FilmiskolaA filmszínészek képzésérőlTükör előttGrunwalsky Ferenc
Egy interaktív filmszínészképzés-kurzus rövid koncepciója
és vázlata.
Az
arc a lélek képmása.
A
szem a lélek tükre.
(Közmegegyezés, hagyomány)
Hogyan
élhetünk át egy érzést? Meglátszik?
Hogyan
adhatunk át egy érzést?
Látszik?
Hogyan
okozhatunk (kelthetünk fel) egy érzést – másokban
moziban,
vagy a képernyő előtt?
(Megtanulandó feladatok)
Miért
beszélek erről? Ennek a mostani a Színház és Filmművészeti Egyetemnek, azelőtt
Főiskolának, nagy hagyománya, hogy minden rend-szeres, vagy rendszer-okozta
konfliktus mellett lépést tudott tartani az idővel. Voltak kitérései, de előbb
utóbb megérezte a kor művészi követelményeit, soha nem futott tartós ideig
hamis vágányokon. Korrigálta önmagát, tanítási rendszerét, gyakorlatát. Tehát
nem vesztegette el az időt. És azok sem, akik ide jártak. A művészeti
felfogásában, képzésében nem volt vaskalapos, ósdi, életidegen.
Ez így van ma is, de megint van néhány adósságunk. Néhány
dolog korrekcióra szorul.
Ilyennek látom a színészképzésnek a filmhez,
televízióhoz, általában a médiához való viszonyát. Az ottani szereplésre való –
mondhatjuk így is – kiképzést.
Mindenki sír, hogy kik ma a celebek, kik szerepelnek
állandóan a képernyőn. Panaszkodunk, de miért a tévét szidjuk csak?
1945 óta mindig a Főiskola nevelte a sztárokat. Most
miért nem tud részt venni ebben? Miért nem innen kell a nagyobb feladatokra
ember? Nem maradtunk-e ki, vagy el valamiben, valamiből? A problémának vannak
elvi összefüggései, először ezekről, azután egy megoldási tervről fogok
beszélni.
1.
Mint filmrendező,
operatőr és egyetemi tanár kifejezetten fontosnak tartom, hogy a Színház és
Filmművészeti Egyetemen legyen – a színházi színész képzésen kívül (vagy azon
belül) – filmszínész képzés is.
Ma Magyarországon ehhez egy olyan interaktív vizuális
képzés- és tréning folyamat hiányzik, amelyre már most, égető szükség lenne. A
televízió megnövekedett sorozatigényeitől kezdve a játékfilmekig nem
megoldhatóak a színészi feladatok, ha a színész ezekre nem képzett. Nem arról
van szó, hogy egyszerűen tanuljanak meg filmen szerepelni, és nem arról, hogy
nincs meg a rutin ahhoz, hogy filmben játsszanak. Ez is kell, de alapvető
képzési, pedagógiai változtatásra van szükség a hozzáállásában és a
filmszínészi eszközök kialakításában, Ez a módszer bizonyos filmeknél
szükséges, de nem minden színész számára alkalmazható. Filmje és színésze
válogatja, mégis nagyon fontos ennek elsajátítása.
Ez a képzés hosszú évek óta megoldatlan probléma, néha
van egy-egy félév a színházin belül, néha nincsen. Pedig a színészeknek nagy
szükségük lenne rá, mert olyan technikára van szükségük, amit ma már a színházi
munkával nagyon nehéz kidolgozni, elsajátítani. Nagyon megváltozott a világ és
a forgatások technikája és a munkarendje ahhoz, hogy színházi tapasztalattal,
színházi figuraépítéssel, színházi személyiség-kidolgozással a színész bele
tudjon ugorni a filmforgatásba.
2.
A magyar nyelv árnyalatok leírására, hasonlatok
használatával rendkívül érzékeny nyelv: megkülönbözteti az arcot és az
arckifejezést, igazolva azt a korunk-béli állítást, hogy az arc már önmagában
egy alkotott kép.
A régi felfogás szerint az emberi arc, az emberi tekintet
a lélek tükre. „Cicero De oratore
című művében, úgy fogalmazott, hogy az arc az, ami képes a legtöbb lelki rezdülést kifejezésre juttatni, hogy végső soron az arctól
függ minden, és rajta a szem – mint valami jel (indices oculi), mint ami valamiként jelez – képes beszédesen értésre adni a lejátszódó
folyamatot, képes „beszélni” arról, amit az ember el akar mondani vagy el akar
hallgatni. (Bacsó Béla: A
portréművészetről, ÉS 2011/12.) Ez a felfogás, közmegegyezés egészen a XX.
századig uralkodott. A technika fejlődése, a biológia, a kongnitív pszichológiai
kutatások és az új média-eszközök, a film, a televízió, az internet
megjelenésével ez
az elmélet ma már használhatatlan. Már maga az arc is egy testileg anatómiai
anyagokból, szövetekből álló képmás, amely változik a biológia stb. törvényei
szerint, és az egyáltalában nem biztos, hogy azonos, vagy hasonlatos a
lélekben- képzetekben- érzelmekben, a tudatában bekövetkezett változásokhoz.
Sőt. A történelem , a sors, az évek nem azonosak a test biológiai
változásaival. Tehát amit a tükörben (a filmen) látunk, az minden csak nem a „lélek
tükre”. A néző, a befogadó pedig abból indul ki, amit lát. Azt értelmezi az éppen aktuális társadalmi-pszichológiai
kódfejtés szerint. Ez viszont az idővel, a divattal, a média hatásaival, az
egész kultúrával együtt folyamatosan változik. A színész kinézete mozgása,
mozdulatai tehát jeleket adnak, és az ember jelenlétéről, annak minőségéről (?)
tudósítanak. A film, a tévé, a média óta sokkal erősebben, mint az amúgy is
töredékessé váló, formátlanodó nyelv, a beszéd.
Dehát milyen arc, milyen ember néz vissza ránk a
tükörből?
A jelenlétét kell éreznünk, nem a jellemét.
Az eszközök tanulását elölről és máshogy kell
újrakezdeni.
Már Shakespeare-nél elhangzik a paradoxon: „..belül fakad
fel, s nem látszik kívül, mért hal az ember..” Ma már a figyelem mozgása, a
pszichológiai folyamatok modellezése, az építkezés – kívülről befelé irányul. Tehát a belső és a külső ilyenfajta
ábrázolása a mai technikai környezetben más eszközöket kíván. A fejlett videó-
és filmtechnikával dolgozó műfajokban az a szemlélet lett uralkodóvá, hogy a
külső erőteljesen meghatározza a színész belsőjét is, a nézők befogadását pedig
teljes egészében. Ezért a rendezőnek, az operatőrnek, a kreatív stábnak már a
forgatás előtt fel kell építeni a színésznek és a színész által kidolgozott
figurának a sajátosságait. A módszer alkalmazható egy adott esetben és
alkalmazható rendszeresen is, és van színész, aki ezt minden szerepében
végigcsinálhatja.
Nagyon sok színész hagyományosan a szövegből indul ki a
szerep filmen való felépítéséhez, de a szövegek sok esetben magára hagyják a
színészt. Ilyen például, amikor sétál az utcán.
Nem véletlenül nem látunk olyan képeket, főleg magyar
filmekben, mikor valaki az utcán egyedül van. Pedig olyankor is viselkedik a
karakter. Leszáll egy villamosról, befordul a sarkon. De hogyan? Utána néz
valakinek, vagy nem néz utána? Fölemelt fejjel jár, vagy pedig maga elé néz?
Ezek olyan apró momentumok, amelyek döntően befolyásolják a nézőt, mert ma már
általában nem a szöveges jelenetek uralják a képet.
Leginkább az akciófilmeknél egyre kevesebb a szöveg.
Ehhez a színésznek el kell sajátítania a saját testének teljes uralmát. Hogyan?
Fényképek és lassítva visszanézett felvételek analizálásának segítségével,
különböző testrészletek mozgásának vizsgálatával, próbák kielemzésével,
kiegészítő gyakorlatokkal, úgy, mint az élsportolóknál. Ez egy nagyon hosszú, kimerítő, de ismert
tréning. Nem mindenki alkalmas rá. Nem fizikailag (persze alkalmatlanság ott is
lehet), hanem lelkileg. Van, aki nem szereti nézni saját magát, feszeng amiatt,
hogy milyen a tükörben, mert másnak hiszi magát. De éppen ez például egy olyan
pszichikai probléma, amiért a színészekkel szinte személyre szabva kell kifejleszteni
ezt a módszert.
*
Saját
tapasztalatomból idézném fel, mi ennek a gyakorlata:
1973-ban
már így dolgoztunk Andorai Péterrel, (azóta több filmben is), Bán Jánossal,
Gáspár Sándor 1988 óta:
„Gáspárral
nagy egymásra találásotok volt ez a film. Igaz, ő már az Egy teljes napban is játszott.
Soha fel sem merült, hogy más játssza el ezt a szerepet. Már
a könyv megírásakor róla volt szó. Általában színészre szoktam kitalálni a
szerepeket. Azt azonban el kell mondanom, hogy sohasem a színészek saját,
privát arcát szoktam „használni” a filmekben. Még a történetekben is mindig
változtatunk az arcokon. Gáspár arcát is át kellett „alakítani”. Az volt az
elképzelésem, hogy ennek a „kicsi, de erős embernek” aszimmetrikus arca kell
legyen. Először egészen rövidre vágtuk a haját, aztán féloldalt magasabbra
borotváltuk, mintha a homloka fölött ott hátrébb kezdődne a haja. Az egyik
oldal felé megemeltük a homlokát.
Az orrában ezen az oldalon – ezt azért mondom el, hogy
érthető legyen, fizikailag is milyen megpróbáltatásokkal jár a színészi munka –
a filmben végig egy tampont viselt, ezzel méginkább az egyik oldalra „húzott”
az arca, ugyanakkor vastagabb, erősebb orra lett.
Ettől egészen más lett a szeme. A fejtartása pedig olyan,
mintha állandóan be lenne húzva a nyaka. Így az egész figura gyanakvóbb,
erőszakosabb lett, és miután Gáspár nagyon izmos ember – ezzel a fejjel az
egész alakja veszélyes forma lett.
Ezeket Gáspárral és Unghváry Attilával, a sminkmesterrel,
lépésről lépésre együtt alakítottuk ki. Közben egyfolytában azt tárgyaltuk,
milyen ez a pasas, akit a tükörben vizsgálgatunk. Úgy beszéltünk róla, mint egy
létező személyről, mintha ott lenne egy negyedik személy is a sminkszobában.
Mikor kialakult az arca, akkor jött a „hogyan mozoghat ez? „, „miket csinál egy
ilyen pasas? „ fázisa. Ott rögtön, beszélgetés közben készítettünk egy csomó
pillanatfotót Gáspárról. Ezeket gyakorlatilag minden „alakítás” nélkül szoktuk
csinálni, ilyenkor az instrukció csak annyi, hogy „maradj így”, „engedd lejjebb
a válladat”, „nézz a gépbe és húzd ki a vállad” stb.
Csináltunk legalább száz-százötven fotót, azután másnap
megnéztük őket.
Ha az ember ennyi pillanatfotót csinál valakiről, akkor
azok között mindig van nyolc–tíz olyan „összeállt pillanat”, amiben a szem, a
száj, a mozdulat és a sminkben kialakított arc különös egységet alkot. Ezeken a
fotókon az a személy hirtelen más időben van, mint a többin. Ha a „maszk” jól
van eltalálva, akkor nyolc–tíz fotón törvényszerű találkozása lesz a
pillanatnak, az izmoknak és a tekinteteknek. És akkor ezen a nyolc-tíz fotón
egyszer csak megjelenik előttünk az a valaki, akit keresünk. Ott van, látjuk –
él. Azután eldobjuk a többit, kirakjuk a főszereplő képeit és már „csak” járni
kell megtanítanunk. Egy igazi jó színész tíz különböző pillanatban és
pozícióban felvett fotó alapján meg tudja mondani, hogy az az ember az utcán
hogyan fog menni, hogyan tartja magát, mik a fizikai szokásai. (Ezt egyébként
már Andoraival a Vörös rekviemnél is így csináltuk. 1.500 db
tanulmányfotót készítettem róla, abban találtuk meg a megfelelő 15-20-at)
Ilyenkor már ezeknél a beszélgetéseknél eldől, hogy tényleg miről is szól ez a
film és hogyan szeretnénk megcsinálni. (....) Megjegyzem, nem sok színész van, aki
kívülről vissza tudja tanulni önmagát. Ez adottság és gyakorlat kérdése is. „ (Varga Balázs: Életinterjú – Metropolis 1997 tél-98 tavasz)
*
Tehát a színészek érdekében csak azt tudom hangsúlyozni,
hogy ha valaki színházban dolgozik és nagyon tehetséges vagy érdekes, azt a
színházi karakterei nem határozhatnák meg, hogy milyen filmszerepre választják
ki. Magyarországon hagyomány, hogy általában a színházakban felépített
karaktereihez, nevezetességeihez, jellegzetességeihez használják a színészt
filmen is, de ez egyáltalán nem biztos, hogy jó. Tehát olyan színészeket
kellene képezni, akik pontosan tudják, hogy ők saját magukat hogyan, és mire
tudják használni akkor is, ha csak nyolc vagy tíz másodpercük van egy filmben.
3.
Mi hiteles filmen?
A magyar nyelv szerint általában hiteles, ami hihető. A
filmes, a képi hitelesség azt jelenti, hogy a színész egy adott helyzetben fizikai
jelenlétében is odavalónak, az események természetes résztvevőjének tűnik,
vagyis a vásznon, vagy a képernyőn az hiteles, ami teljes egészében, tetőtől
talpig hihető. A színpadi gyakorlatban általában azokban a jelenetekben lehet
hiteles, ahol több színész vitázva összecsap és jó a szövege. Ennek jó életre
keltése a húzóerő. Tehát hiteles tud lenni egy olyan drámai szituációban,
amelyben meg tud nyilvánulni a szokásos módon a szokásos narratív keretek
között. Viszont ha a filmrendező, például a jelenetet egészen máshogy akarja
feldolgozni, darabokra szabdalja, különböző idősíkokba, különböző
arckifejezések sorozatába rakja, akkor már a színházi technika nem alkalmas
arra, hogy a színész alakítása a filmen egységessé, hatásos egésszé álljon
össze, például a montázs esetében.
Ahhoz, hogy valami hiteles legyen a filmen, két dolog
kell: egyrészt az, hogy amikor a néző meglátja a szereplőt, azonnal érezze,
tudja, hogy milyen alak és kicsoda. Akkor is, ha csak megáll a háttérben, ha
hallgat valakit, ha oldalra néz, vagy autót vezet. A másik feltétel, hogy a
szereplő alakjának fizikai hitelessége, „léte” tökéletes harmóniában legyen a
sorsával, filmbeli történetével, ami a film egészében derül ki. Ő olyan, mint
egy képzőművészetileg megálmodott és kivitelezett lény. Ahol megjelenik, és
ahogyan meglátni bármely pillanatában, az az egész együtt ad ki egyfajta
karaktert. A színész hitelessége az egész filmen végigfutó egyéniségben van, de
egyáltalán nem biztos, hogy a szerep szövegei segítik, erősítik története
elmondását. Filmen gyakran a színész reakciói, gesztusai viszik a történetet. A
mozgása, a nézése, a cselekedetei nem mindig futnak együtt azzal, amiket
beszél. Van, amikor nem lehet, és nem is kell szöveget találni ahhoz, hogy
lássuk, milyen a karaktere, milyen ember. Például fölösleges lenne szöveget
írni ahhoz, hogy hol, és hogyan mosolyodik el, ha a filmben nincs vicces
jelenete, de azt látni, hogy nevetve jön valaki felé. Tehát akkor a színésznek
pontosan kell tudnia magáról, hogy milyen fajta nevetés kell ehhez a szerephez,
ezt pedig nem lehet máshogy előhívni, csak úgy, ha megtanulja kívülről – akár
fotóról – látni önmagát. Ez másfajta szemlélet, mint a színházi.
4.
Ennek a színésztréningnek az alapja, hogy a rendező,
amikor kialakítja a figurát, nem egyszerűen szerepelemzést végez a
színészekkel, mint a színházi próbákon, hanem sorozatfotókkal,
mozdulatfotókkal, pillanatfelvételekkel elemzi a karaktert. A sportolókat
ugyanígy elemzik. Amikor egy futónak például a startpozícióját kidolgozzák,
akkor tizedmásodperces vagy ezredmásodperces kockákon végignézik azt, amit
szabad szemmel nem láthatnak, például hogy neki az a baja, hogy a lába előbb
rugaszkodik el, mint a keze, később lendül, esetleg van egy ritmus eltolódás, amit
az ember már érez, de nem láthatja pontosan, mitől nem áll össze teljesen a
jelenség. Ugyanezt tesszük a színész mozgásával, tehát próbaelemzéseket
végzünk, kifejezetten kamerával. Most, hogy már sorozatfelvételeket tudnak
készíteni a digitális fényképezőgépek, nem számít a nyersanyag, nem kell ezen
spórolni. Tehát pszichologizálás helyett kidolgozzuk a színész fizikális létét.
Ez egy olyan tréningsorozat, amelynek során a színésznek
tökéletesen meg kell ismernie saját mozgásának, kinézetének, külső tükörképének
és testbeszédének, saját vizuális megjelenésének jellemzőit. Meg kell tanulnia
vizuális önmagát, meg kell tanulnia, mit „jelent” az arca, ha egyszerűen maga
elé néz, hogy az az arc mikor, milyen kifejezést, milyen személyiséget közvetít
a nézőnek. Meg kell tanulnia, hogy bizonyos indulatoknál hol és hogyan
használja a saját testét, kézmozdulatait, valamint, ismernie kell a mozgásai
ritmusát. Fel kell építenie, tetőtől talpig a szerep megjelenését és egész
habitusát. Mindez hasonlít a balett-táncosok módszerére, akik nem véletlenül
végzik gyakorlataikat tükör előtt. Tehát nem a karakterépítésre, a hagyományos
szerepelemzésre kell ilyenkor figyelni, hanem arra, hogy szüntelenül
szembesítsük a színészt minden egyes mozdulatával (ha a válla mozdul, jobb-e,
ha a keze mozdul, jobb-e, ha a keze mozdul előre és utána fordul a válla, az
jobb-e stb.). Döntő különbséget jelent, ha valaki kívülről is teljes mértékben
ura a figurának.
Sokan nem szeretik, ha pszichologizálás helyett a fizikai
megjelenésre helyezi a filmrendező a hangsúlyt. Az a tapasztalatom, hogy nem
minden színész bírja az elemző tréninget, mert ez abból áll, hogy a filmrendező
elkezdi őt formálni, s ez egy teljesen új létezést követel tőle, és ez sokukat
összezavarja. Nemcsak a színész arcát, de járását, kézmozdulatait, öltözködését
és a jelmezben történő mozgást is elemezzük. Sokan azt hiszik, hogy ez
szőrszálhasogatás, pedig rendkívül fontos, mert ha a színész fizikailag egyszer
csak egy másik embernek érzi magát, akkor nagyon jellegzetes lesz a karakter,
nagyon érdekesen összeáll valami. Ezeket a gyakorlatokat némán kell nézni, elemezni, soha nem szabad hagyni, hogy bármely
szöveg eltérítse a filmrendezőt és a színészt annak fontosságától, hogy minden
fázisában jól van-e elhelyezve a karakter mozgása.
A magyar színészeknek nagyon ritkán van lehetőségük arra,
hogy filmezzenek, arra pedig végképp nincs, hogy a forgatáskor valóban annak is
tudják szentelni az ott töltött időt. Tehát ritka, ha valaki megteheti, hogy
nem a színházi próbák között jár forgatni hanem komoly időt tud felkészülésre,
a filmes szerep kidolgozására fordítani. Nemzetközi összehasonlításban senki
nem jobb, nem rosszabb színész, inkább különböző típusúak vannak. Főleg nagyon
különböző az akciószínész vagy pedig a sorozatszínész. Teljesen más lelki
állapotot követel az, hogy hosszú időn keresztül és kiegyensúlyozottan alakítsa
valaki ugyanazt a szerepet. Mint a balettről vagy a bohócokról szóló filmekben,
úgy kell beleélnie magát, mert azokban a filmekben aztán főleg nem lehet
szövegből vagy pszichológiai figurából kiindulni, hiszen nincsen mögötte
psziché. Az számít, hogy az adott pillanatba, az adott ritmusba jól
illeszkedik-e be a színész. És csak egy nagyon rövid pillanat van arra, hogy ez
a képessége megnyilvánuljon. A karakterét jobban jellemzi, ahogyan részt vesz
egy akcióban, mint hogy egy beszélgetés közben mit mond valakinek.
5.
Emlékeztetőül: A hollywoodi trükk: a kettős játék, amire ma már nem lehet számítani
A megértés origója, alapja (és a játék meghatározója) már
a némafilmekben is: a másik reakciója.
Abból olvassuk ki, abból értjük meg, hogy mit is mondott a másik. A kiváltott
hatás, aztán a viszont-reakció a játék ping-pong alapja. A síró arc váltja ki
az együttérzést, a nevetővel felszabadultan azonosulunk. (Jancsó ezt hagyta el
már a Szegénylegényekben, mikor Görbe
János megy a halálba az akasztófa felé. Nem sírt, nem rettegett. Emiatt volt
először hiányérzet, zavarodottság – „Most mi van? Hogyan kell érteni? „ – és
ezért kényszerült Jancsó tovább sűríteni, pörgetni az elbeszélést, mozgatni a
kamerát, hogy végül a néző a történések, a hatalom működésének mechanizmusát, a történet egészét és
lényegét élje meg. Ilyen esetben nincs megállás. Mai akció-nyelven „a gondolat
kifejtése és üldözése” folyik!)
A trükk, hogy a „befogadó” szereplőkön és a szereplőkkel
gördül tovább az elbeszélés, tulajdonképpen a montázs-elv (tapasztalatán
alapszik. Kulesov montázsában az egyik kép minősíti és folytatja a másikat. Egy
feltételezett érzelmi síkon összegezi a benyomásokat.
Nem szabad elfelejteni, hogy a film egészen egyértelmű
egyezményes jelekre bontja a lelki folyamatokat, és magát a történéseket is.
(Csak így tudja birtokba venni az időt. Így hozza létre a „megtalált időt” ©
Bikácsy Gergely) Ennek gyökerei a régi színházi nyelv, az opera, a cirkusz, a
bohócok, és a pantomim hagyományos, egyezményes gesztusainál keresendők.
A pszichológiai folyamatok, a szereplők „játéka” egy
lelkiállapot-mimika-test montázs képeiből alakul ki. (A szereplők, színészek
nem összefüggő lelki folyamatokat, hanem magatartás és reagálás pozíciókat,
mutatnak be. Ezek a néző fejében állnak össze hangulati, történeti folyamattá.)
A történet elemei és az arc-test-mozgás összerakása
hullámzó érzelmi grafikonná állnak össze. A színészek munkája a történetet
viszi tovább, és a néző befogadását segíti. De sok esetben nem a szerepek
jelleméből következnek a történések (hiába divat a karakterekről,
karakterépítésről beszélni), hanem az alaphelyzetből. A sztori és szereplők
élete párhuzamosan fut. Tehát a filmi ábrázolás egyik, gyakori esete, hogy nem
a jellemek alakítják az eseményeket, hanem a történet alaphelyzetének
kibontásához találják ki a jellemeket. A filmszerep gyakran a történetbe esett,
belecsöppent ember esete.
Mi a feladata? Ilyenkor melyek a színészek szükséges és
felhasználható eszközei ?
Ezzel megint visszaérkeztünk a kiindulási pontunkhoz,
hogy újra kell gondolni az egész filmszínész képzés problematikát. Megéri,
főleg a hallgatóknak.
Elhangzott a Színház- és Filmművészeti Egyetem
kutatási projektjeit bemutató konferencián
2013. november 16.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 278 átlag: 5.75 |
 |
|