KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/május
KUROSAWA 100
• Lajta Gábor: Filmalkímia Kurosawa, a mozgóképfestő
• Báron György: A vasút kapujában Rashomon-variációk
SKANDINÁV VÉR
• Klág Dávid: A dán døg Nicolas Winding Refn
• Szalkai Réka: Egy vérbeli szerencsejátékos Beszélgetés Winding Refn-nel
• Schubert Gusztáv: Svéd para Niels Alden Oplev: A tetovált lány
• Pintér Judit Nóra: Belső pokol Lars von Trier: Antikrisztus
ANIMA-TREND
• Varga Zoltán: Összeraklak, szétszedlek A gyurmafilm paradoxonai
• G. Kovács László: Lázadás, szürrealizmus, szabadság Beszélgetés Jan ©vankmajerrel
• Roboz Gábor: Szörnysimogató Dean DeBlois - Chris Sanders: Így neveld a sárkányodat
• Zalán Vince: Mentőöv nélkül? Beszélgetés M. Tóth Gézával
FESZTIVÁL
• Schreiber András: Múltnak mámora Berlin
TELEVÍZÓ
• Ruprech Dániel: Az FBI titkos ügyei X-akták; A rejtély
• Schreiber András: Démon képében Női látnokok
• Baski Sándor: A jegesmedvék nem azok, aminek látszanak Lost-kultusz
KÖNYV
• Varga Zoltán: Műfaji képeskönyvek 101 horror film…; 101 sci-fi film…
KRITIKA
• Csillag Márton: Szívükben bomba van Jean-Pierre Jeunet: Micmacs – (N)agyban megy a kavarás
• Vajda Judit: Apáról fiúra Mátyássy Áron: Átok
• Barkóczi Janka: Filmforgalmazás 2.0 Helyzetek és gyakorlatok
MOZI
• Forgács Nóra Kinga:
• Nevelős Zoltán: Revans
• Géczi Zoltán: Brooklyn mélyén
• Baski Sándor: 52-es történet
• Barkóczi Janka: Sivatag virága
• Varró Attila: Tébolyultak
• Vajda Judit: Kínai lány
• Sepsi László: Vinyan – Az elveszett lelkek
• Tüske Zsuzsanna: Kedves John
• Roboz Gábor: Emlékezz rám
• Fekete Tamás: Titánok harca
• Alföldi Nóra: Túl jó nő a csajom
• Gelencsér Gábor: Kígyótojás
• Salamon Tamás: (500) nap nyár
• Varga Zoltán: Pillangó úrfi
• Alföldi Nóra: The Great Buck Howard – Tökéletlen trükk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tébolyultak

Varró Attila

­The Crazies – amerikai, 2010. Rendezte: Breck Eisner. Írta: Scott Kosar és Ray Wright. Kép: Maxime Alexandre. Zene: Mark Isham. Szereplők: Timothy Olyphant (David Dutton), Radha Mitchell (Judy Dutton), Joe Anderson (Russell), Danielle Panabaker (Becca). Gyártó: Overture Films. Forgalmazó: Palace Pictures. Feliratos. 101 perc.

Aligha akad a 70-es évek emlékezetes rémfilmjei közt alkalmasabb remake-alapanyag a manapság divatos áldoku-horrorfilmek trendje számára (Cloverfield, Holtak naplója) George A. Romero The Crazies című művénél, amely a járványhorrorok első jelentős mérföldkövének is tekinthető a messzi 1973-ból. A vidéki kisvárosra szabadult kísérleti vírusfegyver folytán dühöngő ösztönállatokká váló lakosság és az eltussolásra kirendelt katonai csapat kíméletlen küzdelmeit nyomon követő történetben Romero szakított a bevált horror-mechanizmusokkal és – az Élőhalottak éjszakájának egyfajta antitéziseként – inkább az össznépi káosz hiteles dokumentálására fókuszált a két tűz közé szorult maroknyi túlélőcsapat rendszeres sokkolása helyett. Mintha csak egy körkapcsolásos tévétudósítás peregne előttünk, hangzavarral, kézikamerával, szenvtelen totálképek és arcba tolt közelik váltakozásával, ám szigorúan megtartva a játékfilmek fikciós keretét.

Ennek fényében akár örömteli meglepetésként is elkönyvelhető, hogy Breck Eisner (Szahara) idei remake-je ellenállva a nyilvánvaló kísértésnek mégsem térfigyelő kamerák, sisakfelvevők és civil mobiltelefonok epizódjaiból építette fel cselekményét, inkább a klasszikus műfajhagyományokhoz híven az eredeti többnézőpontú elbeszélését a menekülő hősök (ez esetben a bátor seriff, terhes barátnője és forrófejű helyettese) viszontagságaira szűkítette, ötvözve a kortárs posztapokalipszis-filmjek road movie-narratívájával. A friss Tébolyultak feszesre húzott, erős atmoszférájú rémdráma a slasherek változatos háztáji kivégzéseivel (többek közt vasvilla, konyhakés és egy remek autómosós akasztás), majd egy túlfűtött akciófináléval: Eisner konokul hátat fordított mindennemű társadalombírálatnak (a katonaság antagonistája jóformán elvész a dühöngő fertőzöttek serege mögött, a vérfertőző kapcsolatból kerékpáros in-joke marad), hogy Romero kíméletlen hevületű kritikáját szenvtelen, objektív távolságtartásra és olajozott profizmusra cserélje. Míg az alapfilmnél a borzalom abból fakadt, hogy testközelből sosem tudhattuk, vajon a vírus vagy az emberi természet jelent nagyobb veszélyt, ma biztos távolba helyezve tőlünk könnyedén elválik a vér a víztől – így csak a borzongás marad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/05 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10181