KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/május
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Ez egy enigma” Beszélgetés Csuja Lászlóval és Nemes Annával
• Nemes Z. Márió: Az anatómiai térkép eksztázisa Csuja László – Nemes Anna: Szelíd
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 2. rész
• Lakatos Gabriella: A szerelmi szkepticizmus történetei Szerelemtől házasságig - 2. rész
• Bárdos Judit: Egy szorgos zseni Alan K. Rode: Kertész Mihály. Egy filmes élet
EMBEREK ÉS ANDROIDOK
• Pintér Judit Nóra: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Stőhr Lóránt: Szerelem AI idején Ember, gép, vágy
• Orosdy Dániel: Robotok a teljes idegösszeomlás szélén Frank Miller: Hard Boiled
• Zalán Márk: Emberek és replikánsok Szárnyas fejvadász
VÍCTOR ERICE
• Bácsvári Kornélia: Vissza az első káprázatig Víctor Erice
LINA WERTMÜLLER
• Csantavéri Júlia: Olasz macsók Lina Wertmüller (1928-2021)
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Egy tudatfilmes a tévében Josephine Decker
UKRÁN APOKALIPSZIS
• Baski Sándor: Végtelen háború Ukrán filmek
• Benke Attila: Apokalipszis akkor és most Az orosz-ukrán háború filmdokumentumai
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Művészet a terítéken Berlin
• Gerencsér Péter: Go West! Cseh Filmkarnevál 2022
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Soha, sehol, senkinek Vitézy László: Az énekesnő
• Déri Zsolt: Warhol utolsó szerelmei Andy Warhol naplói
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A másik örvénye Paticia Highsmith / Adrian Lyne: Mélyvíz
KRITIKA
• Varró Attila: Panelsztorik Jacques Audiard: Ahol a Nap felkel Párizsban
• Kolozsi László: Kitty a Naplóból Ari Folman: Hol van Anne Frank?
• Huber Zoltán: Minden, mindenhol, mindenkor Van remény
MOZI
• Sándor Anna: Cyrano
• Pazár Sarolta: Kivándorlók
• Bonyhecz Vera: The Lost City – Az elveszett város
• Baski Sándor: Oltári tévedések
• Rudas Dóra: Katonafeleségek
• Déri Zsolt: Prince And The Revolution: Live
• Fekete Tamás: Rohammentő
• Kovács Patrik: Morbius
STREAMLINE MOZI
• Nagy V. Gergő: Disznó
• Jordi Leila: Az én tavam
• Tüske Zsuzsanna: Féltékenység
• Kránicz Bence: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
• Varró Attila: Színpadra született
• Vajda Judit: Veronika Voss vágyakozása
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Dimenzióközi kalandok a mágusdoktorral

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Vitézy László: Az énekesnő

Soha, sehol, senkinek

Kolozsi László

A Rákosi-diktatúra körmönfont aljassága egy igaz történet tükrében.

 

A Rákosi-korszaknak nevezett időszak nem volt igazán hosszú, hat évnél alig valamivel több, mégis a huszadik század magyar történelmének egyik legtragikusabb időszaka. A megtorlások, a fizikai atrocitások, az állami terror, a valóságos és iszonyatos elnyomás időszaka, ami nem is annyira gazdaságilag, mint inkább szellemileg tarolta le az országot. Mindenki mindenkiben árulót látott. Ez a feljelentések korszaka, a koncepciós pereké, a házmesterek rémuralma. Alapját a rettegés, a megfélemlítés képezte. Éppen ezekkel, a terror eszközeivel, tarthatta magát hatalomban a párt, és a hatalomban tartás eszközei kihatottak az élet szinte minden területére. Nem tudta magát azoktól függetleníteni sem művész, sem a függetlenségét a sikerei és népszerűsége miatt látszólag megőrizni tudó sportoló sem. A legérzékletesebben mindezt, a hatalom természetét, hogy mindenki csak egy szem a láncban, egy vers mutatja be: Illyés Gyula az ötvenhatos forradalom után ismertté lett hatásos költeménye, az Egy mondat a zsarnokságról. Film, erről az időszakról, kevés született, ahhoz képest legalábbis, hogy milyen súlyos erkölcsi kérdéseket vetett fel, milyen rettenetes döntésekre kényszerített sokakat. Ezért is mondható, hogy Vitézy László filmjének, a kort hitelesen megrajzoló Az énekesnőnek, nem is elsősorban a focista, Vince és az énekesnő, Vali a főszereplője, hanem legalább annyira az a fiú, Vince barátja, akit az ávósok árulásra kényszerítenek, a Vince kivégzését némán végignéző joghallgató tanúk vagy azok a válogatott focisták, akikből csak sziluettet látunk, és akikből nem sokkal később a rettenetes állapotokat valamennyire elviselhetővé tevő Aranycsapat lesz.

Ők, a túlélők, a szemtanúk a kor elszenvedői, a kor áldozatai, akik ebből, a diktatúra okozta traumából, nem egykönnyen épülhettek fel. Éppen azért is érdekes a Szűcs Sándor és Kovács Erzsi énekesnő történetére építő film szüzséje, mert ezt, a mellékalakok áldozatvoltát, ugyanúgy hangsúlyossá tudja tenni, mint a kápók szinte szürreális elhivatottságát, az ÁVÓ-s tisztek cinizmusát.

Az egyik legplasztikusabb szereplő, az ÁVH-tisztet a filmben Szarvas József alakítja: arcának rezdülései, az, ahogy egy odavetett a szélsőséges megtorlást igazolni hivatott eszmefuttatásra reagál, nagyon árulkodóak, a film igazi drámája közte és a szeretője, a bírónő között zajlik. Tóth Ildikó nagyszerű, ahogy összeszorított szájjal kiköveteli a legkeményebb büntetést és legalább annyira elszántan azt is, hogy nőként tiszteljék. Nem fekete-fehér alakok ők. Az áldozatok, az énekesnő, akit Bánovits Vivianne alakít, főként könnyes szemmel, és a focista, sokkal inkább papírból kivágott figurák.

Talán azért is alakult így, mert az alkotók nem vállalták, hogy a valóságos történethez, Szűcs történetéhez egészen közel vigyék a filmet. A tudatosan szinte csak arcközelikre épülő fekete-fehér tévéfilm fel is vállalja, és nem is, hogy Szűcs Sándor és Kovács Erzsi énekesnő szerelmét dolgozza fel. Árulkodóak az eltérések: Vali a filmben már elvált, Kovács Erzsi viszont nem vált el. Szűcs a valóságban feleségét és két gyerekét is elhagyta az énekesnőért. A focistát egyértelműen azért büntetik, hogy más jeles labdarugóknak is elvegyék a kedvét a disszidálástól (Szűcsöt az AC Milán szerette volna leszerződtetni). Ezért épülhet fel a nagy csapat. A valóságban Puskás és társai mindent megtettek, ami megtehető volt, hogy kiszabadítsák társukat. Kovács Erzsi népszerű slágere, a „Rejtély” pár évvel későbbi, a Fűre lépni szabad című film betétdala. Ugyanakkor az igaz, hogy az énekesnőt a börtönben tudatosan félreinformálták az 1951. június 4-én felakasztott focista nevében írt hamis levelekkel. És az is igaz, hogy Kovács Erzsi börtönbüntetése után visszatalált a színpadra. Vitézy László filmje a Bara Margit meghurcoltatását felidéző, szintén érdemdús A színésznő (2017) párdarabja, minden sematikussága és film elején hallható, a szerelmesek közt zajló beszélgetések sutasága ellenére, fontos film a korról. A kor viszonyairól. Arról, hogy semmi, még a szerelem sem menthet meg senkit a történelem legkeményebb korszakaiban.

 

Az énekesnő – magyar tévéfilm, 2022. Rendezte: Vitézy László. Írta: Sz. Szabó István, Vitézy László. Kép: Markert Károly, Pap Ferenc. Szereplők: Bánovits Vivianne (Szalkai Vali), Herczegh Péter (Nagy Vince), Tóth Ildikó (Bírónő), Szarvas József (ÁVH-s főtiszt), Fesztbaum Béla (ÁVH-s), Györgyi Anna (Fegyőr), Dörner György (Csáki), Pindroch Csaba (Sebes Gusztáv). Gyártó: Megafilm. A Duna Televízió bemutatója. 82 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/05 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15327