KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/május
• Zalán Vince: AIDS, Csernobil és...? Nyugat-Berlin
• N. N.: Ami az enciklopédiákból kimaradt Vitaest Nyugat-Berlinben
• Gambetti Giacomo: Erkölcsi elégtétel Morónak
• Rubanova Irina: Gyilkosságok a katedrálisban
• Juhász Gyula: „Békévé oldja...” Én is jártam Isonzónál
• Ardai Zoltán: A csúf Paris almái Szépleányok
• Körner Éva: Az absztrakt és konkrét szobrász: Pauer Gyula
• Koltai Tamás: Ló is, darázs is Laura
• Klaniczay Gábor: Andy Warhol
• Nóvé Béla: Élet és idézet Távol Afrikától
• Melocco Miklós: A botrányos festő Caravaggio
• Ádám Péter: A legenda születése
LÁTTUK MÉG
• Fáber András: A sánta dervis
• Koltai Ágnes: Bolygók együttállása
• Bikácsy Gergely: Találkozás és búcsú
• Báron György: Kétségbeesve keresem Susant
• Baló Júlia: Elmenni, visszajönni
• Faragó Zsuzsa: A halált a hangyák hozzák
• Tamás Amaryllis: Utazások egy régi autómobilon
• Schreiber László: Én a vízilovakkal vagyok
• Farkas Ágnes: Gyermekkorunk tangója
• Kabai József: Vigyázat! Életveszély!
• Gáti Péter: Ellencsapás
VIDEÓ
• Timár Péter: Vitrinemben verik a tüntetőket Képernyő kontra filmvászon
KÖNYV
• Kézdi-Kovács Zsolt: A Larousse-filmlexikon – és mi

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Vigyázat! Életveszély!

Kabai József

 

A vígjáték alaphelyzete a következő: valahol, lakott terület közelében leszakad egy elektromos vezeték. A munkába igyekvő átlagpolgár, Szpartak kötelességének érzi biztosítani a helyszínt, míg a szakértő segítség megérkezik. A segítség az Elektromos Művek képében persze késik (egészen a film végéig), így van idő fölvonultatni számos, a vígjáték hőskorából ismert típust. A cél kettős: a veszély elhárítása és a félreértések halmozása. A fölvonuló típusok jelleme körülbelül annyira árnyalt, mint a burleszk-hősöké. A különbség az, hogy itt beszélnek, és természetes csetlés-botlásaik helyett csak téblábolnak. Gyakran olyan kínosan kimódolt helyzetekben teszik ezt, hogy a néző csak értetlenül pislog. Ahogy telnek a percek, van idő elgondolkodni. Nekem valahogy a bábszínház intézménye jutott eszembe. Pontosabban a játék, melynek sorén a gyerekek bekiabálásaikkal látszólagos befolyásolóivá válnak az eseményeknek. De mivel bizonyos időbeli, térbeli és műfaji törvényszerűségek miatt erre természetesen nem volt lehetőség, maradt a sértett önérzetem: csak ennyire tartanak bennünket, nézőket?


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1987/05 54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5294