KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/február
PSZICHOMOZI
• Hirsch Tibor: Kalandok a Sors Könyvében Mesefilmterápia – 1. rész
• Margitházi Beja: Egy asszony meg a fia Beszélnünk kell Kevinről
• Pintér Judit Nóra: A sötét érzelmek iskolája Iskolai ámokfutók
KÉMHÁBORÚ
• Sepsi László: Kémek a Köröndön John le Carré ügynökei
• Nevelős Zoltán: Figurák a táblán Suszter, szabó, baka, kém
• Ardai Zoltán: A szochaza védelmében K-európai kémtörténetek
• Ruprech Dániel: Kémek, akik Bogárral jártak NDK spionok
KEROUAC
• Szalay Dorottya: Az élet lüktetése Jack Kerouac filmen
SHERLOCK HOLMES
• Varró Attila: A bűn hálójában Korunk Sherlock Holmes-a
• Roboz Gábor: Az eltűnt álmok nyomában Sherlock Holmes nevében
KEN RUSSELL
• Varga Zoltán: A zenerajongó látnok Ken Russell paradoxonai
• Hubai Gergely: Szabad adaptáció Ken Russell zeneszerző-trilógiája
SKOLIMOWSKI
• Nagy V. Gergő: Ezerarcú kívülálló Jerzy Skolimowski
FILMEMLÉKEZET
• Kóbori Sarolta: Brazil magyarok Adalberto Kemény és Rodolfo Rex Lustig
• Zalán Vince: Minden rossz és minden jó Evald Schorm 3. rész
ANIMÁCIÓ
• Lovas Anna: Animált gyászterápia Anilogue
• Varga Zoltán: A macska tudja csak… Macskanimációk
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Álmodni fényes nappal Brian Selznick: A leleményes Hugo Cabret
• Hlavaty Tamás: Méliès utolsó megkísértése Martin Scorsese: A leleményes Hugo
KRITIKA
• Baski Sándor: Kesztyűs kézzel A Vaslady
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
KRITIKA
• Kolozsi László: Ez itt a Fincher helye A tetovált lány
MOZI
• Kolozsi László: Aztán mindennek vége
• Vincze Teréz: Üvöltő szelek
• Pintér Judit: Az élet négyszer
• Vajda Judit: Életrevalók
• Sepsi László: Géppisztolyos prédikátor
• Pápai Zsolt: Vörös Hadsereg Frakció
• Tüske Zsuzsanna: Muppetek
• Varró Attila: Hadak útján
• Pálos Máté: A szerelem művészete
• Baski Sándor: A legsötétebb óra
DVD
• Nagy V. Gergő: Felettünk a föld
• Pápai Zsolt: Szalmakutyák
• Tosoki Gyula: Bárcsak
• Pápai Zsolt: 30 perc, vagy annyi se
• Czirják Pál: Mephisto
• Géczi Zoltán: Az erdő foglyai
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Felettünk a föld

Nagy V. Gergő

Another Earth – amerikai, 2011. Rendezte: Mike Cahill. Szereplők: Brit Marling, William Mapother, Matthew Lee-Erlbach. Forgalmazó: InterCom. 83 perc.

Újabban megszaporodtak az olyan filmek, amelyekben a science fiction zsánere másodrendű szerepben mutatkozik. Legyen szó nagyköltségvetésű akcióthrillerekről (Csúcshatás, Sorsügynökség; Forráskód; Lopott idő), a klónozás rémálmát megfestő drámáról (Ne engedj el!) vagy éppen régivágású, időutazásos szerzői komédiáról (Éjfélkor Párizsban), a tudományos fantasztikum sorra-rendre megjelenik valamilyen motívum formájában, egyúttal többnyire alárendelődik egy másik műfajnak. Nincs ez másként az amerikai Mike Cahill első játékfilmje, az uzsonnapénzből összehozott és a tavalyi Sundance fesztiválon bőséggel díjazott Felettünk a föld esetében sem, amely a kortárs művészfilm vonatkozó presztizsdarabjaihoz hasonlóan (Az élet fája; Melankólia) galaktikus események és háztáji gondok egybesodrására tesz bátor kísérletet – ám talányos és izgalomgerjesztő sci-fi-motívumai végső soron egy hagyományos vonalvezetésű és szerény léptékű kamaradrámát szolgálnak, amely a kortárs amerikai függetlenek kedvelt témáit vizsgálja (a felnőtté válással járó problémákat, egy traumatikus esemény feldolgozásának folyamatát, valamint az újrakezdés és a vezeklés nehézségeit).

Cahill melankolikus, panaszos hangú filmje egy asztrofizikusnak készülő lányról szól, aki buliból hazafelé a felhők közül előtűnő ismeretlen bolygó látványától és némi piától megbódulva egy család pusztulásával járó balesetet okoz, majd börtönbüntetése leteltével inkognitóba burkolózó takarítóként tűnik fel a magára maradt túlélő apa komor háztartásában. A halk szavú, éteri szőkeség (a forgatókönyvíróként is serénykedő Brit Marling) és a mogorva, fejfájós komponista (William Mapother) tétova közeledését a szürke égen pompázó Föld 2 titokzatos jelenléte értelmezi és színezi fátyolos reménnyel – hiszen a balesettel egyidőben láthatóvá vált, mozdulatlan ikerbolygó egy párhuzamos (és feltehetően: jobb) világot ígér.

Az elveszett életük után sóvárgó páriák megváltástörténetét Cahill rút, kontrasztos, kékesre szűrt képekben vezeti elő, a kozmikus elvágyódás érzületét űrhideg géphangokra és érzelmes vonósokra komponált filmzene erősíti, olykor pedig egy bölcs asztrofizikus narrációja lábjegyzeteli az eseményeket. Rendületlenül szomorú, egyszersmind felettébb gondolatébresztő film a Felettünk a Föld, de nem annyira megrázó és távolról sem olyan eredeti, mint ahogy legfőbb hívei állítják. A közvetlen hatáskeltést célzó stíluseszközök (a variókényszertől túlhabzó, dokumentarista kameravezetéstől a lassítások hivalkodó használatáig) és az elbeszélés melodramatikus megoldásai (mint a fekete bőrű, vak takarító-bácsi hajmeresztően giccses történetszála) bántó ellentétben állnak az érzékeny drámai alapanyaggal – amiből egy biztosabb ízlésű író–rendező még ennél is jobb filmet forgathatott volna.

Extrák: Fall On Your Sword: „The First Time I Saw Jupiter” (videóklip); kimaradt jelenetek; két rövid doku.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/02 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10965