KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/december
PASOLINI / ANTONIONI
• Csantavéri Júlia: Ártatlanok Madarak és ragadozó madarak
• Pintér Judit: Botrányos őszinteség Nico Naldini: Pasolini élete
• Tornai Szabolcs: A meglepetés lépcsőfokai Antonioni filozófiája
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
TRANSZHUMÁN JÖVŐ
• Kömlődi Ferenc: Utak Utópiába Transzhumanista kultúra
• Géczi Zoltán: A Prométheusz-vádirat Transzhumán manga/anime
ARTHUR PENN
• Pápai Zsolt: Hollywood Kis Nagy Embere Arthur Penn
EXPLOITATION
• Baski Sándor: A kacsintás esztétikája
• Varró Attila: Térhódítás Exploitation és 3D
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Kovács Marcell: A kolosszusok árnyékában Új amerikai képregényfilmek
• Sepsi László: A pusztulás képkockái Stephen King képregényen
PASOLINI / ANTONIONI
• Dobai Péter: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Pintér Judit: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Szkárosi Endre: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Klág Dávid: A középszer ellen Scott Pilgrim a világ ellen
MAGYAR MŰHELY
• Varga Balázs: Tetten ért képek Új politikai dokumentumfilmek
• Gorácz Anikó: Szabadság tér Mindszenty-filmek
TELEVÍZÓ
• Deák Dániel: Dalolva szép a tévé Zenei tehetségkutatók
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: És megteremté a Nőt Martin Munkácsi-kiállítás
KÖNYV
• Gyenge Zsolt: Román hullámlovasok Gorácz Anikó: Forradalmárok
• Szabó Ádám: Új utakon Fejezetek a brit film történetéből
MOZI
• Gyenge Zsolt: Menedék
• Fekete Tamás: Száguldó bomba
• Zalán Márk: Érzéki csalódás
• Sepsi László: Ördög
• Forgács Nóra Kinga: Sporthorgászat
• Baski Sándor: Call Girl
• Kolozsi László: Gyermekeim apja
• Vajda Judit: Szerelmes lettem
• Roboz Gábor: Megaagy
• Alföldi Nóra: Könnyű nőcske
• Vörös Adél: Ilyen az élet
• Varró Attila: Már megint te
DVD
• Gelencsér Gábor: Fotográfia
• Czirják Pál: Aranyember-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Kisvárosi rock’n’roll
• Alföldi Nóra: W.
• Martsa András: Bobby

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ördög

Sepsi László

Devil­ – amerikai, 2010. Rendezte: John Erick Dowdle, Drew Dowdle. Írta: Brian Nelson, M. Night Shyamalan. Kép: Tak Fujimoto. Zene: Fernando Velázquez. Szereplők: Chris Messina (Bowden), Logan Marshall-Green, Geoffrey Arend, Bojana Novaković, Caroline Dhavernas. Gyártó: Night Chronicles. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 80 perc.

Egyetlen évtized alatt M. Night Shyamalan Hollywood egyik ünnepelt ifjú fenegyerekéből az olcsó bűvész szintjére degradálódott, akinek szerzőiségét főképp a blöff-bukéval áthatott kései filmjeiből sugárzó egója képviseli. A falut követő zuhanórepülést ezúttal a szerénytelenül Night Chronicles-nek nevezett moziszéria volna hivatott megállítani, mellyel a Hatodik érzék rendezője (elvileg) visszanyúl egyetlen frappáns ötletre épülő első filmsikereinek világához.

Az Ördög ebből a szempontból félsiker: a liftben ragadt emberek között ténykedő démon valóban visszacsatol Az utolsó léghajlítóval hátrahagyott zsánerhez, de a szimpla high concept ezúttal nem ér sokkal többet a plakátra nyomott tagline-nál. Tovább erősítve a gátlástalan önkanonizálás igényét, ötletének megvalósítását a Mester a Karantén amerikai remake-jét is jegyző John Erick Dowdle-ra bízta, de az Ördög éppen a szűk térben játszódó borzalomfilmek potenciálját nem játssza ki eléggé. Kidomborítja ugyan a korlátozott mozgástérben túlélésre berendezkedett közösség motívumában rejlő önreflektív metaforát, amiben az alműfaj korábbi darabjai közt sem volt nehéz ráismerni a fojtogatóan szűkös anyagi és technikai lehetőségekkel operáló stábok önportréjára, mi több, a megfigyeltek és megfigyelők két párhuzamos cselekményszála által a nézői pozíciót is tankönyvbe illő módon ábrázolja, de eközben épp a zsáner lényegéről feledkezik el. A Night Chronicles első darabja egy pillanatra sem hajlandó behódolni a műfaj szabályainak, minden egyes légifelvétellel rámutatva, hogy ezúttal nincs szó az alkotókat gúzsba kötő technikai akadályokból következő kreatív stimulációról: Shyamalan a nagyot puffant Az eseményhez hasonlóan újra a legnagyobb tétben játszott – a világvége helyett most Ördögről meg Istenről értekezve – és filmjének egyetlen őszinte morális tanulságaként újfent bele is bukott.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/12 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10448