KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
   2017/november
MAKK KÁROLY
• Szekfü András: „Nem éreztem cinizmust” Beszélgetés Makk Károllyal (1971)
A JÖVŐ ÁRNYÉKÁBAN
• Parragh Ádám: Diszkrét zendülés Az elnyomás allegóriái
• Géczi Zoltán: Rekonstruált csoda Szárnyas fejvadász 2049
• Zalán Márk: Gyógyító határátlépések Denis Villeneuve
A KÉP MESTEREI
• Benke Attila: Egy rousseau-i fényíró Néstor Almendros
HANEKE
• Szabó Ádám: Kamera által láthatatlanul Haneke és a thriller
• Baski Sándor: A burzsoázia fantomja Happy end
JEANNE MOREAU
• Bikácsy Gergely: Tükröm, tükröm Jeanne Moreau (1928-2017)
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A titkoktól szabadulni kell” Beszélgetés Mészáros Mártával
• Kolozsi László: Budapest Confidental Beszélgetés Gárdos Évával
• Bilsiczky Balázs: Amíg világ a világ Beszélgetés Buvári Tamással
MAKK KÁROLY
• Gelencsér Gábor: Keretjáték Makk modernizmusa
KÖNYV
• Varga Zoltán: Hegeltől a texasi láncfűrészesig Király Jenő: A mai film szimbolikája
PANORÁMA
• Lénárt András: Autonóm kamerával Hispániában A mai katalán film
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: A megoldás: empátia CineFest – Miskolc
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: Fagypont alatt Jo Nesbø: Hóember
• Sepsi László: Hidegítés Hóember
KRITIKA
• Jankovics Márton: A történelem fekete doboza Aurora Borealis – Északi fény
• Bilsiczky Balázs: Az újrakezdés lehetőségei Szeretföld
• Nevelős Zoltán: A pokol kapuja Megtorlás
• Ádám Péter: A zseni árnyékában Rodin
MOZI
• Baski Sándor: Rögtönzött szerelem
• Huber Zoltán: Suburbicon
• Benke Attila: HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják
• Kovács Kata: Salamon király kalandjai
• Roboz Gábor: Hét nővér
• Barkóczi Janka: Vakrandim az élettel
• Kránicz Bence: Egyenesen át
• Rusznyák Csaba: Boldog halálnapot!
• Fekete Tamás: Dzsungel
• Andorka György: Űrvihar
• Vajda Judit: Madame
• Varró Attila: 120 dobbanás percenként
DVD
• Gelencsér Gábor: Valahol Európában
• Pápai Zsolt: Öt könnyű darab
• Kránicz Bence: Batman és Harley Quinn
• Kovács Patrik: Tagadás
• Pápai Zsolt: Közöttünk az űr
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Öt könnyű darab

Pápai Zsolt

Five Easy Pieces – amerikai, 1970. Rendezte: Bob Rafelson. Szereplők: Jack Nicholson, Karen Black, Susan Anspach. Forgalmazó: Sony. 98 perc.

A hatvanas évek elején Hollywood egyik kulcsműfaja, a családi melodráma a televízióba szorult vissza, nem sokra rá azonban a friss szemléletű fiatal direktorok ismét mozikompatibilissé tették. A műfaj újragondolását az európai művészfilmek sugallatára végezték el, ami mindenekelőtt a pátosz takarékra állításán, és az érzelmi individualizmus lefojtásán látszott.

Mások – Ashby, Bogdanovich – mellett Bob Rafelson bizonyította be, hogy Sirk, Minnelli és Robson öröksége összeépíthető Antonioniéval és Felliniével. Öt könnyű darabjának hőse, a sodródó, önkereső Robert Eroica Dupea bármely nagy modernista rendező teremtménye lehetne, az erősen epizodikus elbeszélés ugyancsak a modern film hatását jelzi (a cím a hős életének a filmben bemutatott öt epizódjára utal), és a narratív hézagok alkalmazása is modernista ihletettséget mutat (nem derül ki például, hogy miért hagyta ott hősünk a klasszikus zenészi pályát, és miért lett olajipari munkás). Robert passzivitásának foka viszont nem mérhető az európai mozialakok passzivitásához, továbbá – mint a méltán nevezetes jelenet, a forgalmi dugó közepén rögtönzött zongorakoncertje mutatja – rendelkezik a klasszikus hősöket inkább jellemző szenvedélyességgel is.

Robert tehát a klasszikus és modern hősök közötti határzónában áll, de az egész film pozíciója hasonló. A játékidő teltével a modernista hatásokat ugyanis leváltja a családi melodrámák inspirációja, ami a tematikus elemek – azaz a Dupea família viszonyainak bemutatása – mellett kivált abban érzékelhető, hogy Rafelson a film második felében nemhogy visszavonja az érzelmek ábrázolását, mint Antonioniék tették, hanem rettentő indulatokat rögzít, minek során Robert alaposan megszolgálja a maga középső nevét (Eroica = Pátosz).

Ebben a szakaszban a családi melodráma azon alfaját, a „male weepie”-t („érzelmes férfifilm”) idézi meg a direktor, amelynek a Haragban a világgal, az Édentől keletre, a Pókháló a reprezentánsa. Nem szervilisen, hanem korszerűsítve citálja a műfajt, hiszen az abban hagyományosan markáns generációs konfliktus élét veszi, illetve a szélütése miatt megnémult apafigura szerepeltetésével a generációk közötti kommunikációképtelenség problematikáját újszerű kontextusba helyezi.

Az utolsó képsorokkal viszont ismét a modern európai művészfilmre kacsint ki Rafelson. Robert szokatlan lépésre szánja el magát, és radikális gesztusa visszafogottságában is a nagyhatású lezárást hoz: kevés mélyebb, többértelműbb, cizelláltabb, egyúttal kiábrándítóbb finálét ismer a hollywoodi mozitörténelem.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2017/11 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13463