KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Varió egy témára Sára Sándor képi világa
• Pólik József: Az elrabolt emlékezet A Rákosi-korszak történelmi filmjei – 2. rész
• Zalán Márk: „Közfeladatot látunk el” Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Kránicz Bence: Dr. Jekyll és Mr. Hyde az erdélyi havasokban Beszélgetés Bagota Bélával
• Benke Attila: Hóba temetett bűnök Valan – Az angyalok völgye
• Herczeg Zsófia: „A képzés a hallgatóért van” Beszélgetés Kiss Melindával
VESZÉLYES GYEREKKOR
• Soós Tamás Dénes: Beszélnünk kell Benniről Beszélgetés Dr. Herczog Máriával és Dr. Máté Gáborral
• Schubert Gusztáv: Örvényben Kontroll nélkül
FILM / SZÍNHÁZ
• Darida Veronika: Kegyetlenség és provokáció Pasolini és Fassbinder színháza
BŰNFILM
• Kovács Patrik: A lázadó mester Hitchcock és az európai modernizmus
• Szíjártó Imre: Zárt rendszerek Lengyel bűnfilmek és politika
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Bűnös jellemek Ed Brubaker – Sean Phillips: Criminal
STREAMLINE MOZI
• Pernecker Dávid: Befejezetlen valóság Kate Purdy és Raphael Bob-Waksberg: Undone
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hatalmas nagy hazugságok Velence
• Baski Sándor: Fények az éjszakában CineFest 2019
KRITIKA
• Kolozsi László: A hegyek ura Monos
• Szalkai Réka: Lélekrablók Lótolvajok
KÖNYV
• Kovács Patrik: Bergman beájulna Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet
MOZI
• Kovács Kata: Cseng mester konyhája
• Baski Sándor: A legfehérebb nap
• Nevelős Zoltán: Ragadozók
• Roboz Gábor: Amundsen
• Huber Zoltán: Az aszfalt királyai
• Fekete Tamás: Pavarotti
• Alföldi Nóra: Szerelemre kattintva
• Benke Attila: Gemini Man
• Vajda Judit: NászszezON
• Tüske Zsuzsanna: Demóna: A sötétség úrnője
• Kovács Patrik: Prédák
• Varró Attila: Rambo V: Utolsó vér
DVD
• Pápai Zsolt: Ray
• Kránicz Bence: Színház a világ
• Gelencsér Gábor: A két korona – Szent Maximilian Kolbe atya élete
• Kovács Patrik: Rés a pajzson
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Kránicz Bence

A napútfestők bűvöletében

Száz éve halt meg Csontváry Kosztka Tivadar. A centenáriumra jelent meg a fiatal, Szegeden végzett alkotó, Kálmán Áron képregénye, amely a festő önéletrajzából kiindulva, átemelt szövegrészekkel igyekszik megragadni a művészi elhivatottság belső élményét. Vagyis nem teljesen szabályos, időrendben építkező életrajzi képregényt kapunk, Kálmán ugyanis aszerint válogat Csontváry életének eseményei közül, hogy mivel tudja a legjobban bemutatni a saját téma, a saját hang keresésének művészi útját. Tudjuk, hogy ez az út Csontváry esetében mennyire küzdelmes volt: a felvidéki patikus felnőttként kezdett rajzolni, és csak negyven éves kora után kezdte el tanulni a festészetet. Hátralévő élete folytonos vándorlással és nélkülözéssel telt, miközben beleőrült a magányba, a visszautasításba és a tökéletes műalkotás igézetébe.

Csontváry életrajzában nem nehéz meglátni az átokverte művészsors általános érvényű történetét. A legfontosabb filmes adaptációt, Huszárik Zoltán Csontváryját is az alkotó ember küzdelme szervezi az anyaggal és saját magával, a címszereplő alakja egyszerre idézi Latinovits Zoltánt és a rendezőt magát. Már csak azért is, mert – emlékezhetünk – Huszárik a festő mellett az ő szerepére készülő színészt is főhőssé emelte, a cselekményen belül is megtöbbszörözve a művészi vajúdás történetét. Kálmán Áron képregénye ennél puritánabb. Dialógusokat nem használ, csak a festő narrációját, emiatt úgy érezzük, Csontváry életében minden eleve elrendeltetett: az utólagos emlékezés, elemzés beszédhelyzetéből ismerjük meg a művészi útkeresés és a világutazás legfontosabb stációit. Az alkotó érezhette, hogy a visszatekintő elbeszélés nem kifejezetten izgalmas, így erős sűrítésekkel, mindössze bő 60 oldalon száguld végig Csontváry életének fontosabb csomópontjain.

Noha a képregény nyilvánvalóan közelebb áll a képzőművészethez, mint a film, mégis erősen giccsgyanús lett volna, ha Kálmán Csontváry stílusát is mímelni próbálja. A visszafogott, pasztelles színkezelés és az oldalakra jutó, viszonylag nagy számú képpanel elcsendesíti, letompítja a festő nagy amplitúdójú élettörténetét, szélesebb gesztusokat csak a következetesen épített cédrusmetaforában enged meg magának az író-rajzoló. Emiatt a Csontváry semmiképp sem lesz grandiózus vagy „reprezentatív” életrajz, de ez talán nem is baj. Megmarad hibái ellenére is figyelemre méltó, egyéni hangú adaptációnak.

Kálmán Áron: Csontváry. Színes, keményfedeles, 72 oldal. Kiadó: Scolar.

 

Feminista fantasy

Konjunktúráját éli a magyar képregénykiadás, ám elfelejtjük, hogy csak a nyugati képregény tarol, a keleti szinte teljesen kikopott a hazai piacról. A mangarajongók így jobbára olyan képregényekkel kénytelenek beérni, mint amilyen a Monstress – Fenevad, amely formátumában és kiadói hátterét tekintve amerikai, látványvilágát és a történetben dolgozó kulturális hatásokat tekintve viszont sokkal inkább ázsiai. Írója kínai-amerikai, rajzolója japán, és mindketten nők. Marjorie Liu és Sana Takeda elképesztően sikeres – tavaly a legfontosabb kategóriákban öt Eisner-díjat nyert – sorozatát ez utóbbi körülmény is alapvetően meghatározza.

A Monstress egyre terebélyesedő fantasyjében ugyanis szinte minden szereplő nő, az első kötetben talán két oldalon tűnik fel férfi statiszta. Ezek a nők sérültek, vérszomjasak, erőszakosak, gyávák, védtelenek és agyafúrtak – vagyis éppen annyira sokfélék, amennyire a hasonló műfajú történetek jellegzetesen férfi hősei lenni szoktak. Takeda rajzstílusát az áradó érzelmek és az aprólékos enteriőrök határozzák meg, és a boszorkányokkal, állatemberekkel és haragvó istenekkel benépesített, steampunkos ornamentikával díszített képek nem egyszer giccsbe hajlanak. Ez viszont jellegzetesen az a változatos műfajokból és kulturális referenciákból összegyúrt mangastílus, amit inkább Nyugaton tartunk giccsesnek, tehát érdemes ezt a különleges hibridizációt szem előtt tartva, a feminista hangoltságra, poszthumán és roncsolt testekre, meg a remekül egyénített mellékszereplőkre is odafigyelve olvasni a legkisebb királylány mesei történetét, akinek egy szörnyszerű istenség költözött a testébe.

Marjorie Liu – Sana Takeda: Monstress – Fenevad 1.: Ébredés. Színes, keményfedeles, 216 oldal. Kiadó: Fumax.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14317