KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/február
FILM / SZÍNHÁZ
• Gelencsér Gábor: Filmszínpad Mozi a színházban
• Muhi Klára: A hazug nagymama meg a többiek Apacsok
VARGAS LLOSA
• Ardai Zoltán: Buja, kényes, hideg Mario Vargas Llosa-adaptációk
BUNUEL
• Szabó Z. Pál: „Az aranykor” mítosza Dalí és Buñuel kapcsolata
• Tornai Szabolcs: Szürrealista előgyakorlatok az éberséghez Luis Buñuel
JOHN WAYNE
• Varga Dénes: A vadnyugat hercege John Wayne és a hatvanas évek
• Nevelős Zoltán: Karakán emberek A félszemű
ARONOFSKY
• Szabó Ádám: Őrjítő vágy Darren Aronofsky
• Kovács Kata: Pszichobalett Fekete hattyú
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kétdimenziós manőverek Anilogue
• Margitházi Beja: Animáció, nem imitáció Sylvain Chomet: Az illuzionista
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A bennem élő gyilkos Dexter-sorozat
• Kemenes Tamás: Alpári unalom Való Világ 4.
• Deák Dániel: Veszteni tudni kell 40 milliós játszma
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Titkok, hazugságok Torino
KÖNYV
• Vincze Teréz: Láttatni a láthatatlant Marc Vernet: A hiány alakzatai
• Harmat György: Iskola a papíron Kelecsényi László: Álmodozók és megszállottak
KRITIKA
• Báron György: Téli mese A vágyakozás napjai
• Gorácz Anikó: A kripli Miklauzic Bence: Éji séták és éji alakok
• Vajda Judit: Csernobil és Isaura Az ügynökök a Paradicsomba mennek
MOZI
• Baski Sándor: Emberek és istenek
• Schreiber András: Három majom
• Vincze Teréz: A király beszéde
• Vajda Judit: Egy jobb világ
• Forgács Nóra Kinga: Szerelem, pasta, tenger
• Tüske Zsuzsanna: Az utazó
• Alföldi Nóra: New York I Love You
• Sepsi László: Párizsból szeretettel
• Vörös Adél: A dilemma
• Kovács Marcell: Zöld Darázs
• Csillag Márton: Gulliver utazásai
• Varró Attila: Boszorkányvadászat
• Pápai Zsolt: Követés
• Czirják Pál: Sodrásban
• Alföldi Nóra: Felhangolva
• Tosoki Gyula: Az élők és a holtak
DVD
• Martsa András: Pedig olyan csendes ember volt…
MOZI
• Kovács Marcell: Inferno – Pokol
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szerelem, pasta, tenger

Forgács Nóra Kinga

Mine vaganti – olasz, 2010. Rendezte: Ferzan Ozpetek. Írta: Ferzan Ozpetek, Ivan Cotroneo. Kép: Maurizio Calvesi. Zene: Pasquale Catalano. Szereplők: Riccardo Scamarcio (Tommaso), Alessandro Preziosi (Antonio), Nicole Grimaudo (Alba), Lunetta Savino (Stefania). Gyártó: Fandango / Rai Cinema. Forgalmazó: Szuez Film. Feliratos. 110 perc.

A helyszín egy olasz kisváros, hőseink a népes Cantone család három generációjának tagjai, az időpont pedig 2010, bár a képek hangulata és a szülők (elő)ítéletei azt az érzést keltik, mintha megállt volna az idő az ő fiatalkorukban. A Cantone família a családi vállalkozást érintő fontos üzleti alkalom miatt gyűlik össze és a fiatalabb fiú is hazatér a fővárosból, ahol üzleti tudományok helyett irodalmat hallgatott, a lányok helyett a fiúkat szereti, és a célja az, hogy egy jól időzített coming out-tal megszabadítsa magát a családi sorstól, ne kelljen elfoglalnia helyét a családi üzletben. Ám az idősebb fiú gonosz csapdába ejti őt, így választania kell kötelességérzete és a szenvedélyei között.

A török születésű olasz író-rendező, Ferzan Ozpetek jellemző témái és motívumai térnek vissza Szerelem, pasta, tenger című filmjében: az ezredvégen-ezredelőn variábilissá váló nemi identitás, az eljátszott szerepekkel járó öncsalás és az önismeret megszerzése körül forgó, érzelmileg zsúfolt, melodramatikus fejlődésmesét láthatunk titkokkal, és az átadható tapasztalat ígéretével gazdagítva.

A Szerelem, pasta, tenger közege a család, így az ismétlődő sors, az apa-fiú kapcsolat, a családi tradíció befolyásolják a személyes útkeresést. A melankólia helyét ezúttal a komikum veszi át, a karakterek ábrázolása egyszerűsítőbb, a sok szereplő és epizód lazítja, akcióval dúsítja a máskor (Törökfürdő, Szemközti ablak) lassabb tempójú, kontemplatív, de érzelmi bevonódásra talán több teret adó szüzsét. A családi gúnynevével a filmnek címet adó nagymama múltban elkövetett „hibájából” levonható tapasztalat közhelyesen csengő életvezetési tanácsként hangzik el, mégis az ő személyéhez köthető a figyelmes szemlélés és a mágikus erő, ami elvezet a végkifejletig. Így alakul ki egy részleteiben emlékezetes, de összességében inkább kellemes, mint maradandó élmény.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/02 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10522