KritikaZomborácz Virág: Utóélet„És íme, remekül van a fiú”Czirják Pál
Zomborácz Virág
debütálófilmje friss, lendületes, ötletgazdag munka. Nem hibátlan, de végig
élvezetes. Egyszerűen jó nézni.
Időről időre elmerengünk a hazai film
nézőszámainak drámai visszaesésén. A folyamat mögött számos külső és belső
tényező húzódik meg: többek között az intézményrendszer drasztikus átalakítása,
az ennek eredményeként bekövetkezett szolid néhány éves szünet vagy a
filmfogyasztási szokások nemzetközi léptékben zajló átrendeződése. Így aztán
különösen fontosak az olyan alkotások, amelyekkel meg lehet győzni a
közönséget, újra érdemes magyar filmekre is jegyet váltani. Az olyan darabok,
amelyek ismerős, de nem unalomig ismert – épp ezért mindig újra felfedezhető –
világokat mutatnak nekünk, amelyek főhőseiért szoríthatunk, amelyek
szereplőivel újra együttérezhetünk. Márpedig az Utóélet pont ilyen film.
Minden megvan benne, ami egy szerethető történethez kell. A filmben egy
megingathatatlan tekintélyű lelkész apa (Gálffi László) és zárkózott,
szorongásos fia (Kristóf Márton) kissé problematikus kapcsolatát kísérhetjük
figyelemmel, amely az apa váratlan halála és szellemként való visszatérése után
vesz fordulatot. Az új helyzettel mindketten új esélyt kapnak: az apa talán
végre útjára engedheti fiát, a fiú talán megteheti élete első önálló lépéseit.
Zomborácz Virág rövidfilmjeihez hasonlóan ezúttal is inkább jól felépített,
erős szituációkra és szereplői intenzív személyes jelenlétére alapoz, míg a
dialógusok visszafogottabbak. Nincsenek túlbeszélve az egyes jelenetek,
nincsenek túlpszichologizálva az emberi kapcsolatok, bármennyire is kínálná
magát egy esetleges pszichoanalitikus olvasat számára például a történet magját
képező apa-fiú viszony, illetve annak bizarr irányváltása. Ami működteti a
filmet, az az elbeszélés sajátos humora, a történetszálak alakításában, az
ábrázolás szatirikus felhangjaiban, a színészek apró gesztusaiban megnyilvánuló
finom irónia, amely távolságtartás és megértő elfogadás egyszerre. Tévednénk, ha azt
gondolnánk, hogy mindezzel Zomborácz a könnyebb utat választotta. Az alkotói
döntések tétje ugyanis akkor sem kisebb, ha az elbeszélés a szöveg dominanciája
helyett inkább a szituációk belső dinamikájára és a karakterek jelenlétére
támaszkodik. Ebben az esetben ugyanúgy csalhatatlan dramaturgiai arányérzékre
van szüksége a rendezőnek, valamint jó szemre a megfelelő színészek
kiválasztásához. A dramaturgia terén Zomborácz filmje még nem mindig tűnik
meggyőzőnek, a történetvezetés olykor következetlen saját belső logikájához, a
vidéki szegénylét megjelenítése pedig igencsak díszletszerűre sikerült; a
szereplőgárda viszont az Utóélet egyik igazi telitalálata. Gálffi előbb
a határozott, kemény apafigura, majd az úgyszólván öntudatlan, sokáig néma
szellem alakításában lenyűgözőt nyújt, nemkülönben Csákányi Eszter a családdal
élő nagynéni, Gyabronka József az esperes, Petrik Andrea a szenvedélybeteg
lány, Kocsis Gergely az orvos és Anger Zsolt az ezoterikus autószerelő
szerepében. Emellett a film messzemenően visszaigazolja Zomborácznak azt a
vállalását is, hogy a lelkész fiának szerepét a nem hivatásos Kristóf Mártonra
osztotta. Jelenléte és összjátéka a többiekkel egészen különleges pillanatokat
teremt. Az Utóélet másik
erőssége képeinek rendje. Pohárnok Gergely operatőr „talált” tájai, a
lassítások szekvenciái, az egyes jelenetekben jól elhelyezett groteszk
részletek anélkül állnak össze markáns és maradandó látványvilággá, hogy közben
elnyomnák a történetet. A gyárkéményekkel keretezett, csendes víztükrű
horgásztó, előtérben a pallók erdejével, a halála pillanatában elzuhanó apa,
majd az erre asszociálódó szobor és összetört edénycserepek képsora, a temetés
végén felszállni nem akaró galamb motívuma vagy az apa immár szellemként való
felbukkanásai egyaránt a film emblematikus – vizuálisan is egyedi – elemei,
miközben a cselekményvilág szerves részei is egyúttal. És ha mindez nem lenne
elegendő a mozilátogatók kíváncsiságának felkeltéséhez, már önmagában a
tematika különlegességként hat, hiszen hazai rendezőknél ritkán találkozunk
kísértetekkel. Bár Zomborácz Virág munkája önmagában nem válthatja meg a magyar
filmet, még néhány hasonlóan szerethető alkotással együtt mindenképp segíthet a
nézők visszacsábításában.
UTÓÉLET – magyar, 2014.
Rendezte és írta: Zomborácz Virág. Kép: Pohárnok Gergely. Zene: Balázs Ádám.
Vágó: Szalai Károly. Producer: Pusztai Ferenc. Szereplők: Kristóf Márton
(Mózes), Gálffi László (Apa), Anger Zsolt (Szerelő), Petrik Andrea
(Asszisztens), Gyabronka József (Pap), Csákányi Eszter. Gyártó: KMH Film. Forgalmazó:
Vertigo Média Kft. 95 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 278 átlag: 5.5 |
|
|