KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/május
• Zalán Vince: AIDS, Csernobil és...? Nyugat-Berlin
• N. N.: Ami az enciklopédiákból kimaradt Vitaest Nyugat-Berlinben
• Gambetti Giacomo: Erkölcsi elégtétel Morónak
• Rubanova Irina: Gyilkosságok a katedrálisban
• Juhász Gyula: „Békévé oldja...” Én is jártam Isonzónál
• Ardai Zoltán: A csúf Paris almái Szépleányok
• Körner Éva: Az absztrakt és konkrét szobrász: Pauer Gyula
• Koltai Tamás: Ló is, darázs is Laura
• Klaniczay Gábor: Andy Warhol
• Nóvé Béla: Élet és idézet Távol Afrikától
• Melocco Miklós: A botrányos festő Caravaggio
• Ádám Péter: A legenda születése
LÁTTUK MÉG
• Fáber András: A sánta dervis
• Koltai Ágnes: Bolygók együttállása
• Bikácsy Gergely: Találkozás és búcsú
• Báron György: Kétségbeesve keresem Susant
• Baló Júlia: Elmenni, visszajönni
• Faragó Zsuzsa: A halált a hangyák hozzák
• Tamás Amaryllis: Utazások egy régi autómobilon
• Schreiber László: Én a vízilovakkal vagyok
• Farkas Ágnes: Gyermekkorunk tangója
• Kabai József: Vigyázat! Életveszély!
• Gáti Péter: Ellencsapás
VIDEÓ
• Timár Péter: Vitrinemben verik a tüntetőket Képernyő kontra filmvászon
KÖNYV
• Kézdi-Kovács Zsolt: A Larousse-filmlexikon – és mi

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Ellencsapás

Gáti Péter

 

Jurij Ozerov nálunk nemrég beinutatott (A moszkvai csata) című filmeposza a második világháború legjelentősebb hadműveleti eseményeinek teljes körű feldolgozására vállalkozott. A Nagy Honvédő Háború csatáinak – dokumentumok ezreivel hitelesített – nagyszabású rekonstrukciója a gigantikus méreteket, az állandó nagytotálos fényképezést, az egész vállalkozás nem emberi léptékű monumentalizmusát játékfilmekben szokásos dramaturgiai fordulatokkal igyekezett enyhíteni. Az emberközelbe hozott hadvezérek arcvonásai, gesztusai és jellemvonásai azonban túlzottan egyformára sikeredtek. A dokumentumfilmbe oltott játékfilm módszere elégtelennek bizonyult ahhoz, hogy a világháború tankcsatáit és más ütközeteit megvívó vagy vezénylő emberek portréja is kirajzolódjék a hatalmas méretű történelmi tablón.

Ellencsapás című munkája alapján ehhez az Ozerov fémjelezte filmes irányzathoz sorolhatjuk Vlagyimir Sevesenko rendezőt is. Alkotása az 1943-as Kijev környékén dúló harcok hiteles film-jegyzőkönyve, középpontban a frontparancsnokokkal, Vatutyin tábornokkal... A jóságos főtiszt figurája kísértetiesen hasonlít Ozerov eposzának Zsukov marsalljához. Jó stratéga, bátor és megbízható katona, aki egyébként a szívén viseli honvédei és tisztjei sorsát, sőt, adott esetben nem szégyelli kimutatni az érzelmeit sem.

Sevesenko filmje nem képes megszabadulni a jellem-ábrázolásbeli és képi közhelyekből, áthallást és átjárást teremtve ezáltal a második világháborúról szóló szovjet alkotások bizonyos típusához. Minden pillanatban az az érzése a nézőnek, hogy ugyanezeket a jeleneteket ugyanilyen kameraállásokból rögzítve már látta egyszer-kétszer.

A két harcoló fél tábornokai között folyó haditaktikai párbaj érzékeltetésére a film többször felidézi a német főhadiszálláson történteket is. A történelmi dokumentumok, illetve harcászati kérdések iránt érdeklődő nézőknek fog elsősorban csalódást okozni, hogy a magyar változat munkatársai – ki tudja miért – „elfelejtették” feliratozni a németül elhangzó mondatokat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1987/05 54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5295