Miss HollywoodNicole HolofcenerNeurózis és happy endKovács Kata
Nicole Holofcener
filmjeiben az élet bagatell konfliktusaira és súlyos problémáira egyaránt a
harmonikus női közösség a gyógyír.
Feminista amerikai függetlenfilmes, aki gyötrődő
középosztálybeli értelmiségi nőkről készíti tablófilmjeit. Legújabb munkájában
a női közösség helyére egy középkorú pár románca lép, de a megszokott szerzői
motívumokat továbbviszi. Nicole Holofcener portréja.
*
Holofcener Woody Allen forgatásain
– mostohaapja Allen állandó producere – szagolt bele először a show business
világába, és úgy tűnik, a neurózis fertőző. Filmjei sokat örököltek Allentől,
ugyanakkor munkássága A gyerekek jól
vannakot jegyző Lisa Cholodenko vagy a Csajok
Lena Dunhamje által fémjelzett új „női filmes” hullámba illeszkedik: hétköznapi
helyzetek, dialógok, abszurd vagy ironikus szituációk, humor és dráma. Helyszínei
a napfényes Kalifornia vagy éppen New York, a midcult-ikonok (Catherine Keener,
Frances McDormand, Joan Cusack, Toni Collette, Oliver Platt) mellett pedig olyan
népszerű arcok is szerepelnek a filmjeiben, mint Jennifer Aniston, a fiatal
Jake Gyllenhaal, Rebecca Hall, vagy legújabb filmjében, az Exek és szeretőkben az idén elhunyt „maffiózó”, James Gandolfini. Figurái
különböző neurózisokban vergődő, középosztálybeli, jórészt értelmiségi nők, és
a környezetükben lévő, nem kevésbé dilemmás tinédzserek, férjek, anyák és egyéb
társak. Állandó színésznője a vele épp egyidős Catherine Keener, aki rendezői
alteregója is: decens, ám velejükig frusztrált értelmiségieket, művészeket (forgatókönyvírótól
költőig) formál meg. Legújabb filmjét leszámítva filmjei középpontjában
barátnők (Walking and Talking, Jóbarátnők) vagy családtagok (Lovely & Amazing, Adni jó) alkotta
női közösségek állnak.
*
Az elmúlt két évtizedben
öt kisköltségvetésű nagyjátékfilmet, valamint sorozat-epizódokat készített, többek
közt a Szex és New Yorknak, a Sírhant műveknek és a Városfejlesztési osztálynak. Filmográfiája
két olyan munkával indul, amelyeknek címe nagyjából le is írja munkásságának
esszenciáját: az első rövidfilmet, az Angryt
(mely „komédia az anyámmal való szakításról”) követte egy nagyjátékfilm, a Walking and Talking. Holofcener női karakterei
rutinszerűen dühösek, frusztráltak, szorongóak. Dolgoznak, esznek, járkálnak,
telefonálnak, vásárolnak, autóznak, partikon álldogálnak, fogat mosnak, és ha
csak lehet, beszélnek. Holofcener rendezői kézjegye a bagatell konfliktus: itt
egy félresikerült, szövődményes plasztikai műtét, ott egy pattanásos kamasz,
akinek minden kezeléstől csak egyre katasztrofálisabban fest a bőre, vagy a nő,
aki a kasszánál sorban álláskor igazságtalanságot észlel, balhét csinál, amikor
pedig kiutasítják az üzletből, nekimegy az üvegfalnak és betöri az orrát. A
kibomló, kicsinyes konfliktusok mellett a valódi problémák – megcsalás, unalom,
szorongás, magány – eltörpülnek, vagy éppen elfojtva maradnak.
Ahogy az Adni jóban Keener karakterének férje
megfogalmazza, a felesége attól olyan karcsú, hogy sokat gyötrődik. Az abszurd
mértékben szorongó, frusztrált nő nála ugyanolyan állandó szereplő, mint az
indokolatlanul sokat gonoszkodó hárpia és a csúnya (alacsony/kövér), de kedves
férfi, akitől mindenkinek elolvad a szíve, vagy épp az érdektelen, kötekedő,
hűtlen férj.
Holofcener másik állandó
motívuma – ahogyan azt két filmcíme (Adni
jó és Friends with Money,
magyarul Jóbarátnők) szintén elárulja
–: az egzisztenciális helyzet, azaz, a pénz mennyisége (legyen szó a sajátról
vagy másokéról), és elköltésének vagy az adakozásnak a módja. Ám filmjeiben a
kevésbé gazdagok semmivel sem boldogtalanabbak, mint a gazdagok, a problémáik mégis
másfélék. A szegényebbeket nem érdekli a pénz, a gazdagok pedig anyagi helyzetüktől
függetlenül is kissé depressziósak. Az egyik oldalon ott van a szeretetéhségét
kutyák mentésébe fojtó, másodvonalbeli színésznő, vagy a masszőr, aki arra
vágyik, hogy a kliense egyszer az életben segítsen felcipelni a lakásába a
súlyos masszőrágyat. A volt szeretőjét hívogató takarítónő (egyébként kiégett
tanárnő), aki egyben megrögzött gyűjtője az ingyenes arcápolási termékmintáknak,
egy nap fellázad: takarítás közben ellop egy méregdrága arckrémet, majd, még
mielőtt kiderülne, felmond. A másik oldalon pedig ott vannak, akiknek egzisztenciálisan
minden sikerül: szerető férj, gyerekek, szép ház és vagyon. Velük pedig jár
nekik örök gyötrődés, lelkifurdalás, és a szegények sorsa felett érzett
fájdalom. A Jóbarátnők baráti
társaságában csak a takarítónő Olivia (Aniston) nem tehetős, de ironikus módon
a többiek sokkal többet aggódnak amiatt, hogy ők gazdagok, Olivia pedig
szegény, mint fordítva. A filmben az egyik barátnő, gazdag feleség arról
panaszkodik, hogy a gyereknevelés olyan kemény, mintha teljes állásban
dolgozna, ám Olivia figyelmezteti: „de hát teljes állású bébiszittered és
házvezetőnőd is van”. Az Adni jóban Cathy gyengéje az adakozás, fátyolos
tekintettel osztja a hajléktalanoknak a pénzét (amit egyébként hagyatékok,
drága bútorok újraértékesítéséből szerez), a lánya szerint az egyiküknek ebből
van Chanel rúzsa. Cathy szemébe bármilyen hátrányos helyzetű ember azonnal
könnyet csal, ám amikor megpróbál önkéntesként segíteni, nem veszik fel, mert
túlságosan is sajnálja a segítségre szorulókat. Egy hajléktalannak adakozna, de
a lánya közbelép, mert a pénzre (vagyis az abból származó új farmerra) neki is
szüksége lenne. Cathy tévedésből a vacsoráját ajánlja fel az utcán ácsorgó színes
bőrű férfinak, aki nem is hajléktalan, csak asztalra várakozik egy étterem
előtt. A Lovely & Amazingben
Elizabeth pedig a kivert kutyákat szedi össze az utcán, egészen addig
legalábbis, míg az egyikük arcon nem harapja. Az elkeseredett jószolgálatot mindegyik
filmben irónia vagy abszurd ellenpontozza.
Mindezek ellenére Holofcener
filmjei happy enddel zárulnak, még ha nem is felhőtlennel. Aki le van égve,
annak gazdag férfi jár, akinek rossz férje van, annak pedig válás. Aki menthetetlenül
öreg és ráadásul még megkeseredett is, az meghal, aki pedig pont az ő halálára
várt, hogy kibővíthesse a lakását, az megkapja a nagyobb hálót. Holofcener
olykor nem átallja kis testi hibával rendelkező, ám egyébként tökéletes férfiak
képében még az Igazit is elhozni egyes hősnőinek, persze, csak a
legszimpatikusabbaknak, azoknak, akik igazán megérdemlik (mint Olivia a Jóbarátnőkben, Rebecca az Adni jóban). A valódi happy end pedig
kivétel nélkül mindenütt a női közösségekben valósul meg: testvérek, anyák és
lányok, barátnők – mindenki nők körében találja meg a gyógyírt a fájdalmára. A
bagatell konfliktusok bagatell feloldozást nyernek. A folyton rendezkedő asszony
lánya végre tökéletesen elrendezi a párnákat a hálószobában, az adakozó anya
végre képes a lányának is örömet szerezni, nem csak a hajléktalanoknak, és
megveszi neki a vágyva-vágyott, méregdrága famert. A neurózisok persze kétségkívül
megmaradnak.
*
Az Exek és szeretők (Enough Said)
Holofcener eddigi legérzelmesebb és legtisztábban műfaji filmje. (Ugyanakkor a
legsikeresebb is: a kritika éppúgy kedveli, mint a közönség, ez pedig sokak
szerint betudható annak, hogy ritka az érett, valóban „felnőtteknek szóló” dramedy
a piacon.) A középpontban ezúttal nem a női közösség, hanem a szerelmi szál
áll. Az elvált Eva (Julia Louis-Dreyfus) és Albert (Gandolfini) között románc kezd
kibontakozni, ám mint kiderül, a nő egyik kliense Albert volt felesége: a két
nő kezd összebarátkozni, és a volt feleség természetesen kígyót-békát mond az exére,
Eva pedig hamar ráismer az udvarlójára – a vígjátéki konfliktus ennek
elhallgatásból fakad. A műfaji jelleget mi sem bizonyítja jobban, mint hogy
Holofcener a főhős szerepét ezúttal egy sokkal komikusabb alkatra (Julia
Louis-Dreyfus) bízta, mint Keener, aki a finomkodó, sznob költőnőt, a volt
feleséget játssza. A film hiteles portréja annak, milyen sok kockázatot is rejt
magában a randizás negyven felett, házasságokkal és csalódásokkal a batyuban, és
hogy milyen nagy is a kísértés, hogy a másik lassan, évek alatt kiderülő hibáit
egy csomagban, instant átvegyük a tapasztalt extől, és úgy mérlegeljünk.
Minden poénra jut egy
adag tragikum is: a klasszikus romkomos helyzetre – a mozis randin ormótlanul
viselkedő Albert felbőszíti a többi nézőt, mert folyton kommentálja a filmet, és
mint kiderül, egyszerűen nem képes suttogni – a rákövetkező négyes randi
hátborzongató konfliktusa felel: a becsípett Eva többek között azzal piszkálja
a férfit egészen a veszekedésig, hogy nem tud suttogni.
Az Exek és szeretők igazi bája a rendezőtől megszokott hétköznapi mozzanatokban
van. Holofcener állandó témái, karakterei és azok neurózisai bújnak meg a romkom
felszíne alatt. A masszőrként dolgozó (tehát a kevésbé tehetős
Holofcener-szereplők közül való) Eva legjobb barátnője ugyancsak tipikus
figura, jómódú felső középosztálybeli nő, aki nem meri kirúgni a kétbalkezes
házvezetőnőjét, mert furdalja a lelkiismeret. A lakását rendezgeti, hogy „betöltse
az űrt”, miközben kölcsönösen piszkálódnak a férjével (a lakberendezés,
építkezés, lakásbővítés mint pótlék – ahogy a házastársi viszály is – állandó
rendezői motívum). Eva nemcsak vele, de kamasz lányával és annak barátnőjével
is a korábbi filmekből ismerős harmonikus (ám nem konfliktusmentes) női
közösséget alkotja.
Az Exek és szeretők olyasféle lépés Holofcener pályáján, mint Susanne
Biernél a tavalyi Csak a szerelem számít,
ám jóval kifinomultabban valósul meg: az állandó szerzői kézjegyek megmaradnak,
és ezúttal szépen belesimulnak a műfaji környezetbe.
Exek és szeretők (Enough Said)– amerikai, 2013. Rendezte
és írta: Nicole Holofcener. Kép: Xavier Pérez Grobet. Zene: Marcelo Zarvos. Szereplők: Julia Louis-Dreyfus (Eva), James Gandolfini
(Albert), Catherine Keener
(Marianne), Toni Collette (Sarah), Michaela Watkins (Hilary), Ben Falcone (Will), Phillip Brock (Jason). Gyártó: Fox Searchlight. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 93 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 528 átlag: 5.47 |
|
|