KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Felültetve

Baski Sándor

­Setup – amerikai, 2011. Rendezte: Mike Gunther. Írta: Mike Behrman, Mike Gunther. Kép: Steve Gainer. Zene: The Newton Brothers. Szereplők: 50 Cent (Sonny), Ryan Phillippe (Vincent Long), Bruce Willis (Biggs), Jenna Dewan-Tatum (Mia), Randy Couture (Petey). Gyártó: Cheetah Vision / Gunny. Forgalmazó: PARLUX. Szinkronizált. 85 perc.

Mike Gunther filmje meglehetősen felemelő üzenetet közvetít a Hollywood peremvidékén dolgozó filmipari munkások számára, de nem a történetével, hanem puszta létével. Azt sugallja ugyanis, hogy nem csak az operatőrök, a forgatókönyvírók vagy a színészek próbálhatják ki magukat rendezőként, de akár egy kellékes, hangmérnök vagy díszletező is megcsinálhatja a saját moziját, ha elég kitartó. Gunther történetesen kaszkadőr, 150-nél is több cím szerepel a neve mellett, húszéves karrierje alatt nyilván komoly kapcsolati tőkét halmozott fel. Ennek is köszönhető, hogy második, egyenesen DVD-re (pontosabban Blu-rayre) forgatott filmjében nem lelkes amatőrök játszanak, hanem Bruce Willis és Ryan Phillippe, illetve a főszerepet egy népszerű rapper, Curtis Jackson, alias 50 Cent alakítja.

A lemez borítóján feszítő sztárokat leszámítva azonban a Felültetve majd’ minden tekintetben a sikerfilmeket másoló filléres fércműveket idézi. A technikai kivitelezést, a képi világot vagy az akciójeleneteket illetően ugyan megüti a hollywoodi produkcióktól elvárható minimumot, története azonban átgondolatlan, és a legelemibb dramaturgiai szabályokat sem tartja be. Gunthernek, aki íróként is jegyzi a filmet, egyetlen eredeti ötlet sem jutott eszébe, kizárólag klisékből, és moziélményeiből dolgozott. A Felültetve első sorban a Tarantino és a Guy Ritchie-féle gengsztermozik világát próbálja adaptálni – beleértve a sajátos bűnözőfigurákat, az erőszak-ábrázolást és a fekete humort –, de egyben drámai bosszútörténetként is szeretne funkcionálni. Előbbi ambíciója a túl sok karaktert és mellékszálat mozgató, csapongó és zavaros sztori miatt nem sikerül, utóbbi kudarcáért pedig a főhős tisztázatlan motivációja, és 50 Cent színészi hiányosságai a felelősek. A Felültetve legnagyobb bűne azonban az, hogy magát a nézőt is felülteti: a plakáton kiemelt helyen szereplő Bruce Willis csak epizodista, karaktere ráadásul épp oly felesleges, mint maga a film.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11146