KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/május
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: René Clément halálára
• Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
• Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
• Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
• Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
• Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
• Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
• Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
• Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban

• Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
• Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
• Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
• Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
• Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
• Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
• Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
• Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
• Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
• Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
• Hegyi Gyula: City Hall
• Hungler Tímea: A halál napja
• Harmat György: A gyanú árnyéka
• Hungler Tímea: Tökéletes másolat
• Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
• Tamás Amaryllis: Az esküdt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Perczel Zita (1918-1996)

Bárdos Judit

Önéletrajzában többször említett szerencséje halála pillanatáig kísérte. Az volt a kívánsága, hogy Budapesten temessék el. Éppen Budapesten forgatott, amikor a kór végleg legyűrte. Mióta olyan fergeteges sikere volt a Józsefvárosi Színházban a Forgószínpadban, és Kecskeméten a Nagymama címszerepében, azóta egyre jobban szeretett hazajönni. Akkor élt igazán, ha dolgozhatott. Gábor Pál portréfilmet készített vele Tímár Józsefről. Játszott Mészáros Márta Örökségében, András Ferenc Dögkeselyűjében, Sőth Sándor A nagy postarablásában. Szívesen dolgozott Ragályi Elemérrel és Kardos Ferenccel is. Sokszor szerepelt a televízióban – éppen halálának estéjén búcsúzhattunk tőle a Kisváros egyik epizódjában.

A magyar színpad és film nagy sztárja volt. A Nemzeti Színház (1933-34), majd a Vígszínház (1935-36) tagjaként töltött évek alatt filmszínészként is egyre sikeresebb lett. Többek között Gaál Béla Az új rokon és Budai cukrászda, valamint Székely István Meseautó és Lovagias ügy című filmjeinek főszerepét játszotta. 1937-től 1940-ig, majd az amerikai évek után 1951-től újra Párizsban volt ünnepelt színpadi színésznő. 1964-től Rómában élt. Gondosan ápolta a magyar kultúrához fűződő kapcsolatait, elevenen élt benne a magyar nyelv. Nem volt a Római Magyar Akadémiának olyan rendezvénye, melyen ne vett volna részt. Magas, elegáns, ősz kontyos alakja, okos tekintete, intelligenciája, szakmaszeretete mindig hiányozni fog.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1996/05 03. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=287