KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Varió egy témára Sára Sándor képi világa
• Pólik József: Az elrabolt emlékezet A Rákosi-korszak történelmi filmjei – 2. rész
• Zalán Márk: „Közfeladatot látunk el” Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Kránicz Bence: Dr. Jekyll és Mr. Hyde az erdélyi havasokban Beszélgetés Bagota Bélával
• Benke Attila: Hóba temetett bűnök Valan – Az angyalok völgye
• Herczeg Zsófia: „A képzés a hallgatóért van” Beszélgetés Kiss Melindával
VESZÉLYES GYEREKKOR
• Soós Tamás Dénes: Beszélnünk kell Benniről Beszélgetés Dr. Herczog Máriával és Dr. Máté Gáborral
• Schubert Gusztáv: Örvényben Kontroll nélkül
FILM / SZÍNHÁZ
• Darida Veronika: Kegyetlenség és provokáció Pasolini és Fassbinder színháza
BŰNFILM
• Kovács Patrik: A lázadó mester Hitchcock és az európai modernizmus
• Szíjártó Imre: Zárt rendszerek Lengyel bűnfilmek és politika
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Bűnös jellemek Ed Brubaker – Sean Phillips: Criminal
STREAMLINE MOZI
• Pernecker Dávid: Befejezetlen valóság Kate Purdy és Raphael Bob-Waksberg: Undone
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hatalmas nagy hazugságok Velence
• Baski Sándor: Fények az éjszakában CineFest 2019
KRITIKA
• Kolozsi László: A hegyek ura Monos
• Szalkai Réka: Lélekrablók Lótolvajok
KÖNYV
• Kovács Patrik: Bergman beájulna Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet
MOZI
• Kovács Kata: Cseng mester konyhája
• Baski Sándor: A legfehérebb nap
• Nevelős Zoltán: Ragadozók
• Roboz Gábor: Amundsen
• Huber Zoltán: Az aszfalt királyai
• Fekete Tamás: Pavarotti
• Alföldi Nóra: Szerelemre kattintva
• Benke Attila: Gemini Man
• Vajda Judit: NászszezON
• Tüske Zsuzsanna: Demóna: A sötétség úrnője
• Kovács Patrik: Prédák
• Varró Attila: Rambo V: Utolsó vér
DVD
• Pápai Zsolt: Ray
• Kránicz Bence: Színház a világ
• Gelencsér Gábor: A két korona – Szent Maximilian Kolbe atya élete
• Kovács Patrik: Rés a pajzson
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Színház a világ

Kránicz Bence

All Is True – angol, 2018. Rendezte: Kenneth Branagh. Szereplők: Kenneth Branagh, Judi Dench, Lydia Wilson. Forgalmazó: GHE. 101 perc.

 

William Shakespeare népszerűsége nem látszik fakulni. Miközben a friss adaptációk fősodra a színpadiasságtól eloldódó, zsigeri digitálrealizmus felé tájékozódik – a „földközeli” stílus határozta meg Justin Kurzel Macbethjét, és ilyennek ígérkezik David Michôd A királya is –, addig a nagy drámaíró életeseményeit feldolgozó művek éppenhogy bátrabban építenek a színdarabok melodrámai motívumaira. Az Anonymus a ma már kisiskolások által is jól ismert, közhelyesült konteót – miszerint „a Shakespeare-drámákat nem is Shakespeare írta” – dolgozta fel bombasztikus túlzásokkal, vérfertőző románcba kergetve magát Erzsébet királynőt is. Shakespeare leghívebb értelmezője, az V. Henriktől az Ahogy tetszikig filmadaptációk hosszú sorát rendező Kenneth Branagh csendesebb vizekre evez a Színház a világban (mennyit gondolkodhattak a magyar címen a forgalmazók!).

Branagh és régi alkotótársa, Ben Elton forgatókönyvíró történetében az idősödő Shakespeare hazatér Stratfordba, és megtér évtizedek óta alig látogatott feleségéhez. A vak is látja, hogy a halálra készül: sírkertet ás gyerekként meghalt fiának, Hamnetnek, de elhidegült neje előzékenyen megjegyzi, hogy Will máris saját magát gyászolja. A hasonló, készen kapott magyarázatok és néhány bántóan együgyű vizuális motívum – Branagh nem átallja az Avonon úszkáló hattyú megfigyelése közben mutatni hősét – tesznek róla, hogy a rendező a sekélyes középszerből indítsa a filmet. A felütést semmi nem menti, ám annál kellemesebb meglepetés, hogy a folytatásban Branagh képes újszerűen árnyalni az unalomig ismert Shakespeare-életrajzot, és ehhez megfelelő formanyelvet is talál. Váratlan megoldásként felnagyítja a nőrokonok szerepét a drámaíró alkonyi éveiben: az írástudatlan, de nagyon is józan gondolkodású Anne Shakespeare-t a történet leggazdagabb karakterévé formálja – a súlyos szembetegsége dacára hibátlanul játszó Judi Dench hathatós segítségével –, és utal rá, hogy Shakespeare örökségét tehetséges lánya lett volna hivatott folytatni, ha a társadalmi körülmények nem a gyereknevelés feladatát rótták volna rá. A Shakespeare-életrajz e „feminista átirata” tompítja ugyan a magát ezúttal dolgos mesteremberként jellemző bárd mítoszát, de nem varázstalanítja azt: éppen az válik csodaszerűvé, hogy a híres drámák szerzőjük prózai életkörülményei ellenére tudtak elérhetetlen magasságokba szárnyalni. Branagh nagy kedvvel szaval Shakespeare-t – főszereplőként van lehetősége rá –, az elhangzó részletek pedig újra, sokadszor is lehengerlő erővel hatnak.

Elégikus moziját a rendező élőképszerű hosszúbeállításokra alapozza, amelyek távolról a pontszerű fényforrásokkal és domináns árnyékokkal dolgozó, caravaggiói stílus hatását mutatják, közelebbről pedig az ugyancsak képzőművészeti ihletésű, ezredfordulós posztmodern művészfilmet (mindenekelőtt Majewski Malom és keresztjét) idézik. A Színház a világ tehát különösen markáns vizualitása okán tarthat számot a Shakespeare-rajongók körénél tágabb közönség figyelmére.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14321