KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Bikanyak

Sepsi László

Rundskop – belga, 2011. Rendezte és írta: Michael R. Roskam. Kép: Nicolad Karakatsanis. Zene: Raf Keunen. Szereplők: Matthias Schoenaerts (Jacky), Jeroen Perceval (Maes), Jeanne Dandoy (Lucia). Gyártó: Savage Films. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 124 perc.

A meglehetősen színes európai bűnfilm-palettát ezúttal belga agrár-gengsztermozi gazdagítja: a Bikanyakat már választott közege is egyedivé teszi (egy flamand mezőgazdaságban járunk), címszereplője belvárosi verőember helyett szteroidokkal felpumpált, erélyes marhatenyésztő. Michael R. Roskam első nagyjátékfilmje a hormonmaffia kétes ügyleteiből kibomló markáns bűnügyi cselekményszálai ellenére is elsősorban A pankrátorhoz hasonlítható húsipari férfimelodráma, melynek robosztus hőse egy áldozatra szánt bika tehetetlenségével sodródik végzete felé. Az író-rendező sorra lecsapja a hús-metaforikából adódó magas labdákat – véres rostélyosok képei feleselgetnek az izmokba injektált hormonfröccsökkel –, de túl is lép azokon, a gazda-dinasztia aktuális hercege egyszerű lélek, de nem szimpla vágómarha. A cselekmény előrehaladtával feltárul a férfi-torzó gyermekkora, benne a későbbi sorsát determináló traumával: Jacky (a szerep kedvéért huszonhét kilónyi izmot magára szedett Matthias Schoenaerts briliáns alakításában) a látszat ellenére is gyereklelkű óriás, állatias, mint egy szomorú kiskamasz, akit végül le is taglóz a rádobált megannyi holtsúly.

Roskan remekében gengszterfilm és húsipar a maszkulinitás kérdésének körüljárásával gerjed össze: szemben például a műfajban gyakorta felbukkanó anyakomplexusos huligánokkal, Jacky férfiassága elsősorban a testhez kötődik, kívül-belül doppingolni kénytelen, hogy megfeleljen a rátapadt kvázi-keresztapa szerepnek. A férfias brutalitás melankóliája a tengerentúlon jelenleg divatos sportfilmek helyett így kaphatott adekvát öntőformát egy vidéki bűntörténetben, a Bikanyak a zsáner régi tanulságát teljesíti ki a gumicsizmás kolosszus tragédiájában – legyen piti gengszter vagy akarnok kiscézár, minden rosszfiú elsősorban magára maradt kisgyerek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11149