KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/május
KUROSAWA 100
• Lajta Gábor: Filmalkímia Kurosawa, a mozgóképfestő
• Báron György: A vasút kapujában Rashomon-variációk
SKANDINÁV VÉR
• Klág Dávid: A dán døg Nicolas Winding Refn
• Szalkai Réka: Egy vérbeli szerencsejátékos Beszélgetés Winding Refn-nel
• Schubert Gusztáv: Svéd para Niels Alden Oplev: A tetovált lány
• Pintér Judit Nóra: Belső pokol Lars von Trier: Antikrisztus
ANIMA-TREND
• Varga Zoltán: Összeraklak, szétszedlek A gyurmafilm paradoxonai
• G. Kovács László: Lázadás, szürrealizmus, szabadság Beszélgetés Jan ©vankmajerrel
• Roboz Gábor: Szörnysimogató Dean DeBlois - Chris Sanders: Így neveld a sárkányodat
• Zalán Vince: Mentőöv nélkül? Beszélgetés M. Tóth Gézával
FESZTIVÁL
• Schreiber András: Múltnak mámora Berlin
TELEVÍZÓ
• Ruprech Dániel: Az FBI titkos ügyei X-akták; A rejtély
• Schreiber András: Démon képében Női látnokok
• Baski Sándor: A jegesmedvék nem azok, aminek látszanak Lost-kultusz
KÖNYV
• Varga Zoltán: Műfaji képeskönyvek 101 horror film…; 101 sci-fi film…
KRITIKA
• Csillag Márton: Szívükben bomba van Jean-Pierre Jeunet: Micmacs – (N)agyban megy a kavarás
• Vajda Judit: Apáról fiúra Mátyássy Áron: Átok
• Barkóczi Janka: Filmforgalmazás 2.0 Helyzetek és gyakorlatok
MOZI
• Forgács Nóra Kinga:
• Nevelős Zoltán: Revans
• Géczi Zoltán: Brooklyn mélyén
• Baski Sándor: 52-es történet
• Barkóczi Janka: Sivatag virága
• Varró Attila: Tébolyultak
• Vajda Judit: Kínai lány
• Sepsi László: Vinyan – Az elveszett lelkek
• Tüske Zsuzsanna: Kedves John
• Roboz Gábor: Emlékezz rám
• Fekete Tamás: Titánok harca
• Alföldi Nóra: Túl jó nő a csajom
• Gelencsér Gábor: Kígyótojás
• Salamon Tamás: (500) nap nyár
• Varga Zoltán: Pillangó úrfi
• Alföldi Nóra: The Great Buck Howard – Tökéletlen trükk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Brooklyn mélyén

Géczi Zoltán

Brooklyn's Finest – amerikai, 2009. Rendezte: Antoine Fuqua. Írta: Michael C. Martin. Kép: Patrick Murguia. Zene: Marcelo Zarvos. Szereplők: Richard Gere (Eddie), Ethan Hawke (Sal), Don Cheadle (Tango), Wesley Snipes (Caz). Gyártó: Millennium Films. Forgalmazó: Palace Pictures. Feliratos. 140 perc.

A zenés videók világából előlépett Antoine Fuqua nem tartozik az igazán nagyformátumú kortárs direktorok közé, ellenben filmjei vitathatatlan stílusérzéket és intelligenciát, legfőképpen pedig: markáns alkotói karaktert mutatnak. A Brooklyn mélyén tökéletesen illeszkedik a dramaturgiájukban noir-elemeket hordozó, ízig-vérig macsó zsánerdarabok (Gyilkosok gyilkosa, 1998; Kiképzés, 2001) közé. A nihilista dráma megkeseredett, ép elmével elviselhetetlen terhek alatt roskadozó rendőrtisztek hol komoran csendes, hol fegyverdörgéstől hangos története, amelynek enyhén alulírt forgatókönyvét elsőrangú szereplőgárda (Don Cheadle, Richard Gere, Ethan Hawke, Wesley Snipes) ellenpontozza. Fuqua a brooklyni bűnözés amorális világába száműzi a három rendőrtisztet, akiknek csakis rossz és kevésbé rossz döntések meghozatalára ad lehetőséget, ezáltal egyetlen percig sem hitegeti őket a katarzis elérhetőségével. Legfőbb hiányossága, hogy 132 perces játékideje ellenére sem tudja kellő mélységben feltárni a cselekményt mozgató karaktereket, túlzottan vastag ecsettel festi meg motivációikat, viszont olyan erényeket hordoz, amelyekből fájdalmasan nagy deficitet mutat a mai amerikai mainstream. Így a Brooklyn mélyén nem több és nem is kevesebb, mint szókimondóan egyenes, kívánatos mértékben faragatlan, illúziómentes és kemény film az elkopott becsületről és a lojalitásról, megidézve az 1970-es évek amerikai rendőrdrámáinak mindenféle kompromisszumtól tartózkodó szellemiségét – újabb masszív és átgondolt, bár közel sem tökéletes zsánermozi Antoine Fuqua katalógusában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/05 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10183