KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1983/április
POSTA
• Lalík Sándor: Talpra Győző! Olvasói levél
• Molnár Klára: Talpra Győző! Olvasói levél
• A szerkesztőség : Hibaigazítás
FESZTIVÁL
• Hermann István: Nemzeti erkölcstörténet Válaszok és kérdőjelek
FILMSZEMLE
• N. N.: A XV. Magyar Játékfilmszemle díjai
• Hankiss Elemér: Sötét tükör? Jegyzetek a mai magyar filmek társadalomképéről

• Bikácsy Gergely: Póker és guillotine Hatásvadászok
• Szilágyi Ákos: A parasztpolgár Ne sápadj!
• Létay Vera: Szókereskedők Elveszett illúziók
• Gambetti Giacomo: És a hajó megy Fellini beszél új filmjéről
• Báron György: Repülés Kis kiruccanások
• Barna Imre: Hölgyek, opera, ópium, erő Ária egy atlétáért
• Bacsó Péter: Csupa nagybetűvel Szász Péter halálára
• N. N.: Szász Péter (1927–1983) filmjei
LÁTTUK MÉG
• Gáti Péter: Bombanő
• Jakubovits Anna: Minden fordítva
• Kulcsár Mária: Husszein vére
• Jakubovits Anna: Morfium
• Simándi Júlia: Elefánt-sztori
• Greskovits Béla: Fokhagyma és ananász
• Jakubovits Anna: Talpig olajban
• Gáti Péter: Gary Cooper, ki vagy a mennyekben
• Greskovits Béla: A hét merész kaszkadőr
• Ardai Zoltán: A vadászat
TELEVÍZÓ
• Hajdú János: A planetáris kommunikáció
• Reményi József Tamás: A Himnusz tetszési indexe A februári tévéműsorokról
• Szilágyi János: Mindennapi szignálunk Beszélgetés Ipper Pállal, Matúz Józsefnéval és Elek Jánossal a TV-Híradóról
VITA
• Bernáth László: Televízió, magánvallás nélkül
• Csepeli György: Egy csodalény evilágisága
KÖNYV
• Lajta Gábor: Esztétizálás nélkül Beszélgetések a dokumentumfilmről
KRÓNIKA
• Pánczél György: Bodrossy Félix (1920–1983)

             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A hét merész kaszkadőr

Greskovits Béla

 

A hét mesterlövészre vagy A hét szamurájra, a marcona férfiasság megragadó mítoszaira csak címében emlékeztet ez az elnagyolt mutatványegyveleg. Átgondolt szerkezet hiányáról árulkodnak torz belső arányai: bő egy órán keresztül gyűlnek, gyülekeznek a hollywoodi filmipar legjobb verekedői, robbantói és sziklamászói, hetvenkedéssel és vásári produkciókkal múlatják az időt, hogy azután röpke tíz percbe sűrítve kelljen elkapkodniuk a látványosnak szánt végső összecsapást, a túszként tartott filmcsillag kiszabadítását fogva tartói kezéből. Olyasfajta hatást kelt mindez, mint hogyha egyazon alkotáson belül epigrammává tömörített csataleírás követné a részletező eposzi seregszemlét.

Reméljük, nem esünk azok hibájába, akik ideológiai nehéztüzérséggel vesznek célba egy „rágógumi-buborékot”, ha megjegyezzük még, hogy a merész kaszkadőrök meséje nem egészen ártatlan. A filmbéli „Szabad Föld”, az emberrablók cölöpökön nyugvó tengeri tanyája a kubai partok közelében fekszik. S ha a rosszízű példálódzásból nem értenénk szót, a kaszkadőr-fenegyerekek pöffeszkedő magabiztosságából végképp kitetszik a filmalkotó „üzenete”: ha minden kötél szakad (ha az FBI tehetetlen), a velejéig szabad Amerika öntevékeny polgáraival gyűlik meg a baja a zsebkendőnyi „szabad földecskék” mindahány emberrablójának, terroristájának és gerillájának – legyenek bár feketék, sárgák vagy vörösek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1983/04 47. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=6767