképes dokumentumait – az első világháború volt az
első minden részletében lefilmezett
háború. Gyakori fogás, hogy a lövészárok-film főcíme alatt eredeti felvételek peregnek
le, majd a dokumentumfilm különösebb zökkenő nélkül vált át a játékfilmre. Ez
látható a Johan Earl és Adrian Powers 2013-as filmje, a Battle Ground / Forbidden
Ground (Csatatér /Tiltott terület – a filmet mindkét címen
forgalmazták) elején. Egy korábbi angol munkában, a regényíróként is jeleskedő
William Boyd The Trench (A lövészárok) című 1993-as filmjében
pedig maga a dokumentumfilmezés is filmre kerül: a lövészárokban egy kamerával
felszerelkezett haditudósító jelenik meg, hogy felvegye a másnap kezdődő
offenzívát vidáman és lelkesen váró brit katonákat. (Másnap, 1916. július 1-én,
a Somme-völgyi offenzíva első napján hatvanezer brit katona esett el, többségük
az ütközet első néhány órájában.)
A fennmaradt híradófilm-anyagból
egyébként bőven merítenek a dokufilmesek is: jó tucat remek brit
dokumentumfilm-sorozat készült az első világháborúról, közöttük, a háború
kitörésének ötvenedik évfordulójára készült 1964-es BBC-produkció The Great War – A nagy háború – nehezen
felülmúlható.
Amúgy nincs olyan műfaj,
amellyel a világháborúval foglalkozó angol rendezők meg ne próbálkoztak volna.
Még zenés filmek is készültek a témában. A merészen kísérleti oldalt Derek
Jarman 1988-as War Requiemje
képviseli. Benjamin Britten 1962-es Háborús
rekviem-jének a megfilmesítése, pontosabban Britten zeneművének
filmaláfestéssel vagy filmkísérettel ellátása, Jarman megszokott, mindig
megunhatatlanul új modorában: allegorikus történetek fonódnak egybe
képzőművészeti utalásokkal, barokkos-szürreális víziók követnek vizuális
metaforákat (a drótakadályok szögesdrótja Krisztus töviskoronájával azonosul).
A film elején Laurence Olivier jelenik meg, tolókocsihoz kötött öreg
katonaként; ez volt az utolsó filmszerepe.
Zenés műfaj, filmre átigazított
music hall revü az első
világháborúról Richard Attenborough Ó, az
a csodálatos háború-ja (Oh! What a
Lovely War), amelyet 1969-ben mutattak be. Ironikusan nosztalgikus a címe
(pontosabban fordítva: „ó, micsoda remek egy háború”), s ironikusan
nosztalgikus maga a film is, könnyed játékossága keserű komolyságot rejt, a
vidám zeneszámokból idővel egyre hangosabban kihallik egy nemzedék
gyászindulója.
És ha már a zenés filmeknél
tartunk, említsük meg az 1970-ben bemutatott Darling Lili című világháborús film-operettet is, Blake Edwardsnak,
A rózsaszín párduc alkotójának
rendezését. Felfoghatatlanul ostoba kémtörténet, gügye figurák, teljességgel
értelmetlen cselekmény-fordulatok: a rendezőt állítólag megbízói, a Paramount Stúdió
emberei nem hagyták dolgozni, a filmet az ő távollétében vágták össze, úgyhogy
ne őt hibáztassuk a végeredményért. Julie Andrews szépen énekel benne, és az
érdeklődők hosszan gyönyörködhetnek az első világháborús amerikai és német
pilóták és repülőgépeik légi balettjében.
1914-1918?
Szóra sem érdemes, nem történt
semmi.
Csupán egy civilizáció idegpályáját
vágták át. A két idegvégződés talán úgy-ahogy összenőtt azóta, de a gyógyulás
nem tökéletes, a heg mindmáig sajog. Filmek százai tanúsítják, hogy Európa máig
nem heverte ki 1914-1918 globális shell
shock-ját. S talán soha nem is fogja kiheverni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 255 átlag: 5.72 |
|
|