MoziMichel Houellebecq elrablásaVajda Judit
L’enlèvement de Michel Houellebecq – francia, 2014.
Rendezte és írta: Guillaume Nicloux. Kép: Christoph Offenstein. Szereplők:
Michel Houellebecq (Houellebecq), Mathieu Nicourt (Mathieu), Maxime Lefrancois
(Maxime), Francoise Lebrun (Francoise). Gyártó: Les Films du Worso. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos.
93 perc.
Michel Houellebecq
híresen pesszimista francia író, botrányfigura és a popkultúra viszonya olyan
szoros (lásd például az ő fotójával ellátott, Kiábrándult Értelmiségi név alatt
futó mémsorozatot), hogy semmi meglepő nincs abban, ha a címszereplésével forog
le egy film. Főleg, hogy Houellebecq intim viszonyt ápol a mozgókép világával:
nemcsak több művét adaptálták, de ő maga is rendezett, sőt apróbb szerepekben
is feltűnt már. A térkép és a táj
című regényében pedig megjelenik egy, az íróval feltűnően sok hasonlóságot
mutató figura, akit Michel Houellebecq-nek hívnak.
Michel
Houellebecq-nek hívják a Michel
Houellebecq elrablásának Michel Houellebecq által megformált főhősét is –
ahogy saját néven szerepelnek a film további résztvevői is. De ezt leszámítva
is mérget vehetünk rá, hogy az alkotás nem szabályos emberrablós thriller.
Erről elsősorban maga a főhős/főszereplő gondoskodik. Lelkialkatával
összhangban például a legkevésbé sem rázza meg, hogy elrabolták, és megpróbálja
ugyanúgy élni tovább az életét, melynek legfontosabb része, hogy meglegyen a
napi betevő piája és cigarettája. További, a zsánerfilmmé válás ellenében ható
tényező, hogy még utalás szinten sem derül ki, ki a film főgonosza, azaz a
Houellebecq elrablására megbízást adó illető.
Guillaume
Nicloux korábban egy veretes irodalmi
adaptáció (Az apáca) mellett
szabályos thrillereket (Személyes ügy,
Az őrület vonzásában) is rendezett,
most azonban mindent elkövet annak érdekében, hogy dekonstruálja a műfajt. Erre
irányuló törekvései egy nemcsak kétértelműségeket, de hagyományos vígjátéki,
sőt burleszk-elemeket is bevető humorban csúcsosodnak ki, és zseniális az is,
ahogy egyes motívumokban (imitált verekedés, az agresszió váratlan kitörése, „autós
üldözés”) mégis visszalopja a kiindulási alapul szolgáló zsáner elemeit a
filmbe.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 404 átlag: 5.42 |
|
|