KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/december
PASOLINI / ANTONIONI
• Csantavéri Júlia: Ártatlanok Madarak és ragadozó madarak
• Pintér Judit: Botrányos őszinteség Nico Naldini: Pasolini élete
• Tornai Szabolcs: A meglepetés lépcsőfokai Antonioni filozófiája
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
TRANSZHUMÁN JÖVŐ
• Kömlődi Ferenc: Utak Utópiába Transzhumanista kultúra
• Géczi Zoltán: A Prométheusz-vádirat Transzhumán manga/anime
ARTHUR PENN
• Pápai Zsolt: Hollywood Kis Nagy Embere Arthur Penn
EXPLOITATION
• Baski Sándor: A kacsintás esztétikája
• Varró Attila: Térhódítás Exploitation és 3D
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Kovács Marcell: A kolosszusok árnyékában Új amerikai képregényfilmek
• Sepsi László: A pusztulás képkockái Stephen King képregényen
PASOLINI / ANTONIONI
• Dobai Péter: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Pintér Judit: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Szkárosi Endre: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Klág Dávid: A középszer ellen Scott Pilgrim a világ ellen
MAGYAR MŰHELY
• Varga Balázs: Tetten ért képek Új politikai dokumentumfilmek
• Gorácz Anikó: Szabadság tér Mindszenty-filmek
TELEVÍZÓ
• Deák Dániel: Dalolva szép a tévé Zenei tehetségkutatók
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: És megteremté a Nőt Martin Munkácsi-kiállítás
KÖNYV
• Gyenge Zsolt: Román hullámlovasok Gorácz Anikó: Forradalmárok
• Szabó Ádám: Új utakon Fejezetek a brit film történetéből
MOZI
• Gyenge Zsolt: Menedék
• Fekete Tamás: Száguldó bomba
• Zalán Márk: Érzéki csalódás
• Sepsi László: Ördög
• Forgács Nóra Kinga: Sporthorgászat
• Baski Sándor: Call Girl
• Kolozsi László: Gyermekeim apja
• Vajda Judit: Szerelmes lettem
• Roboz Gábor: Megaagy
• Alföldi Nóra: Könnyű nőcske
• Vörös Adél: Ilyen az élet
• Varró Attila: Már megint te
DVD
• Gelencsér Gábor: Fotográfia
• Czirják Pál: Aranyember-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Kisvárosi rock’n’roll
• Alföldi Nóra: W.
• Martsa András: Bobby

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Érzéki csalódás

Zalán Márk

Ilusiones ópticas – chilei-francia-portugál, 2009. Rendezte: Cristián Jiménez. Írta: Cristián Jiménez, Alicia Scherson. Kép: Inti Briones. Zene: Cristóbal Briceno. Szereplők: Ivan Alvarez de Araya (Juan), Gregory Cohen (David), Eduardo Paxeco (Rafa), Paola Lattus (Manuela). Gyártó: Jirafa. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 105 perc.

A dél-amerikai kontinens filmjei meglehetősen ritka vendégek a hazai mozikban, főképp, ha a filmtermés tekintetében sereghajtók közé tartozó Chiléből származnak. Cristián Jiménez első nagyjátékfilmjének köszönhetően azonban most ízelítőt kaphatunk a hófödte magas hegyekkel és sivatagokkal tarkított ország nem éppen vidám hétköznapjairól. Az Érzéki csalódás műfaji besorolása (vígjáték) megtévesztő lehet, ugyanis a számos kacagtató jelenet ellenére alapvetően visszafogott, ám kíméletlen társadalomkritikai dráma. Valamennyi főszereplő – egy műtét után látását részben visszanyerő fiú, a kirúgott, munkanélküli továbbképzésre áthelyezett középkorú mérnök, és a szerény körülmények között élő fiatal biztonsági őr – társra, valamint teljes életre áhítozik. Ennek elérése azonban számukra csak illúzió, mert bármennyire igyekeznek, képtelenek a körülöttük élő emberek viselkedését, érzéseit tisztán látni. Így aztán gyakran keverednek félreérthető, kínos helyzetekbe, melyekből tanulva idővel rá kell jönniük, hogy próbálkozásaik feleslegesek, hiszen sorsuk eleve elrendeltetett. Jiménez hármuk történetét bemutatva fest keserű, olykor gúnyos képet a chilei társadalomról egyszerű stílusban, apró szimbólumokkal. Debütáló alkotásának egyik fő erénye, hogy komikus szituációk tobzódása helyett sokkal több figyelmet szentel a szürke mindennapjaikat élő hősök drámájának (a filmben alig található olyan képkocka, ahol ne esne az eső, vagy ne lenne borult az ég), akik reménytelenül szeretnék a valójában homályos és egyhangú világot színesebnek látni.

Az Érzéki csalódás képei precízen kimértek, karakterei érdekesek, jól kidolgozottak. Noha rendezője néhol aránytalanul hosszan elidőz egy-egy szereplőjén és emiatt a történetek közötti váltások nem mindig működnek hibátlanul, mégis sikerült élvezetes elsőfilmmel jelentkeznie.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/12 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10449