KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Hófehér és a vadász

Tüske Zsuzsanna

Snow white and the Huntsman – amerikai, 2012. Rendezte: Rupert Sanders. Írta: Evan Daugherty, John Lee Hancock és Hossein Amini. Kép: Greig Fraser. Zene: James Newton Howard. Szereplők: Kristen Stewart (Hófehér), Charlize Theron (Ravenna), Chris Hemsworth (Vadász), Sam Claflin (William), Sam Spruell (Finn). Gyártó: Universal Pictures / Roth Films. Szinkronizált. 127 perc.

Mára közhellyé váltak, sőt aktuális kultúrközegben érvényüket is vesztették az olyan állítások, melyek szerint a sütésre szánt gyerekek, békés nagymamák felfalása, a szurokfürdő és egyéb horror-elemek korosztály-idegenné teszik a hagyományos Grimm-meséket. Ezzel párhuzamban megszületett egy sötét fantasztikumot tiniromantikával ötvöző hibrid, ami átfogóbban határolja be meséi célközönségét: az úgynevezett „fiatal felnőtt irodalom” (young adult fiction) kiskamaszoktól az infantilis 25 évesekig, komoly serdülőkori problémákkal küzdőktől a depresszió sikkjében vergődőkig széles táborból válogatja híveit. A két trend találkozása elkerülhetetlen volt: az édes-borús Alkonyat mozisorozat ezúttal egy klasszikus gyermekmeséből szívja ki az életerőt.

A divathullámtól átmosva válhatott a törékeny, megmentésre váró Hófehérke fiús vonásokkal és kézifegyerekkel felvértezett különc-figurává, akinek főzés helyett egy birodalmat kell megmentenie. Emancipáció tekintetében - és néhány apró ötletben - a film bollywoodi ihletésű, vígjátéki ikerdarabjával, a Tükröm, tükrömmel is hasonlóságot mutat, a szerelmi háromszög felállás pedig már egy korábbi horrorverzióban, az 1997-es Hófehérke - A terror meséjében is jelen volt, azonban a lázadó kívülálló coming of age történetével, a Kristen Stewart vonásaira száradt vámpírváró maszkkal és néhány konkrét képi idézettel kiegészítve, csinos vérszopók és szilaj farkasok nélkül is beköszön az Alkonyat. Ehhez társult még Charlize Theron újdonsült, és lassan állandósulni látszó jégkirálynő-perszónája (Young Adult, Prometheus), valamint motívumok szintjén több Miyazaki-remek, de főként az A vadon hercegnője. De bármilyen gazdag is legyen a körítés, az erőlködés csak üres látszat: valójában kezdetektől világos, hogy ezt a menyasszonyt is a vámpír viszi oltár elé. A szertartás azonban - az erőteljes felvezetés után - fordulatok hiányában, unalomba fullad, így nem is valószínű, hogy sokáig emlékezni fogunk rá.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11147