FrearsPhilomena – Határtalan szeretetNihil nimisVajda Judit
Stephen Frears az arany
középutat választva kerüli el a középszert és a könnyfakasztó giccset.
Két
adaptáció (Chéri – Egy kurtizán szerelme,
Tamara Drewe) megrendezése után Stephen
Frears ismét igaz történet alapján forgatott; ám a Philomena – Határtalan szeretet nem A királynőhöz, hanem az alkotó egy másik, korábbi munkájához áll
közelebb, a Gyönyörű mocsokságokhoz,
hiszen ahhoz hasonlóan egy felháborító társadalmi jelenséget dolgoz fel. A
bevándorlók alávetettsége helyett ezúttal egy másik alávetett állapot jelenik
meg: a Philomenában – megtörtént
események, sőt valós személyek igaz története nyomán – Frears egy olyan idős
asszonyról mesél, akinek még ötven évvel korábban az írországi Roscrea Szent
Szív Nővérei zárda apácái elvették „bűnben fogant” gyermekét, és pénzért örökbe
adták.
Az eset nem volt egyedülálló, sőt kifejezetten tömegesnek
mondható, s a jelenségről, akár a katolikus egyház visszaéléseiről a gondjaira
bízott lányokkal szemben (erről szól például a 2002-es A Magdolna nővérek), akár a világszerte tapasztalt (egyházak,
kórházak tevékenysége révén, háborúk forgatagában történő vagy konkrét
emberrablásokat megvalósító) gyerekkereskedelemről nemcsak filmekből
értesülhettünk, de még a női magazinok hasábjain is olvashattunk már.
A rendező viszont a kényes téma ellenére nem direkt politikus vagy
harcosan társadalomkritikus filmet készített, ehelyett a történet két központi
alakjára koncentrált – ám nem anya és elveszett fia figurájára, hanem az idős
anyára és a neki segítő középkorú újságíróra. Az eredetileg politikai újságíró,
sőt a kormányzatban is szerepet vállalt (majd dobott) Martin Sixsmith olvasószám-növelő
cikket készül írni Philomena szívszorító esetéről, ezért segít neki a
nyomozásban, melynek célja az eltűnt fiú felkutatása. A kutatás és a road movie
primér izgalma mellett így a film fő értékét az a duplaportré adja, amit Frears
erről a két, egészen eltérő világból érkező emberről rajzol meg. S habár az elit-egyetemet
végzett újságíró és az egyszerű, korábban ápolónőként dolgozó idős nő feltűnően
más társadalmi rétegből származik, a rendező nem elemzi túl ezt az éles
szociális különbséget, csak tudomásul veszi és jelzi; ugyanolyan súllyal
jeleníti meg, mint mondjuk azt, hogy Martin ateista, Philomena vallásos, Martin
cinikus, Philomena naiv, Martin szeret viccelni, Philomenának viszont nincs
humorérzéke – azaz csupán árnyalja a segítségével a karaktereket.
Az alkotó a filmben azért magától értetődően adódó fő
kérdésfelvetésben is (az egyház szerepe az eseményekben) visszafogott: nem
emeli szervezett szintre a bűnt, hanem egyetlen ember elvakult, személyes
bosszújának mutatja, azaz az egyén felelősségét veti fel, sőt azt is pedzegeti –
igaz, csak nagyon óvatosan –, hogy van-e egyáltalán jogunk más helyett, más
nevében felháborodni vagy számon kérni. Mindez azonban nem azért történik, mert
Frears irtózik a társadalmi kérdésektől – csak itt is megtartja ugyanazt az
egyensúlyt, ami egyébként karakterábrázolását és cselekményvezetését, általában
véve egész stílusát jellemzi. Különösen egy kollégája hasonló alkotásával, egy
ugyanolyan megosztó társadalmi jelenség árnyékában ugyanúgy egy idősödő nő portréját
megragadó művel, Mike Leigh Vera Drake-jével
összevetve feltűnő, mennyire kerüli Frears a direkt érzelemkeltést. Míg Leigh
munkája ízlésesen és finoman, de vállaltan érzelmes, addig a Philomenában jellemzően nagyon kevés a
közeli: még az olyan felfokozott jelenetekben is a távolságtartóbb félközelik
dominálnak, mint amikor Martin rátöri az ajtót a semmilyen hívásra nem
jelentkező, az erkélyen bújkáló Philomenára.
Ahogy korábbi munkái közül a Pop,
csajok, satöbbiben Frears állandó kikacsintásokkal és erős popkulturális
utalásokkal vesz vissza a romantikából, a Gyönyörű
mocsokságokban pedig a thriller feszültségével és egy jókor, jó helyen
elhelyezett geggel (lásd a mélygarázsbeli beolvasós „szavalatot”, amikor is a prosti
közbeszól) tompítja a borzalmak és társadalmi visszásságok élét, úgy itt is
megmarad az arany középúton, és tartja magát az írás címéül választott cicerói
mondáshoz: „semmit se nagyon”.
Ennek az eleganciának köszönhetően sikerül elkerülnie mind a
didaxis szájbarágását és sulykolását, mind a szentimentalizmust és az érzelgős giccset.
De félreértés ne essék: rendezőnk munkája ettől nem lesz színtelen-szagtalan,
hiszen ebben az esetben éppen ez a letisztultságot teremtő taktika a jó
választás – hogy csak magára a történetre figyeljünk, amit mindenképpen el
kellett mesélni.
Philomena (Philomena) – brit, 2013. Rendezte: Stephen Frears. Írta: Martin
Sixsmith. Kép: Robbie Ryan.
Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: Judi Dench (Philomena), Steve Coogan (Martin ), Sophie Kennedy Clark (A fiatal
Philomena), Peter Hermann (Pete
Olsson). Gyártó: Baby Cow / BBC / BFI. Forgalmazó: Mozinet
Kft. Szinkronizált. 94 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 600 átlag: 5.55 |
|
|