KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/február
FILM / SZÍNHÁZ
• Gelencsér Gábor: Filmszínpad Mozi a színházban
• Muhi Klára: A hazug nagymama meg a többiek Apacsok
VARGAS LLOSA
• Ardai Zoltán: Buja, kényes, hideg Mario Vargas Llosa-adaptációk
BUNUEL
• Szabó Z. Pál: „Az aranykor” mítosza Dalí és Buñuel kapcsolata
• Tornai Szabolcs: Szürrealista előgyakorlatok az éberséghez Luis Buñuel
JOHN WAYNE
• Varga Dénes: A vadnyugat hercege John Wayne és a hatvanas évek
• Nevelős Zoltán: Karakán emberek A félszemű
ARONOFSKY
• Szabó Ádám: Őrjítő vágy Darren Aronofsky
• Kovács Kata: Pszichobalett Fekete hattyú
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kétdimenziós manőverek Anilogue
• Margitházi Beja: Animáció, nem imitáció Sylvain Chomet: Az illuzionista
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A bennem élő gyilkos Dexter-sorozat
• Kemenes Tamás: Alpári unalom Való Világ 4.
• Deák Dániel: Veszteni tudni kell 40 milliós játszma
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Titkok, hazugságok Torino
KÖNYV
• Vincze Teréz: Láttatni a láthatatlant Marc Vernet: A hiány alakzatai
• Harmat György: Iskola a papíron Kelecsényi László: Álmodozók és megszállottak
KRITIKA
• Báron György: Téli mese A vágyakozás napjai
• Gorácz Anikó: A kripli Miklauzic Bence: Éji séták és éji alakok
• Vajda Judit: Csernobil és Isaura Az ügynökök a Paradicsomba mennek
MOZI
• Baski Sándor: Emberek és istenek
• Schreiber András: Három majom
• Vincze Teréz: A király beszéde
• Vajda Judit: Egy jobb világ
• Forgács Nóra Kinga: Szerelem, pasta, tenger
• Tüske Zsuzsanna: Az utazó
• Alföldi Nóra: New York I Love You
• Sepsi László: Párizsból szeretettel
• Vörös Adél: A dilemma
• Kovács Marcell: Zöld Darázs
• Csillag Márton: Gulliver utazásai
• Varró Attila: Boszorkányvadászat
• Pápai Zsolt: Követés
• Czirják Pál: Sodrásban
• Alföldi Nóra: Felhangolva
• Tosoki Gyula: Az élők és a holtak
DVD
• Martsa András: Pedig olyan csendes ember volt…
MOZI
• Kovács Marcell: Inferno – Pokol
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Boszorkányvadászat

Varró Attila

Season of the Witch – amerikai, 2011. Rendezte: Dominic Sena. Írta: Bragi F. Schut. Kép: Amir Mokri. Zene: Atli Örvarsson. Szereplők: Nicholas Cage (Behmen), Ron Perlman (Felson), Claire Foy (Anna), Ulrich Thomsen (Eckhart). Gyártó: Relativity Media. Forgalmazó: ProVideo. Feliratos. 86 perc.

Miként ezt Ridley Scott tavalyi Robin Hoodja is megmutatta, a Sötét Középkor keresztes hadjárata kiváló aktuál-párhuzamot kínál a mai Hollywoodnak az iraki háború bírálatára: az értelmetlen pusztításból megtörve hazatért veteránok és az otthon talált siralmas helyzet (jelképezze zsarnok uralkodó vagy terjedő dögvész) közötti erkölcsi, érzelmi konfliktusok épp olyan szemléletesen ábrázolhatók nehéz páncélingek kosztümeiben, mint zombijelmezben (Joe Dante Hazatérése) vagy westerngúnyákban (Börtönvonat Yumába). Dominic Sena idei lovageposzában a 14. századi, pestis sújtotta Anglia szolgál a Boszorkányság Idejeként, amelyben két dezertált keresztesnek kell kicsiny csapat élén átszállítania egy boszorkánygyanús kamaszlányt az ördögűzést végző hegyi kolostorba, hogy a kalandos utazás során szembenézzenek egy istentelen vidék lélekpróbáló kihívásaival és saját belső démonaikkal is.

A Boszorkányvadászat egészen a kínosan túldigitalizált ostrom-fináléig veretes kalandtörténet, egyszerű, erős karakterekkel és visszafogottan kijátszott morális kérdésekkel, mintha csak a hajdani Hammer stúdió a Hetedik pecsét remake-jéből forgatott volna folytatást az – 1968 forró májusában bemutatott – Witchfinder Generalhoz (amit nem csupán katonahőse és klausztrofób tájképei, de mélyben parázsló társadalomkritikája is Sena filmjével rokonít). Még a posztmodern műfajdúsítás folytán hozzácsapott okkult horror elemek és a félútig lebegtetett kérdés (bűnös vagy ártatlan a meghurcolt fruska) okozta thriller-feszültség is megtalálják a helyüket a filmben – csupán a végére tartogatott akció-szekvencia teszi komolytalanná a tisztes kísérletet, magával rántva a mélybe színészi helytállást, drámai hitelt és társadalmi reflektálást egyaránt. Márpedig minden film, miként minden háború, a legvégén dől el és a filmtörténetet is a győztesek írják.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/02 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10515