KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Varió egy témára Sára Sándor képi világa
• Pólik József: Az elrabolt emlékezet A Rákosi-korszak történelmi filmjei – 2. rész
• Zalán Márk: „Közfeladatot látunk el” Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Kránicz Bence: Dr. Jekyll és Mr. Hyde az erdélyi havasokban Beszélgetés Bagota Bélával
• Benke Attila: Hóba temetett bűnök Valan – Az angyalok völgye
• Herczeg Zsófia: „A képzés a hallgatóért van” Beszélgetés Kiss Melindával
VESZÉLYES GYEREKKOR
• Soós Tamás Dénes: Beszélnünk kell Benniről Beszélgetés Dr. Herczog Máriával és Dr. Máté Gáborral
• Schubert Gusztáv: Örvényben Kontroll nélkül
FILM / SZÍNHÁZ
• Darida Veronika: Kegyetlenség és provokáció Pasolini és Fassbinder színháza
BŰNFILM
• Kovács Patrik: A lázadó mester Hitchcock és az európai modernizmus
• Szíjártó Imre: Zárt rendszerek Lengyel bűnfilmek és politika
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Bűnös jellemek Ed Brubaker – Sean Phillips: Criminal
STREAMLINE MOZI
• Pernecker Dávid: Befejezetlen valóság Kate Purdy és Raphael Bob-Waksberg: Undone
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hatalmas nagy hazugságok Velence
• Baski Sándor: Fények az éjszakában CineFest 2019
KRITIKA
• Kolozsi László: A hegyek ura Monos
• Szalkai Réka: Lélekrablók Lótolvajok
KÖNYV
• Kovács Patrik: Bergman beájulna Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet
MOZI
• Kovács Kata: Cseng mester konyhája
• Baski Sándor: A legfehérebb nap
• Nevelős Zoltán: Ragadozók
• Roboz Gábor: Amundsen
• Huber Zoltán: Az aszfalt királyai
• Fekete Tamás: Pavarotti
• Alföldi Nóra: Szerelemre kattintva
• Benke Attila: Gemini Man
• Vajda Judit: NászszezON
• Tüske Zsuzsanna: Demóna: A sötétség úrnője
• Kovács Patrik: Prédák
• Varró Attila: Rambo V: Utolsó vér
DVD
• Pápai Zsolt: Ray
• Kránicz Bence: Színház a világ
• Gelencsér Gábor: A két korona – Szent Maximilian Kolbe atya élete
• Kovács Patrik: Rés a pajzson
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Rambo V: Utolsó vér

Varró Attila

Rambo: Last Blood – amerikai, 2019. Rendezte: Adrian Grunberg. Írta: Sylvester Stallone és Matthew Cirulnick. Kép: Brendan Galvin. Zene: Brian Tyler. Szereplők: Sylvester Stallone (Rambo), Yvette Monreal (Gabrielle), Paz Vega (Carmen), Sergio Peris-Mencheta, Óscar Jaenada (Victor). Gyártó: Balboa Productions / Lionsgate / Millenium Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált. 101 perc. 

 

Mit jelent megöregedni egy olyan műfajban, ahol a gyorsaság, rugalmasság és frissesség alapfeltételt jelent, folyamatosan igazodni kell a rohamtempójú technológiai fejlődéshez, folyton változó közönségigényhez és fokozódó ingeréhséghez – az akciófilmnél karakterpróbálóbb terület nem akad a tömegfilmek frontján, főleg ha az adott karakter legfőbb erényét épp izmos beintése a változó időknek adja. John Rambo nem állt be ifjú titánok mellé, nem haknizik digitál-doppelgangerével, nem gyűjt kommandót maga köré az alsó polcról – egyszerűen teszi az egyetlen dolgot, amihez ért, amire őrülete hajtja, amiért szükség van rá. Túlsúllyal és kevesebb hajjal, pánikrohamokra szedett drogokkal és rozsdás izmokkal, hajdani erejét, csökkenő állóképességét horrorfilmes csapdák és melodrámai traumák mankóival megtámogatva. 

Az Utolsó vér hamisítatlan geronto-akciófilm és kemény műfajrevízió: sodra komótosabb (30 percet kell várni a kalandkonfliktusra egy mexikói leánykereskedők által elrabolt nevelt lány képében), szíve törékenyebb (felmutatva a széria egyetlen igazi emberi kapcsolatát), dühe pedig immár nem elnyomó agresszorok, arctalan bürokraták ellen irányul, maga az emberi test válik az öreg harcos antagonistájává (nem véletlen a gonosztevők szakterülete) – az évtizedeken át edzett hús, amelynek rút árulását csak tűzzel-vassal lehet méltó módon megtorolni. A Rambo-ciklus szívbemarkoló búcsúfilmje visszatér gyökereihez, bezárva a kört – míg az Első vér főhőse hazahozta magával Vietnamot, rászabadítva a hatalomra, az Utolsó vérben már a haza válik Vietnammá, ahol a gerilla-módszerek nem életet mentenek, földet védenek, csupán bosszúra jók a romokon. Fekete hattyúdala az életigenlő Rocky-elégia antitézise, kopár, vériszamos himnusz az elmúláshoz: nincs már ifjonti karizma, nincs kiért harcba szállni többé, nincs menedéket jelentő otthon – csak egy halálálom maradt a végső vágtáról a hóhímes hegyek felé, egy naplementés tornácon ülve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14335