KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi szép kritikusközhelyek A 60-as évek „bátor-filmjei”
• Herczeg Zsófia: „Ha látnám a Földet kívülről” Beszélgetés Bucsi Rékával
• Bartal Dóra: A cukormázon is túl Beszélgetés Visky Ábellel
• Szíjártó Imre: Vendégjátékok Orosz színészek magyar filmben
A CSEND MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Északi fény Skandináv klasszikusok
• Kránicz Bence: Ma is ropják valahol 120 éves A táncz
• Ádám Péter: A humor új hulláma Tati, a kívülálló
HOLLYWOODI HATÁRSÉRTŐK
• Greff András: Az ember, aki célra tartott John Huston utolsó évtizede
• Varró Attila: Ragadozók tora Női bosszúfilm
CSEH KORTÁRSAK
• Gerencsér Péter: Kimaxolt csehesség Jan Svěrák
• Varga Zoltán: Elveszett lelkek karneválja Kultmozi: Éjszaka a városban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szedlák Ádám: Utálja a világot, de ez kölcsönös Warren Ellis: Transmetropolitan
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Folytatni a képeket Jonny Greenwood
FILM ÉS VIDEÓJÁTÉK
• Nagy Eszter: Konzolvilágok A videójátékfilm
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: Északi fények a nappaliban Finn Filmnapok
• Pauló-Varga Ákos: Traumaoldás és önkifejezés BIDF
• Murai András: Fájdalmak országa Új izraeli filmek
• Schreiber András: Nyelvében élnek tovább Perzsa nyelvleckék
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Az emlékezet démonai Két új holokauszt dokumentumfilm
• Roboz Gábor: Józan számítás Még egy kört mindenkinek
MOZI
• Huber Zoltán: A fészek
• Kovács Kata: Fuss
• Alföldi Nóra: Mese a barátságról
• Fekete Tamás: Monster Hunter – Szörnybirodalom
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Antigone
• Árva Márton: Nyom nélkül
• Parádi Orsolya: A boldogság titka
• Varró Attila: Amíg a háború tart
• Varga Zoltán: WolfWalkers
• Roboz Gábor: Cherry
• Margitházi Beja: A Norrtull csapat
• Huber Zoltán: Zulu
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Elvadult jövő, lidérces múlt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A fészek

Huber Zoltán

The Nest – brit-kanadai, 2020. Rendezte és írta: Sean Durkin. Kép: Erdély Mátyás. Zene: Richard Reed Parry. Szereplők: Jude Law (Rory), Carrie Coon (Allison), Charlie Shotwell (Ben), Oona Roche (Sam), Adeel Akhtar (Steve). Gyártó: BBC Films / Element Pictures. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 107 perc.

 

A tengerentúlon befutott angol befektető amerikai feleséggel és két gyerekkel tér vissza az óhazába, rögtön egy régi nemesi kúriába. A közel tíz éves Martha Marcy May Marlene kapcsán ünnepelt Sean Durkin innen indítja régen várt második filmjét, minimális információt adagolva és finoman kacérkodva különféle zsánerekkel. Durkin nem szúr le egyértelmű útjelzőket, a néző a visszatartott jutalom ígéretével örömmel vesz részt a kitalálósdiban. A brit-amerikai vegyespárok nem véletlenül bukkannak fel relatíve gyakran a legkülönfélébb műfajokban, hisz az alapok ellenére is két markánsan eltérő mentalitás ütközhet. Gyülekeznek is a fellegek a házasság körül és a kölykök sincsenek jól, úgyhogy éjsötét háztáji thriller van kibontakozóban. Látjuk azt is, hogy döcög az üzlet, ráadásul Thatcher ádáz konzervatív korszakában járunk. Erdély Mátyás gyönyörű aranybarna fényekkel pásztázza a londoni elitet, úgyhogy a távolban fel is sejlik némi karakterdráma és aktualizált társadalomkritika. Közben az elhagyott kertben szegelik az istállót, megjelenik egy fekete ló és furcsa dolgok történnek.

A hatalmas ódon ház félhomályban úszó szobái persze alapból a horror felé tolják a történetet, amit a feszültség szinte észrevétlen, mégis egyértelmű növekedése is táplál. A film hosszan űzi ezt a lebegtetős játékot és mindig csak annyit és úgy fed fel, ami továbbra is fűti a bizonytalanságot. Mindez sokáig pompásan működik, hála elsősorban Erdély képeinek, illetve Jude Law és Carrie Coon erős játékának. Az író-rendező Durkin azonban fokozatosan olyan helyzetbe lavírozza magát, hogy végül kénytelen felfedni a lapjait. A játékidő nagyobb részét kitevő izgalmas felvezetés miatt a valódi irány persze törvényszerű csalódás. Dunkin ráadásul összecsapja és unalmas klisékre futtatja filmjét, visszamenőleg is rontva az élményen. Elvégre mindig a vége számít igazán.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/04 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14886