KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/május
KUROSAWA 100
• Lajta Gábor: Filmalkímia Kurosawa, a mozgóképfestő
• Báron György: A vasút kapujában Rashomon-variációk
SKANDINÁV VÉR
• Klág Dávid: A dán døg Nicolas Winding Refn
• Szalkai Réka: Egy vérbeli szerencsejátékos Beszélgetés Winding Refn-nel
• Schubert Gusztáv: Svéd para Niels Alden Oplev: A tetovált lány
• Pintér Judit Nóra: Belső pokol Lars von Trier: Antikrisztus
ANIMA-TREND
• Varga Zoltán: Összeraklak, szétszedlek A gyurmafilm paradoxonai
• G. Kovács László: Lázadás, szürrealizmus, szabadság Beszélgetés Jan ©vankmajerrel
• Roboz Gábor: Szörnysimogató Dean DeBlois - Chris Sanders: Így neveld a sárkányodat
• Zalán Vince: Mentőöv nélkül? Beszélgetés M. Tóth Gézával
FESZTIVÁL
• Schreiber András: Múltnak mámora Berlin
TELEVÍZÓ
• Ruprech Dániel: Az FBI titkos ügyei X-akták; A rejtély
• Schreiber András: Démon képében Női látnokok
• Baski Sándor: A jegesmedvék nem azok, aminek látszanak Lost-kultusz
KÖNYV
• Varga Zoltán: Műfaji képeskönyvek 101 horror film…; 101 sci-fi film…
KRITIKA
• Csillag Márton: Szívükben bomba van Jean-Pierre Jeunet: Micmacs – (N)agyban megy a kavarás
• Vajda Judit: Apáról fiúra Mátyássy Áron: Átok
• Barkóczi Janka: Filmforgalmazás 2.0 Helyzetek és gyakorlatok
MOZI
• Forgács Nóra Kinga:
• Nevelős Zoltán: Revans
• Géczi Zoltán: Brooklyn mélyén
• Baski Sándor: 52-es történet
• Barkóczi Janka: Sivatag virága
• Varró Attila: Tébolyultak
• Vajda Judit: Kínai lány
• Sepsi László: Vinyan – Az elveszett lelkek
• Tüske Zsuzsanna: Kedves John
• Roboz Gábor: Emlékezz rám
• Fekete Tamás: Titánok harca
• Alföldi Nóra: Túl jó nő a csajom
• Gelencsér Gábor: Kígyótojás
• Salamon Tamás: (500) nap nyár
• Varga Zoltán: Pillangó úrfi
• Alföldi Nóra: The Great Buck Howard – Tökéletlen trükk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

(500) nap nyár

Salamon Tamás

(500) Days of Summer – amerikai, 2009. Rendezte: Marc Webb. Szereplők: Joseph Gordon-Levitt, Zooey Deschanel. Forgalmazó: InterCom. 95 perc.

Kortárs amerikai független filmesként szinte kötelező a Hollywoodban egyébiránt sokszor kitárgyalt szerelem–szex–párkapcsolat problematika újraírása. Nem kivétel ez alól Marc Webb, a Fox Searchlight Pictures talentumszínpadának tavalyi nyertese sem, aki lendületes mozdulatokkal igyekszik újrarajzolni a romantikus komédia műfaji térképét.

Az (500) nap nyár azonban pont annyira indie, hogy a zsáner vérfrissítéseként eladható legyen. Egyediségét a főszereplő Summer figurája biztosítja, aki – fittyet hányva olyan előírásoknak, mint az ellentétes jellemek egymás iránti kötelező vonzódása – nem hajlandó beleszeretni főhősünkbe, az ódivatúan romantikus Tomba. Csupán könnyed flörtre, alkalmi kapcsolatra vágyik – azaz nő létére azt akarja, amit általában a férfiak szoktak. Summer és Tom hiába játsszák végig a megszokott, összkomfortos kliséket, amik elvileg egy tartós párkapcsolat – illetve a romkom műfaj – alapját adnák, a klasszikus szerepek fordított leosztása keresztbe tesz a beteljesedés-mítosznak. Felforgatásból ennyi elég is: a recycling korában, egy erősen önismétlő műfajban egy fecske is elhozza a nyarat.

A nem-lineáris, az emlékezés folyamatát imitáló elbeszéléstechnika az Egy makulátlan elme örök ragyogásából, az összes többi stílusbravúr (osztott képernyő, animáció, kiszólás a nézőkhöz) pedig az Annie Hallból ismerős. Sőt, Woody Allen kisemberének örökké visszatérő csalódása is megidéződik. Igaz, csak távolról: a cinikus életbölcsesség nem igazán az elsőfilmes alkotók asztala.

Az (500) nap nyár kicsit savanyúbb, kicsit melankolikusabb, mint a műfaj más darabjai, mégis szórakoztató. A harmincas évek hóbortos vígjátékait idéző dinamizmus, és a sikerre ítélt – műfajkommentárként is alkalmazott – soundtrack, valamint a Heath Ledger és Meg Ryan szebb napjait idéző színészi játék garantáltan kárpótol az esetleges negatívumokért. A Bergmantól és Fellinitől John Hughesig terjedő intertextuális gegek, karöltve a popkulturális utalások seregével pedig – a fanyar romkom humor mellett – a film intellektualizmusát erősítik. Ráadásul, elmerülve a valóságszagú „szerelemmesében”, egy álmodozó kijózanodásának passiójában, csak helyeselni lehet a történet tanulságát, amivel Marc Webb rendező beint a romantika mindenkori propagandagyárainak. Hiába, az illúziókeltés káros az egészségre.

Extrák: kimaradt jelenetek; bővített jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/05 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10187