KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi szép kritikusközhelyek A 60-as évek „bátor-filmjei”
• Herczeg Zsófia: „Ha látnám a Földet kívülről” Beszélgetés Bucsi Rékával
• Bartal Dóra: A cukormázon is túl Beszélgetés Visky Ábellel
• Szíjártó Imre: Vendégjátékok Orosz színészek magyar filmben
A CSEND MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Északi fény Skandináv klasszikusok
• Kránicz Bence: Ma is ropják valahol 120 éves A táncz
• Ádám Péter: A humor új hulláma Tati, a kívülálló
HOLLYWOODI HATÁRSÉRTŐK
• Greff András: Az ember, aki célra tartott John Huston utolsó évtizede
• Varró Attila: Ragadozók tora Női bosszúfilm
CSEH KORTÁRSAK
• Gerencsér Péter: Kimaxolt csehesség Jan Svěrák
• Varga Zoltán: Elveszett lelkek karneválja Kultmozi: Éjszaka a városban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szedlák Ádám: Utálja a világot, de ez kölcsönös Warren Ellis: Transmetropolitan
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Folytatni a képeket Jonny Greenwood
FILM ÉS VIDEÓJÁTÉK
• Nagy Eszter: Konzolvilágok A videójátékfilm
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: Északi fények a nappaliban Finn Filmnapok
• Pauló-Varga Ákos: Traumaoldás és önkifejezés BIDF
• Murai András: Fájdalmak országa Új izraeli filmek
• Schreiber András: Nyelvében élnek tovább Perzsa nyelvleckék
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Az emlékezet démonai Két új holokauszt dokumentumfilm
• Roboz Gábor: Józan számítás Még egy kört mindenkinek
MOZI
• Huber Zoltán: A fészek
• Kovács Kata: Fuss
• Alföldi Nóra: Mese a barátságról
• Fekete Tamás: Monster Hunter – Szörnybirodalom
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Antigone
• Árva Márton: Nyom nélkül
• Parádi Orsolya: A boldogság titka
• Varró Attila: Amíg a háború tart
• Varga Zoltán: WolfWalkers
• Roboz Gábor: Cherry
• Margitházi Beja: A Norrtull csapat
• Huber Zoltán: Zulu
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Elvadult jövő, lidérces múlt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Amíg a háború tart

Varró Attila

Mientras dure la guerra – spanyol, 2019. Rendezte: Alejandro Amenábar. Írta: Alejandro Hernandez és Aljandro Amenábar. Kép: alex Catalán. Zene: Alejandro Amenábar. Szereplők: Karra Elejalde (Unamuno), Eduard Fernandez (Millán-Astray), Patricia López Arnaiz (Maria), Santi Prego (Franco), Carlos Serrano-Clark (Hernández). Gyártó: Movistar. Forgalmazó: HBO. Feliratos. 107 perc.

 

Míg Alejandro Amenábar korai thriller/horror alkotásaiban valóság és fikció különféle határmezsgyéit térképezte fel, legyen szó snuff-filmről (Halálos tézis), virtuális valóságról (Nyisd ki a szemed), kísértetvilágról (Másvilág) vagy épp regressziós hipnózisról (Regression), az ezredforduló óta készült – megtörtént eseteket feldolgozó – filmdrámái a törvények hatalmával szembekerült egyéni szabadságról mesélnek eutanázia-kálváriától (Belső tenger) a keresztény dogmáknak áldozatul eső csillagásznő élettörténetén át (Agora) friss művéig, amely a híres baszk filozófus, Miguel de Unamuno utolsó hónapjairól mesél a salamancai egyetemen, amelyek egybeesnek a Franco-diktatúra első hónapjaival Spanyolországban. A két korszak közös nevezőjét jelentő diktatúra-motívum (kötődjön illúziók vagy ideológiák elnyomásához) az Amíg a háború tartban jelenik meg ez idáig legegyértelműbben, akárcsak az ellene folytatott küzdelem hiábavalósága is: öregedő értelmiségi hőse – aki eleinte lelkesen támogatja a jobboldali hatalomátvételt – a film nagy részében passzív megfigyelője, majd tehetetlen áldozata a falangista erőszaknak, mígnem híres ünnepi felszólalását követően a fasiszta Millán-Astray tábornok ellen teljes vereséget szenved és házi őrizetben végzi életét.

Amenábar eddigi legsötétebb filmje egyben a legvilágosabb is, nyílegyenes cselekmény mentén hömpölygő, kétértelmű vízióktól és nyitott kérdésektől mentes, egyetlen főalakra koncentráló tanmese a „vétkesek közt cinkos, aki néma” alaptéziséről – a belső tengerek és titokzatos égi jelenségek után a rendező immár két lábbal az (anya)földön áll, meg sem kísérelve árnyaltan ábrázolni alakjait és konfliktusait. Mívesre csiszolt filmdrámájának egyetlen – némiképp gondolatébresztő – érdekessége a központi jelképnek választott papírhajtogatás, amely a Belső tenger címadó metaforájához és az Agora kör-szimbolikájához képest jóval enigmatikusabb, több olvasatot kínáló motívummá bomlik a fináléra. Miként Unamuno (aki filozófiai érdemein túl az origami mestere és újítója volt), Amenabar is előszeretettel él jelképekkel/analógiákkal, ám most először teljesen a nézőkre bízza a megfejtést: Sancho szamarától orizuru-daruig tartó fejlődéstörténete izgalmas búvópatakként csobog a lomha történetfolyam mentén.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/04 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14882