ÉletképekSráckorMikor a gyermek gyermek voltSzabó Ádám
Linklater legújabb filmjében a korábbiakhoz
képest sokkal nagyobb távlatba kerül mind a privát életidő, mind a megidézni kívánt
történelmi kor.
Az ötvenes éveiben járó X-generációs rendező
szereti letűnt vagy aktuális korok hangulatát idézni, és ehhez gyakran popkulturális
referenciákat hív segítségül (a Henyék
generáció-pillanatképe a ‘90-es évek elejéről, a Tökéletlen idők 1976-os, rock’n’rolltól hangos útkeresése),
másfelől ugyanennyire izgatja őt a szereplők által megélt tapasztalat, a
karakterek belső változásai, amelyek többnyire valamilyen hiányként
tételeződnek. A motelszobában játszódó Visszajátszás
egy baráti trió verbális pengeváltását, egyúttal kapcsolatuk végleges
felszámolódását beszéli el, a Mielőtt-trilógia
a szerelem kihűlésének állapotát írja le, a Bob Sabistonnal forgatott animációs
tripjei, Az élet nyomában és a Kamera által homályosan című Philip K.
Dick-adaptáció pedig lételméleti indíttatásúak. Előbbiben az álomszférák
kuszasága elsődleges, utóbbiban az identitásválság témáját keretezik a disztópia/
drogfilm zsánerei.
Idén újabb evolúciós
lépés vehető észre a pályáján. A Sráckor
ugyanis nem rövid intervallumú slice of
life történet, hanem olyan „életszelet”, amely jóval hosszabb időtartamot
fog át. A Mason nevű texasi kisfiú első osztályostól főiskoláig tartó éveiről aprólékosan
tudósító elbeszélés (a stáb 2002 nyarától 2013 őszéig követte a növekedését)
ugyan hajaz az Antoine Doinel-sorozatra, netán a Michael Apted-féle brit Up-szériára, egyetlen játékidő révén igencsak
experimentális és különleges mű. Kísérleti volta, epikus-számvető jellege abban
is rejtezik, hogy nemcsak jellemrajzként üt, hanem korképként, részleteken
időző munkaként egyaránt hiteles. A karakterábrázolást illetően Linklater gondosan
ügyel arra, hogy ne csak a főszereplő kissrácot ismerjük meg, hanem életének más
szereplőit is. Persze, mindez nem jelenti, hogy a fókusz lekerülne Masonről. A
mozi mindvégig megőrzi a gyerekszemszöget, a kiskorúság lényeges velejárója, a tapasztalatszerzés
vágya, a rácsodálkozás maradnak középpontban. A direktor jelzi: zsenge korú
hőse húszhoz közeledve is kérdésfelvető, befelé forduló karakter, vagyis ifjú lelkületű
protagonista, akinek az utazása sosem ér véget. Egy közülünk, ugyanazon a
szamárlétrán lépdel, mint bárki más. Pontosan ezért indul a film a pázsiton
heverő, az eget kémlelő 6 éves fiúcska beállításával, és emiatt ér véget a
messzeségbe bámuló, immár 18 éves főalak snittjével, aki új barátnőjével
morfondírozik az élet legnagyobb kérdésein. Újabb nyomatékos tulajdonság az is,
hogy a fiú úgy dönt, fotós akar lenni. Olyan szakmát választ, amelyben kitüntetett
szerepet játszik a percepció, árnyalatnyi jellemzőket kell észrevennie, az élet
apró titkait kénytelen fürkészni, így egyenlőségjel húzódik a saját korával
összefüggő felfedezések és a fényképezés, mint hivatás között.
A családtagok szerepe
hasonlóan fontos. A párkapcsolataiban szerencsétlen anyától, a Mason nagyra
nőtt gyerekmásaként színre lépő apán át a kotnyeles nővérig tapasztaljuk, hogy
a família tagjai óhatatlanul is hatnak egymásra, különböző cselekedeteik és impresszióik
óriási mértékben befolyásolják azt, milyen utat választanak az életben. A Sráckor emiatt sajátos felfogású coming-of-age story: a „bérapáról bérapára,
gazdáról gazdára” ív (bántalmazó professzor, keserű afganisztáni veterán)
klasszikus Bildungsromanokra rímel Dickenstől Mark Twainen át Jack Londonig,
Linklater azonban szokásához hűen lemond a cselekménycentrikus
leckefelmondásról. Határozottan objektív, drámaiatlan filmet látni, amely hiába
idézi az első csók kliséjét, az első berúgást, a „bullyzást”, a „Mihez kezdesz
magaddal?”-metaforát (fotózással, rockbandával), a minimalista közelítésmód
sokkal inkább az állapotrajzra, a puritán leírásra irányítja a figyelmet. Időkapszulaként
pontosan ezért hatásos. Bármiféle dátumkiírás, inzert nélkül, tárgyilagosan
rögzül celluloidra a Masont alakító Ellar Coltrane mutálása (a hang változása, az
arc, a frizuraviselet, sőt, életvitel- és világszemlélet átalakulása), az
ismert színészek, vagyis Ethan Hawke és Patricia Arquette figuráin nemcsak
gondolkodásmódbeli különbségeik miatt látszik a 12 év, az eltelt időt
minuciózus testi jegyek is kísérik. Ráncok, hízás, fogyás, vékony, majd öblös
orgánum. Rövid ujjú ing, napszemüveg-kombináció helyett öltöny, nyakkendő és papás
bajusz, karcsú alak után pocak és vénülés, így a Sráckor az ún. time-lapse
fotózási eljárásra reflektál. Linklater ilyen szempontból a nagybetűs Fiziológiára
is áldoz 166 percet, valóban állítható, hogy nemcsak az átlagember triviális
bíbelődéseiről születik mozi, de home video-esztétikájú, realista/ dokumentarista
jellemrajzok készülnek. Mintha a rendező hátra lépve fotózná, kamerázná a
parányi rezdüléseket. Mindez akkor sem vész el, amikor Linklater slágerekkel,
technológiai fejlesztésekkel ad hírt az évek múlásáról. A film ilyen
fénytörésben már a 21. századi Amerika freskója. Sallangmentes zeitgeist, amelyben az Obama-adminisztrációra
tett vicces utalás, a Bob Dylan, Aaliyah, The Hives, Coldplay és Lady
Gaga-dalok elhangzása, a Harry Potter- könyvpremier , a Star Warsról vagy A sötét
lovagról szóló párbeszédek, az MP3, a Skype térhódítása a jelenről
tudósítanak. Arról, hogy a mindennapi fiú, családfő, anya, lánytestvér hogyan
vészelik át napjaink hol apró-cseprő, hol hatalmas volumenű eseményeit a saját
közegükben. Nemcsak a tágabb értelemben vett országhistória, hanem a mikro-történelem
is jelen van, a négy fal közötti fordulópontok (a háziasszonyként, tanárnőként
is dolgozó anya dilemmái családról, emancipációról, a vándormadár-mentalitást
szimbolizáló Pontiac GTO-ját családi járgányra cserélő, liberálisból WASP-pá
váló apa) ugyanúgy kiemelendők, mint a nagy történések.
„Nézzétek! A csávó 43
éves, de legalább 20-at letagadhatna.” – szól gyermekeihez az édesapa egy kiváló
baseball-játékos láttán, és ez nemcsak a Sráckor
életkor-központúságára utal. Linklater hiába 54 éves, filmkészítőként megőrizte
friss szellemiségét. Új mozija szerzőiségének virágba borulása: középkorúként
ugyanolyan energiával rendez egy nagyívű, az ifjúkort górcső alá vevő történetet,
mint 31 évesen egy lézengő fiatalokról szóló, totálisan cselekménymentes nemzedéki
művet.
SRÁCKOR (Boyhood) – amerikai,
2014. Rendezte és írta: Richard Linklater. Kép: Lee Daniel és Shane F. Kelly.
Zene: Szereplők: Ellar Coltrane (Mason), Patricia Arquette (Olivia), Ethan
Hawke (Mason Sr.), Lorelei Linlater (Samantha). Gyártó: IFC Productions /
Detour. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos.
162 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 224 átlag: 5.79 |
|
|