Hollywoodi csillagokTérkép a csillagokhozCsaládi parazitákVarró Attila
Cronenberg első
ténylegesen Hollywoodban forgatott filmjét magának Hollywoodnak, azon belül is
a filmcsillagoknak és holdudvaruknak szentelte.
A kanadai David Cronenberg 80-as évek
közepén történt hollywoodi belépője (Holtsáv,
Légy) óta nem csupán a nevéhez kötődő szubzsánerét (biohorror), de szerzői
egyeduralmát is feláldozta/veszni hagyta – egyfajta kihívásként kezelve az
amerikai stúdiórendszerben való művészi érvényesülést, két kulcsfontosságú
ponton is együttműködésre váltott. A népszerű irodalmi alapanyagok és magas
presztizsű álomgyári sztárok kettős adaptációja új fejezetet nyitott a rendező
pályáján: a kreatív parazitáét, aki saját önkifejezési igényeihez formálja a
kiszemelt regényt vagy színész-imázst. Míg azonban a Két test egy lélek vagy a Karambol
idején kétség sem fért hozzá, hogy elsősorban Cronenberg-filmet nézünk, nem
Jeremy Irons-remeket vagy kiváló Ballard-feldolgozást, az ezredforduló óta nem
csupán filmjei népszerűsége és színvonala zuhan meredek ívben, de a művész
jelenléte is egyre súlytalanabbá, érdektelenebbé válik a társulásokban: ahogy a
régi biohorrorok testformáló transzformációi mindössze felszíni látványelemekké
– maffiatetkókká vagy görcsös grimaszokká – váltak egy filmcsillag
testfelületén, úgy tűnt el a Cronenberg-filmek húsából a szerző egyéni íze.
Ennek fényében a Cosmopolis keserű önvizsgálata után akár
végleges kapitulációnak is tekinthető, hogy első ténylegesen Hollywoodban
forgatott filmjét magának Hollywoodnak, azon belül is a filmcsillagoknak és
holdudvaruknak szentelte, minden eddigi művénél több világsztárt felvonultatva színes
tablójában, amelynek középpontját egy jellegzetes cronenbergi outsider-hős foglalja el. Az
elmegyógyintézetből szabadult, összeégett arcú Agatha a messzi Floridából
érkezik az Álomgyárba, hogy nem csupán megismerkedjen a sztárvilággal, de aktív
részévé váljon – egyrészt közvetlen családján keresztül (apja népszerű
színész-terepauta, öccse rajongott tinisztár), másrészt egy letűnőben lévő,
biszex színésznő személyi asszisztenseként. A sokszereplős cselekményszövésű (leginkább
Altmannal rokonítható) mozaiktörténet példa nélküli az eddigi pályaképben
(Cronenberg eddig legfeljebb két párhuzamos karakterszálra bontotta filmjei
elbeszélését), ugyanakkor a forgatókönyvet jegyző Bruce Wagner író eddigi
életművének – különös tekintettel Hollywood-szatíráira, mint az I’m Losing You – egyik legjellemzőbb
szerzői vonása. Wagner lázas sodrású, személyes belső monológok füzéréből
összeálló katasztrófatörténetei rendszerint egy széthulló család tagjainak
sorsán keresztül térképezik fel az ezredfordulós Los Angeles (és szűkebben a
filmes közösség) kaotikusan kavargó, buja és eseménydús, ám érzelmileg
szaharasivár mindennapjait, töretlen ívű történetek helyett inkább az abszurd
kirakós darabkák instant-élményeire koncentrálva. Miközben a Térkép a csillagokhoz nem sokat mutat
fel a jellegzetes cronenbergi tematikákból, takaros tablóját nyújtja Wagner
teljes fegyvertárának (epizodikus cselekményszövéstől a repetitív
párbeszédekig), kedvenc szerzői elemeinek (mint a szerelmi testvérkapcsolat, a
véletlenszerű gyermekhalál vagy a Blue
Matrix sci-fi sorozata) és érzelmi nyomorék figuráinak – mintha a rendező
egy számára idegen pokolban teljesen átengedte volna a vezetést saját
TMZ-vergiliusának. Ez a probléma még látványosabbá válik annak fényében, hogy
Wagner az eredeti forgatókönyv megírása után pár évvel regénnyé dolgozta át a
szkriptet, ami Dead Stars címen 2012-ben
meg is jelent: noha a két történet csupán motívumaiban egyezik, a 600 oldalas szövegmonstrumból
kristálytisztán kitűnik, hogy Wagner formabontó és igen fárasztó stílkavalkádjának
leple alatt az égvilágon semmi mondanivalóval nem rendelkezik Hollywoodról,
azon kívül, hogy trágyája parazita véglények seregét élteti. Míg azonban az
agyatlan celebkultúrát annak eszköztárával ostorozni legalább első blikkre
megéri a fáradságot, Cronenberg letisztult, kimért, szinte tudományos
precizitású látásmódja, ami épp akkor bizonyult legizgalmasabbnak, amikor a
legbizarrabb mélységekre irányult (Karambol),
erre a kihívásra teljesen alkalmatlan – Wagnerhez alapból egy Gilliam vagy
Luhrman illene, aki elég sok pazar trükköt képes kirántani a kalapból ahhoz,
hogy a nézők ne vegyék észre a szemfényvesztést.
Így aztán a Térkép a csillagokhoz nem sokat árul el
a kortárs Álomgyárról és a sztárkultusz jelenlegi állapotáról, sőt Hollywood-szatíraként
nézve is erősen elmarad olyan kortársaihoz képest, mint a Lopom a sztárom vagy a John
Malkovich-menet – Cronenberg számára a Sztár kulturális jelenségként
érdektelen, inkább egy megszállott vágy tárgyát látja bennünk, ami hőseit
rendhagyó testi kapcsolatokra készteti. Nem az egymással hentergő hírességek és
sokmilliós kukkolótáboruk izgatják, hanem a hírnévvel, az eszménnyel, az
elérhetetlen csillagokkal való intim érintkezés, ami mást, többet igényel a
nemi szervek találkozásánál. Mint ez a Két
test, egy lélekből, a Pillangó úrfiból
vagy a Karambolból is kiderült, a cronenbergi
hősnek a Sztár elsősorban egy idegen, tiltott szexuális élmény ágensét jelenti,
legyen az fivérszerelem, homoszexualitás vagy autó-erotika: Eliot celeb-sebésze,
a Pillangó úrfi vagy Vaughan tévéguruja nem csupán végzetes csábító (lásd a Veszett Marilyn Chambersét vagy a Videodrome Debbie Harry-jét), de egyben
kapuk egy újfajta nemiséghez. Cronenberg számára ez a szexuális tabu idén az
incesztus, pontosabban a szülővel való eggyé válás késztetése, amit a fizikai
aktus lehetősége híján a szerepjáték rituáléjával kell kielégíteni (lásd a Karambol vagy a Pillangó úrfi fináléját, ahol a hősök felveszik, eljátsszák
bálványuk szerepét). Ez a motívum köti össze Agatha szürke kis kamaszlányát a
munkaadóját jelentő sztár-figurával, Havanával: az előbbi megszállottan
próbálja saját öccse bevonásával újrajátszani híres szülei kapcsolatát, utóbbi
pedig halott sztár-édesanyja legendás szerepét akarja eljátszani a remake-ben,
miközben az anya érzéki szellemalakként kísértve úton-útfélen szembesíti saját
vérfertőző vágyaival. A Sztár és a Szülő közé egyenlőségjel kerül, a két lányfigura
szemében a siker záloga a teljes azonosulás ezzel a kettős bálvánnyal – míg a Porontyok vagy az Erőszakos múlt apahősei számára a gyerek a szülői traumákból
reprodukálódó fenyegetésként jelent meg, az (anti)hős ezúttal már a szenvedő gyermek,
aki minden rivaldafénynél jobban vágyik rá, hogy az árnyékból kilépve átvehesse
teremtője helyét.
Elnézve Cronenberg
fiának 2012-es debütfilmjét, az Antiviralt,
az apa félelmei távolról sem alaptalanok. Brandon Cronenberg kanadai független
filmje gyakorlatilag olyan, mintha az édesapa negyven esztendővel később
újrakezdte volna hajdani pályáját: műfajában (science-fiction biohorror),
hideg, bonctermi tébolyában és kreatív tudományos gondolkodásmódjában a Paraziták-Veszett kettősét idézi, míg
letisztult, geometrikus látványvilágát és alaptémáját tekintve a Térkép a csillagokhoz precíz párdarabja.
Az Antiviral a kortárs sztárkultúra bizarrságát
egy biológiai sci-fi metaforán keresztül ragadja meg felkavaró
érzékletességgel: fiú-hőse egy divatos cég sikeres ügynöke, amely hírességek
betegségeit árulja a rajongóknak, akik a drága vakcinákkal megfertőzve úgy
érezhetik, egyfajta testi kapcsolatba kerültek bálványaikkal. Az ügynök azonban
nem csak fizetett terjesztője a sztárkultusznak (mint bármely jóravaló
rendező-iparos), de a Videodrome vagy
a Légy cselekményívét követve maga is
áldozatává válik az egyik általa terjesztett terméknek, egy rejtélyes eredetű
vírusnak, amely végül a zérópácienst jelentő filmcsillag-lány első számú hódolójává,
majd főpapjává teszi. Az ifjabb Cronenberg igen beszédes gesztussal apja
jelenlegi fétisszínésznőjére (a Térkép a
csillagokhoz szellemanyját játszó) Sarah Gadonra bízza az álomgyári istennő
szerepét, egyfajta apa-fiú egyesüléssé formálva a film bizarr, virális
románcát. Miközben a Térkép a
csillagokhoz Hollywood-gúnyrajzában Cronenberg olyan frusztrált, elveszett gyermekekről
mesél, akik sikertelenül próbálják magukra ölteni sztár-szüleik jelmezét, az Antiviral arról tanúskodik, hogy a való
életben ez a jelmez immár jobb helyen van az utódon – és még csak nem is
kulturális öröklődésről vagy családon belüli fertőzésről van szó (mint Lynch,
Mann vagy Coppola lányánál), inkább a szerzőiség parazitájáról, ami az idősebb,
tápanyagszűkebb szervezetből egyszerűen átvándorolt a gazdagabb, elevenebb hozzátartozóba.
Brandonnak nincs szüksége népszerű írók, neves sztárok gazdatesteire, házi
körülmények között kiizzad magából egy minden ízében hamisítatlan
Cronenberg-filmet – miközben hajdan páratlan édesapja parazitáját vesztve maga
lett szimpla élősködővé, és friss filmjei valóban nem többek
csillag(mozgó)képek illusztrációinál.
TÉRKÉP A CSILLAGOKHOZ
(Maps to the Stars) – amerikai, 2014. Rendezte: David Cronenberg. Írta: Bruce
Wagner. Kép: Peter Suschitzky. Zene: Howard Shore. Szereplők: Mia Wasikowska
(Agatha), Julianne Moore (Havana), John Cusack (Weiss), Evan Bird (Benji),
Robert Pattinson (Jerome). Gyártó: Prospero Pictures / SBS Productions.
Forgalmazó: Cinetel Kft. Szinkronizált.
111 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 421 átlag: 5.48 |
|
|