Miss HollywoodA korhatáros komédiák evolúciójaHölgyválaszBaski Sándor
Az infantilizmus többé
már nem a kamaszok és a fiatal férfiak privilégiuma. A szemérmetlen poénokkal
támadó vígjátékok megtalálták a női közönséghez vezető utat is. Mióta John Belushi a Party zóna (Animal House,
1978) első perceiben orvul levizelt két beavatásra váró diákot, az infantilis
és övön aluli poénok a kamaszfilmek elmaradhatatlan attrakcióivá váltak. A
vígjáték műfajának evolúciójában magától értetődő, logikus fejlemény volt, hogy
a különféle testnedvekkel kapcsolatos bonyodalmak a tinédzserekről szóló és a
tinédzsereknek készített komédiákban kaptak először főszerepet. Nevezett filmek
szemérmetlenségét maga a téma – a bimbózó szexualitás kellemetlen bakikkal
tarkított felfedezése –, és a kifinomult humor iránt kevés affinitást mutató
célközönség elvárásai is legitimálták. A korhatáros tinivígjátékok első hulláma
(Party Zóna, Malackodók, Forró rágógumi)
ezzel együtt is kifejezetten visszafogottnak tekinthető a műfaj reneszánszát jelentő,
két évtizeddel később bemutatott Amerikai
pitéhez és különféle mutációihoz (Hangyák
a gatyában) képest. A még vaskosabb poénok ellenére ezek a produkciók, a
lényeget tekintve, nem különböztek elődeiktől – ugyanúgy a szüzesség
elvesztésének kínos élményét rögzítették, szinte kivétel nélkül a tinédzser
fiúk szemszögét érvényesítve. A főiskolás, egyetemista és a fiatal felnőtt
főszereplőket mozgató vígjátékok sem újították meg igazán a műfajt: a
szűztelenítés helyett a féktelen bulizásról szóló filmek (Cool túra, Eurotúra, Buliszervíz, Sulihuligán) is a Party zóna közvetlen leszármazottai; a
műfaj legnagyobb klasszikusát legfeljebb explicitásukkal szárnyalják túl. Valódi paradigmaváltást Judd
Apatow munkássága jelentett, aki tévésorozatával (Különcök és stréberek, 1999-2000)
előbb fejet hajtott John Hughes ’80-as évekbeli kultikus tinifilmjei (Tizenhat szál gyertya, Meglógtam a
Ferrarival, Nulladik óra) előtt, majd kameráját – a korszellemnek
megfelelően – a felnőni képtelen, infantilis harmincas-negyvenesekre
irányította. A 40 éves szűz, a Felkoppintva és a Ki nevet a végén? mind alaposan rászolgálnak a 18-as karikára,
szereplőik kötőszóként használják a négybetűs káromkodásokat, isznak, drogoznak
és a gyerekes csínyeket sem vetik meg, ezek a gegek azonban nem öncélúak,
hiszen éppen a karakterek éretlenségét illusztrálják. A polgárpukkasztó poénok
végleges polgárjogra emelése mégis inkább Todd Phillips-nek köszönhető. Nem a Másnaposok (2009) volt az első olyan
korhatáros komédia, amelyben gyermeklelkű felnőttek ámokfutásait követhettük, Jim
Carrey (Ace Ventura) és a
Farrelly-testvérek (Keresd a nőt!, Én és én meg az Irén) már a kilencvenes években
zárójelbe tették az úgynevezett „jó ízlést”, ám éppen ezért filmjeik alantas
produkcióknak minősültek, amelyekért – népszerűségük ellenére – nem illett
nyilvánosan lelkesedni, a szemérmességgel szintúgy nem vádolható Kevin Smith
agymenéseit (Shop-stop, Shop-Show, Dogma)
pedig csak szűkebb körben övezte kultikus tisztelet. A felsoroltakat a Másnaposok, sem ambícióit, sem a humor
színvonalát illetően nem szárnyalja túl, az Apatow-filmekhez képest pedig
kifejezetten egydimenziós és hatásvadász, mégis elsöprő közönségsikert aratott,
ráadásul a szakma és a kritika elismerését is kivívta. Eszméletvesztésig
bulizó, a diákévek gondtalanságát visszasíró fiatal férfiakról Todd Phillips
már korábban is forgatott (Sulihuligánok,
2003), a Másnaposok azonban még
szélesebb korosztályt tudott megszólítani, és ami a legfontosabb: a
forgatókönyv a szereplőknek tökéletesen legitim indokot biztosított az önfeledt kicsapongásokra. Míg korábban
gyakorló szociopaták (Ace Ventura, Ali G., Borat), a társadalom peremén élő
különcök (Kevin Smith hősei) és a hormonjaik által sújtott kamaszok
gusztustalankodtak a vásznon, addig a
Másnaposok – Zach Galifianakis karakterét leszámítva – konszolidált
átlagpolgárokat vonultatott fel, akik egy társadalmilag elfogadott rítusnak – a
legénybúcsú intézményének – köszönhetően rövid időre felmentést kaptak az alól,
hogy státuszukhoz és életkorukhoz illő komolysággal és felelősséggel
viselkedjenek. Már Phillips korábbi
vígjátéka, a Cool túra (2000) is
hasonló kalandnarratívát alkalmazott, de amíg az éretlen fiataloknak nem muszáj
ahhoz útra kelniük, hogy kivetkőzzenek önmagukból (lásd a bulifilmek Party zónától a Superbaden át a Project X-ig
terjedő vonulatát), addig a konformista életet élő felnőttek számára a road
movie műfaja biztosítja a legmegfelelőbb alkalmat a korhatáros kalandok
megtapasztalására. A Másnaposok
sikere nyomán az utóbbi pár évben így egymást követték az olyan filmek,
amelyekben a decens polgárok, ha csak rövid időre is, de belekóstolhatnak egy
másfajta, szabadosabb és veszélyesebb világba. Az Elhajlási engedély (2011) már a címében is nevesíti azt a virtuális
szabadkártyát, ami a legénybúcsú-filmekben a szereplőket a társadalmi és
morális kötöttségek levetkőzésére feljogosítja – a Farrelly-testvérek
vígjátékában a férjek közvetlenül a feleségeiktől kapnak felhatalmazást arra,
hogy egy héten át bármit megtehessenek. Sorstársaik azonban többnyire akaratuk
ellenére lépnek ki a komfortzónájukból, mint az Identitástolvaj (2013), a Felhangolva
(2010) vagy a szintén Phillips
által rendezett Terhes táraság (2010)
családcentrikus főszereplői, akik kellemetlen útitársaiknak hála nem csak, hogy
kínosabbnál kínosabb szituációkba keverednek, de még a törvény és az alvilág
képviselői elől is menekülni kényszerülnek. A tavalyi év legsikeresebb vígjátéka,
a Családi üzelmek is hamisítatlan
road movie, de egy szellemes húzással megfordítja a szokott képletet: a
főszereplő nem tisztes polgár, hanem marihuána dealer, aki felbérel egy
sztriptíztáncost, egy tolvajlányt és a szomszédban lakó kiskamaszt, hogy átlagos
középosztálybeli családnak kiadva magukat be tudjanak csempészni egy nagyobb
fűszállítmányt Mexikóból. Annyira jól játsszák a szerepeiket, hogy egy idő után
valódi diszfunkcionális famíliaként kezdenek működni, és végül igazi kötelék
alakul ki köztük. A film alkotói
ezzel sikeresen végrehajtottak egy korábban lehetetlennek tűnő, paradox
mutatványt: korhatárosították a családi komédia műfaját.
Női kvóta Hogy a Party zóna bemutatója óta eltelt 35
évben miért kizárólag kamaszfiúk és fiatal férfiak voltak a szabad szájú,
ízetlen tréfákkal sokkoló vígjátékok főszereplői és célközönsége, talán még
annyira sem igényel magyarázatot, mint az, hogy miért a szüzesség elveszítése áll
a tinifilmek fókuszában. Amíg a Másnaposok
sikere nyomán el nem készült a hasonlóan vulgáris Koszorúslányok (2011), még a hollywoodi bennfentesek is úgy hitték,
a női közönséget nem érdekli ez fajta humor. Paul Feig komédiájára az első
hétvégén 67%-ban nők váltottak jegyet, ez a siker azonban, bármennyire is
váratlannak tűnt, nem volt előzmény nélküli. A Szex és New York sorozat és a belőle készült moziadaptáció
népszerűsége már jelezte, hogy a nők is kíváncsiak a sikamlósabb témákra, de a
kifejezetten férfiszemszögből készített Apatow-filmeket is ugyanolyan arányban
nézték meg, mint a férfiak, a Másnaposok
2. részét (!) pedig még többen is látták. A szerelem nélküli szex
lehetőségét vizsgáló, még a jó ízlés határain belül maradó Csak szexre kellesz (2011) és a Barátság
extrákkal (2011) eredményei –
előbbire a nyitóhétvégén 70%-ban nők ültek be – azt is bebizonyították, hogy
van igény a formulák határait feszegető romantikus komédiákra. A Koszorúslányok ominózus jelenete, amelyben a címszereplőkre egy
esküvői szalonban jön rá a hányinger és a hasmenés, a mennyasszony pedig az
utca közepén könnyít magán, ezzel együtt is sokkolóan hatott. A biológiai
szükségleteiket kiélő férfiak látványát volt ideje megszoknia a közönségnek – ami
’78-ban még megbotránkoztató volt, az ma már vágóképnek is kevés –, hasonló,
nők által elkövetett illetlenségeknek azonban mainstream produkcióban korábban aligha
lehettünk tanúi. (A talán egyedüli kivételt a korát megelőző, 2002-es Édes kis semmiség jelenti, amely a
sablonos romantikus sztorit merész altesti poénokkal dobta fel, de csúnyán
megbukott.) Nem maga az aktus ténye volt tehát meghökkentő, hanem az a körülmény,
hogy egy vígjátékban a jó nevű színésznők mertek nem szépnek és kívánatosnak
mutatkozni. Márpedig a „nőietlenség” egy hollywoodi filmben, ahol a szerep
szerinti csúnya lányokat is bombázók alakítják, a létező legnagyobb tabusértés. A kézenfekvő párhuzamok
ellenére a Koszorúslányok mégsem
tekinthető a Másnaposok
párdarabjának, sokkal inkább a producer, Jude Apatow filmjeivel rokonítható. Miként
a 40 éves szűz vagy a Felkoppintva sem forgatta fel
gyökerestül a műfaj szabályait, úgy a Koszorúslányok
sem nyit új fejezetet a romkomok történetében, karakterei ugyanakkor a műfaji
átlagnál jóval árnyaltabbak, a felvetett témákhoz – a szingli-lét keservei, az
elköteleződéstől való félelem – pedig kellő érzékenységgel nyúl. Az övön aluli
poénok sem teljesen öncélúak, ellenpontozzák az alaptörténet depresszív
tónusát, de korántsem a fő attrakciót jelentik. Ugyanezt a Leánybúcsúról (2012) már nem feltétlenül
lehet elmondani. A Koszorúslányok
alkotói sem éppen a standard romantikus filmek jól nevelt, a társadalmi elvárásoknak
megfelelni akaró, az igaz szerelemben makacsul hívő hősnőit tették meg
főszereplőknek, hanem az utóbbiak kissé lökött, szabad szájú barátnőit, akiknek
hagyományosan a komikus pillanatokat (comic
relief) kell biztosítaniuk, Leslye Headland vígjátéka ellenben igazi
antihősöket vonultat fel. A rég nem látott osztálytársuk esküvőjére érkező
barátnők kóros irigységben szenvednek – nehezen tudják feldolgozni, hogy a
középiskolában kicsúfolt, túlsúlyos lány előbb talált magának álomférjet, mint
ők –, neurózisaikat pedig féktelen vedeléssel és kokainozással próbálják
oldani. A Leánybúcsú elsőrangú
szatíra is lehetne, ha a buta, felszínes és helyenként kifejezetten elvetemült
szereplők történetesen nem az azonosulásra kijelölt főhősök lennének. A hosszúra
nyúlt nap végére természetesen mindannyian számot vetnek gyarlóságaikkal, de
Headland filmjét ekkorra már nehéz komolyan venni. Az író-rendező kevéssé
titkolt missziója valójában az lehetett, hogy überelje a Másnaposok sokk-hatását, és ebben a tekintetben sikerrel is járt. Hasonló indíttatásból
kísérelhette meg Maggie Carey elkészíteni az Amerikai pite-típusú filmek női verzióját. A Kamatylista (2013) frissen érettségizett főszereplőjének,
Brandy-nek (Aubrey Plaza) ugyanaz a célja, mint a tinivígjátékok pattanásos
kamaszainak: még az egyetem megkezdése előtt megszabadulni a szüzességtől. A
női szemszög alkalmazásán túl Carey filmjének különlegessége, hogy a stréber
főhős – aki az emberi érzelmeket látszólag csak annyira tudja dekódolni, mint
egy Asperger-szindrómás –, a szexualitás felfedezésének is épp oly
módszerességgel lát neki, mint a matek-házifeladat elkészítésének. A
kortársaitól hallott információk, lexikon-szócikkek és a női magazinokban
olvasottak nyomán listát készít az erotikus aktusok összes létező variációjáról,
és elhatározza, hogy szép sorban kipipálja mindegyik tételt. Hogy melyik
gyakorlatot éppen kivel abszolválja, az számára lényegtelen, de az utolsó
programponthoz, a szüzesség elvesztéséhez természetesen jól előre kinézte magának
a lokális alfahímet. A Kamatylistát az alpári – többek közt a „szarevő” kifejezést is új
konnotációval gazdagító – poénjai miatt joggal dorgálta meg a kritika. Ha van
buktatója a női komédiák új inkarnációinak, akkor az éppen a túllicitálás
kísértése, a minden áron való meghökkentés kényszere. A női főhősök
viselkedését amorálisnak bélyegezni, csak azért, mert kilépnek a megszokott és
elvárt női szerepekből, viszont a kettős mérce minősített esete. A korhatáros
női filmek karakterei sok (férfi) néző számára azért ellenszenvesek – túl azon,
hogy mernek csúnyának és „nőietlennek” mutatkozni –, mert „férfias”
határozottsággal és attitűdökkel lépnek fel, és ezzel a hagyományos
hímdominanciát kérdőjelezik meg. A Kamatylista
Brandy-je, aki szexuális expedíciójához gátlások nélkül használja fel – azaz
tárgyiasítja – alkalmi partnereit, aligha állítható példaképként a tinilányok
elé, ugyanakkor semmi olyasmit nem tesz, amiért, ha történetesen tinédzser fiú
lenne, bárki is elítélné. A Rossz tanár
Cameron Diaz által alakított címszereplője sem éppen egy morális lángoszlop, de
bűneit semmiképp sem súlyosbítja, hogy ugyanúgy kihasználja az útjába kerülő
férfiakat, mint ahogy a macsó hősök általában a nőket szokták. A Leánybúcsú sem azért minősülhet
félresikerült produkciónak, mert a koszorúslányok a teljes játékidő alatt
trágárkodnak és drogoznak – ugyanez a mutatvány a Másnaposok sztárjainak előadásában osztatlan sikerre tarthatna
számot. Ezzel együtt is jogosan
merülhet fel a kérdés, hogy a korhatáros humor demokratizálódása olyan trend-e,
amelyet a női egyenjogúság újabb vívmányaként illene ünnepelnünk, vagy
értékeljük a fejleményeket inkább úgy, hogy a „női humor” sajnálatos módon
lealacsonyodott az infantilis férfiviccek szintjére. (A feminista válasz az
utóbbi felvetésre valószínűleg az lenne, hogy bizonyos humortípusokat
férfimonopóliumnak minősíteni már önmagában súlyos diszkrimináció. Ezen a
ponton illik megemlíteni, hogy a felsorolt „nőfilmek” szinte mindegyikét női
alkotók írták és/vagy rendezték.) Attól egyelőre mégsem
kell tartani, hogy a közeljövőben a mozivásznakat megszállják az öncélú
alpárisággal tüntető női komédiák, a bevételi adatokból ítélve ugyanis a
célközönséget kizárólag altesti poénokkal nem feltétlenül lehet kielégíteni.
Míg az apatow-i érdemeket és komplex karaktereket felvonultató Koszorúslányok sorra döntötte a
rekordokat, addig a Leánybúcsú és a Kamatylista csak mérsékelt érdeklődést
tudott kiváltani. A szintúgy tavaly
bemutatott Női szervek sikere viszont
jelzi, hogy továbbra is van igény korhatáros női filmekre, és egyben azt is
előrevetíti, hogy milyen irányba folytatódhat tovább a trend. A Koszorúslányokat is jegyző Paul Feig a Katie
Dippold által írt forgatókönyvből egy olyan vérbeli, a ’80-as évek
akcióvígjátékainak szellemében fogant buddy
cop movie-t készített, amely gondosan lekopírozza a műfaj minden kötelező
sablonját, és közben kéjes örömmel fordítja ki a nemi szerepeket. Ebben a
verzióban Melissa McCarthy alakítja a mocskos szájú, fegyvermániás, „macsó”
zsarut, aki férfikollégáit megszégyenítő vehemenciával vág rendet a bűnözők
közt, magánéletbeli partnereit pedig egyetlen éjszaka után kidobja. Hogy a
közönség elkápráztatásához hosszabb távon is elegendő-e a hagyományos „férfi műfajok”
tükörfordítása vagy „elnőiesítése”, az egyelőre kérdéses, de jelenleg már az is
forradalmi tettnek minősül, hogy egy „női filmben” sem a romantika, sem a szex
nem játszik főszerepet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1097 átlag: 5.27 |
|
|