KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/május
KUROSAWA 100
• Lajta Gábor: Filmalkímia Kurosawa, a mozgóképfestő
• Báron György: A vasút kapujában Rashomon-variációk
SKANDINÁV VÉR
• Klág Dávid: A dán døg Nicolas Winding Refn
• Szalkai Réka: Egy vérbeli szerencsejátékos Beszélgetés Winding Refn-nel
• Schubert Gusztáv: Svéd para Niels Alden Oplev: A tetovált lány
• Pintér Judit Nóra: Belső pokol Lars von Trier: Antikrisztus
ANIMA-TREND
• Varga Zoltán: Összeraklak, szétszedlek A gyurmafilm paradoxonai
• G. Kovács László: Lázadás, szürrealizmus, szabadság Beszélgetés Jan ©vankmajerrel
• Roboz Gábor: Szörnysimogató Dean DeBlois - Chris Sanders: Így neveld a sárkányodat
• Zalán Vince: Mentőöv nélkül? Beszélgetés M. Tóth Gézával
FESZTIVÁL
• Schreiber András: Múltnak mámora Berlin
TELEVÍZÓ
• Ruprech Dániel: Az FBI titkos ügyei X-akták; A rejtély
• Schreiber András: Démon képében Női látnokok
• Baski Sándor: A jegesmedvék nem azok, aminek látszanak Lost-kultusz
KÖNYV
• Varga Zoltán: Műfaji képeskönyvek 101 horror film…; 101 sci-fi film…
KRITIKA
• Csillag Márton: Szívükben bomba van Jean-Pierre Jeunet: Micmacs – (N)agyban megy a kavarás
• Vajda Judit: Apáról fiúra Mátyássy Áron: Átok
• Barkóczi Janka: Filmforgalmazás 2.0 Helyzetek és gyakorlatok
MOZI
• Forgács Nóra Kinga:
• Nevelős Zoltán: Revans
• Géczi Zoltán: Brooklyn mélyén
• Baski Sándor: 52-es történet
• Barkóczi Janka: Sivatag virága
• Varró Attila: Tébolyultak
• Vajda Judit: Kínai lány
• Sepsi László: Vinyan – Az elveszett lelkek
• Tüske Zsuzsanna: Kedves John
• Roboz Gábor: Emlékezz rám
• Fekete Tamás: Titánok harca
• Alföldi Nóra: Túl jó nő a csajom
• Gelencsér Gábor: Kígyótojás
• Salamon Tamás: (500) nap nyár
• Varga Zoltán: Pillangó úrfi
• Alföldi Nóra: The Great Buck Howard – Tökéletlen trükk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kínai lány

Vajda Judit

­She, a Chinese – angol-francia-német, 2009. Rendezte és írta: Guo Xiaolu. Kép: Zillah Bowes. Zene: John Parish. Szereplők: Lu Huang (Li Mei), Wei Yi Bo (Spikey), Geoffrey Hutchings (Mr. Hunt), Chris Ryman (Rachid). Gyártó: UK Film Council / Film4. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 103 perc.

Mei sosem volt még 5 mérföldnél messzebb lakhelyétől, ahol egyébként a rengeteg sáron és egy lerobbant játéktermen kívül semmi sincs. Nem meglepő hát, hogy elvágyik innen. Szeretetlen anyja, egy érdekházasság lehetősége és a legjobb esetben csak unalmas, felszínes helyiek elől barátnőjével a legközelebbi nagyvárosba költözik, ahol gyári munkásként kezdenek el dolgozni. A dolgok azonban úgy alakulnak, hogy Meire rátalál a nagy kaland, és némi közjáték után meg sem áll a nagybetűs Nyugatig, közelebbről a Big Ben városáig, Londonig.

A helyzet azonban érdekes módon mit sem változik. Nem számít, hol van, a lány sosem boldog. Legárulkodóbb ebből a szempontból a főszerepet alakító színésznő rendkívül visszafogott arcjátéka (pontosabban sokkal inkább az arcjáték hiánya): sosem mosolyog – még akkor sem, amikor elvileg jól kéne éreznie magát. Mei ugyanolyan egykedvűen veszi, ha megerőszakolják, mint mikor feleségül veszik (csak egyetlenegy alkalommal látunk egy nagyon halvány mosolyt felsejleni az arcán – igen sokatmondó, hogy mely pillanatban).

Főhősünket emiatt nehéz kiismerni, hiszen nem tudunk meg sok mindent róla – csak annyi a biztos, hogy nem érzi jól magát a bőrében, és mindenkihez a szexen, saját nőiségén keresztül közelít (ennek vannak szélsőséges és bensőséges esetei is). Mindez azonban nem is igazán érdekes. Guo Xiaolu alkotásában ugyanis az a csodálatos, hogy Mei sorsán keresztül kristálytisztán ragadja és fájdalmasan pontosan határozza meg a boldogtalanságot, dacára annak, hogy a filmben időnként egészen váratlanul villan fel a meglepő, fanyar humor (emiatt a „monománia” miatt érezni a cselekménydús road-movie-t lassúnak és eseménytelennek). Felejtsük el, hogy mit láttunk máshol – a Kínai lány kisszerű kalandjainak tanulsága szerint az igazi boldogtalanság az, amikor hiába menekülünk el, sehol sem tudjuk igazán jól érezni magunkat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/05 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10179