KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Pride

Roboz Gábor

Parada – szerb-német-magyar-szlovén-horvát, 2011. Rendezte és írta: Srđan Dragojević. Kép: Dušan Joksimović. Szereplők: Nikola Kojo (Limun), Miloš Samolov (Radmilo), Hristina Popović (Biserka), Goran Jevtić (Mirko). Gyártó: Delirium. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 115 perc.

Mint arról a filmet nyitó feliratok tájékoztatnak minket, a szerb-horvát-bosnyák-koszovói albán kapcsolati hálóban mindenkinek van gúnyneve, amit a három másik aktívan használ: a gyűlölködés körbeér, a csoportok egyedüli közös nevezőjét a melegek megvetése biztosítja. A Pride valós társadalmi körülményeken alapuló történetében homoszexuálisok egy belgrádi csapata meg szeretné rendezi az első Büszkeség Menetet, a városban hemzsegő szélsőjobbosok ténykedése azonban aláásni látszik a törekvést. Már-már abszurd fordulatként egy homofób gengszter válhat a kisebbség potenciális megmentőjévé, amikor egy kényszerhelyzetben úgy dönt, hogy felkutatja a fenti hálóból származó, ex-katona ismerőseit, hogy védőbrigádot toborozzon belőlük a felvonulás idejére.

Az író-rendező Srđan Dragojević filmjének ígéretes alapötlete magában rejti egy remek komédia lehetőségét, a tapasztalt alkotó (A szép falvak szépen égnek, Sebek) azonban kevéssé törekszik arra, hogy éljen is ezzel. Nem fárasztja a nézőt egy kicsit is izgalmas dramaturgiai vagy vizuális fogásokkal, és a fő probléma az, hogy sem a karakterei, sem a poénjai nem túl erősek: megelégszik azzal, hogy elénk rak néhány karikaturisztikus figurát és egy olyan történetet, amelynek gegjei túlnyomórészt a homofóbiához kötődnek. A kilencvenes években befutott Dragojević rendezett már kis- és nagyköltségvetésű produkciót, a szakmát jól ismeri (a finálé például szépen érzékelteti, hogy mennyire tisztában van a filmes hatáskeltés hollywoodi mechanizmusaival), legfrissebb munkáján azonban az látszik, hogy ezúttal kizárólag egy közbeszéd-gerjesztő politikai gesztust akart tenni. Mintha egyedül az lett volna a célja, hogy hozzájáruljon a szerbiai melegek helyzetének javításához, és ezt egy didaktikus, indokolatlanul hosszú és csak mérsékelten szellemes film elkészítésével képzelte el.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11144